Clinic - Gert van den Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:50

eehm zou best kunnen geen idee hoe dat er uit ziet

daphneM

Re: Clinic - Gert van den Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:00

Met de neusriem zo laag op de neus, of een bit is geen verschil. Beide oefenen geen druk uit maar pijn. Dat bitloze ding is op de foto te zien geen communicatiemiddel maar een dwangmiddel. Dit is een paard respect afdwingen.

Uiteindelijk geeft het paard op omdat er in een afgesloten ruimte, bomvol roofdieren (mensen) geen verdere opties meer zijn, en verzet alleen maar pijn betekend.
Ja, dan doet ie precies wat je wilt en heb je wat bereikt.

Het enige wat je niet hebt bereikt, is respect en vertrouwen, een paard die jou ook als maatje ziet, en een paard die zelf ook plezier heeft in de dingen die jij graag wilt doen, zonder enige dwang, pijn, intimidatie, dominantie e.d. En dat is nou juist het belangrijkste voor een goede relatie met je paard.

Gelukkig zijn er mensen die dit kunnen! Parelli, Voest, Monty, Nevzorov...
En dat vind ik pas knap...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:18

winia4ever schreef:
Met de neusriem zo laag op de neus, of een bit is geen verschil. Beide oefenen geen druk uit maar pijn. Dat bitloze ding is op de foto te zien geen communicatiemiddel maar een dwangmiddel. Dit is een paard respect afdwingen.

Uiteindelijk geeft het paard op omdat er in een afgesloten ruimte, bomvol roofdieren (mensen) geen verdere opties meer zijn, en verzet alleen maar pijn betekend.

Het enige wat je niet hebt bereikt, is respect en vertrouwen, een paard die jou ook als maatje ziet, en een paard die zelf ook plezier heeft in de dingen die jij graag wilt doen, zonder enige dwang, pijn, intimidatie, dominantie e.d. En dat is nou juist het belangrijkste voor een goede relatie met je paard.

Maar zet Parelli of Monty eens op zo'n probleempaard ;) ...Deze Gert heeft echt 'skills'. Bovendien laten de foto's exact het tegenovergestelde zien van wat jij hier omschrijft, hoe zou je dat dan kunnen verklaren?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:42

ik zie in de begin foto's totaal geen ontspanning, maar dat is mijn mening..
en monty doet alles op een rustige manier waardoor je geen probleem paard krijgt!..Dat ligt meer aan de mens hoe je er mee omgaat! zeg niet dat deze manier fout is hoor..Hij heeft echt wel zn dingen die super goed zijn! maar als je met respect omgaan zo als monty krijg je geen verknipte paarden!.

En ik ben persoonlijk van de rustige manier!.

Ben blij dat niet iedereen zo denkt anders had deze beste man geen baan gehad :))

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:45

winia4ever schreef:
ik zie in de begin foto's totaal geen ontspanning, maar dat is mijn mening..
en monty doet alles op een rustige manier waardoor je geen probleem paard krijgt!..Dat ligt meer aan de mens hoe je er mee omgaat! zeg niet dat deze manier fout is hoor..Hij heeft echt wel zn dingen die super goed zijn! maar als je met respect omgaan zo als monty krijg je geen verknipte paarden!.

En ik ben persoonlijk van de rustige manier!.

Ben blij dat niet iedereen zo denkt anders had deze beste man geen baan gehad :))

Ik zie hier juist iemand die binnen een kwartier met een verknipt paard om kan gaan wat niemand anders voor hem heeft gered :?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:13

winia4ever schreef:

Ik ben het volledig met je eens :j !!!!!!!!!!!!!!
Mensen zijn zo kortzichtig, de oude manieren hebben voor hun gewerkt, maar verder kijken dan hun neus lang is kunnen ze niet... :n

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:17

:O

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:18

Adil18 schreef:
winia4ever schreef:

Maar zet Parelli of Monty eens op zo'n probleempaard ;) ...Deze Gert heeft echt 'skills'. Bovendien laten de foto's exact het tegenovergestelde zien van wat jij hier omschrijft, hoe zou je dat dan kunnen verklaren?

