Eeen eigen paard. OMG.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:04

Ik doe mijn best om in de jullie-vorm te praten. :) Sorry, maar jullie *ahum* willen wel je gelijk halen, jullie blijven maar doorzeuren over een medeberijdster. Wat is het verschil om er na een half jaar stressen en haasten alsnog erachter komt dat je een bijrijdster nodig hebt, dan het gewoon gelijk weten? Het resultaat is hetzelfde.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:05

IKbenEllen schreef:
lissisanne schreef:
maar mischien is het voor jou beter om hem op een plek met volpension te zetten.

Dat doet ze ook :D

dan zie ik het probleem niet?
zij zorgen dan toch gewoon voor het paardje de andere dagen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:05

Verder geen obstakels hoor ts. Als jij je paard kunt onderhouden, het dier lekker naar buiten kan en contact heeft met soortgenootjes heb je al snel een tevreden dier. Daar draait het uiteindelijk om :) Als je dat voor elkaar hebt, maakt het niet uit als de bijrijder hem/haar een dagje verzorgd.

Verder goed nadenken wat je wilt gaan doen en houdt ook rekening met de grote. Ik heb heel impulsief een pony gekocht. En nu ben ik aan de grote kant, maar ik kan haar niet missen. Dus als je een beetje een grote maat hebt, kun je lang van je dier genieten.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:08

niemand wil de boogeywoman zijn tegen jou, waarschijnlijk is dit alleen om jou een hoop ellende te besparen ;) en te kijken of je er écht goed over na gedacht hebt.

je hoeft trouwens ook niet van de manege te leasen ;) je kunt ook gewoon een paard leasen en die op de manege zetten..

Enfin, ik stop hier mee :) ik zie de foto's denk ik wel verschijnen op bokt als je hem/haar hebt!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:09

Eevj schreef:
Maar je quote wel mijn tekst :D

Je sprak daar voor heel het topic :D
Maar ik blijf aardig hoor voor iedereen ;)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:12

Babico3 schreef:
Ik doe mijn best om in de jullie-vorm te praten. :) Sorry, maar jullie *ahum* willen wel je gelijk halen, jullie blijven maar doorzeuren over een medeberijdster. Wat is het verschil om er na een half jaar stressen en haasten alsnog erachter komt dat je een bijrijdster nodig hebt, dan het gewoon gelijk weten? Het resultaat is hetzelfde.

Als jij volpension staat en 4/5x per week kunt komen heb je in mijn ogen helemaal geen bijrijdster cq verzorgster nodig, en je pown al helemaal niet, die wil ook wel een dagje niks :D
Met jouw rekensom van bijna 550,- per maand die je zonder die bijrijdster ophoest ook niet.

Stressen moet je niet doen, da's niet goed voor je ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:13

Dankjewel allemaal.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:13

Babico3 schreef:

Hallo?
Ik had volgens mij ook nog iets, waar ik geen antwoord op heb gehad.
Wat gaat er gebeuren als je paard een halfjaar lang ziek is en meerdere keren per dag medicijnen moet, of een langdurige blessure heeft waardoor er 4x per dag een halfuur mee gestapt moet worden?

capopjekop

Re: Eeen eigen paard. OMG.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:14

Dan regelt ze vast wel iets. Ik bedoel dat moet iedereen toch regelen dan. Ik denk dat de meerderheid van de paardenbezitters niet hele dagen thuis zit en dus iets moeten gaan regelen in zo'n geval.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:17

absque_dubio schreef:
Hallo?
Ik had volgens mij ook nog iets, waar ik geen antwoord op heb gehad.
Wat gaat er gebeuren als je paard een halfjaar lang ziek is en meerdere keren per dag medicijnen moet, of een langdurige blessure heeft waardoor er 4x per dag een halfuur mee gestapt moet worden?

