Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:08

Nessah schreef:
Maar dit hoofdstel is niet gemaakt voor de dressuur, tenminste het is niet gemaakt om continu druk te hebben.

Het kruislings systeem is wèl gemaakt voor de dressuur.
Sterker nog, zowel dr. Cook als de NVBP beweren dat alleen met dit systeem goed dressuurmatig te rijden is.
Ik deel die mening niet. Zelf rijd ik met het kingekruist hoofdstel en dat gaat prima. En ik ken mensen die met een zijdelings systeem prima dressuurmatig uit de voeten kunnen.
Nessah schreef:
Ik rijd met mijn paard soms ook met een soortgelijk hoofdstel.. Ik heb dan helemaal geen druk en als ze haar neus eruit doet houd ik mijn handen het zelfde zodat ik dus wel druk heb en dan zakt ze van zelf weer. Dus als ze zich ontspant heb ik helemaal losse teugels. Het is fijn voor de afwisseling.
Het neusbotje van een paard is heel gevoelig,dit hoofdstel is dus niet bedoeld om continu druk te hebben.

Het neusbot waar de neusriem hoort te liggen, is helemaal niet zo gevoelig. Je moet 'm wel op de juiste hoogte leggen. Zie: http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.htm
Nessah schreef:
Ik vind het rijden er wel fijn uit zien, een mooie combinatie.. Maar als ik eerlijk ben had ik het een mooier beeld gevonden met bit. Ik vind dat het hoofdstel nu wordt gebruikt als een normaal hoofdstel en dat hoort, naar mijn mening, niet. Het hoort los te hangen, nu heeft het paard continu een druk op de neus wat dus niet vriendelijk is. Een bitloos hoofdstel is niet perse vriendelijker dan een hoofdstel met bit.. Als het maar op de juiste manier gebruikt wordt.

En wat denk je van die continue druk in de mond wanneer een bit in heeft?
Wat je niet ziet, is er niet??
http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:12

Bandida schreef:
Nessah schreef:
Het neusbotje van een paard is heel gevoelig,dit hoofdstel is dus niet bedoeld om continu druk te hebben.

En alle paarden die ooit met een bit gereden zijn, normaal, vriendelijk, met een gewone trens, vertonen daar de schade van in hun skelet.. om het even in perspectief te zetten. De mond van een zoogdier is ook niet gemaakt om een stuk metaal te dragen, en hoe zeer je ook je best doet, af en toe doe je je paard er eens pijn mee. Geen veroordeling, dat is te nemen of te laten, maar wel iets waar je je bewust moet van zijn.
Nu.. als je je paard doorlopend bitloos als op de foto's zou rijden krijg je op zijn minst een eeltknobbel op de neus na een tijdje, misschien niet zo ingrijpend als wat een bit kan aanrichten, maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Eigenlijk moeten we helemaal niet op een paard zitten :Y)

@ Karin, ik vind het er vriendelijk uitzien.
Hij lijkt ook voorwaartser op de foto's. Weet niet of dat wel degelijk zo is natuurlijk.
Zeker geen verkeerd beeld zo.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:36

Ik vind het zo vreemd dat men eerst alles op alles zette om ervoor te zorgen dat bitloos toegestaan werd, terwijl jullie nu weer zeggen dat zo'n hoofdstel helemaal niet geschikt is voor dressuur.

Ik snap het niet meer hoor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:43

sjaantje schreef:
Ik vind het zo vreemd dat men eerst alles op alles zette om ervoor te zorgen dat bitloos toegestaan werd, terwijl jullie nu weer zeggen dat zo'n hoofdstel helemaal niet geschikt is voor dressuur.

Denk dat je eens aan diezelfde 'men' die dat wilden moet vragen hoe zij denken dat je dat hoofdstel in wedstrijddressuur moet gaan gebruiken.
Ik snapte die wens in het begin al niet, dus naar mij moet je niet kijken ;)

Citaat:
Eigenlijk moeten we helemaal niet op een paard zitten :Y)

Voor mij hoef je het kind niet met het badwater weg te gooien. Er zijn wel degelijk ook voordelen aan bereden worden voor een paard.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 24-03-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Re: Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:45

Bandida geloof jij uberhaupt wel in dressuur?

