Update Shetlander Puck, laatste nieuws: ingeslapen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:26

Cassidy schreef:
Voor iedereen die eraan twijfelt of het echt om een dwerg gaat, en die eraan twijfelt of het dier echt pijn heeft.

Er zijn verschillende vormen van dwerggroei:

Achondroplasia

Diastrophia

en

Brachiocephalia

En omdat er in eerdere topics is gevraagd naar redenen waarom er bokkers zijn die van mening zijn dat het paard pijn lijdt, en hoe wij aan hand van een kort filmpje kunnen zien dat het om een dwerg gaat, even dit artikel:

http://www.angelfire.com/ms3/dmh/

Ga maar even kijken of je foto's vindt van Friezen met Diastrophie, en filmpjes op Youtube van paardjes/Friezen met Diastrophie

En kijk dan nog een keer kritisch naar de levensverwachting van dergelijke diertjes.

ik vroeg hoe je dit in het filmje ziet. dat het een dwerg is, snap ik. ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:27

Horseware schreef:
Jammer dat TS door sommigen wordt aangevallen en dat haar beweegredenen in twijfel getrokken worden.
Voor mij is het duidelijk dat haar enige intentie is om dit beestje te helpen. Immers, voor dit geld had ze ook een shetlander zonder gebreken kunnen aanschaffen.

Voor een shetlander zonder gebreken,krijg je geen donatie`s om die aan te schaffen doorgaans?

Calanddra

Dan had je het vorige topic moeten lezen :) daar staat de rest in

Horseware: dat is zeker waar. Maar er waren ook nog 2 andere bokkers die zich over het diertje wilden ontfermen, wel met de financiele mogelijkheden en deze zouden hem dan direct naar een kliniek brengen, ipv mee naar huis nemen voor het weekend. Deze hulp werd echter afgeslagen.

ThePast03

Horseware schreef:
Laten we wel wezen: zonder TS was dit diertje slechter af.

Dan heb je het vorige topic blijkbaar niet gelezen? Er waren meerdere bokkers die bereidt waren dit dier op te halen en het dezelfde dag naar de dierenarts te brengen om hem uit zijn lijden te verlossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:28

Horseware schreef:
Ik ga er van uit dat als dat het geval is, de DA dit ook zal constateren en TS hiernaar zal handelen en het dier zal laten inslapen.

Dat houdt in dat de DA bekend moet zijn met het fenomeen Dwarfism, en het diertje als zodanig kan categoriseren. En daar vergis je je in. Misschien als je een echte paardenarts treft. Maar komt de doorsnee veearts in contact met dergelijke extremen binnen de paardenfokkerij?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:29

en ik vind het super wat je gedaan hebt.... ;)
Als hij bij die boer gebleven was was hij er zeker niet beter van geworden.

Maandag gaat hij naar de dierenarts en mocht het slecht aflopen heeft hij iig nog lieve mensen leren kennen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Wat een heerlijk harig hummeltje trouwens.. :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:30

Citaat:
Ik ga er van uit dat als dat het geval is, de DA dit ook zal constateren en TS hiernaar zal handelen en het dier zal laten inslapen.

Nee, dan had zoetjes of sjeik hem opgehaald.
En dan was hij wss al ingeslapen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:30

Bunga schreef:
Citaat:

Nee, dan had zoetjes of sjeik hem opgehaald.
En dan was hij wss al ingeslapen.

of eppie :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:33

Cassidy schreef:
Horseware schreef:

Dat houdt in dat de DA bekend moet zijn met het fenomeen Dwarfism, en het diertje als zodanig kan categoriseren. En daar vergis je je in. Misschien als je een echte paardenarts treft. Maar komt de doorsnee veearts in contact met dergelijke extremen binnen de paardenfokkerij?

Wie moet dan volgens jou beoordelen of er nog hoop is voor deze pony en of er idd sprake is van Dwarfism? De bokkers?
Ik heb er toch vertrouwen in dat een DA wel kan constateren of een pony al dan niet pijn heeft. Daar gaat het uiteindelijk om.