Adil, deze mensen zullen eerst vanaf de grond een vetrouwensband en leiderschaps-relatie opouwen ipv een jong paard dat in gevecht gaat te overdonderen met cowboy taferelen.
Deze manier is voor een paard mentaal enorm belastend, probleempaarden hebben probleemmensen, dus Gert wordt zogenaamd als 'held' beschreven want hij heeft 'skills'.. Belachelijk vind ik dat. Mensen die dit een goede manier vinden, kijken in mijn ogen niet verder dan alleen wat ze zien. Want alsnog wordt het paard opgedreven met een longeerzweep. Dit is gewoon het breken van een paard, hier is niks positiefs aan en ik heb hier geen respect voor.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:56

Wat is het wezenlijke verschil tussen een longeerzweep die niet gebruikt wordt om te slaan en een touw, (hoe heet zo'n ding ook alweer) waarmee een paard op afstand wordt gehouden en naar voren wordt gejaagd???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:12

WolinLotte schreef:
Adil, deze mensen zullen eerst vanaf de grond een vetrouwensband en leiderschaps-relatie opouwen ipv een jong paard dat in gevecht gaat te overdonderen met cowboy taferelen.
Deze manier is voor een paard mentaal enorm belastend, probleempaarden hebben probleemmensen, dus Gert wordt zogenaamd als 'held' beschreven want hij heeft 'skills'.. Belachelijk vind ik dat. Mensen die dit een goede manier vinden, kijken in mijn ogen niet verder dan alleen wat ze zien. Want alsnog wordt het paard opgedreven met een longeerzweep. Dit is gewoon het breken van een paard, hier is niks positiefs aan en ik heb hier geen respect voor.

Dus als ik het goed begrijp gaat het opbouwen van een vertrouwensband als volgt;
Je stopt het paard in een kleine ronde ruimte, gaat in het midden staan en begint hem op te jagen, net zo lang tot het paard zich volledig overgeeft omdat ie van gekheid niet meer weet waar hij het moet zoeken.
Jij denkt dat je na zo'n behandeling een vertrouwensband hebt?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:17

Een join-up is niet de enige methode van het loswerken ;) . Ook een join-up is voor een paard mentaal belastend, net zo goed als wat Gert doet. Verdiep je eens in loswerk methodes, dan kom je er achter dat wat jij beschrijft niet zo kortzichtig is zoals jij het beschrijft... typisch geval van kortzichtigheid ;) .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:21

Ik heb me daarin verdiept en na de hele werkwijze en filosofie erachter te hebben uitgepluisd kan ik geen andere conclusie trekken dan dat je 't paard gewoon breekt, simpel zat.
Dat het er bij Monty niet gemeen uitziet wil niet zeggen dat het niet zo is.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:27

zo staat er op bokt ook een filmpje van monty met een jonge hengst waar ik geen bewijs zie van het feit wat hier gezegd wordt dat er een vertrouwensband verkregen wordt.
Daar zie ik alleen een heerschap wat enorm aan zijn dually halster loopt te trekken.

Gert van den hof moet je liggen maar het is een duidelijke manier en als ik dan zie dat de paarden binnen 5 a 10 minuten heerlijk ontspannen door de baan gaan vind ik dat zeker geslaagd.
Vergeet idd niet dat wat gert binnenkrijgt over het algemeen spul is waar niemand anders op dat moment wat mee kan.
En dat je dan duidelijk de grenzen moet afbakenen: tot hier en niet verder.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:40

Tja ik heb hier hele gemengde gevoelens over, ben ook geen monty/voest fan. Maar deze paarden kennen helemaal niks. En dan gooi je ze ineens in een bak, met zadel en touwhalster, vrij laag over de neus overal mensen, een man met microfoon (vreemd hard geluid waarschijnlijk.) Geen uitgang, geen soortgenoten, geen vrijheid... Ik denk dat wat hij doet nogal veel op op de term 'Breken' lijkt.

Ik ga zeker uit nieuwsgierigheid een keer naar een clinic kijken, aangezien hier bokkers die bij mij hoog in het vaandel geschreven staan positief zijn. Misschien dat hij mij ook om krijgt..

