Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
winia4ever schreef:Met de neusriem zo laag op de neus, of een bit is geen verschil. Beide oefenen geen druk uit maar pijn. Dat bitloze ding is op de foto te zien geen communicatiemiddel maar een dwangmiddel. Dit is een paard respect afdwingen.
Uiteindelijk geeft het paard op omdat er in een afgesloten ruimte, bomvol roofdieren (mensen) geen verdere opties meer zijn, en verzet alleen maar pijn betekend.
Ja, dan doet ie precies wat je wilt en heb je wat bereikt.
Het enige wat je niet hebt bereikt, is respect en vertrouwen, een paard die jou ook als maatje ziet, en een paard die zelf ook plezier heeft in de dingen die jij graag wilt doen, zonder enige dwang, pijn, intimidatie, dominantie e.d. En dat is nou juist het belangrijkste voor een goede relatie met je paard.
Gelukkig zijn er mensen die dit kunnen! Parelli, Voest, Monty, Nevzorov...
En dat vind ik pas knap...
...Deze Gert heeft echt 'skills'. Bovendien laten de foto's exact het tegenovergestelde zien van wat jij hier omschrijft, hoe zou je dat dan kunnen verklaren?
winia4ever schreef:ik zie in de begin foto's totaal geen ontspanning, maar dat is mijn mening..
en monty doet alles op een rustige manier waardoor je geen probleem paard krijgt!..Dat ligt meer aan de mens hoe je er mee omgaat! zeg niet dat deze manier fout is hoor..Hij heeft echt wel zn dingen die super goed zijn! maar als je met respect omgaan zo als monty krijg je geen verknipte paarden!.
En ik ben persoonlijk van de rustige manier!.
Ben blij dat niet iedereen zo denkt anders had deze beste man geen baan gehad
winia4ever schreef:Met de neusriem zo laag op de neus, of een bit is geen verschil. Beide oefenen geen druk uit maar pijn. Dat bitloze ding is op de foto te zien geen communicatiemiddel maar een dwangmiddel. Dit is een paard respect afdwingen.
Uiteindelijk geeft het paard op omdat er in een afgesloten ruimte, bomvol roofdieren (mensen) geen verdere opties meer zijn, en verzet alleen maar pijn betekend.
Het enige wat je niet hebt bereikt, is respect en vertrouwen, een paard die jou ook als maatje ziet, en een paard die zelf ook plezier heeft in de dingen die jij graag wilt doen, zonder enige dwang, pijn, intimidatie, dominantie e.d. En dat is nou juist het belangrijkste voor een goede relatie met je paard.
!!!!!!!!!!!!!!
Adil18 schreef:winia4ever schreef:Met de neusriem zo laag op de neus, of een bit is geen verschil. Beide oefenen geen druk uit maar pijn. Dat bitloze ding is op de foto te zien geen communicatiemiddel maar een dwangmiddel. Dit is een paard respect afdwingen.
Maar zet Parelli of Monty eens op zo'n probleempaard...Deze Gert heeft echt 'skills'. Bovendien laten de foto's exact het tegenovergestelde zien van wat jij hier omschrijft, hoe zou je dat dan kunnen verklaren?
WolinLotte schreef:Adil, deze mensen zullen eerst vanaf de grond een vetrouwensband en leiderschaps-relatie opouwen ipv een jong paard dat in gevecht gaat te overdonderen met cowboy taferelen.
Deze manier is voor een paard mentaal enorm belastend, probleempaarden hebben probleemmensen, dus Gert wordt zogenaamd als 'held' beschreven want hij heeft 'skills'.. Belachelijk vind ik dat. Mensen die dit een goede manier vinden, kijken in mijn ogen niet verder dan alleen wat ze zien. Want alsnog wordt het paard opgedreven met een longeerzweep. Dit is gewoon het breken van een paard, hier is niks positiefs aan en ik heb hier geen respect voor.
. Ook een join-up is voor een paard mentaal belastend, net zo goed als wat Gert doet. Verdiep je eens in loswerk methodes, dan kom je er achter dat wat jij beschrijft niet zo kortzichtig is zoals jij het beschrijft... typisch geval van kortzichtigheid
. poes schreef:monty doet krak hetzelfde hoor: paardje rondjagen, even duidelijk maken dat ze nergens heen kunnen en dat verzet alleen maar betekent dat ze harder moeten rennen, braaf zijn betekent rust. En dat zoeken paarden. Ik zie niet meer breken in de methode van gert dan die van Monty.
Paarden geven zich inderdaad heel snel over, zeker eens ze doorhebben dat ze ergens niet van doodgaan. Ze zoeken namelijk leiderschap, en gelijk hoe je leidt, zolang je het paard een houvast biedt (ook al heb je die zelf eerst weggenomen), aanvaarden ze het meestal.
. winia4ever schreef:Met de neusriem zo laag op de neus, of een bit is geen verschil. Beide oefenen geen druk uit maar pijn. Dat bitloze ding is op de foto te zien geen communicatiemiddel maar een dwangmiddel. Dit is een paard respect afdwingen.
raket schreef:Wat is het wezenlijke verschil tussen een longeerzweep die niet gebruikt wordt om te slaan en een touw, (hoe heet zo'n ding ook alweer) waarmee een paard op afstand wordt gehouden en naar voren wordt gejaagd???
anneliesdj schreef:Dit zijn geen paarden die helemaal niets kennen hoor.
Zoals ook in de openingspost staat zijn ze bekend met het zadel, er heeft alleen nog nooit iemand op gezeten.
En als je eens goed kijkt dan zie je op geen enkele foto een bang paard, sterker nog; overal zie ik oortjes die naar voren staan of oplettend opzij (muv de bokfoto's maar dat is logisch).
En wbt dat touw om de neus; als je goed kijkt zie je dat daar op de meeste foto's geen druk op staat, hij heeft overwegend doorhangende teugels.
Daarbij vind ik het niet meer dan logisch om een zoiets te gebruiken voor de veiligheid. De meeste paarden zijn nauwelijks onder de indruk van een ruk aan het halster en zullen dan ook niet reageren als hij eens aan het halstertouw trekt en als je paard door het dak gaat wordt je daar niet blij van.
Dit is gewoon een soort noodrem; mocht het echt te erg worden dan heeft hij iets waarmee hij enigzins indruk kan maken, iets om zo'n bokkend paard terug op aarde te brengen.
Daar is niets gemeens aan, het is gewoon even een 'wekker' voor het paard, het wordt pas gemeen als je daar continu als een gek aan gaat rukken zonder dat het paard snapt waarom.
geennaam__ schreef:gert heeft wel lef!
maar ik vind dit niet de goede manier van het zadelmak maken,
ik bedoel: paarden worden overdonderd de volgende keer wanneer je met het zadel aankomt krijg je het er niet eens meer op...
dus wat bereik je hiermee?
kleinelinda schreef:Hj word niet weg gejaagd het gaat er om dat het paard in beweging blijft want zodra het stil gaat staan kan het zich achterover laten vallen. Dat is toch wel minder als je daar onder ligt te koekeloeren. Hj jaagt hem echt niet op. Hij zorgt ervoor dat hij voorwaards blijf.t Dan zou longeren ook opjagen zijnraket schreef:Wat is het wezenlijke verschil tussen een longeerzweep die niet gebruikt wordt om te slaan en een touw, (hoe heet zo'n ding ook alweer) waarmee een paard op afstand wordt gehouden en naar voren wordt gejaagd???