Ik heb een dood paard in de wei staan....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Ik heb een dood paard in de wei staan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:57

Die seniores priores van subli is echt super spul.
We hadden op stal ook een paard welke dat kreeg en die knapte er flink van op. was al een oudje van 30+.

Wel super dat je nu weet waar ze weg komt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:59

"dood" wil toch zeggen dat het niet meer of in de rensport of fok end. gebruikt mag/kan worden?
Wil dus niet zeggen dat ie daadwerkelijk dood is of hoort te zijn!
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 17-11-09 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:01

Weet je eigenlijk ook waarom degene daarna haar heeft weggedaan....
(moet eerlijk zeggen dat ik mijn oudje nooit zomaar zou wegdoen omdat ik er niks meer aan heb...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:04

ach, ach, ach Swieb :)

maargoed je bent een eind op weg :)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:05

funnyhorses schreef:
"dood" wil toch zeggen dat het niet meer of in de rensport of fok gebruikt mag/kan worden?
Wil dus niet zeggen dat ie daadwerkelijk dood is!

In dit geval heeft de eigenaar het paard "voor de dood" weggedaan omdat het niet meer "te genezen" was.
Dus ging deze eigenaar ervan uit dat het paard afgemaakt/afgeschoten zou worden.

Persoonlijk zou ik niet blij zijn als bleek dat mijn paard nog leefde.
Otsje heeft geluk gehad dat ze op een goed plek terecht gekomen is waar men bereidt is iets aan haar tandprobleem toe doen maar als je een paard laat afmaken omdat het ziek is of pijn heeft, dan is het niet fijn om te horen dat het nog ergens rondjes moet lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:07

funnyhorses schreef:
"dood" wil toch zeggen dat het niet meer of in de rensport of fok end. gebruikt mag/kan worden?

Dood is volgens mij gewoon dood ;)
en dood hoort gewoon dood te zijn :)

Je kan een paard ook voor de dood wegdoen, dat betekend dat je de slachtprijs krijgt....... maar dat is meer een gezegde dan een waarheid :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:08

wat een verhaal weer... je hebt een lekker stel op je land staan :')
Maar geweldig dat je nu wat meer te weten bent gekomen. Denk dat de merrie het getroffen heeft door via de handelaren bij jou terrecht te komen ipv in een italiaanseworst of op een manege waar ze 2 uur per dag had moeten lopen :(:)

Dit soort zaken maakt het voor mij altijd belangrijker dat ik er echt bij wil zijn als ik ze in laat slapen, of laat slachten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:09

KiWiKo schreef:
funnyhorses schreef:

Dood is volgens mij gewoon dood ;)
en dood hoort gewoon dood te zijn :)

Je kan een paard ook voor de dood wegdoen, dat betekend dat je de slachtprijs krijgt....... maar dat is meer een gezegde dan een waarheid :)

Klopt, zo is mijn pas overleden merrie ook toendertijd aan de staleigenaar verkocht :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:09

ach de arme ziel wa!
Maar ik heb ook gehoord dat die term in de draf en rensport vaak gebruikt word zodat dat paard niet meer in die tak van de sport terug komt.
Dit geval is dan anders idd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:16

Ik denk dat dit paardje heel blij mag zijn dat ze bij jouw terecht is gekomen.
En wat het verschil in leeftijd op paspoort en tanden: ik denk zomaar, heel ergens in mijn achterhoofd, dat er met chip en papieren is gerommeld. Papier en paspoort, zouden die echt bij dit paardje horen?

ikenpaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:21

Ik heb het hele topic doorgelezen en inderdaad: Ik denk dat het paardje heel blij mag zijn dat ze bij jou is terechtgekomen! :D

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:21

Ik zou haast gaan denken dat het iets met de verzekering is. Ik heb vaker zulke verhalen gelezen maar ik weet niet meer waar, misschien ook wel op bokt of in een paardenblad. Eigenaar doet afstand van het paard omdat hij ziek is en niet te genezen en de verzekering verkoopt hem weer door.... Wat het ook moge zijn, vreemd is het wel. En gelukkig voor het paard staat hij nu lekker bij jullie op stal.