(voest heeft het overigens bij mij verpest, vertrouwen m'n h*l.. Dus andere manieren sta ik ook zeker voor open..)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:30

Touw om de neus knijpt volgens mij gewoon aardig de luchtwegen dicht...

monty doet krak hetzelfde hoor: paardje rondjagen, even duidelijk maken dat ze nergens heen kunnen en dat verzet alleen maar betekent dat ze harder moeten rennen, braaf zijn betekent rust. En dat zoeken paarden. Ik zie niet meer breken in de methode van gert dan die van Monty.

Paarden geven zich inderdaad heel snel over, zeker eens ze doorhebben dat ze ergens niet van doodgaan. Ze zoeken namelijk leiderschap, en gelijk hoe je leidt, zolang je het paard een houvast biedt (ook al heb je die zelf eerst weggenomen), aanvaarden ze het meestal.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:25

poes schreef:
monty doet krak hetzelfde hoor: paardje rondjagen, even duidelijk maken dat ze nergens heen kunnen en dat verzet alleen maar betekent dat ze harder moeten rennen, braaf zijn betekent rust. En dat zoeken paarden. Ik zie niet meer breken in de methode van gert dan die van Monty.

Paarden geven zich inderdaad heel snel over, zeker eens ze doorhebben dat ze ergens niet van doodgaan. Ze zoeken namelijk leiderschap, en gelijk hoe je leidt, zolang je het paard een houvast biedt (ook al heb je die zelf eerst weggenomen), aanvaarden ze het meestal.

AMEN _/-\o_

zoals eerder gezegt, er zijnmeerdere wegen die .... waarom nou altijd de andere methode afkraken
laat iedereen het nou lekker doen zoals ie zelf wil en achter staat.
het zijn gewoon hele mooie foto's. met vooral mijn dank aan diegene die ze gemaakt heeft want zico staat er super op.
+:)+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:11

Bovendien is er maar iemand die een methode kan beoordelen, en dat zijn de paarden. En zolang een paard rustig onder je kan lopen, met plezier en de zin om tempo te maken, dan heb je toch iets goed gedaan. Zo vriendelijk mogelijk, uiteraard, maar gewoon ook duidelijk wezen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:28

Ik ken deze meneer niet, dus ik ga af op de openingspost. Ik snap ook niet zo goed waarom het zo snel moet.
Binnen een kwartier? Waarom?
Volgens mij zou je moeten willen dat je paard vanuit ontspanning het zadel en de mens accepteert en niet vanuit overdondering of uiteindelijk overgave omdat er iemand op zit die toevallig erg goed kan zitten (dat moet ik em toch nageven :)).
Het is natuurlijk knap van die man dat ie het voor elkaar krijgt, maar ik zou mijn paard er niet voor lenen.
Zeker niet in zo'n clinic vorm waarbij de extra stress van publiek en omgeving die vreemd is erbij komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:40

Dit zijn geen paarden die helemaal niets kennen hoor.
Zoals ook in de openingspost staat zijn ze bekend met het zadel, er heeft alleen nog nooit iemand op gezeten.

En als je eens goed kijkt dan zie je op geen enkele foto een bang paard, sterker nog; overal zie ik oortjes die naar voren staan of oplettend opzij (muv de bokfoto's maar dat is logisch).

En wbt dat touw om de neus; als je goed kijkt zie je dat daar op de meeste foto's geen druk op staat, hij heeft overwegend doorhangende teugels.
Daarbij vind ik het niet meer dan logisch om een zoiets te gebruiken voor de veiligheid. De meeste paarden zijn nauwelijks onder de indruk van een ruk aan het halster en zullen dan ook niet reageren als hij eens aan het halstertouw trekt en als je paard door het dak gaat wordt je daar niet blij van.
Dit is gewoon een soort noodrem; mocht het echt te erg worden dan heeft hij iets waarmee hij enigzins indruk kan maken, iets om zo'n bokkend paard terug op aarde te brengen.
Daar is niets gemeens aan, het is gewoon even een 'wekker' voor het paard, het wordt pas gemeen als je daar continu als een gek aan gaat rukken zonder dat het paard snapt waarom.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:45

Terwijl er op internet staat dat je dit kunt vergelijken met monthy. en trouwens ik en mn paar zijn echt dikke maatjes geworden en heeft super veel respect!! Ze kijkt steeds om om te kijken of ik er nog op zit. Vertrouwen heeft ze echt wel in de mens. Als e ergens niet langs durft en ik beloon haar door met haar te praten of te aaien loopt ze zo door de hoek heen en als mn pa even voor haar loopt sjokt ze er zo achteraan ook al is ze bang ergens voor.

winia4ever schreef:

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:48

Hj word niet weg gejaagd het gaat er om dat het paard in beweging blijft want zodra het stil gaat staan kan het zich achterover laten vallen. Dat is toch wel minder als je daar onder ligt te koekeloeren. Hj jaagt hem echt niet op. Hij zorgt ervoor dat hij voorwaards blijf.t Dan zou longeren ook opjagen zijn

raket schreef:
Wat is het wezenlijke verschil tussen een longeerzweep die niet gebruikt wordt om te slaan en een touw, (hoe heet zo'n ding ook alweer) waarmee een paard op afstand wordt gehouden en naar voren wordt gejaagd???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:20

anneliesdj schreef:
Dit zijn geen paarden die helemaal niets kennen hoor.
Zoals ook in de openingspost staat zijn ze bekend met het zadel, er heeft alleen nog nooit iemand op gezeten.

En als je eens goed kijkt dan zie je op geen enkele foto een bang paard, sterker nog; overal zie ik oortjes die naar voren staan of oplettend opzij (muv de bokfoto's maar dat is logisch).

En wbt dat touw om de neus; als je goed kijkt zie je dat daar op de meeste foto's geen druk op staat, hij heeft overwegend doorhangende teugels.
Daarbij vind ik het niet meer dan logisch om een zoiets te gebruiken voor de veiligheid. De meeste paarden zijn nauwelijks onder de indruk van een ruk aan het halster en zullen dan ook niet reageren als hij eens aan het halstertouw trekt en als je paard door het dak gaat wordt je daar niet blij van.
Dit is gewoon een soort noodrem; mocht het echt te erg worden dan heeft hij iets waarmee hij enigzins indruk kan maken, iets om zo'n bokkend paard terug op aarde te brengen.
Daar is niets gemeens aan, het is gewoon even een 'wekker' voor het paard, het wordt pas gemeen als je daar continu als een gek aan gaat rukken zonder dat het paard snapt waarom.

Helemaal mee eens! Ik vroeg ook: Hoe kan dat, dat wat mensen hier omschrijven is exact het tegenovergestelde van wat de foto's hier laten zien! Maar dat kan blijkbaar niet verklaard worden.

Fijn dat een paar mensen toch opletten op dat wat ze voor de neus hebben liggen! :D

geennaam__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:26

gert heeft wel lef!
maar ik vind dit niet de goede manier van het zadelmak maken,
ik bedoel: paarden worden overdonderd de volgende keer wanneer je met het zadel aankomt krijg je het er niet eens meer op...
dus wat bereik je hiermee?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:30

geennaam__ schreef:
gert heeft wel lef!
maar ik vind dit niet de goede manier van het zadelmak maken,
ik bedoel: paarden worden overdonderd de volgende keer wanneer je met het zadel aankomt krijg je het er niet eens meer op...
dus wat bereik je hiermee?

Hoezo dan? Waarom zou deze paarden moeite krijgen met het zadelen hierna?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:43

kleinelinda schreef:
Hj word niet weg gejaagd het gaat er om dat het paard in beweging blijft want zodra het stil gaat staan kan het zich achterover laten vallen. Dat is toch wel minder als je daar onder ligt te koekeloeren. Hj jaagt hem echt niet op. Hij zorgt ervoor dat hij voorwaards blijf.t Dan zou longeren ook opjagen zijn

raket schreef:

En nu geef je precies de beschrijving wat degene op de grond bij Gert doet.