Dan toch eindelijk op mijn paard kunnen .....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:51

Ts heeft meer aan ondersteunende reacties op dit moment... Ze heeft een harde klap gemaakt, voor de tweede keer. Wil verder met haar paard, maar dat lukt niet.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 09:53

Juangi schreef:
Ts heeft meer aan ondersteunende reacties op dit moment... Ze heeft een harde klap gemaakt, voor de tweede keer. Wil verder met haar paard, maar dat lukt niet.

Lief dat je het voor me opneemt, maar tips zijn altijd welkom!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:33

Ik lees eigenlijk alleen maar meelevende en ondersteunende berichtjes, aangevuld met tips......

Leonieee_

Re: Dan toch eindelijk op mijn paard kunnen .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:50

ik wil net zeggen, zonder tips komt ze ook geen stap verder :) hoe voel je je op dit moment trouwens TS? :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:10

Balen dat het zo heeft moeten lopen meid :(:)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:19

He gods dat is echt vervelend!! Hoe is het nu met jou??

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:27

jeetje wat balen zeg,doe maar voorzichtig want straks lig je weer in de kreukels.Ik zie dat je hulp hebt,maar misschien moet je het opstappen en rijden overlaten aan een prof.Dan kan jij het grondwerk doen met begeleiding,je wilt toch niet je nek breken?? Ik vind het heel goed van je dat je er mee doorgaat maar nu moet je nog een stap verder gaan en meer hulp inschakelen anders heb je straks een paard als grasmaaier en daar beleef jij ook geen plezier aan.Suc6 ermee en doe voorzichtig.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:34

He verdorrie, daar had ik nou niet op gerekend.
Ik had zo gehoopt voor je dat het goed zou gaan.
Maar ik zou nu wel een stuk voorzichtiger doen hoor.
Zo als ik het hoor, is er echt wel iets met je paardje aan de hand.
Al heeft hij misschien alleen maar angst, dat er iemand op zijn rug hangt of zit, pas a.u.b op.
Laat een professioneel iemand dat maar proberen, voor je nog meer in de kreukels ligt dalijk.

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:43

Ga niet door om jezelf te bewijzen oid hoor! Je gezondheid is en blijft het belangrijkst, onthoud dat goed.. Schakel alsjeblieft iemand in die hier ervaring mee heeft. Succes en sterkte ermee.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:44

_Sannee schreef:
Toen hebben we gehangen in het begin aardig wat steigeren waardoor ik 2 keer heel hard met me riben op het zadel ben geklapt.

En hier had je het al bij moeten laten, alle tekenen waren er toch echt. Je hebt volgens mij een onwijs sensibel paard waarmee je hele kleine stapjes moet nemen.
Ik zou de volgende keer (als je besluit zelf verder te gaan) er helemaal niet op gaan zitten maar hoogstens gaan hangen, tot dat ze dat helemaal accepteert. Daarna mag je pas aan het zitten gaan denken, als het hangen is bevestigd. En daarbij ook voor jezelf: als je weet dat je toch niet hoeft te gaan zitten zal er minder spanning in jou aanwezig zijn.
Als het mijn eigen paard was zou ik nog verder terug gaan en dingen doen waarbij ze niet staakt, dan een stapje verder en als er dan gestaakt wordt eerst dat oplossen (en dan bedoel ik natuurlijk niet 'er doorheen rammen') zodat je paard ook zelfvertrouwen krijgt. Zodra er ergens spanning bij komt kijken echt niet verder gaan, eerder een stapje terug, langzaam die grens van de spanning weer opzoeken en die spanning weg zien te krijgen.
Kleine stapjes nemen maar wel zo groot als nodig!
Succes en sterkte met je kneuzingen!

ellenjoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:55

Ik heb een 5 jr. merrie gekocht die niet zadelmak te krijgen was. Dit leek ons heel onwaarschijnlijk!. Uiteindelijk, na veel keren eraf gedonderd te zijn, zijn we er achter gekomen dat ze een buikwandbreuk had. Longeren etc. ging prima, ook met een pop, maar zodra we op haar gingen hangen of de pop verzwaarde ging ze door het lint. Laat staan als we erop gingen zitten.
Het paard kreeg helse pijnen als ze haar buikspieren aan ging spannen. Dan kwamen de darmen door de peesplaten (bijna) naar buiten. Als je eraf was stond ze ook weer heel lief te kijken.
Dit paard heeft hierdoor wel een soort van trauma overgehouden. Maar doordat ze ons volledig vertrouwd (mede denk ik omdat we haar hebben laten opereren) gaat het hartstikke goed. Nu zit het alleen nog bij mij tussen de oren. Mijn instructeur rijd de sterren van de hemel met haar. Ik ook soms, als ik een goede dag heb.
Mijn paard was trouwens wel klinich en rontgenl. gekeurd voor aankoop, maar dit hadden ze dus niet gezien.
Ik hoop dat jij meer geluk hebt en snel aan het rijden bent!
_Sannee schreef:
of niet?

