Ik heb er genoeg van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Re: Ik heb er genoeg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:58

Ik denk dat het weinig zin heeft om hier nog te reageren, TS komt toch niet meer terug.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:52

Moderatoropmerking:
Dus zolang de TS niet met nieuwe info komt, lijkt alles me hier onderhand wel gezegd.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 22:39

willeke_nijs schreef:
Waarom zou je je paard nie mogen vastzetten aan het hoofdstel? Doe ik ook! en héél erg vaak! Mijn hoofdstel is een combinatiehoofdstel, net als dat van Zoezi. Het mijne is een 4-in-1: hoofdstel, halster, sidepull & crosslink. Ik zet haar dan ook altijd met het halstergedeelte vast. Daarmee heb je dezelfde inwerking als het halster en het bit wordt uitgeklikt. Wordt trouwens héél erg vaak gedaan op trektochten & endurance. Zie niet in wat daar fout aan is...

Ik laat nu even het feit dat ze dat deed in een speeltuin even weg...

Ah Willeke, ik ben vanavond zo SUPER geholpen door die vrouw!
Ik weet nu precies hoe ik met Cisco moet omgaan! :j
Als je het allemaal wil weten, dan hoor ik het wel ;)
Ik ga voorlopig niet rijden, maar aan de hand wandelen en in de weide rijden. Wat grondwerk en de carrotstick gebruiken.......
Ik ben super enthousiast over de methode en de oefeningen!
Ze zij dat Cisco echt een super paard is, maar dat dravers gewoon heel moeilijk zijn.
Groetjes!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:53

DebGizmo schreef:
randie schreef:
ben ik nou echt de enige waarbij de haren omhoog gaan staan bij dit verhaal...?

Nee, hier nog iemand.

hier nog iemand :)

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:41

Zoezi schreef:
Ik ga voorlopig niet rijden, maar aan de hand wandelen en in de weide rijden. Wat grondwerk en de carrotstick gebruiken.......
Ze zij dat Cisco echt een super paard is, maar dat dravers gewoon heel moeilijk zijn.
Groetjes!

Dat zou mooi zijn!
Hou je ons op de hoogte?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:58

Zoezi schreef:
Groetjes!

Dat is super Linda, maar ik snap het niet goed... Eerst kon en wilde je het rijden niet opgeven om aan de basis te werken en nu ineens kan dat wel?
Ik vind het wel super dat je nu ingezien hebt dat die basis zo ongelooflijk belangrijk is!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:57

willeke_nijs schreef:
Zoezi schreef:
Groetjes!

Dat is super Linda, maar ik snap het niet goed... Eerst kon en wilde je het rijden niet opgeven om aan de basis te werken en nu ineens kan dat wel?
Ik vind het wel super dat je nu ingezien hebt dat die basis zo ongelooflijk belangrijk is!

