2x vallen in 1 wedstrijd haha

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Re: 2x vallen in 1 wedstrijd haha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:11

Normaal gesproken heeft ze prima controle over deze pony maar de combinatie haar eigen wedstrijd en die andere pony stress en de toch wat gevoelige pony was helaas funest dit keer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:20

Michael1104 schreef:
dat zeg ik niet, mijn manege liet niemand starten op een beest waar je geen controle over had.

Maar hoe kom je dan ooit aan de eerste keer? Geen voorbereiding in de les leert je ooit hoe het is in het 'echt' als je de wedstrijd hebt. Ik zing bv, en zo heel af en toe zing ik solo. Ik ben niet bang, ik ken de muziek goed, maar NIETS bereidt je ooit voor op het moment dat er publiek is. Dan maak je fouten, haper je, vergeet je dingen die je er de afgelopen maanden zo trouw hebt ingehamerd... Er komt een moment dat je het moet doen.

Ik heb mijn eerste minispringparcoursje gesprongen toen ik ruim 14 jaar manegeervaring had. Over of ik toen wel of niet goed kon rijden zou ik niet eens iets willen zeggen, maar wel dat al die 14 jaar inclusief de springlessen NIET hetzelfde waren als het moment dat ik daar in de bak op de pony zat en het ineens moest doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:23

astridelise schreef:
Met zo'n onstabiele zit is het niet gek dat je er afkukkelt bij een onverwachte beweging. Deze pony geeft duidelijk aan : Tot hier en niet verder! Probeer daar wat meer begrip voor te hebben.

Helemaal mee eens.

_XrebekahX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:28

astridelise schreef:
Op de 1e blz. heeft ts het over tientalle keer voor mij.

dat klopte niet hij reed vaker voor mij dan na mij sorry foutje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:32

Michael1104 schreef:
KiWiKo schreef:

heb jij dat dan niet moeten leren?

in AL onze beginnersperiodes zijn echt wel zulke herinneringen hoor! bij IEDEREEN!!

mensen die zeggen dat hun deze fase van het leren paardrijden hebben overgeslagen LIEGEN!!

dat zeg ik niet, mijn manege liet niemand starten op een beest waar je geen controle over had. Nu valt ze twee keer en loopt het goed af, een volgende valt verkeerd en weer een ander valt en heeft genoeg van rijden.
Als je start bij wat voor wedstrijd dan ook, ga ik ervanuit dat je een bepaalde basis hebt.

goh....... gek! Toen ik nog op manegeponies reed ging ik ook wel eens met mijn kop in het zand.............. en toen ik nog manegelessen gaf gingen de kindertjes ook wel eens met de kop in het zand............. OOK tijdens wedstrijdjes :)

En als ik op maneges ben, zie ik nog steeds wel eens kindertjes met de kop in het zand gaan OOK op wedstrijdjes........ volgens mij hoort dat er gewoon een stukje bij :)

_XrebekahX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:33

x_Anne_x schreef:
Rebekah, halverwege april is er weer een springwedstrijd en gaan we in de herkansing. Afgesproken?

Is goed maar dan hoop ik maar dat erena niet weer koliek heeft op de dag van de wedstrijd :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:35

_XrebekahX_ schreef:
Is goed maar dan hoop ik maar dat erena niet weer koliek heeft op de dag van de wedstrijd :P

Maar je hebt nu nog een trucje geleerd :) Als het je allemaal even te snel gaat breng je de rust terug door even te gaan draven :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:38

Michael1104 schreef:
dat zeg ik niet, mijn manege liet niemand starten op een beest waar je geen controle over had. Nu valt ze twee keer en loopt het goed af, een volgende valt verkeerd en weer een ander valt en heeft genoeg van rijden.
Als je start bij wat voor wedstrijd dan ook, ga ik ervanuit dat je een bepaalde basis hebt.

Heb je het topic gezien waar de TS op de manegepony rijd waar ze eigenlijk op zou gaan rijden?

Een wedstrijd is nou eenmaal spannend... Ben zelf heel vaak in het zand beland hoor, ook wel is tijdens een wedstrijd. Dat wil niet zeggen dat ik de pony niet onder controle had. Hij doet nog wel is onverwachte dingetjes :)

_XrebekahX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:46

_Caitje__ schreef:
@Bellatrix: Ik snap jullie reactie wel! En ben het ook met jullie eens, maar het kan ook op een zachtere manier gebracht worden.