Dinsdag avond ( 08-06-10 ) is het dan eindelijk zo ver. Ik ga met professionele hulp weer proberen om op mijn paard te kunnen zitten. *D
Ik heb mijn paard nu bijna een jaar waarvan ik maar 3 maanden heb kunnen rijden. Mijn paard word dinsdag 6 jaar, dus het zou leuk zijn als het dan ook echt gat gebeuren.
Daarna is ze zich tegen het zadel gaan verzetten en heb ik er niet meer op kunnen zitten. ;(
We hebben het 5 maanden geleden nog 1x geprobeerd, maar toen zijn we allebei op de kop gevlogen. Ik heb een maand niet kunnen lopen, en zij heeft toen ook op rust gestaan.
Wij hebben hierna mijn paard helemaal na laten kijken maar er was helemaal niks met de rug aan de hand, of baarmoeder en eierstokken.
Alles zag er goed uit. Gelukkig maar, want ik zou 't ontzettend erg vinden als je allereerste paard iets mankeert.
Iets daarna hebben ze toch een ontdekking gedaan aan chronische gewrichtsontsteking. Ik zou mijn paard nog wel kunnen berijden maar wedstrijden gingen niet lukken.

Nou goed, dat heb ik moeten accepteren en we stappen en longeren nou al 5 maanden lang met bijzet, of gewoon met halster of zadel op de rug.
In het begin ging ze zich er ongelooflijk naar verzetten, maar daarna is ze het steeds meer gaan accepteren.
We zijn nu zo ver dat het tijd is om weer rustig op d'r rug te gaan hangen etc. Natuurlijk is dit hartstikke spannend, maar ik heb er wel heel erg zin aan.
Ik hoop dat er ooit nog eens een dag komt dat ik op mijn paard kan rijden. Eventueel alleen zitten.
Ik heb de hoop een hele tijd opgegeven, en zag het eigenlijk niet meer zitten met dit paard. Mensen uit mijn omgeving en mensen van bokt hebben me zo aangemoedigt, dat ik dit paard godzijdank nog steeds heb!

Dinsdag is dus de dag dat het gaat gebeuren. Ik heb nu al de kriebels, maar dan wel gezonde kriebels! Wat zou dit spannend zijn na 9 maanden weer!

Duimen jullie mee?! *D

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:01

Jee wat balen dat het toch weer mis is gegaan. Is dit niet een paard voor Monty Roberts? Ik heb ergens gelezen dat hij weer naar Nederland komt. Heb op internet wel eens een filmpje met hem gezien waarin hij ook een paard met deze problemen helpt.

Echt heel naar voor je dat het niet wil lukken, ik hoop dat je gauw weer hersteld bent....en wat goed dat je volhoud.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:23

Hee Sanne,
Wat een vervelend bericht zeg, en wat een teleurstelling.. vind het echt supererg voor je.. Ik hoop dat je snel weer hersteld bent en dat er misschien betere tijden aan komen!
(Wel ''leuke'' foto's trouwens :) )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:23

Dit gaat waarschijnlijk een heel lang bericht worden, maar hoop dat je er iets aan hebt.

Om te beginnen, top dat je door blijft zetten. Er zijn te veel mensen die hun paard geen eerlijke kans geven en het direct weg brengen. Soms is die verandering een verbetering voor het paard, maar denk dat er ook zo een hoop paarden 'onhandelbaar' worden.
Mijn paard is bijv een probleem geval. Zij heeft naast lichamelijke moeilijkheden ook nog eens te maken gehad met meiden die dachten haar wel even in te rijden. Daardoor heeft ze de ruiter gekoppeld aan heel hard galopperen. Ik ken haar nu 9 jaar en ben zo'n 4 jaar bezig om haar rustig te krijgen. Het afgelopen jaar zijn we intensief aan het werk gegaan en gaat ze met sprongen vooruit. Maar net zoals jou herken ik de rare blikken als je zegt dat je niet op je paard rijdt.
Mijn paard schiet ook snel in de stress als je erop zit en bij haar slaat dat om in heel hard rennen. Gelukkig niet zo eng als bij jou en het omslaan, maar ook dit is voor het paard niet prettig.
Ik ben begonnen om het vertrouwen en de zekerheid van mijn paard terug te krijgen op de grond. Voor sommige paarden is dat makkelijker en ik denk voor de jouwe ook. Maar dat betekend wel dat je van de standaard paden af zult moeten. Ik zou me gaan richten op grondwerken en dan niet een paar trucjes, maar echt intensief. Leer je paard op de grond echt op jou te vertrouwen, ik weet dat dat erop een hoop verschil maakt.
Daarnaast ben ik begonnen met aan de hand werken, waardoor mijn paard ook bewust op de grond bezig moet zijn en zich daardoor wel blijft ontwikkelen maar ik er niet perse op moet. Hierdoor worden ze wel sterker, maar ook zekerder. Waardoor ze ook minder snel in de stress schieten, omdat ze gemakkelijker met de druk om kunnen gaan. Natuurlijk zal jouw paard altijd wat rillerig blijven, maar ik denk dat het de moeite waard is.
Ik merk nu dat wanneer ik erop stap ze veel geconcentreerder op mij blijft en ook meer op mij vertrouwd dan in het verleden.

Maar! Gezien jij op dit vlak (neem ik aan) vrij onervaren bent is het verstandig iemand die vinden die je kan helpen. Er zijn trainingsstallen die zulke dingen wel meenemen, maar vergeet niet dat niet alleen je paard dit zal moeten leren, maar jij je ook aan je paard zult moeten aanpassen (nog meer als dat je nu al deed). Het zal dus een hele weg gaan worden, reken nog zeker een jaar extra, maar ik kan het dus echt aanbevelen.
Weg laten brengen kan heel goed helpen, maar blijf alsjeblieft kritisch op de stal waar je haar heen brengt, anders krijg je een paard dat door slaat in haar gedrag en ben je veel verder van huis... En vergeet niet jezelf ook te trainen.

Heel veel succes en ik hoop dat je snel net zo veel plezier met je paardje krijgt als ik ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:28

Mss is dit iets wat je al geprobeerd hebt maar heb je enig idee wannneer ze omhoog gaat gaan ale zie je het aan haar of merk je iets op..maar als dat zo zou zijn kan je dat toch aangeven en onmiddelijk beginnen drijven ofso of is dat niet de juiste oplossing,gaat ze er nog meer van panikeren.
Ik denk maar zo dan heeft ze de tijd toch niet om omhoog te gaan..Mijn paard was ook heel moeilijk bij opstappen etc ..na een half jaar heb ik ook besloten om haar naar een professioneel iemand te brengen, en ja ze is ook zeer gevoelig aan verandering maar geloof me ze is nu na de winter terug thuisgekomen en ze is nu veel kalmer als voor ze vertrok hoor.
Ik dacht ook "ohjee" maar mss onderschat je het een beetje.

In ieder geval voor hetzelfde gaat het mss volgende keer gewoon goed maar begrijp heel goed dat het niet fijn is dat je niet verder kan..
Succes nog meid!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:40

Sanne, wat schrok ik van jouw berichtje! :oo Iedereen hier gunde je dat het goed ging.. Maar toch..
Ik heb alle berichten doorgelezen, en er zitten zeker wat nuttige bij waar je wat aan hebt.. Ga er serieus over nadenken wat voor jullie beide de beste oplossing is... :)
Sterkte! :+:

ellenjoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:44

wat ook zou kunnen helpen is een paar druppels Bach rescue op een suikerklontje doen en dan aan het paard geven, dan is daar de meeste spanning al weg mee. Baat het niet dan schaat het niet toch?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:14

_Sannee schreef:
Hier begon ze al een beetje te stressen, maar ging al gauw ontspannen

Afbeelding

Ik heb de indruk dat je paard erg bang is van pijn misschien? Ze trekt haar staart helemaal in; dat zie je op deze foto goed. Doe je ook grondwerk met je paard? ze kropt zich ook erg op, één brok spanning. Bewonder je moed wel maar wees toch voorzichtig, hoor.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:17

Ik heb waarschijnlijk zelf besloten om er nu even niet op te gaan maar dat laat doen door een prof.
Sowieso laten we een mevrouw komen die kan communiceren via telepathiese weg. Dolly heeft namelik waarschijnlijk echt een trauma uit haar vroegere jaren ...

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:18

Ik denk dat dat een goede beslissing is gezien jullie geschiedenis :)
Wel vervelend voor je natuurlijk, maar ik denk dat je er wel goed aan doet :)

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:18

Dat is misschien wel verstandig Sanne, het had slechter kunnen aflopen.. Ik vind het echt super dat je zoveel over hebt voor je paard, en ik hoop dat er iets uitkomt!

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:26

_Sannee schreef:
Ik heb waarschijnlijk zelf besloten om er nu even niet op te gaan maar dat laat doen door een prof.
Sowieso laten we een mevrouw komen die kan communiceren via telepathiese weg. Dolly heeft namelik waarschijnlijk echt een trauma uit haar vroegere jaren ...

Goedzo :j
Oja en Sanne misschien ook een kraker laten komen? Aangezien jullie nu al 2x achterover zijn gevallen, dus misschien iets met de ruggenwervels? :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:28

We gaan sowieso nog een keer naar Albert van Es! Die haar spieren helemaal los gaat maken etc. Kost wel weer 100,- maar we willen alle optie's gehad hebben!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:30

Echt super van je dat je doorgaat! Ooit, echt waar, komt het helemaal goed met jullie beide... :+:

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:30

_Sannee schreef:
We gaan sowieso nog een keer naar Albert van Es! Die haar spieren helemaal los gaat maken etc. Kost wel weer 100,- maar we willen alle optie's gehad hebben!

Super schat :j