De basis noemen veel mensen dressuur, althans, heel veel roepen elke keer dat ik ermee in de bak moet rijden. Dressuur kent hij nou eenmaal niet en duurt veel te lang om hem dat eerst aan te leren om uit die basis te werken.
Ik moet hem behandelen als een veulen. Veel geduld, vertrouwen opbouwen. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor hem, in mij en andersom.
Ik geef het rijden ook zeker niet op, maar ga nu 'anders' rijden. Minder gefocusd op zijn conditie voor endurance. Zijn conditie blijft toch wel goed. Ik rij nu meer op samen plezier hebben. 1x in de 3 weken mag hij zot doen en opgefokt, met een wedstrijd en anders niet.
Moeilijk uit te leggen.
Zij heeft ook een draver, dus daar heeft ze echt kijk op. Ze kon direct aantonen dat Cisco geslagen is met de carrotstick.
Parelli vind ze overigens grote onzin, left brain, right brain geneuzel. Ze noemt het spellekes met je paard spelen. Ze zegt dat je die spelletjes zelf ook wel kan verzinnen en daar geen honderden euro's aan uit hoeft te geven.
Ik moet volledig met losse teugels rijden, maar omdat ik dat doodeng vind moet ik eerst in de weide oefenen.
Cisco voelt dat als ik hem strak vasthou dat ik denk dat er iets gaan gebeuren waardoor hij weer denkt dat er iets gaat gebeuren, daardoor is hij direct bang. Poeh moeilijk uit te leggen, maar ik begrijp precies wat ze bedoeld.
Het was heel emotioneel om met mijn angs geconfronteerd te worden!
Tijdens het wandelen aan de hand hebben we hem aan van alles laten snuffelen, plastic, bordjes, stenen. Hij wil eerst niet, maar door hem kalm te laten kijken en zijn eigen conclusie te laten trekken werd hij steeds kalmer.
Hij liet zijn hoofd uiteindelijk hangen en voor het eerst in lange tijd had hij weer plezier!
In de wei op hem moet ik zijn loop leren voelen. Ik moest met mijn ogen dicht en volledig losse teugels wandelen.
Uiteindelijk moet ik leren sturen op zit. Maar dat duurt nog wel even.
Helemaal aan het eind is hij over een groot krakend zeil heen gelopen :D
Hij was volgens haar een geweldig paard. Maar dravers hebben gewoon zoveel meegemaakt, ze zijn zo supergevoelig.
Nah goed, allemaal te moeilijk om uit te leggen in tekst, daar ben ik onhandig in.
Er verandert niet veel met normaal. Ik hoef ook niet elke dag te gaan wandelen. Ik kom er elke dag al een half uur. De ene keer ga ik gewoon de wei in om hem te knuffelen of te poetsen, de andere keer neem ik hem een kwartiertje aan de hand mee.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:42

Tuurlijk kan je die spelletjes zelf wel verzinnen! Het zijn de spelletjes die paarden onder elkaar spelen, en elke goede horseman kan die spelletjes eruit halen, maar niet iedereen is onmiddelijk een goed horseman...

Trouwens wat denk je dat wij doen met freestyle rijden eind level 1, begin level 2? Juist ja, met losse teugel rijden, een deel van die controle durven loslaten en je paard een verantwoordelijkheid geven...

dat laten snuffelen aan alles en over het zeil lopen is niet meer dan de friendly game: touch it...

En de friendly game is dan ook de belangrijkste game, juist omdat het je paard zoveel vertrouwen geeft ;) Dus hoe dan ook, de basis komt overal terug...

Bah neen, dressuur noem ik ook niet de basis ;) Want tenslotte moet je eerst nog te paard raken... en hoeveel mensen heb ik al niet horen zeggen: majoh ge zijt zot als je langs uw paard loopt, dan heb je toch geen controle? Je kan er beter opzitten dan heb je toch véél meer te zeggen... Ik moet altijd lachen met die domme opmerkingen :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:35

willeke_nijs schreef:
Tuurlijk kan je die spelletjes zelf wel verzinnen! Het zijn de spelletjes die paarden onder elkaar spelen, en elke goede horseman kan die spelletjes eruit halen, maar niet iedereen is onmiddelijk een goed horseman...

Trouwens wat denk je dat wij doen met freestyle rijden eind level 1, begin level 2? Juist ja, met losse teugel rijden, een deel van die controle durven loslaten en je paard een verantwoordelijkheid geven...

dat laten snuffelen aan alles en over het zeil lopen is niet meer dan de friendly game: touch it...

En de friendly game is dan ook de belangrijkste game, juist omdat het je paard zoveel vertrouwen geeft ;) Dus hoe dan ook, de basis komt overal terug...

