Mjay schreef:en toch...... we moeten tegenwoordig met een krukje opstappen om eenzijdige belasting van de rug te voorkomen....... zou dit dan toch ook eenzijdige belasting zijn? (niet aanvallend bedoeld maar puur uit interesse.... persoonlijk stap ik nooit met een krukje op)
Ik denk als je echt gaat hangen aan je zadel om op te stappen en dit elke keer dat je gaat rijden steeds weer kan dit mss belastend zijn.
Ik heb ookal gehoord dat mensen een krukje gebruiken omdat na jaar telkens aan dezelfde kant op te stappen de ene stijgbeugel begint te rekken en langer zou worden dan de andere dus dat zou er ook achter schuilen?
Dat af en op springen of erover springen gaat veel vlotter en rapper dan gewoon opstappen dus ik denk dat ze dat niet echt voelen hoor.
De oefeningen zoals op het zadel of met mijn benen in de lucht zit ik meer boven op hem en lijkt me ook niet belastend.
Degene langs 1kant kunnen belastend zijn als het paard qua gewicht niet in evenwicht is met de ruiter.
Bij Zippo ondervind ik niets, hij loopt mooi rechtdoor zonder 1kick te laten geven of voelen dat hij het moeilijk heeft.
Uiteraard is dit niet iets wat ik alle dagen doe 
Ik hoop je vraag een beetje te kunnen beantwoord hebben?