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:44

Citaat:
"het bevreemd mij ook dat ze weer de ""handel "" in is gegaan , wij hebben deze merrie vanaf veulen in bezit gehad, van af vlgs mij 1986/88 dus ze is nu minimaal 21 jaar oud.

voor ongeveer 2 jaar terug hebben wij de merrie naar een handelaar gedaan om voor de slacht naar utrecht af te voeren , deze handelaar kwam destijds ons ik meende 75 euro brengen en hij verzekerde mij dat ze was afgevoerd.

het was namelijk zo dat wij de laatste jaren steeds problemen hadden met o.a. haar gebit,diverse malen heeft de dierenarts hieraan gewerkt en ook enige kiezen getrokken , dit hielp echter niet en ze werd alsmaar magerder , vooral swinters, de laatste winter werd ze brood en brood mager

het werd een zgn kapstok...

de dierenarts adviseerde ons haar af te voeren voor slacht of destructie.

dit dachten we te hebben gedaan , maar sluwe handelaren hebben haar toch nog opgeknapt en weer op de markt gebracht met vervalste papieren..."

dit is de tekst die ik van de eerste eigenaar heb gehad.

Gebit klopt dat ze 20+ is, haar hele uiterlijk geeft dat ook wel aan. Sinds ze hier op het land staat is ze ook afgevallen, en ben ik begonnen met pulp en muesli bij te voeren. Vond het vreemd dat ze nauwelijks hooi eet, en het liefste kleine penen of kortgesneden winterpenen. Moet eerlijk zeggen dat ik er niet aan gedacht had dat het haar gebit zou kunnen zijn omdat ze oud brood, worteltjes en dergelijke zonder knoeien lekker wegwerkt.
Nu ze aan de slobber, muesli en pulp zit, knapt ze alweer zienderogen op. Ook heb ik nog een outdoordeken, die ik toendertijd voor Swieber gekregen heb, bij Otts opgedaan en dat scheelt ook heel veel, dus gaan we nu op jacht naar nog 2 outdoordekens voor de dame om het allemaal makkelijker te maken voor haar.

Ik kan volgens het friese stamboek de papieren weer aanvragen onder bepaalde voorwaarden. Ik weet niet of ik dat ga doen, wil even kijken hoe ze de winter door gaat komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:46

Jeeetje, wat bizar zeg!
Echt heel bijzonder.

Komt haar oude eigenaresse haar nog eens opzoeken? :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:53

Ik heb even al jou berichten door gelezen en wil even zeggen dat ik het supergoed vind van je dat je haar zo'n geweldige oude dag wil en kan geven. :) Fijn ook dat je nu (alle?) info hebt over haar.

Heel veel plezier van de merrie en geniet ervan!

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:23

@bellatrix: :(:) dan heb je wat te lezen gehad hihi...

Ik heb inmiddels denk ik alle relevante informatie van haar die ik nodig heb om haar een mooie oude dag te geven.
Ik heb beide voormalige eigenaren gezegd, dat als ze haar willen komen opzoeken ze welkom zijn. Denk alleen dat de afstand Friesland zo brabant nogal ver is voor een bezoekje. Heb de 1ste eigenaar wel foto's doorgestuurd van hoe ze er nu bij staat.

Eigenlijk zou ik het wel heel leuk vinden als die mensen haar eens op kwamen zoeken, zij hebben haar tenslotte zo'n 19 jaar gehad.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:24

wat fijn dat het toch opgelost is!! :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:06

Janine1990 schreef:
friendly schreef:
Ze heeft het over lucerne OF die senioren priores van subli en die laatste is volgens haar dus ruwvoer vervangend voer. NIET de lucerne... Al wist ik niet eens dat er ruwvoervervangend voer bestond...

Okee, dat hoopte ik al :P
Maar wilde het toch nog even voor de zekerheid weten. ;) Meende het laatst te lezen op een baal lucerne... "te voeren naast het reguliere ruwvoer."

Het lijkt mij ook niet dat lucerne als vervanging gevoerd kan worden. Daar is het toch 'te licht' voer voor? Lucerne is toch meer een extra voeding? Of ben ik nou scheef?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:11

maar wel weer beetje apart wanneer je een paard zolang hebt, het door een handelaar laat ophalen om te laten slachten......hoop dat wanneer mensen dit lezen hun les eruit halen.
als je zeker wilt weten dat je paard naar de eeuwige groene weides gaat, zelf meegaan en blijven tot het laatse moment!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:17

Fijn dat jullie contact hebben gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:19

Seniores Priores zou ik ook gaan geven, dit vervangt ook het ruwvoer. Wat de darmwerking ook ten goede zal komen. Een deken zal ook helpen, kan ze wat aanzetten, zonder in te boeten op warmte.
Hier een linkje naar de seniores priores en wat het is:http://www.subli.nl/Assortiment/nl/80/Seniores-Priores.html

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 00:29

Ik denk dat er al een verschil zit in iemand die paarden fokt of een paardengek, niets ten nadelen hoor. Ik wil hier zeker niemand mee aanvallen. Maar ik kan me voorstellen dat als je een fokker bent, je er makkelijker mee omgaat als wanneer je zoals bv ik bent. Ik kan me ook voorstellen dat er veel mensen zijn die er niet bij willen/kunnen blijven tot het laatst. Het emotioneel te zwaar vinden.

Ik heb mezelf verplicht om dat te doen, of dat nu voor een kat, een hond, een kip of een vogel is , of een paard. Ze zijn voor mij belangrijk geweest gedurende hun leven, hebben mij hun liefde en vertrouwen gegeven, dus als het enigsinds mogelijk is blijf ik erbij tot het hartje gestopt is. Voor sommigen klinkt dat hard, voor mij is dat een eis aan mezelf. Dier trouw aan mij, ik tot het einde trouw aan hen, mits mogelijk natuurlijk.

Bij Ottsje is het zo gegaan dat ze de handel in is gekomen. Ze heeft het gelukkig bij de vorige eigenaar goed gehad en zover als ik mag bepalen, bij mij ook, dus ze heeft mazzel. Veel andere paarden hebben dat niet en lijden op die manier nog lang en langzaam. Dat zal nooit en te nimmer met mijn dieren gebeuren zolang ik het zelf kan voorkomen!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:36

Juistem. Ottsje heeft het getroffen met je. Voor hetzelfde geld had ze nu op een manege gestaan waar ze 4 uur per dag dr rondje moet doen met een stel kinderen op dr rug. Nu kan ze lekker niksdoen bij jou en af en toe een beetje aanmodderen met jouw kinderen. Naar jouw verhalen te lezen heeft ze - ondanks dat ze dood had moeten zijn - een prachtleven. Tot haar einde. Moge dit nog lang duren. Ze heeft het prachtig voor elkaar bij jou!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:41

Swieb schreef:
Ik heb mezelf verplicht om dat te doen, of dat nu voor een kat, een hond, een kip of een vogel is , of een paard. Ze zijn voor mij belangrijk geweest gedurende hun leven, hebben mij hun liefde en vertrouwen gegeven, dus als het enigsinds mogelijk is blijf ik erbij tot het hartje gestopt is. Voor sommigen klinkt dat hard, voor mij is dat een eis aan mezelf. Dier trouw aan mij, ik tot het einde trouw aan hen, mits mogelijk natuurlijk.

+:)+ +:)+ +:)+

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:18

Swieb schreef:
Ik kan me ook voorstellen dat er veel mensen zijn die er niet bij willen/kunnen blijven tot het laatst. Het emotioneel te zwaar vinden.

Dat kan ik me ook voorstellen, maar zorg dan dat er een voor jezelf betrouwbaar iemand bij is die er wel tot op het laatst bij blijft.