Bah neen, dressuur noem ik ook niet de basis ;) Want tenslotte moet je eerst nog te paard raken... en hoeveel mensen heb ik al niet horen zeggen: majoh ge zijt zot als je langs uw paard loopt, dan heb je toch geen controle? Je kan er beter opzitten dan heb je toch véél meer te zeggen... Ik moet altijd lachen met die domme opmerkingen :)

Het is wel makkelijker om er naast te lopen dan om erop te zitten.
Maar eerst moet hij met de wandeling me beter vertrouwen voordat hij dat onder het zadel doet.
Tja over Parelli heeft iedereen zo zijn eigen ideeen. Je hebt altijd sceptische mensen. Ik vind het niks, maar dat komt misschien door de cursus zelf. Bepaalde dingen erin vind ik gewoon saai en heb ik gewoon helemaal geen zin in om die te doen omdat ik merk dat Cisco er niks aan vind.
Nu worden er bepaalde basics gebruikt en maak je er zelf omheen een leuk dingetje van. Parelli bestaat ook uit een bepaalde basics. Technieken die ook door anderen al gebruikt werd. Alleen de basics hebben ze gewoon wat aangepast en aan gesleuteld, zo kwamen ze tot Parelli. Parelli is dus eigenlijk helemaal niet zo uniek. :o
Zondag ga ik wandelen en dat gaat zeer saai en vol teveel geduld worden. Het is nu een supersofte benadering waar ik zelf denk ik heel moe van ga worden :Z Maar draven zal ik voorlopig niet doen tenzij hij echt helemaal ontspannen is.
Gisteren met Christel weer gewandeld, het was maar 15 minuten, maar hij liet wel zijn hoofd hangen.
Niet alles was geslaagd om aan te snuffelen, maar al met al is hij nergens van geschrokken.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:33

Ik ben blij dat je toch iemand onder de arm hebt genomen. Zo te horen ben je helemaal positief over deze persoon. En persoonlijk vind ik het overkomen alsof je je paardje opnieuw moet leren kennen, door hem met andere ogen te gaan bekijken, wat ik erg goed vind!

Wat je bedoelt met de teugels is waarschijnlijk (denk ik dat je bedoelt) dat je paardje nerveus wordt van de druk, waardoor jij nerveus wordt en hij ook weer des te meer... Vicieuze cirkel zeg maar.

Ook erg verstandig om eerst met hem in de weide te gaan rijden en het vertrouwen aan weerskanten terug te krijgen voordat je je weer op de weg waagt.

Ik hoop dat je opnieuw leert te genieten van je paardje! Veel succes.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:04

Trice schreef:
Wat je bedoelt met de teugels is waarschijnlijk (denk ik dat je bedoelt) dat je paardje nerveus wordt van de druk, waardoor jij nerveus wordt en hij ook weer des te meer... Vicieuze cirkel zeg maar.

:j ja dat bedoel ik!
Wat ik niet begrijp is waarom niemand mij dat eerder heeft uitgelegd :(
Dravers zijn gewoon super gevoelig in de mond en op de neus. Voor alle druk.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:47

Zoezi schreef:
Trice schreef:

Jammer dat door zoiets je eigenlijk helemaal vast bent komen te zitten in je rijden, en helemaal als niemand er wat van zegt.

Gelukkig heb je nu iemand gevonden waar je wat aan hebt. Nu je weet dat je een gevoelig paardje hebt kun je daar ook misschien wat beter op inspelen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 07:11

Zoezi schreef:
Trice schreef:

Zei jij niet dat je geen les wilde omdat dat te duur was ofzo? En je bent nu boos dat niemand jou dat heeft gezegd?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:21

Zoezi schreef:
Trice schreef:

Niet alleen dravers. IEDER paard zal op een gegeven moment gaan tegespartelen als hij alleen maar vastgehouden wordt van voren en niet voorwaarts gereden word.
Wat er ook voor problemen met paarden zijn: het is altijd alleen maar voorwaarts op te lossen, waarbij je het paard ruimte geeft waar nodig en begrenst waar nodig.
En begrenzen is niet vasthouden....maar even begrenzen om direct weer los te laten bij het gewenste effect. Begrenzen is ook niet trekken...maar niets meer en niets minder dan het woord zegt: een grens stellen....

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:36

Men heeft je dat al proberen te vertellen, maar toen stond je er niet voor open....

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:13

willeke_nijs schreef:
Men heeft je dat al proberen te vertellen, maar toen stond je er niet voor open....

Nee ik mis goede vriendinnen die het me gewoon hadden kunnen vertellen. Nu moest ik er iemand voor betalen. Dat vind ik eigenlijk echt triest!
Sorry ben een beetje knorrig.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:14

Tjah als je dat op mij bedoelt, dan moet 'k je teleurstellen hoor... Want ik heb je wel degelijk laten zien wat je nog meer kan zonder druk te gebruiken..; remember dat 'k je kwam tonen hoe parelli ongeveer in zijn werk ging. Jij hebt toen het pakket gekocht, als jij daar dan niet mee aan de slag wil omdat je't te wazig vind is dat jou eigen verantwoordelijkheid en niet die van een ander...

Sorry hoor, maar 'k voel me hierdoor echt een beetje aangevallen!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:33

Ik kan me voorstellen dat je geen leuke dag hebt gehad.. :(:)
Maar waarom je paard meenemen naar een kinderspeeltuin? Ik kan me er wel in vinden dat die mensen je wegsturen met een paard, een kinderspeeltuin is namelijk geen manege...
Maar goed, buiten dat had de man je misschien ook wel wat vriendelijker, en met meer uitleg te woord kunnen staan.
Ook een paard vastzetten aan een bankje, ligger, of boom, zou ik persoonlijk niet doen, maar dat is natuurlijk jou eigen keus.

Voor wat betreft hulp, aan referenties kan je wel wat hebben, maar wat de 1 geweldig vindt, vindt de ander juist weer niks.
Ga vooral af op het gevoel wat je bij iemand hebt, en ga kijken of hij/zij met een paard aan het trainen/bezig is.
Ook opleidingen zoals ORUN of Deurne geven aan dat je te maken hebt met een gecertificeerd instructeur/trice, maar geven je nog geen garantie.
Ongeschoolde (dus geen ORUN of Deurne) maar ervaren ruiters/amazones kunnen ook verrekte handig zijn!

In ieder geval succes, het feit dat je hulp wil gaan zoeken geeft al wel aan dat je nog steeds gelooft in je paard, en dat is goed! *D

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:37

succes met de hulp die je krijgt. hopelijk ken je er wat mee.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:40

Dat je vriendinnen er niets over gezegd hebben kan allerlei redenen hebben.
Ik ken jou en je vriendinnen niet, maar kan hier wel wat redenen verzinnen:

1.: je vriendinnen hebben ook niet het inzicht/ervaring om dit zo te kunnen zien, laat staan er enig zinnig advies over te geven.

2.: je vriendinnen kunnen het zelf wel toepassen, maar zijn niet bij machte het aan een ander uit te leggen... (is ook een hele kunst namelijk)

3.: doordat je vriendinnen jou goed kennen, hebben ze wellicht gemerkt dat jij niet voor tips openstaat. Hiermee bedoel ik: in het begin van dit topic was je ook vooral aan het "ja maren" ipv dat je open stond voor ideeën en tips. Dat geeft niks....dat is menselijk, dus niets menselijks is jou vreemd.....maar die houding kan je vriendinnen wel afschrikken om jou iets uit te leggen....

4.: jou vriendinnen kennen je niet goed genoeg....waardoor ze niet in konden schatten hoe je zou reageren en of je überhaupt wel voor tips open zou staan.

5.: ........................vul maar aan....

Wees eens eerlijk naar jezelf? Zou je een tijdje geleden tips hebben aanvaard?