Wat iedereen lijkt te vergeten is dat TS de pony aan het helpen is. Had zij dit topic niet geopend, dan stond die pony nog steeds bij de vorige eigenaar die er duidelijk niet de beste intenties mee had. Dat vind ik jammer.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:35

Wie moet dan volgens jou beoordelen of er nog hoop is voor deze pony en of er idd sprake is van Dwarfism? De bokkers?
Ik heb er toch vertrouwen in dat een DA wel kan constateren of een pony al dan niet pijn heeft. Daar gaat het uiteindelijk om.

Wat iedereen lijkt te vergeten is dat TS de pony aan het helpen is. Had zij dit topic niet geopend, dan stond die pony nog steeds bij de vorige eigenaar die er duidelijk niet de beste intenties mee had. Dat vind ik jammer.[/quote]

ik ook!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:36

gekvanfleur schreef:
ik vroeg hoe je dit in het filmje ziet. dat het een dwerg is, snap ik. ;)

Beschrijving van een diastrophic dwarf:

Diastrophic

Characterized by severe, twisted extremities, ligament deformities, cow hocks, protruding spines, as well as many, many other deformities, these little ones are usually the result of horrific breeding practices.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:38

Toch altijd weer 'grappig' dat mensen die een andere mening zijn toegedaan dan alle 'zielige dieren redders', gelijk opstokers en topicverpesters zijn.
Nee laten we met zijn allen elkaar altijd lekker naar de bek praten, daar worden we beter van :roll:

Feit blijft gewoon dat dit paardje afschuwelijk misvormd is en men moet uberhaupt niet willen dat er zulke diertjes rondlopen! Uiteraard kan het paardje er zelf niets aan doen dat het zo geboren is, maar het is wel een paard en geen mens! Mensen denken over de toekomst na, dieren niet! Wij kunnen bedenken dat als we nu maar 'even' door die hel gaan en die paar fikse operaties ondergaan en oja, ook maar een jaartje in bed moeten gaan liggen in een gipscorset, het allemaal vàst beter zal gaan. Of we het leuk vinden is een tweede, maar we kunnen het begrijpen en overdenken. Een paard doet dat niet. Een paard lijdt nu en denkt niet na over morgen.
Dat dit diertje pijnvrij lijkt volgens sommigen (ik kan zonder dat ik dierenarts ben zelf ook wel vaststellen dat het dier pijn lijdt) komt enkel en alleen omdat het geen keus heeft! Hij weet niet beter en dat is al erg genoeg!

Ik vind het ronduit schandalig dat wie dan ook, wat voor een dier dan ook, wat er zo aan toe is, probeert te 'redden'.
De enige die daar beter van wordt is de 'redder', aangezien die er een goed gevoel van krijgt om tegen zichzelf te kunnen zeggen: Fijn hè, ik heb jou gered...

Ik wens voor het nieuwe jaar dat een heleboel mensen met paarden (laten we hier op bokt beginnen) zich eens werkelijk in het wezen PAARD gaan verdiepen. Zijn gedrag en denkwijze, zijn manier van handelen en wat nu écht goed voor ze zou zijn!

Daar zouden veel meer dieren mee geholpen zijn! Dat alles koste wat het kost maar moet blijven leven, omdat ze moeten weten dat er ook mensen bestaan die het wel goed bedoelen.... Hou toch op! :(

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:39

Horseware schreef:
Wat zou TS haar bedoeling dan volgens de jullie zijn? Ik kan me namelijk niets anders bedenken dan dat ze het diertje wil helpen.

Ik ben bang dat ze toch al een beetje gehecht is geraakt aan de pony en daarom niet realistisch bezig is.