@Anne/ts: ging het in de les dan wel goed?

heb in de les niet op hem geoefend maar op erena daar ging ik eigenlijk op

_XrebekahX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:47

Shadow0 schreef:
_XrebekahX_ schreef:

Maar je hebt nu nog een trucje geleerd :) Als het je allemaal even te snel gaat breng je de rust terug door even te gaan draven :j

ik denk nu gewoon in draf op de sprong af en een paar passen voor de sprong aangalloperen

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:24

renatevb schreef:
Ik versta eigenlijk totaal niet waarom jij springt?! je hebt geen evenwicht en snokt er maar op los.. Volgens mij moet je maar dressuur les en zitoefeningen doen de komende tijd en dan terug op wedstrijd, dan zal het een stuk beter gaan!

ben het helemaal met je eens!
Ga eerst goede lessen nemen, met name eerst dresuur, en ga daarna pas beginnen met springen, en als je dat onder de knie hebt ga je beginne met parcourtje.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:11

Ik vind deze reacties echt te gek,
iedereen loopt elkaar weer op te fokken,

ik heb niet meer alle pagina's doorgelezen,

maar even 1 ding,

Meisje is 12,
reed op een pony waar ze nooit op rijdt, want paard waar ze op zou gaan had koliek.
plus dit paard was echt lastig, (er waren er meer afgevallen).
Dit paard draagt zijn hoofd heel hoog, en in de les is het al moeilijk om hem wat ontspannen te laten lopen. Dit was zijn eerste wedstrijd dus erg spannend.

Tuurlijk had zij m beter tussen twee teugels moeten rijden, en ja ze had m dezelfde kant weer op moeten sturen, maar in het heetst van de strijd gaat het allemaal snel, en ik denk dat ze gewoon wat paniekerig reageerde. Dat had anders gemoeten, maar zo'n wedstrijd is er om te leren, en ik vind het goed dat ze het heeft geprobeerd want normaal rijdt ze op een paard wat toch wel springt en al automatisch naar de hindernissen rijdt. Dan is dit toch wel een verschil.

Nou wil ik haar niet ophemelen, maar afkraken is wel een vak.

even een correctie over commentaar instructrice, zij krijgt les van die man die in de bak staat. als je goed luistert zegt hij wel degelijk dingen, maar het klopt hij blijft niet schreeuwen, (in tegenstelling tot mij :') )

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:15

KiWiKo schreef:
Ja!! en weet je er zullen er nog tientallen zijn die nog veeeeeeeeel beroerder rijden dan TS........... we hebben het namelijk ALLEMAAL moeten leren......... jij ook toch?? Of zat jij gelijk ala Anky op het paard toen jij begon?

Vindt jij dit dan een goede manier van leren paardrijden? Ik niet. Een manegeruiter die een nette rij-opleiding krijgt, zal nooit zo rijden. Paardrijden heeft immers niets te maken met kilometers maken, des te meer met goede rijtechnische ondersteuning ( + kennis over het wezen paard, rust, respect, vertrouwen etc.). Als je als instructie ruiters netjes opleidt, rijden ze op een heel andere manier. Niet geloofwaardig? Ik heb er enkele tientallen rondlopen, van enkele weken tot jaren ervaring. En daar zitten lang niet allemaal Anky's bij, maar ze weten wel het hoort ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:10

Citaat:
Vindt jij dit dan een goede manier van leren paardrijden? Ik niet. Een manegeruiter die een nette rij-opleiding krijgt, zal nooit zo rijden. Paardrijden heeft immers niets te maken met kilometers maken, des te meer met goede rijtechnische ondersteuning ( + kennis over het wezen paard, rust, respect, vertrouwen etc.). Als je als instructie ruiters netjes opleidt, rijden ze op een heel andere manier. Niet geloofwaardig? Ik heb er enkele tientallen rondlopen, van enkele weken tot jaren ervaring. En daar zitten lang niet allemaal Anky's bij, maar ze weten wel het hoort ;)

Ik ben het niet eens met wat je zegt. Een manege kan je wel een nette rij-opleiding geven, maar dat wil niet zeggen dat iedereen vanaf dag 1 perfect rijdt. Bovendien is er de stress van een parcours, waarbij je als jeugdige ruiter ongetwijfeld alles fout doet terwijl je zelf weet dat het anders moet (dat overkomt mij nog wel eens en ik ben volwassen). ;)

Vind het knap dat de TS weer op stapt tot twee keer toe en ze zal er in ieder geval van geleerd hebben.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:27

ik denk dat je beter nog eventjes kan oefenen voordat je aan dit soort dingen mee gaat doen. Je houding is slecht, je trekt je paard erg hard in z'n mond en trekt 'm constant om. Je zit maar een beetje heen en weer te hannesen.

Werk eerst aan je zit en aan het ontspannen rijden van je paard. ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:56

ladypaard schreef:
Meisje is 12,
reed op een pony waar ze nooit op rijdt, want paard waar ze op zou gaan had koliek.
plus dit paard was echt lastig, (er waren er meer afgevallen).
Dit paard draagt zijn hoofd heel hoog, en in de les is het al moeilijk om hem wat ontspannen te laten lopen. Dit was zijn eerste wedstrijd dus erg spannend.

Ja en dan is de keuze: Laat je een meisje op een pony waar ze nog nooit op heeft gereden (of wel? ik zie tegenstrijdige reacties..), terwijl die pony nog nooit eerder een wedstrijd heeft gesprongen? En dat terwijl de pony blijkbaar eerder die dag heeft laten blijken dat het niet zo makkelijk gaat?
Zo van; probeer maar?
Of laat je het meisje op een andere pony, waar zij wel ervaring mee heeft. En als dat niet kan, jammer, dan geen wedstrijd. Het is blijkbaar maar 1x per jaar, maar op deze manier heb je volgens mij beide geen plezier gedaan.

En ik blijf erbij dat ik denk gezien te hebben dat ze de pony in de mond trok, op het moment dat hij zijn hoofd omhoog brengt wanneer hij op de sprong afgaat. Dat hij dan vervolgens linksomkeert maakt, vind ik een logisch gevolg. Vooral als een pony nog weinig springervaring heeft, moet je hem geen gekke dingen aanleren. Ik snap verder heel goed dat een 12jarig meisje het allemaal niet meer precies weet, maar dan moet er dus iemand ingrijpen. Als je kijkt naar het filmpje met Erena, zie je dat ze keurig kan blijven zitten. Maar dit komt dan wel omdat het paard amper hoeft te springen en braaf naar de hindernissen is te sturen. Daar zie je nog echt dat het een beginnersproefje is, als je kijkt naar de timing van aandrijven. Maar een jaar later, is er daar wel vooruitgang in, maar is de rest door welke reden dan ook, 'kwijt'.
Ja het meisje heeft blijkbaar nog niet zo veel ervaring (leeftijd zegt ook niet alles) en het commentaar kon soms wat voorzichtiger, maar het is háár keuze geweest om dit filmpje hierop te zetten. Dan kan je dus ook alle reacties verwachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:13

Tijgertje86 schreef:
Paardrijden heeft immers niets te maken met kilometers maken,

Knap. Ik vraag me af hoe die ruiters dat dan doen. Ik ben gewoon maar mens en ik kan niet altijd mijn spanning loslaten, al weet ik de theorie nog zo goed. Ik kan een motorische vaardigheid niet anders leren dan door het vaak te doen. Techniek helpt hoor, en goede theorie ook, maar ik kan het niet zonder heel veel praktijk. Oefenen, oefenen, oefenen, tot de automatismen zijn ingeslepen. En het is mijn ervaring dat een parcours in het 'echie' - zelfs als het een bescheiden onderling wedstrijdje is, totaal anders is dan de voorbereiding.

Als je daar oplossingen voor hebt: graag, want je zou er het leven voor velen een stuk makkelijker mee maken. Maar tot die tijd moet je ergens, ooit gewoon een keer de dingen doen. Dan en dan alleen kun je ze oefenen.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:17

Ach TS, zo hebben we allemaal gereden.. Maak je niet zo druk, ik zie menig M ruiter er nog af knikkeren na een ietwat aparte hindernis (lees hekje of slootje eronder).. En zie genoeg ruiters in het M die hartstikke beroerd rijden, t'is omdat hun pony het doet, anders was het ook allang afgelopen..

Zulk soort dingen als dit kunnen gebeuren als je even niet oplet.. En op de manege zit je om te leren, en daar hoort vallen en opstaan bij, dat zij dit misschien ietwat op de verkeerde manier aanpakt, kan je een gemiddelde 12-jarige volgens mij niet zo kwalijk nemen.. Kan me goed herinneren dat ik ook maar wat in de rondte hobbelde op een welsh-a ponytje en hindernisjes sprong en dan was het maar kijken of ie erover heen ging..

Bekijk de filmpjes en zie wat je fout deed, daar kan je van leren, succes!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:25

Ik zou persoonlijk nog niet gaan springen als je nog niet de balans hebt om zonder beugels te blijven zitten.
Het lijkt bij het tweede filmpje namelijk alsof je eraf valt omdat je je beugels kwijt bent en de pony een stapje opzij zet, maar dat kan ik verkeerd hebben gezien.
Maar goed, dit soort dingen kunnen allemaal gebeuren, paardrijden leer je met vallen en opstaan. :)

Trouwens wel goed van je dat je dit hier gewoon op Bokt neerzet, van zoveel tips steek je vast wel wat op!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:26

Tijgertje86 schreef:
KiWiKo schreef:
Ja!! en weet je er zullen er nog tientallen zijn die nog veeeeeeeeel beroerder rijden dan TS........... we hebben het namelijk ALLEMAAL moeten leren......... jij ook toch?? Of zat jij gelijk ala Anky op het paard toen jij begon?

Hou toch op!! :D :D :D

we hebben ALLEMAAL ooit eens als kamelen op paarden gezeten............. wat een onzin zeg!!

en paardrijden heeft wel zeker te maken met kilometers maken :D :D

Sorrie, maar je kan mij niet wijsmaken dat jij de eerste 3 a 4 jaar als anky op het paard zat............ echt koeienpoep van de bovenste plank!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:29

Arm beest, neem eens zit les want je dondert er zo maar af om niks.

Je zit enorm te duwen trekken en drijven!
Zo moet je toch geen wedstrijd rijden?

Ik vind dat je eerst eens goede lessen moet nemen.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:33

Hoe kun je er zo nou afvallen (2e) :=
Vind het wel heel erg knap dat je er weer op ging, maar als je paard steeds omdraait en niet naar je luistert zou ik toch eens boos worden. Ze probeert je gewoon uit.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:37

Tijgertje86 schreef:
KiWiKo schreef:

Ben het niet met je eens.
Ten eerste is rijden wél kilometers maken!!!! Je moet erg veel rijden om ervaring op te doen hoor.
Op manege paarden wordt nu eenmaal anders gereden dan iemand die een eigen paard heeft en privé les.
Manege lessen zijn ook voor het spel en plezier.
Wedstrijden zijn altijd met meer stress dan als er gewoon gereden wordt.
Deze pony is niet gek en het meisje heeft niet zo veel ervaring om hier mee om te gaan.
Eigenlijk is het jammer dat ze dit, wat eigenlijk leuk had moeten zijn, concoursje op deze pony heeft moeten afleggen.
Beter niet starten, dan op deze manier. Dit had de leiding moeten inzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:40

Johanna59 schreef:

En waarom denk je dat deze geringe hoogte uitgeschreven wordt en het altijd hartstikke druk met inschrijvingen is? ;)
Manegeeigenaren eten ook zo graag een boterhammetje soms, en de paarden wat hooi... ;)

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:40

Citaat:

Vindt jij dit dan een goede manier van leren paardrijden? Ik niet. Een manegeruiter die een nette rij-opleiding krijgt, zal nooit zo rijden. Paardrijden heeft immers niets te maken met kilometers maken, des te meer met goede rijtechnische ondersteuning ( + kennis over het wezen paard, rust, respect, vertrouwen etc.). Als je als instructie ruiters netjes opleidt, rijden ze op een heel andere manier. Niet geloofwaardig? Ik heb er enkele tientallen rondlopen, van enkele weken tot jaren ervaring. En daar zitten lang niet allemaal Anky's bij, maar ze weten wel het hoort ;)[/quote]

Ben het niet met je eens.
Ten eerste is rijden wél kilometers maken!!!! Je moet erg veel rijden om ervaring op te doen hoor.
Op manege paarden wordt nu eenmaal anders gereden dan iemand die een eigen paard heeft en privé les.
Manege lessen zijn ook voor het spel en plezier.
Wedstrijden zijn altijd met meer stress dan als er gewoon gereden wordt.
Deze pony is niet gek en het meisje heeft niet zo veel ervaring om hier mee om te gaan.
Eigenlijk is het jammer dat ze dit, wat eigenlijk leuk had moeten zijn, concoursje op deze pony heeft moeten afleggen.
[/quote]

Ik zou me kapot janken als ze misschien 3 uur van te voren vertellen dat ik niet mee zou mogen doen aan de springwedstrijd..