Ik beantwoord deze even in mijn eigen situatie, heb nl zoiets gehad en sta ook op pension.
Medicijnen werden door pensioneigenaar gegeven.
Op een pensionstal krijg je vanzelf contacten met anderen en als je zelf een beetje flexibel bent is men dat over het algemeen ook wel voor jou. Dus mocht ik mijn been breken dan zie ik geen enkel probleem, wordt mijn paard gewoon verzorgd door diverse vrienden en kennissen daar, dat wordt perfect geregeld.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:26

Ik vind het inderdaad ook wel een beetje een vreemde insteek dat je een paard gaat kopen maar nu al weet dat je er niet iedere dag tijd voor hebt. Je bent nu 14 en geloof me, het leven wordt alleen maar drukker! Maar goed, als je je paard inderdaad in volpension zet en je paard wordt in ieder geval dagelijks buitengezet dan is het heus niet zo erg om een dagje over te slaan. Als je wel zelf zou moeten mesten, buitenzetten, etc. dan zou ik het onacceptabel vinden. Bij mij op stal moeten we alles zelf doen en ik heb mijn paard dus ook nog nooit een dag overgeslagen, ook niet als ik ziek ben.
Je hebt in ieder geval je beslissing al gemaakt. Ik denk dat het bedrag dat je gespaard hebt van 400/500 euro voor alle spullen ook erg laag ingeschat is hoor; zadel, hoofdstel, dekje, borstels, halster, etc. kunnen aardig in de papieren lopen, ook al neem je niet eens het duurste! Bovendien moet je altijd zorgen dat er voldoende geld is voor als je onverwachts hoge veeartsrekening krijgt.
In ieder geval succes met je plannen en bedenk dat iedereen je hier alleen een verstandig, goedbedoeld advies probeert te geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:31

Zadel hoef ik niet zelf te doen. Ellen; same here. Dat komt allemaal wel goed.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:32

Zadel kreeg ze al... zat niet bij die 400/500 inbegrepen.. EDIT: dat zeg ik :D
Stalling is 350 en ze rekent bijna 550 per maand... lijkt me niet slecht.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:40

vikki schreef:
Ik spreek alleen uit ervaring hoor Babico, ik zeg het echt niet om je te pesten. Maar het is mij al regelmatig gebeurd dat bijrijdsters het toch af laten weten...of niet kunnen... of een eigen paard kopen... En dan is het gewoon noodzakelijk dat je zelf wel in staat bent die tijd toch vrij te maken voor de nodige verzorging. Dat bijna niemand z'n paard 7 dagen per week de volle aandacht kan geven is imo klinklare onzin, als iemand anders niet kan/wil/gaat, dan zal je als eigenaar immers wel moeten. Ik heb een fulltime baan, een eigen huishouden en ik ga iedere dag naar mijn paard (ik heb overigens geen auto en in de lente en zomer ga ik met de fiets, 45 minuten enkele reis :D ). Als ik ziek ben en niemand kan vinden die de verzorging even op zich wil nemen, dan ga ik zelfs terwijl ik ziek, zwak en misselijk ben. Nogmaals, ik zeg het niet om je te pesten, maar omdat ik weet hoe het in de praktijk is... en wetende wat ik nu weet, ben ik erg blij dat ik deze verantwoordelijkheid op jouw leeftijd niet had.

Ohw Damn, ik voel me aangesproken... :o Tnx Vikki :P

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:43

Oh, excuus dan heb ik daar overheen gelezen!

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:36

Babico3 : het lijkt me voor jou erg leuk om een paardje te krijgen.. je zegt dat je het heel graag wilt.. en dat je zelf zo en zo 4 dagen naar het paard toe zou gaan.. eerst was dat 3 dagen.. omdat de bokkers hier dit te weinig vonden.. zei je.. dan ga ik wel 4 dagen.. een paard is een hele verantwoordelijkheid.. maar dat is je geloof ik al een aantal x gezegd.. het enige dat ik je wil vertellen.. is dat je niet een paard moet nemen om de mensen hier te bewijzen dat je het wel kan.. soms klinkt het namelijk een beetje zo.. kan het ergens mee vergelijken wat misschien gek klinkt.. maar wel een beetje op hetzelfde neer komt.. als jij tegen een klein kind zegt.. je mag niet in de zandbak spelen.. dan gaat hij.. alleen omdat het niet zou mogen.. in de zandbak spelen..

wat ik dus probeer te zeggen.. weet van jezelf dat je graag een paard wil.. en dat je er alles voor over heb.. doe het niet voor de mensen die zeggen dat het je niet gaat lukken..

succes met je eigen paard!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:10

Babico3 schreef:

Het gaat er natuurlijk niet om dat het een probleem is om een bijrijdster te willen en het gaat ook (iig wat mij betreft) niet om gelijk willen halen... het gaat er om dat de meeste van ons praktijkervaring hebben als paardeneigenaar en dat het echt niet altijd alleen maar leuk is. Bijrijdsters kunnen (ondanks de goede bedoelingen etc. ) het simpelweg ook af kunnen laten weten... (MOHGirl ^^^ is een voorbeeld van zo'n bijrijdster, kocht een eigen pony en weg was mijn bijrijdster... :') ) en dan is het wel heel belangrijk dat je zelf in staat bent om de verzorging 7 dagen in de week op je te nemen. Wat nou als je paard bv kreupel zou raken? Zouden je bijrijdsters dan nog steeds trouw komen als je maanden lang alleen maar mag wandelen? Het zijn allemaal dingen om gewoon even aan te denken, al is het alleen maar om voorbereid te zijn op dat soort situaties. Echt waar, als ik 10 jaar geleden toch eens wist wat ik nu weet...

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:44

Er wordt weer echt als bokt gereageerd hoor..
Toen ik mijn paard kocht, heb ik ook een bijrijdster erbij genomen. Als het moet zou ik 7 dagen per week ook halen, maar is dit verstandig?
Mijn bijrijdster doet 3 a 4 dagen, hangt van de week af. Ik kan 100% vertrouwen op mijn bijrijdster. Dit kan inderdaad niet iedereen zeggen. Wel zou ik zorgen dat je niet financieel afhankelijk bent van je bijrijdster. Neemt veel risicos met zich mee.

Maar dingen in de toekomst zijn nooit zeker. Zolang er in de tussentijd goed voor het paard gezorgd wordt, zie ik geen probleem..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:51

TS het is echt niet zo dat iedereen jouw je paard niet gunt, maar ik denk dat de meeste paardeneigenaren wel ervaring hebben met bijrijdsters, en die zijn gewoon niet allemaal positief. En dat is iets wat je wel moet incalculeren. Ook is mijn ervaring met bijrijdsters van jouw leeftijd dat ze niet allemaal hun verantwoordelijkheid nemen, omdat het 'hun verzorgpony maar is'.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:34

Zo heb heel het topic eens doorgelezen.

Zelf ben ik al heel mijn leven (nou ja 26 jaar) in het bezit van eigen paarden.

Heb ze wel aan huis (van mijn ouders) staan en dus de gehele verzorging komt op
mij neer.

Ik heb totdat ik ging werken ELKE dag gereden. Ik had incl mijn studies en toetsen ed
meer tijd voor mijn paarden dan dat ik nu heb met een eigen huishouden, een man en een
baan.

Dus ik denk dat het met school ed zeker zal gaan hoor!!!

Weet je, ik kwam rond 5 uur uit school, schoof aan tafel, en ging rijden, was dan rond half 9
klaar en dan tijd voor huiswerk.

Nu moet ik wassen, koken, boodschappen doen, huishouden bijhouden, heb verplichtingen tov mijn
werk en vergeet niet dat een relatie ook tijd kost!! Gelukkig ben ik met een lieve man getrouwd die mijn
paarden ook super vind, anders was het nog ingewikkelder.

Komt bij dat ik in de zorg werk, onregelmatig en dus veel overdag kan rijden als mijn man aan het werken is...

Het is gewoon plannen. Nu rij ik 3 a 4 keer per week. Derest van de week staan ze lekker 24/7 buiten met zijn drieeen. Ik voel me niet schuldig dat ik de andere keren niet kan rijden. Ik ben er om ze te verzorgen, maar de dagen dat ik niet kan rijden kost het weinig tijd.

Ik zie het probleem niet zo. Zou zelf geen bijrijdster willen, mijn paarden zijn me heilig en ik wil niemand anders bij ze hebben...maar das mijn eigen gevoel, het zijn mijn kinderen..