Ik heb zelf meegemaakt op mijn vorige stal tot hoe ver het kan gaan. Paardje had al jaren pijn, maar pas op het allerlaatste moment, toen hij niet meer op kon staan van de pijn, werd de keuze gemaakt om hem te laten gaan. Is dit nou eerlijk naar het paardje toe?

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:40

oke hier ik weer even dan. Ik heb in mijn pb naar zoetjes gezet dat ik en me ouders de situatie nog eens wilde doornemen. Dit is gebeurt. Mijn ouders hebben alle financiele steun gegeven voor puck. De reden dat ik geen jaren lange operatie's en revalidatie's aan ga omdat dit niet eerlijk is tegen over de pony! Dit heeft niks met finaciele zaken te maken, want financieel is er alles mogelijk damkzij mijn ouders. Mijn da is een zeer correcte man heeft in het verleden al eens eerder een paard van mij ingeslapen wegens dat een jong paard geen waardig bestaan zou kunnen leiden, dit advies heb ik ook direct aangenomen omdat ik wist dat het einde verhaal was en ik geen enkel dier laat leiden. als ik mijn da niet volledig had vertrouwd was hij niet mijn da. Voor de gene die dan zo aan mij of da twijfelen misschien moet je hem zelf eens bellen! Over paarden die van mij verkocht zijn is niet door geld problemen geweest, niet dat dat belangrijk is maar wil dat toch even kwijt. Reden van mag gevragt worden maar via pb want anders gaan we offtopic. Ik sta nog steeds stevig bij miijn besluit dat hij ingeslapen wordt mocht er geen vredige hulp mogelijk wezen. Ik krabbel ook niet terug van mijn besluit! Eventuele foto's mits nodig geven ons allemaal meer uitsluitsel over het gestel van puck. Wat bepaalde bokker van mij denken prima en dat weet iedereen ook nu echt wel, en dat mag ook ieder zijn mening en die mag je altijd uiten. Alleen hou het ontopic en persoonlijke aanvallen klik knopje pb en u krijgt antwoord. Dan wordt dit topic ook geen rommel.verder ga ik niet omdat bepaalde bokkers dat graag willen hem inlaten slapen op jullie advies dit doe ik liever op hetg advies van een deskundig vakman. Als het echt acuut was geweest dan was mijn da al bij puck en ik ook. Ik denk nog steeds dat puck ingeslapen wordt alleen moet ik maar eerst eens zien wat er gezegt word na grondig onderzoek. als ik niet het beste voor had met de pony had ik zelf niet alleen de moeite bespaard maar al helemaal de vervelende berichten van sommige bokkers. en ook zoetjes heb ik vefteld dat puck mee naar huis ging aangezien zij hem ook mee wilde nemen naar huis. En maandag pas een da zou laten komen. Mijn da is gebelt en vond dat het niet acuut was na mijn uitleg dat hij liep draafde en een bokje deed. Maandag meer uitsluitsel hier over. Laat iedcereen aub op een volwassenen manier zich gedragen en niet gelijk slechte ervan denken. Wacht maandag af

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:40

Ik vind dat er toch een nuance op zijn plaats is:

Het is natuurlijk erg eenvoudig in een topic te roepen dat een dier moet worden ingeslapen.
Kennelijk zitten er hier heel veel experts! Chapeau!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik na 30 jaar paarden fokken etc nog altijd de mening van dierenartsen hoog heb zitten. Bij twijfel een second opinion. Geen haar op mijn hoofd die uitsluitend zou afgaan op de adviezen die op Bokt worden geroepen. Erg straf ook, dat er mensen zijn die zonder enige medische kennis een oordeel over leven en dood durven te vellen. Ik hoop echter dat als een van hen straks aan de beademing ligt men niet afgaat op de meningen van Bokkers om wel of niet de stekker eruit te trekken.

Om kort te gaan: een discussie gevoerd door leken over het wel of niet laten inslapen van deze pony dient geen enkel doel en leidt uitsluitend tot grote ergernis en wederzijdse beledigingen. Ik mag aannemen dat ieder die zich in dit topic begeeft het welzijn van dit veulen voorop heeft staan! Dan is je gelijk halen en/of krijgen ondergeschikt.

Slechts een dierenarts die dit dier in levende lijve heeft gezien kan een goed en betrouwbaar oordeel geven. Hij zal dit al dan niet moeten afzetten tegen de kosten die de huidige eigenaar ervoor wenst uit te geven. Dit lot treft dagelijks vele paarden. Dieren die wel te behandelen zouden zijn, maar deze vanwege financiele redenen niet krijgen. Dat is dus niet uniek voor dit probleem geval. Het is de dagelijkse werkelijkheid.

De afweging tussen financien en leven. Voor sommige snel gemaakt omdat de middelen er eenvoudig weg niet zijn. Voor andere geen probleem daar zij wel over de middelen beschikken. Dan rest slechts nog de afweging of de behandeling PAARDWAARDIG en EERLIJK is.
En nogmaals dát is aan één of het liefst meerdere dierenartsen om te beoordelen!

Liene

Ik vind dat over die dierenartsen best wel logisch als je echt van dieren houdt. Als ik zelf bv. een kokende substantie over mijn been krijg en ik bel naar een dokter en die zegt dat ik het direct moest laten afzetten, zou ik het ook niet weten. Als ik dan naar een ander ziekenhuis zou bellen, en die zouden zeggen dat er bv. nog kans was om met een operatie nieuwe huid zetten zodat ik wel mijn been kan behouden, zou ik dit ook doen. En dan zou ik niet zeggen, van jaa er zeiden er eerst dat het beter afgezet wordt, dus dan ga ik daar maar voor. Ookal doet het ondertussen pijn, ookal kost het veel geld. En ik denk dat dit gevoel exact is wat de TS heeft tov het dier + extra moeilijk omdat het dier niet kan beslissen.

SusanW, hoe durf jij je uispreken over de pijn dat dit dier heeft. Mensen in Afrika leven jaren met grote splinsters in hun voeten, en hebben hier geen pijn om als voorbeeld. Hoe durf jij de etische keuze te maken om dit dier zijn leven te eindigen, ookal is er geen antwoord of het toch anders had kunnen gaan ?

Cassidy

Mar77 schreef:

Een DA is een mens, en gaat uit van zijn eigen ervaring. Een DA is een mens, en kan niet voelen wat een paard voelt. Een DA is een mens, die soms ook te voorzichtig is met de gevoelens van een eventuele eigenaar. Een DA is een mens, die ook diagnoses verkeerd kan stellen. En een DA die nog niet met het fenomeen "dwerg" in aanraking is geweest, zou dat bij deze pony kunnen missen, alleen de voorbenen zien, en niet het gevolg in de rug en de achterbenen.

Maar goed, iedereen roept moord en brand bij serieuze dierenmishandeling, magere paarden. Niemand roept moord en brand bij te dikke pony's (hoewel dat ook dierenmishandeling is) en genetische afwijkingen. Niet iedere genetische afwijking is een reden dat een dier dood moet. Dwerggroei is dat meestal wel.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:41

Bunga schreef:
Wat ik jammer vindt, is dat het op onze kosten moet.
Het is zeker een goed plan, alleen wordt het nu fout uitgevoerd.
Er waren verschillende bokkers die het zelf hadden kunnen betalen, dit leek mij dus persoonlijk een betere optie.
Wie gaat nu het inslapen betalen?..

TS heeft volgens mij allang aangegeven dat zij het inslapen gaat regelen zodra de DA heeft aangegeven dat de pony pijn lijdt. Van wat ik begrepen heb kan ze dat ook betalen en heeft ze al enkele donaties gehad.

Oke, misschien was het een goed idee als een andere bokker met meer financiële middelen dit plan had uitgevoerd. Maar ik kan me best voorstellen dat TS - die het dier ontdekt heeft - het graag zelf wilt afhandelen. Omdat maar direct aan haar intenties te gaan twijfelen vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Ik kan me namelijk geen andere intentie bedenken dan dit dier helpen. Zoals gezegd had ze van het geld ook een gezonde shet kunnen kopen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:41

SusanW schreef:
Toch altijd weer 'grappig' dat mensen die een andere mening zijn toegedaan dan alle 'zielige dieren redders', gelijk opstokers en topicverpesters zijn.
Nee laten we met zijn allen elkaar altijd lekker naar de bek praten, daar worden we beter van :roll:

Feit blijft gewoon dat dit paardje afschuwelijk misvormd is en men moet uberhaupt niet willen dat er zulke diertjes rondlopen! Uiteraard kan het paardje er zelf niets aan doen dat het zo geboren is, maar het is wel een paard en geen mens! Mensen denken over de toekomst na, dieren niet! Wij kunnen bedenken dat als we nu maar 'even' door die hel gaan en die paar fikse operaties ondergaan en oja, ook maar een jaartje in bed moeten gaan liggen in een gipscorset, het allemaal vàst beter zal gaan. Of we het leuk vinden is een tweede, maar we kunnen het begrijpen en overdenken. Een paard doet dat niet. Een paard lijdt nu en denkt niet na over morgen.
Dat dit diertje pijnvrij lijkt volgens sommigen (ik kan zonder dat ik dierenarts ben zelf ook wel vaststellen dat het dier pijn lijdt) komt enkel en alleen omdat het geen keus heeft! Hij weet niet beter en dat is al erg genoeg!

Ik vind het ronduit schandalig dat wie dan ook, wat voor een dier dan ook, wat er zo aan toe is, probeert te 'redden'.
De enige die daar beter van wordt is de 'redder', aangezien die er een goed gevoel van krijgt om tegen zichzelf te kunnen zeggen: Fijn hè, ik heb jou gered...

Ik wens voor het nieuwe jaar dat een heleboel mensen met paarden (laten we hier op bokt beginnen) zich eens werkelijk in het wezen PAARD gaan verdiepen. Zijn gedrag en denkwijze, zijn manier van handelen en wat nu écht goed voor ze zou zijn!

Daar zouden veel meer dieren mee geholpen zijn! Dat alles koste wat het kost maar moet blijven leven, omdat ze moeten weten dat er ook mensen bestaan die het wel goed bedoelen.... Hou toch op! :(

Helemaal mee eens! Alleen zo mooi kan k het zelf niet schrijven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:43

SusanW schreef:

en jammer dat mensen die tegen hun zijn ,ook niet normaal reageren op iemand die wat anders zeggen als hun 'bek' zegt.
wat ik zeg is dat ik vind dat het diertje ingeslapen moet worden.
maar dat ik het ook onzin vindt zoals sommige mensen zeggen dat er geen DA komt enz. dat weten wij niet, en zo verziek je een topic. :)

Horseware

Cassidy schreef:
Mar77 schreef:

Een DA is een mens, en gaat uit van zijn eigen ervaring. Een DA is een mens, en kan niet voelen wat een paard voelt. Een DA is een mens, die soms ook te voorzichtig is met de gevoelens van een eventuele eigenaar. Een DA is een mens, die ook diagnoses verkeerd kan stellen. En een DA die nog niet met het fenomeen "dwerg" in aanraking is geweest, zou dat bij deze pony kunnen missen, alleen de voorbenen zien, en niet het gevolg in de rug en de achterbenen.

Maar goed, iedereen roept moord en brand bij serieuze dierenmishandeling, magere paarden. Niemand roept moord en brand bij te dikke pony's (hoewel dat ook dierenmishandeling is) en genetische afwijkingen. Niet iedere genetische afwijking is een reden dat een dier dood moet. Dwerggroei is dat meestal wel.