Bitloos is zeker weten wel geschikt voor dressuur, maar dan moet je alleen wel kijken naar welk hoofdstel je neemt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 15:46

sjaantje schreef:

Nee, ik ook niet. :n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:48

x_Marr schreef:
Bandida geloof jij uberhaupt wel in dressuur?

Wat bedoel je met dressuur?
Ik ken een hoop paarden die prima voorbereid zijn op hun taak onder de ruiter, en zo gewenst voor het mooi ook wat minder nuttige kunstjes kunnen laten zien, en die nooit een bit hebben in gehad. Daar zijn vele uren dressuur in gegaan. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat niet bedoelt met dressuur.

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:53

Wow echt leuk!
Ziet er goed uit en dat zonder bit!!!
Leuk dat het het wilde proberen en met zo veel effect! ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:55

Bandida: Er is niet alleen de dressuur van de KNHS of FEI. Volgend hun kan er alleen aanleuning ontstaan met bit. Daarom hebben ze het bij bitloos dressuur ook anders genoemd, iets wat in mijn ogen helemaal niet nodig was, want met bit wil je ook geen constante druk maar ook een licht aangenaam contact.
Maar ben jij het er mee eens dat je geen dressuur(dus niet volgens de principes van de KNHS) kan rijden zonder bit? Of bedoel je daarmee de dressuur volgens de principes van de KNHS?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:04

x_Marr schreef:
Maar ben jij het er mee eens dat je geen dressuur(dus niet volgens de principes van de KNHS) kan rijden zonder bit?

ja

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:18

Dus jij gelooft dat er geen aanleuning kan zijn zonder bit, dat daar een bit voor nodig is? En waarom?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:20

x_Marr schreef:
Dus jij gelooft dat er geen aanleuning kan zijn zonder bit, dat daar een bit voor nodig is? En waarom?

? nee hoor..
Maar ik geloof dat de KHNS daar anders over denkt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:23

Omdat je op mn vorige vraag ja zei?
Daar bedoelde je dus nee? :D

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:24

Hallo mensen we zien hier toch een paard dat erg goed loopt op bitloos....bewijs het kan dus prima!!!
Nou Karin volgens mij kun jij zo het Z in ziet er echt top uit!

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:55

kan iemand mij vertellen welk model dit van Emiel Voest is?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 17:18

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:22

Ach het is ook nooit goed hé...

Met bit rijden niet, proberen die zelfde mensen zonder bit te rijden ook niet... :D

Hartstikke leuk toch dat ze het probeert en er voor open staat?
En oké, dat dat dan nog niet perfect is door de constante aanleuning; we hebben allemaal nog veel te leren.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:25

Prachtig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:20

sjaantje schreef:

Wie is dan volgens jou die "jullie"?
Volgens mij is Bandida hier de enige die vindt dat je bitloos geen (KNHS/FEI-)dressuur moet willen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:42

JoviBan schreef:
Even ter verduidelijking:
Zelf zie ik het liefst een ontspannen teugelcontact (doorhangende teugels), zowel met als zonder bit.
Daarmee laat je het paard zelf z'n balans zoeken en op vier benen lopen en stoor je het paard niet aan z'n hoofd/in z'n mond.

Wil je wel met teugelcontact rijden, houd die dan heel lichtjes. Dat kan met een bitloos hoofdstel ook.
Op deze foto's zie ik echter een behoorlijk teugelcontact, zeg maar gerust teugeldruk. En dat zie ik ook vrijwel bij alle bit gereden paarden. Daar zouden we wat mij betreft van af moeten.

Ik vind het knap dat je aan de teugels kan zien hoeveel druk erop staat....

Ik vind het fijne plaatjes. Je hebt hem duidelijk wat beter aan je been en hij oogt ook wat minder lui dan vorig jaar?

Het enige puntje waar ik naar kijk, houd je handen op dezelfde hoogte, die hebben een beetje de neiging om naar boven te dwalen :P Voornamelijk als je hem wat meer bij elkaar rijd, dus ik zou er voor kiezen om de teugels wat korter te pakken, komt je houding ook weer ten goed!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:01

Ja, hij was daar lekker voorwaarts, dat is hij nog niet altijd, maar soms gaat dat stukken beter. :)
En vwb mijn handen kan ik je alleen maar gelijk geven.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:35

JoviBan schreef:
Nessah schreef:
Maar dit hoofdstel is niet gemaakt voor de dressuur, tenminste het is niet gemaakt om continu druk te hebben.

Het kruislings systeem is wèl gemaakt voor de dressuur.
Sterker nog, zowel dr. Cook als de NVBP beweren dat alleen met dit systeem goed dressuurmatig te rijden is.
Ik deel die mening niet. Zelf rijd ik met het kingekruist hoofdstel en dat gaat prima. En ik ken mensen die met een zijdelings systeem prima dressuurmatig uit de voeten kunnen.

Wel even lezen, dit was namelijk een reactie op iemand die zei dat rijden zonder druk, rijden zonder aanleuning is en dat dat geen dressuur is.. Dit hoofdstel is niet gemaakt voor continu druk.. Net zoals dat een bit daar niet voor gemaakt is.

Nessah schreef:
Ik rijd met mijn paard soms ook met een soortgelijk hoofdstel.. Ik heb dan helemaal geen druk en als ze haar neus eruit doet houd ik mijn handen het zelfde zodat ik dus wel druk heb en dan zakt ze van zelf weer. Dus als ze zich ontspant heb ik helemaal losse teugels. Het is fijn voor de afwisseling.
JoviBan schreef:
Het neusbot waar de neusriem hoort te liggen, is helemaal niet zo gevoelig. Je moet 'm wel op de juiste hoogte leggen. Zie: http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.htm

Ik heb mijn hoofdstel goed liggen.

Nessah schreef:
Ik vind het rijden er wel fijn uit zien, een mooie combinatie.. Maar als ik eerlijk ben had ik het een mooier beeld gevonden met bit. Ik vind dat het hoofdstel nu wordt gebruikt als een normaal hoofdstel en dat hoort, naar mijn mening, niet. Het hoort los te hangen, nu heeft het paard continu een druk op de neus wat dus niet vriendelijk is. Een bitloos hoofdstel is niet perse vriendelijker dan een hoofdstel met bit.. Als het maar op de juiste manier gebruikt wordt.
JoviBan schreef:
En wat denk je van die continue druk in de mond wanneer een bit in heeft?
Wat je niet ziet, is er niet??
http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

Dat heb ik dus ook niet :) Ik rijd mijn paard met 2 pinken, heb niets in mijn handen. Alleen soms als ze afgeleid is en ze haar neus eruit gooit, dan heb ik even druk en zij zakt voor die druk naar beneden waarna ik weer helemaal ontspan.

Ik vergelijk het zelf een beetje met een slipketting van een hond.. Die is gemaakt om de hond te corrigeren als hij trekt, als hij braaf is hangt hij slap en heeft geen werking. Maar hij is dus niet gemaakt voor continu druk/trekken. Puur voor even corrigeren. Zo zie ik deze neusriem of een bit ook. Voor iedereen misschien anders, maar in een uur rijden gebruik ik mijn bit misschien 4 keer. Verder heb ik heel licht contact. ( uiteraard is ook mijn paard wel eens vervelend, maar dat is met elk dier zo)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:52

Nessah schreef:
Puur voor even corrigeren. Zo zie ik deze neusriem of een bit ook.

Maar dat is dus verkeerd. Er is een essentieel verschil tussen dit hoofdstel en een bit. Dit hoofdstel 'bijt' niet, het is geen slipketting, het doet nl. geen pijn en kan daar ook niet mee dreigen. Het kan als je heel hard je best doet hoogstens een vervelend knellend gevoel veroorzaken, maar voor dat pijn doet heeft de ruiter al lang kramp in zijn armen. Je kan hier simpelweg niet mee corrigeren op de manier waarmee een bit corrigeert, de scherpe 'NEE' bestaat niet. Dus als je die manier van rijden gewoon projecteert loop je zo gauw er voor het paard het nieuwe af is tegen een muur aan.
Je kan een welwillend paard hiermee vragen iets niet te doen, maar je kan er geen 'straf' mee uitdelen.

Naar mijn ervaring, en ik rijd er nu toch 5 jaar mee, is het precies dat verschil in werking dat om een totaal andere training vraagt als je ermee wil rijden. Het mag met dit hoofdstel niet voorkomen dat het paard niet welwillend is. Je paard moet altijd voor je willen, zonder argumenten, en dat vraagt veel leertijd. Als de TS hier drie weken mee door gaat zal ze ons ook kunnen vertellen wat er gebeurde toen het paard eens ging uittesten waar de begrenzing nu precies zit.

En verder blijf ik bij mijn standpunt dat die andere wijze van trainen en communiceren met je paard dit hoofdstel ongeschikt maakt voor wedstrijddressuur zoals men dat nu graag ziet. Zonder doorlopend contact dus, en zonder mogelijkheid te corrigeren, 'in te werken' of een dreiging van een pijprikkel te laten bestaan.
Nog eens, je krijgt er wél je paard rijtechnisch mee voor mekaar, gemakkelijk zelfs, het is een fantastisch communicatiemiddel. Maar volgens mij niet onder de vorm waar je bij de khns punten voor krijgt. Mogelijk wel nog op een laag niveau of met een paard dat voorheen op een bit getraind is, maar niet met een blanco paard of op een hoger niveau. Zij die anders denken gaan het dan in de toekomst maar eens moeten tonen, want tot ik het zie geloof ik er niet in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:25

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen contact en druk.
Als het paard nageeflijk is en aanleuning neemt is er maar een licht contact tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard. Die druk is er alleen als het paard niet nageeft, de ruiter begrenst dan door de hand te sluiten en daarop haalt het paard de druk eraf door nek en kaak te ontspannen. Dit is nageeflijkheid en hierdoor gaat het paard de hand volgen/opzoeken waardoor aanleuning ontstaat. De aanleuning omvat meer dan puur dit contact, ook de been en zithulpen zijn een onderdeel van de aanleuning. Er moet voldoende activiteit/impuls zijn om de aanleuning te onderhouden en met de zit wordt gezorgd dat er zo weinig mogelijk hand nodig is om het tempo en de balans te controleren.

Het lijkt nu net alsof er hier gezegd wordt dat een continue druk slecht is. Ja continue DRUK is slecht maar een continue contact niet, dat is dressuurrijden als het op een goede manier gebeurd. Zowel met als zonder bit kan een continue contact plaatsvinden zonder dat dit hinderend is voor het paard. Continue druk is zowel met als zonder bit niet fijn. Daarom is paardrijden/dressuurrijden ook veel meer dan alleen die voorkant. Het is het hele plaatje; hand, been en zit.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:03

Vind het er mooi uitzien :j

De kleuren van hoofdstellen zijn ook niet zo mijn ding maar dat maakt niet uit,
smaken verschillen hierin ;)

Dressuur, sport wel of niet... ahja.
Je kan zeer zeker naar de top geraken zonder bit, maar dat vergt jaren werk wat natuurlijk normaal is.
In de sport wil het niet gezien worden, jammer is dat.
Zelfde met andere rassen omdat ze geen of te weinig gangen hebben.
Een boerenpaard kan je ook tot grand prix brengen met de nodige training.
Alleen heeft het niet de houding en gangen ervoor maar wil daarom niet zeggen dat rijtechnisch gezien het geen wissels om de pas zou kunnen of geen piaffe zou kunnen ;)

Kijk naar Balagur, die russiche draver.
Een paard dat nergens echt wat voor deugde tot hij op al reeds oudere leeftijd in de dressuursport terecht kwam.
Vind hem veel mooier lopen dan Anky haar paard.
Hij danst en ik heb de indruk dat hij geniet van zijn hele optreden.
Dat Anky haar Salinero hoger geraakt is normaal, hij is krachtiger maar toch zie ik hem minder graag aan het werk.

En druk... iedereen gebruikt druk met zijn teugels, wel of geen bit ;)