IK heb ook wel kennissen, waarbij ik soms liever het puntje van mijn tong afbijt, dan dat ik een tip geef. Gewoon omdat ik weet dat de tip niet in goede aarde zal vallen.....
Het bespaart je zelf en de ander dan een hoop ergernis, als je dan niks zegt.... En soms kies ik daar dan bewust voor omdat het sop de kool niet waard is op zo'n moment....
Laatst bijgewerkt door polly2 op 21-06-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:46

Ik snap niet dat je het in je hoofd haalt je paard aan een boom te knopen en er een half uur bij weg te gaan... Ik vind niet dat je paard onhandelbaar doet, ik vind dat je heel rare dingen van hem verwacht. Als hij al niet graag de wei uit gaat omdat hij dan alleen is, vind je het dan niet logisch dat hij dan al helemáál niet alleen aan een boom wil staan?
Ga de volgende keer lekker verder met je rondje rijden en laat je man met je kind in de speeltuin.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:20

Volgens mij lezen sommige mensen hier niet eerst wat er al gereageerd is voordat zij hun bericht plaatsen. Er is al commentaar genoeg gegeven, en inmiddels waren we beland bij opbouwende argumenten over hoe er beterschap kan komen in de relatie tussen de TS en haar paard. Zullen we dan geen gefrustreerde berichten meer plaatsen over 'hoe stom' de TS in haar beginpost is geweest?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 22:00

Nu ja, er is nog nooit iemand met Cisco wezen wandelen en heeft daadwerkelijk gezien hoe hij reageert. Dat is meer wat ik bedoel.
Ik denk dat dat mij ook goed doet om een ander er mee bezig te zien en iemand die in de praktijk voor doet hoe je moet reageren erop.
In de wei is hij een mak lammetje, daar zie ik niks aan. En op de Parelli DVD's zie ik ook niet hoe ik moet reageren op een paard wat schrikt van een prullebak. Mensen bieden niet zomaar aan om even met je paard te gaan wandelen. Ik doel er meer op dat ik gewoon geen vriendinnen heb. Dan had ik misschien allang iets bijgeleerd. Nu moet ik altijd maar alleen en alleen rijden, dus wie moet het dan voor doen?

Maar zoals te verwachten, ik heb gewoon geen tijd :( Ik ben sinds vorige week woensdag 1x met hem wezen wandelen.
Nu heb ik dus inmiddels alweer meer dan 2 weken niet gereden op hem, en dat lijkt me ook niet echt goed :(
Ik ben er uiteraard vanavond wel even een 15 minuten geweest, maar gisteren en eergisteren en vrijdag niet.
Mijn weekenden zitten zo bomvol dat ik er redelijk tabak van heb!

Ik ga proberen hem morgen eens weer mee te nemen, maar verder dan 2x in de week kom ik gewoon niet.
En ik moet hem toch ook ergens nog meenemen om erop te zitten.

Nah goed, we doen ons best, maar andere prive omstandigheden werken gewoon niet mee :n

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:11

Volgens mij kan het geen kwaad dat je een tijdje er niet aan toe komt om op hem te rijden. Een rijpauze kan er voor zorgen dat je daarna weer een stuk verder komt. Even 'verwerktijd', zeg maar :).
Met wandelen en alleen contact vanaf de grond kun je nu werken aan jullie verstandhouding. Dat lijkt mij het belangrijkst. Dan zal het rijden later ook makkelijker gaan, omdat je een paard onder je kont hebt dat je vertrouwd en bereidt is voor je te werken.

Balen van je beperkende privé-omstandigheden. Ik hoop dat je binnenkort weer meer tijd krijgt om met je paardje bezig te zijn...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 22:23

tuffi schreef:
Balen van je beperkende privé-omstandigheden. Ik hoop dat je binnenkort weer meer tijd krijgt om met je paardje bezig te zijn...

Ik hoop het ook.
Op dit moment heb ik een dochter die niet wil gaan slapen voor 9 uur, met een hoop geschreeuw, gehuil en mama mama mama mama.
Echt héél moeilijk nu ;(
En ik ga echt héél graag naar mijn paardjes.
Ik kreeg nog complimentjes dat ik mijn veulen (Shetlander) zo goed heb opgevoed :o Die kan ik al overal mee naartoe nemen.
Cisco vond het vandaag wel zalig dat ik hem kwam knuffelen. Hij kwam tot 2x toe 20 meter achter me aan om meer te krijgen :D
Dat is ook zo het stomme, in de weide merk je echt niks aan hem!