Ik ben het helemaal eens met wat je zegt, maar dit geeft nog geen antwoord op mijn vraag: wie zou er dan moeten beoordelen of de pony echt pijn lijdt en of er al dan niet hoop voor hem is? Iemand zal zich daar toch over moeten uitspreken? Ik vind het juist goed dat TS hiervoor een dierenarts laat langskomen ipv dat ze zelf direct de knoop doorhakt.

Calanddra

Zoetjes: helemaal mee eens, wij kunnen geen oordeel vellen vanachter de computer.

MAAR waarom is het dier niet direct naar een dierenarts gebracht zodat deze een deskundig oordeel kan geven? Zoals gepland was?
Omdat 1 da zegt dat het niet acuut is? Deze dierenarts heeft hem niet gezien en kan dus ook geen goed oordeel geven.

Daarbij was dit het oordeel van 1 da, terwijl al meerderen het advies hadden gegeven: inslapen. Ook dit waren deskundigen, waarom wordt hun advies dan wel weggewuifd en die van de laatste die zegt "het kan nog wel" niet?

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:44

Cassidy schreef:
maverick schreef:
Pony is en blijft een vluchtdier, die gaan altijd door.Pijn of geen pijn want dat is zijn instinct.

En als een paard niet anders weet, dan kan hij heel lang doorgaan....

Klopt.Deze pony heeft ook duidelijk leren leven met zn handicap en zich aangepast.
Beste lijkt mij als ze m uit zn lijden verlossen

Eight

Horseware schreef:
Bunga schreef:
Wat ik jammer vindt, is dat het op onze kosten moet.
Het is zeker een goed plan, alleen wordt het nu fout uitgevoerd.
Er waren verschillende bokkers die het zelf hadden kunnen betalen, dit leek mij dus persoonlijk een betere optie.
Wie gaat nu het inslapen betalen?..

TS heeft volgens mij allang aangegeven dat zij het inslapen gaat regelen zodra de DA heeft aangegeven dat de pony pijn lijdt. Van wat ik begrepen heb kan ze dat ook betalen en heeft ze al enkele donaties gehad.

Oke, misschien was het een goed idee als een andere bokker met meer financiële middelen dit plan had uitgevoerd. Maar ik kan me best voorstellen dat TS - die het dier ontdekt heeft - het graag zelf wilt afhandelen. Omdat maar direct aan haar intenties te gaan twijfelen vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Ik kan me namelijk geen andere intentie bedenken dan dit dier helpen. Zoals gezegd had ze van het geld ook een gezonde shet kunnen kopen.

Sorry, maar uit haar posts lees ik dat als een DA zegt dat het meevalt, ze het diertje rond laat lopen..
Een pony met dwerggroei heeft gewoon medische hulp nodig, dit kan ze niet betalen.
Mij lijkt het dan best logisch dat de enige oplossing nog inslapen is?
Ik snap alleen niet waarom dat zo lang moet duren, en waarom dat op andermans kosten moet.

Mar77

Prissey schreef:
oke hier ik weer even dan. Ik heb in mijn pb naar zoetjes gezet dat ik en me ouders de situatie nog eens wilde doornemen. Dit is gebeurt. Mijn ouders hebben alle financiele steun gegeven voor puck. De reden dat ik geen jaren lange operatie's en revalidatie's aan ga omdat dit niet eerlijk is tegen over de pony! Dit heeft niks met finaciele zaken te maken, want financieel is er alles mogelijk damkzij mijn ouders. Mijn da is een zeer correcte man heeft in het verleden al eens eerder een paard van mij ingeslapen wegens dat een jong paard geen waardig bestaan zou kunnen leiden, dit advies heb ik ook direct aangenomen omdat ik wist dat het einde verhaal was en ik geen enkel dier laat leiden. als ik mijn da niet volledig had vertrouwd was hij niet mijn da. Voor de gene die dan zo aan mij of da twijfelen misschien moet je hem zelf eens bellen! Over paarden die van mij verkocht zijn is niet door geld problemen geweest, niet dat dat belangrijk is maar wil dat toch even kwijt. Reden van mag gevragt worden maar via pb want anders gaan we offtopic. Ik sta nog steeds stevig bij miijn besluit dat hij ingeslapen wordt mocht er geen vredige hulp mogelijk wezen. Ik krabbel ook niet terug van mijn besluit! Eventuele foto's mits nodig geven ons allemaal meer uitsluitsel over het gestel van puck. Wat bepaalde bokker van mij denken prima en dat weet iedereen ook nu echt wel, en dat mag ook ieder zijn mening en die mag je altijd uiten. Alleen hou het ontopic en persoonlijke aanvallen klik knopje pb en u krijgt antwoord. Dan wordt dit topic ook geen rommel.verder ga ik niet omdat bepaalde bokkers dat graag willen hem inlaten slapen op jullie advies dit doe ik liever op hetg advies van een deskundig vakman. Als het echt acuut was geweest dan was mijn da al bij puck en ik ook. Ik denk nog steeds dat puck ingeslapen wordt alleen moet ik maar eerst eens zien wat er gezegt word na grondig onderzoek. als ik niet het beste voor had met de pony had ik zelf niet alleen de moeite bespaard maar al helemaal de vervelende berichten van sommige bokkers. en ook zoetjes heb ik vefteld dat puck mee naar huis ging aangezien zij hem ook mee wilde nemen naar huis. En maandag pas een da zou laten komen. Mijn da is gebelt en vond dat het niet acuut was na mijn uitleg dat hij liep draafde en een bokje deed. Maandag meer uitsluitsel hier over. Laat iedcereen aub op een volwassenen manier zich gedragen en niet gelijk slechte ervan denken. Wacht maandag af

zoetjes schreef:
Ik vind dat er toch een nuance op zijn plaats is:

Het is natuurlijk erg eenvoudig in een topic te roepen dat een dier moet worden ingeslapen.
Kennelijk zitten er hier heel veel experts! Chapeau!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik na 30 jaar paarden fokken etc nog altijd de mening van dierenartsen hoog heb zitten. Bij twijfel een second opinion. Geen haar op mijn hoofd die uitsluitend zou afgaan op de adviezen die op Bokt worden geroepen. Erg straf ook, dat er mensen zijn die zonder enige medische kennis een oordeel over leven en dood durven te vellen. Ik hoop echter dat als een van hen straks aan de beademing ligt men niet afgaat op de meningen van Bokkers om wel of niet de stekker eruit te trekken.

Om kort te gaan: een discussie gevoerd door leken over het wel of niet laten inslapen van deze pony dient geen enkel doel en leidt uitsluitend tot grote ergernis en wederzijdse beledigingen. Ik mag aannemen dat ieder die zich in dit topic begeeft het welzijn van dit veulen voorop heeft staan! Dan is je gelijk halen en/of krijgen ondergeschikt.

Slechts een dierenarts die dit dier in levende lijve heeft gezien kan een goed en betrouwbaar oordeel geven. Hij zal dit al dan niet moeten afzetten tegen de kosten die de huidige eigenaar ervoor wenst uit te geven. Dit lot treft dagelijks vele paarden. Dieren die wel te behandelen zouden zijn, maar deze vanwege financiele redenen niet krijgen. Dat is dus niet uniek voor dit probleem geval. Het is de dagelijkse werkelijkheid.

De afweging tussen financien en leven. Voor sommige snel gemaakt omdat de middelen er eenvoudig weg niet zijn. Voor andere geen probleem daar zij wel over de middelen beschikken. Dan rest slechts nog de afweging of de behandeling PAARDWAARDIG en EERLIJK is.
En nogmaals dát is aan één of het liefst meerdere dierenartsen om te beoordelen!

Amen! En das een mooi einde van een eindloze discussie naar de ts en wachten we braaf tot maandag af.........