Ik zou zeggen, heel veel plezier met je paard, enne, je berekening heb je heel ruim genomen. 350 voor volpension hou je nog 200 over voor overige kosten, en dat ben je echt niet elke maand kwijt..en dat kan je weer apart houden voor bv veearts..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:30

aatjuh12 schreef:
Babico3 : het lijkt me voor jou erg leuk om een paardje te krijgen.. je zegt dat je het heel graag wilt.. en dat je zelf zo en zo 4 dagen naar het paard toe zou gaan.. eerst was dat 3 dagen.. omdat de bokkers hier dit te weinig vonden.. zei je.. dan ga ik wel 4 dagen.. een paard is een hele verantwoordelijkheid.. maar dat is je geloof ik al een aantal x gezegd.. het enige dat ik je wil vertellen.. is dat je niet een paard moet nemen om de mensen hier te bewijzen dat je het wel kan.. soms klinkt het namelijk een beetje zo.. kan het ergens mee vergelijken wat misschien gek klinkt.. maar wel een beetje op hetzelfde neer komt.. als jij tegen een klein kind zegt.. je mag niet in de zandbak spelen.. dan gaat hij.. alleen omdat het niet zou mogen.. in de zandbak spelen..

wat ik dus probeer te zeggen.. weet van jezelf dat je graag een paard wil.. en dat je er alles voor over heb.. doe het niet voor de mensen die zeggen dat het je niet gaat lukken..

succes met je eigen paard!

Geloof mij, ik doe dit echt niet voor jullie. Dit wil ik al mijn hele leven zowat. En heb nu zelf ook het idee dat ik er klaar voor ben. Kijk, ik ben ook niet dom, 1-2 jaar geleden kon dit niet. En dan niet alleen qua tijd en geld. Ik wil het graag, maar ben ook niet zo naief dat ik koste wat het kost dit wil. Daar heb ik uiteindelijk alleen maar mezelf en het paard mee. Als mijn ouders hier ook niet 100% procent achter stonden, zouden ze ook niet mee doen. Ik ga van het paard houden, en dat zal zeer zwaar meetellen om tóch in oliebol weer en weet ik veel wat te gaan. IK heb hiervoor gekozen en niemand anders, en ik vind dat ik dan ook de verantwoordelijkheden moet nemen om dit paard een goed leven te geven. Ik heb een bijrijdster waar ik zeker weten 100% van op aan kan gaan, daar maak ik me echt niet druk om. Als de bijrijdster eventueel plotseling zal wegvallen, dan kan ik het best redden, alleen ik kan niet elke dag rijden. In zoverre vind ik het ook gewoon leuk voor mijn vriendin dat zij dan ook lekker een paardje heeft waar ze veel mee kan, en lekker het bos mee in kan, en dat we dat lekker samen kunnen doen. Plus, ik vind het ook fijn dat ik er nu voor gekozen heb om 4 dagen zelf te gaan (en dat komt echt niet alleen door jullie) en dat ik ook gekozen heb voor maar 1 bijrijdster, dan zitten er tenminste niet zo veel mensen aan mijn paard te frutten. xD Bovendien, ik ben niet echt in zoverre financieel afhankelijk van een bijrijdster, dat ik het zonder die bijdrage niet kan redden, dat ik dan over zou moeten gaan tot verkoop, maar ik ben de laatste die zal zeggen dat het niet prettig is. :) Mijn vader is ook de laatste persoon die zou zeggen: Nee, nu we geen bijrijdster hebben moet ie weg. Hij zegt nu wel dat hij met dit budget akkoord gaat en niks anders, maar als puntje bij paaltje komt en ik dat paard eenmaal heb zal hij heus niet zo doen. IK heb er in ieder geval helemaal zin in. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-09 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:34

Wat leuk! *D nu nog hopen dat ze wle gaan tekenen :P

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:41

nou dan moet je het ook gewoon doen.. heb je al een paardje op het oog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:51

Ik wel al een hele mooie gezien, waar ik wel een beetje verliefd op ben. xD Maar, hij is niet 3500, zoals het maximum in mijn goedgekeurde begroting, maar 4000. En dan wordt de verzekering weer duuuurder, en dan komt mijn maandelijkse budget weer hoger uit, etc etc. -____- Maarja. Ik onthoud hem wel, en sleur mn vader mee er naar toe, en dan zo van: aaaah kijk eens hoe lief ze is. xD

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:56

En je kunt het paard gewoon verzekeren voor 3500, ookal heb je er 4000 voor betaald.

Mocht het ooit komen tot een uitkering dan krijg je wel minder, maar dan hoef je maar 500 te sparen om een gelijkwaardig paard te kunnen kopen (als je de inflatie even buiten beschouwing laat). En die 500 heb je binnen twee maanden te pakken want je bent immers paardloos.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 05-03-09 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt