Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:47

pharagirlke schreef:
Maar aan de hand ís ze ontspannen voor zover ik lees. Als dat niet zo was zou deze ruiter er niet op gaan.

Jolliegirl: dan moet je voor de lol maar eens op een paard gaan zitten dat met het hoofd gooit. Benieuwd hoe je er af komt :(:) Als ze hard genoeg gooien stap je vanzelf wel af. :\

Luister jij eigelijk wel????
ik RIJ een paard wat een kopgooier is!
Dus ga mij nu niet van de domme proberen te maken :)

Je kan de bijzet losser doen, maar wel zo strak dat het hoofd niet ter hoogte van jou kan komen...

Ik ben lange niet gek hoor.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:48

pharagirlke schreef:
Maar aan de hand ís ze ontspannen voor zover ik lees. Als dat niet zo was zou deze ruiter er niet op gaan.

Jolliegirl: dan moet je voor de lol maar eens op een paard gaan zitten dat met het hoofd gooit. Benieuwd hoe je er af komt :(:) Als ze hard genoeg gooien stap je vanzelf wel af. :\

PG dan is dat paard niet in orde, is nl geen normaal gedrag voor een paard, die verteld wat, wat niet gehoord wordt.

Jolliegirl

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

En ik ga niet voor DE LOL op een paard zitten die met het hoofd schud... ik wil eerst een medisch onderzoek... dit doet een paard niet zomaar namelijk!

Lyonesse

pharagirlke schreef:
MaaikeMo schreef:

Heeft het paard een andere keuze dan?? Nee! Die bijzet zit zo strak dat hij daar wel moet lopen. Dan is het niet raar dat er word gedacht dat de bijzet is om het dier naar beneden te laten lopen!

Ze kan nog prima op normale manier lopen, gespannen staan de bijzets nl nog niet. Ze kan alleen niet meer het hoofd in de lucht gooien en daarmee TS een kopstoot geven.

Bitje ze snapt wat er verkeerd gaat, en dat is nu net niet haar schuld, dat is ze aan het oplossen omdat een andere dumbo haar perse zo moest rijden.

Hiervoor is ooit al eens een hele mooie hulpteugel uitgevonden :j Een Martingaal :)*

Tamara21

Alles kan kapot dus ook zo'n bijzetteugel!!!
Maar waarom gebruik je geen martingaal??

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:49

__Laura schreef:
Nee dat klopt trouwens, vanuit deze positie zet je je paard zo klem dat hij geen kant meer op kan, mijn fout. Dan is de niet brekende bijzet waarschijnlijk het enige waar je je geen zorgen over hoeft te maken :n

Ik ben trouwens wel héél benieuwd naar de foto's zonder bijzet?

kijk dan eerst eens de foto's volledig, voor je commentaar geeft

Russel. Zoals gezegd, vanaf het moment dat je er op zit, vertrekt ze. Zou ik lange teugel laten, beland ik of in Spanje, of in Nederland. Afhankelijk van welke richting dat ze neemt.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:49

Wat gaat het weer gezellig hier...
Ik snap heel goed je idee hier achter, zou hem zelf eerder laag aan de zijkant doen, of ietsje losser, of met halsverlenger, misschien dat ie dat stukje rek net wat fijner vindt.
Zelf ben ik ook tevreden over een gogue omdat ie ook achter de oren druk geeft en niet alleen op het bit.
Maar als iedereen goed kijkt kan ze wel lengte pakken als ze haar hals wat zou willen laten zakken, het is wat anders als je ze zo strak aan de zijkant hebt zitten, dan kan ze niks.
En ik snap niet dat er gezegd wordt; handen eraf en laat maar lopen, daar gaat ie naar mijn idee alleen maar z'n rug nog verder wegdrukken wat voor nog meer problemen gaat zorgen in de rug en dus meer spanning.
Je hebt nu ff een moeilijke periode maar als ze eenmaal snapt dat ze beloond wordt als ze lekker zakt dan zal het snel beter gaan en kan je aan echt rijden toekomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:49

Elke hulpteugel kan breken... Mijn merrie slaagde er in om de elastiek te slopen terwijl die niet eens kort stond. Elke teugel is gevaarlijk als het peerd idioot genoeg doet.

russel: hoeft niet perse. Kan ook gewoon zijn dat ze de ruiterhand niet vertrouwen en daar extreem op reageren.

Martingaal heeft geen zin bij een kopgooier. Beperkt het gooien niet, het zorgt enkel dat het bit op de juiste plaats blijft zodat ie bestuurbaar blijft.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:51

Mijnouder paard heeft ooit zijn martingal kapot gekregen en mijn tok, die ik op had. Gelukkig, anders was het mijn neus.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:52

pharagirlke schreef:
Elke hulpteugel kan breken... Mijn merrie slaagde er in om de elastiek te slopen terwijl die niet eens kort stond. Elke teugel is gevaarlijk als het peerd idioot genoeg doet.

russel: hoeft niet perse. Kan ook gewoon zijn dat ze de ruiterhand niet vertrouwen en daar extreem op reageren.

Martingaal heeft geen zin bij een kopgooier. Beperkt het gooien niet, het zorgt enkel dat het bit op de juiste plaats blijft zodat ie bestuurbaar blijft.

Ben ik het niet mee eens..
Mijn paard is/was ook een kopgooier en heb altijd een martingaal gebruikt en dit beperkte zeker weten wel het gooien met het koppie..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:52

Dankzij de martingaal zit ik hier nog :)
Al kan je paard je zéker nog raken.. op het moment dat jouw teugels uit je handen glippen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:53

webster543 schreef:
__Laura schreef:
Nee dat klopt trouwens, vanuit deze positie zet je je paard zo klem dat hij geen kant meer op kan, mijn fout. Dan is de niet brekende bijzet waarschijnlijk het enige waar je je geen zorgen over hoeft te maken :n

Oh je bedoelde wél die foto's in je openingspost waar het paard nog steeds compleet in elkaar getrokken loopt. Ik verwachtte ergens foto's te zien waarin je argumenten onderbouwd werden, maar niet dus..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:53

het is hier wel druk zeg :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:54

Jolliegirl schreef:
Al kan je paard je zéker nog raken.. op het moment dat jouw teugels uit je handen glippen...

En dat risico zou ik dus niet nemen als je weet dat ie gooit. Eentje die af en toe nog gooit kan je idd overschakelen op martingaal. Maar niet eentje die dat nog regelmatig doet... De kans dat de teugels je ontglippen is te groot. Je moet maar even je hand openen (in de zin van belonen dat ze loslaat en ontspant) en ze gooit net op dat moment en je hebt het zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:55

webster543 schreef:
__Laura schreef:

Russel. Zoals gezegd, vanaf het moment dat je er op zit, vertrekt ze. Zou ik lange teugel laten, beland ik of in Spanje, of in Nederland. Afhankelijk van welke richting dat ze neemt.

Dat heeft dan toch een reden, dat is vluchtgedrag, dier is ontzettend bang. Ik denk dat je eerst haar hoofd moet zuiveren, dit paard als die niet gaat snappen dat ze niet meer bang hoeft te zijn, daar zou je dan nog mee kunnen verongelukken.

Als ze nu overeind komt en geloof mij dat kunnen ze ook met de kin op de borst, dan klap je achterover. Met een slof kun je nl losgooien en dan hebben ze weer neuslengte om evenwicht te krijgen, nu dus niet en als haar zwaartepunt dan naar achteren komt en ze is fors, dus dat gaat vlot, dan klapt ze zonder te willen achterover.

Ik heb een periode gehad dat mijn paard zo vervelend was dat ik wel een slof moest gebruiken, ik kon alleen buiten rijden, dus ik had geen omheining, dan sta je te wachten voor een drukke weg en meneer wilde per sé oversteken, dus slof kort, kin op de borst, maar meneer kwam om hoog en begon te springen, woest was hij, ik was blij dat ik de slof los kon gooien en geen vast bijzet had. Het werd nl eng, want hij was ineens beperkt en van boosheid kwam paniek. Dus daarom snap ik wel reakties die zeggen dat het levensgevaarlijk is.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:55

__Laura schreef:
webster543 schreef:

Oh je bedoelde wél die foto's in je openingspost waar het paard nog steeds compleet in elkaar getrokken loopt. Ik verwachtte ergens foto's te zien waarin je argumenten onderbouwd werden, maar niet dus..

Verwacht je mss een wonder binnen 45 minuten? Ga dan een film kijken, dan lukt het wel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:56

pharagirlke schreef:
Jolliegirl schreef:

En dat risico zou ik dus niet nemen als je weet dat ie gooit. Eentje die af en toe nog gooit kan je idd overschakelen op martingaal. Maar niet eentje die dat nog regelmatig doet... De kans dat de teugels je ontglippen is te groot. Je moet maar even je hand openen (in de zin van belonen dat ze loslaat en ontspant) en ze gooit net op dat moment en je hebt het zitten.

Tja maar die redenatie is echt krom e. Want dan los je het probleem niet op...

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:56

pharagirlke schreef:

Volgens mij is er eerder gezegd door de TS dat longeren ook nog niet gaat, het paard wordt ook dan heel heet, galoperen op de plaats..
Verder ben ik het eens met de bokkers die zeggen: terug naar de basis. Eerst longeren oppakken en dan rijden aan de longe..
Succes TS, ik hoop dat je iets kunt met de tips die hier gegeven zijn want er zitten echt zeker paar goede tussen.
Laatst bijgewerkt door Peperkroket op 06-09-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:57

webster543 schreef:
Verwacht je mss een wonder binnen 45 minuten? Ga dan een film kijken, dan lukt het wel.

Verwacht je dat deze bijzet je een ontspannen paard geeft dat volledig op jou vertrouwd?
Dan heb ik meer vertrouwen in dat wonder :j

HerAndHorse

ik vind het paardje zoals de meesten wat gedrongen lopen... ik zou de hulpteugel eraf halen en hem met een wat langere nek laten lopen, dan komen de benen er op een gegeven moment ook wat mooier onder uit ;)

Jolliegirl

pharagirlke schreef:
Jolliegirl schreef:

Dus... conclussie : die bijzet LOSSER! :) maar wel zo dat ze niet te hoog kan gooien.
Ze krijgt dan vanzelf een keer een ruk in de mond... leren ze snel genoeg af!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:01

Jij stapt erop en ze wil gaan.......nou, prima toch? Zorgen voor een bak met omheining en laat maar lopen, komt vanzelf terug.

Ik vind het allemaal loze smoezen, er is geen omheining dus moet die bijzet maar op gatje strak omdat jij anders in Nederland of Spanje eindigt (ik wist overigens wel naar welke kant ik haar zou zetten dan;)). Je mag alle kennis van de wereld hebben, nu nog even gebruiken op de JUISTE manier........

Jammer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:02

bulck: neen, want eenmaal die momenten van ontspanning uitgebreid worden naar een kwartier, heb je (en nu bekijk ik het effe heel simpel he. Dus niet te letterlijk opvatten, je snapt me wel) bv maar 4x per uur dat ze gooit, en dan kan die bijzet vervangen worden door een martingaal. Frequentie daalt, risico voor de ruiter daalt: andere hulpteugel kan. :) Lijkt me dat dat ook de bedoeling van TS is, die bijzet afbouwen om zonder bijzet veilig te kunnen rijden, en vandaar uit te kunnen opbouwen naar ontspanning. Maar éérst moet het paard "veilig" zijn met betrekking tot eventuele kopstoten, dat noemt men zelfbehoud. Als je nog een tijdje mee wil gaan met herscholen van paarden is dat een verstandig iets om aan te denken. Soms gaat zelfbehoud effe voor.

En losser mag die bijzet van mij zeker hoor, maar ik vind dierenmishandeling ook weer veel te ver gaan.

PussInBoots: als je drie jaar geleden met die instelling op mijn merrie gekropen was liep ze zich dood.... Daar heb ik van tijd drie uur opgezeten met die instelling... "laat maar lopen". Beest stond te trillen op haar benen na drie uur... Dat heeft echt geen zin.... Overigens ging die galopperen en bokken ook nog :+ Nee, dat werkt niet bij alle dieren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:02

ts... wil je nou wel of niet overstappen op GEEN bijzetteugel?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:03

pharagirlke schreef:
bulck: neen, want eenmaal die momenten van ontspanning uitgebreid worden naar een kwartier, heb je (en nu bekijk ik het effe heel simpel he. Dus niet te letterlijk opvatten, je snapt me wel) bv maar 4x per uur dat ze gooit, en dan kan die bijzet vervangen worden door een martingaal. Frequentie daalt, risico voor de ruiter daalt: andere hulpteugel kan. :) Lijkt me dat dat ook de bedoeling van TS is, die bijzet afbouwen om zonder bijzet veilig te kunnen rijden, en vandaar uit te kunnen opbouwen naar ontspanning. Maar éérst moet het paard "veilig" zijn met betrekking tot eventuele kopstoten, dat noemt men zelfbehoud. Als je nog een tijdje mee wil gaan met herscholen van paarden is dat een verstandig iets om aan te denken. Soms gaat zelfbehoud effe voor.

En losser mag die bijzet van mij zeker hoor, maar ik vind dierenmishandeling ook weer veel te ver gaan.

PussInBoots: als je drie jaar geleden met die instelling op mijn merrie gekropen was liep ze zich dood.... Daar heb ik van tijd drie uur opgezeten met die instelling... "laat maar lopen". Beest stond te trillen op haar benen na drie uur... Dat heeft echt geen zin.... Overigens ging die galopperen en bokken ook nog :+ Nee, dat werkt niet bij alle dieren.

Het paard gooit niet constant met zijn hoofd. De bijzets gaan er na 15 minuten af he?