Rijden met neck-rope.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:29

Shauni schreef:
en met een neck-rope kun je zn keel dicht knijpen.

Ook niet lekker maar een andere naam heb ik dr ook niet voor :)

Dan is omtrekken een stuk vriendelijker zeg :\

Maar gaat een paard daar juist niet zijn best doen om de balast kwijt te rkn als je zijn keel dicht knijpt? Lijkt me dat een paard daar nog veel meer in paniek van raakt.

Ik weet het niet hoor, de zeldzame keren dat ik met neckrope rij doe ik dat in de bak en daar hebben we nog nooit problemen gehad...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:30

(had al eerder commentaar gepost)

Ik ga als ik zover ben ook eens een topicje maken over hoe ik met mijn paarden met een touwtje om de nek rijd. :D . Kan Chantal ook eens lachen :D :D :D want daar zal dan ook wel een storm van commentaar op komen denk ik :+ :+ :+ .

Maar ben nu nog aan het oefenen en mijn paard is nog niet zo ver dat ik het ga aandurven. Ze is nog te jong en te onvoorspelbaar en laat zich nog niet voldoende op zit sturen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:53

Adil18 schreef:
Shauni schreef:
en met een neck-rope kun je zn keel dicht knijpen.

Ook niet lekker maar een andere naam heb ik dr ook niet voor :)

Maar gaat een paard daar juist niet zijn best doen om de balast kwijt te rkn als je zijn keel dicht knijpt? Lijkt me dat een paard daar nog veel meer in paniek van raakt.

Ik weet het niet hoor, de zeldzame keren dat ik met neckrope rij doe ik dat in de bak en daar hebben we nog nooit problemen gehad...

Toen ik een keertje in de les zonder hoofdstel met een touwtje moest rijden zei ze tegen mij als hij niet wilt stoppen moet je je touw tegen zn keel aan doen en dan trekken, dan krijgen ze geen lucht en stoppen ze..
Natuurlijk doe ik dit nooit want dat is helemaal niet mijn manier maar zij had er blijkbaar ervaring mee.. het was ook niet mijn paard hoor, een les paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:02

Shauni schreef:
Adil18 schreef:

Toen ik een keertje in de les zonder hoofdstel met een touwtje moest rijden zei ze tegen mij als hij niet wilt stoppen moet je je touw tegen zn keel aan doen en dan trekken, dan krijgen ze geen lucht en stoppen ze..
Natuurlijk doe ik dit nooit want dat is helemaal niet mijn manier maar zij had er blijkbaar ervaring mee.. het was ook niet mijn paard hoor, een les paard.

Jeetje, gelukkig doe je het zelf niet, het klinkt echt cru!

ShauniBef

Re: Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:03

Ja he! Toen ik dat hoorde moest ik ook even slikken, Het paard ging er toen wel 2 keer vandoor maar zijn keel dicht knijpen? No way.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:20

Ziet er goed uit Chantal :)
En wat een stelletje zeikerds..
Sommige vinden het gevaarlijk, nou dat kan. Maar ze is echt niet zo dom om dat niet te begrijpen ;)
het heeft gewoon geen zin om daar discussie over te gaan voeren, je kan haar toch niet dwingen hoe ze het moet doen. Zelf weet ze het beste en daar hebben jullie geen invloed op ;)
Ik zie dus toteel geen reden om zo te zeuren...
En na 1 keer zeggen is het ook wel duidelijk ;)

Succes!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:00

WiskyBokjes schreef:

Wat een onnodige opmerking om mensen hier zeikerds te noemen aan hand van een mening, daarom Tem ik dit bericht ook, het is van de zotte en zeikerd genoemd te worden net omdat je niet dat zegt wat de TS of haar vriendinnetjes het liefste willen horen :n

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:01

Adil18 schreef:
WiskyBokjes schreef:

Wat een onnodige opmerking om mensen hier zeikerds te noemen aan hand van een mening, daarom Tem ik dit bericht ook, het is van de zotte en zeikerd genoemd te worden net omdat je niet dat zegt wat de TS of haar vriendinnetjes het liefste willen horen :n

Daarmee bedoel ik, dat echt mensen zeuren over wat haar al duidelijk is ;)
Misschien komt het zo over maar zo bedoel ik het niet. ;)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:17

Idd, mensen blijven door zeuren, over dat zelfde onderwerp. Maarja, jullie proberen mij dingen duidelijk te maken, en ik ben dan volgens jullie 'de eigenwijze puber' die niet luisteren wil, en jullie tips niet wil opnemen. Maar dan zijn jullie 'de eigenwijze mensen' ( op sommige na ) die niet willen luisteren naar dat ik het na 1x wel weet ;) !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:52

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie erop wijzen dat als je rijtechnisch commentaar wil geven op RIJ-ITP, de regels van RT-HAW in werking treden. Dit houdt in dat je commentaar onderbouwd moet zijn, en geen herhaling mag zijn van eerder gegeven commentaar.
Daarnaast is het niet de bedoeling om mensen zeikerds te noemen. Bokt is een openbaar forum waar iedereen, mits gefundeerd, zijn mening mag geven. Niet iedereen staat achter het rijden met een neck-rope. Dit mag gewoon gezegd worden, mits je het onderbouwd.
Wanneer je een topic plaatst op Bokt, ga je daarmee akkoord met de voorwaarden van Bokt. Hierin staat dat je commentaar op je foto's/vraag/verhaal kunt krijgen. Wil je dit niet? Dan moet je geen topic openen.
Ik wil dus met klem verzoeken om bovenstaande in acht te nemen. Wil je dus nog wat zeggen over de neckrope, zorg dan dat dat volgens de regels van RT-HAW gebeurd, heb respect voor de mening van een ander en besef je dat als je een topic met foto's opent je ook reacties krijgt die kritisch zijn.

Kim_loveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:41

ikzelf reed met minou met bodyprotector omdat zonder te gevaarlijk was maar met chanel rijd ik vaak zat zonder cap en der is nog nooit iets gebeurd,, vertrouwen is het belangrijkste wat er is en zolang jij vertrouwen hebt in je paard is er niks aan de hand! het gaat om jou paard en dioe is zotezien goed te vertrouwen dan kan er tog niks mis gaan!

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:19

Vertrouwen is erg belangrijk als je op je paard rijd, maar dit betekend nog niet dat er niks mis kan gaan!! een paard blijft een vluchtdier, hoeveel ik mijn vzpaard ook vertrouw, ik rij altijd met cap! En als jij je paard vertrouwt betekend het nog niet dat je paard jou vertrouwt in enge situaties!!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 00:15

fenk schreef:
Vertrouwen is erg belangrijk als je op je paard rijd, maar dit betekend nog niet dat er niks mis kan gaan!! een paard blijft een vluchtdier, hoeveel ik mijn vzpaard ook vertrouw, ik rij altijd met cap! En als jij je paard vertrouwt betekend het nog niet dat je paard jou vertrouwt in enge situaties!!

*zucht*...
Dat weet je niet, jij kent mijn paard immers niet, en hij vertrouwt mij wel degelijk!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:12

Keel dicht knijpen met een neckrope _O-

Ja....dán doe je het echt helemaal verkeerd...(en ben je heel sterk... :j)
Kortom,wat een onzin.....je doet een neckrope niet om z'n strot..... 8)7

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:37

Maar even een vraag he. Ik heb namelijk geen zin om alle reactie's te gaan lezen, omdat ze toch bijna allemaal over het zelfde gaan. Hoezo gaat het over keel dicht knijpen met neck-rope? Gaat dat overmij? Want dat doe ik niet.. Want bij mij heeft de neck-rope helemaal géen functie. Ik heb hem er gewoon om, voor áls ik val want dan heb ik hem toch nog vast.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:44

Ik neem aan dat het niet over jouw gaat chantal....
Het is zoiezo de grootste onzin....Je kán helemaal geen kracht uitoefenen met een neckrope...(nou ja het kan wel...maar het heeft geen zin..)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:23

Jeetje, er zitten toch wel HEEL wat reacties tussen die echt nergens op slaan ;p

Een paard helemaal ingetuigd kan net zo goed wegschieten, dat er misschien nu geen bit in hangt hoeft niet te betekenen dat ze minder controle heeft.. jeetje,

GA ZO DOOR MEID :D !

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:28

Geweldig dat jullie zo kunnen rijden zeg.
Ben benieuwd naar hoe je het sturen verder onder de knie gaat krijgen.
Als ik zo de foto's zie zou ik zeggen probeer eerst je benen wat verder naar achter te leggen en bij het sturen meer met je zitbeenknobbels te doen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:04

Bedankt voor de tips @ Poohbeer. Ik ben nu de laatste tijd meer met een touwhalster aan het werken, zo kan ik altijd nog een teugelhulp geven voor bij het sturen, om het bij hem meer door te laten dringen dat die hulp betekent die kant op gaan zeg maar. Ik laat ook regelmatig zo mijn teugels los, en het gaat steeds beter :)!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:14

Ben benieuwd naar nieuwe vorderingen van jullie. Dus als je in de toekomst weer foto's hebt :)

Hoop ook ooit zelf zo te rijden. Moet eerst nog een zak angst overboord gooien. Misschien maar eens gaan sleutelen in de afgesloten bak.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:33

wat een onzin... zn strot dichtknijpen met een neckrope... tuurlijk, en als ze geen voet willen geven, leg ik ze toch gewoon even op hun rug... }:0

ik denk ik dat met 2 of 3 man aan die neckrope moet gaan hangen om (vanop zn rug dan nota bene) een paard zn strot echt te kunnen afknijpen...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:23

Poohbeer schreef:
Ben benieuwd naar nieuwe vorderingen van jullie. Dus als je in de toekomst weer foto's hebt :)

Hoop ook ooit zelf zo te rijden. Moet eerst nog een zak angst overboord gooien. Misschien maar eens gaan sleutelen in de afgesloten bak.

Sorry, maar ik open na deze waarschijnlijk geen topic meer met zulke foto's. Ik weet nu toch wel wat ik dan te horen krijg, en omdat nog eens te horen krijgen... }:0

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:56

Zo jammer dat mensen zo reageren als er iemand wat anders doet dan het keurslijf voorschrijft. Kan je wel begrijpen, ik hou me zelf ook redelijk stil over hoe ik ons jonge paard inrijd :D

Starr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:52

Leuk Chantal!
ik heb er t lef echt niet voor hoor :P
je hebt zo te zien een hele goede band opgebouwd met je paardje :)

groetjes!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:19

Ik begrijp niet dat, als je maar 5 meter van stal was zoals je zelf schreef, je niet even je cap hebt gepakt. Mijn vader heeft jaren met jongeren met niet aangeboren hersenletsel gewerkt, ik stap dus nooit zonder cap op zelfs niet als ik naar het land rij. Maar goed dat gaat dan nog over jezelf, maar ik zou er niet aan moeten denken om jou tegen te komen terwijl ik met m'n dochter in de kinderwagen op pad ben en jij net een miscommunicatie hebt...
Geen enkel paard is 100% te vertrouwen, dan mag je nog zo'n goed band hebben maar het blijft een vluchtdier. Er is altijd een punt waarop het instinct het overneemt van 'de band'. Misschien (en hopelijk) kom jij met jou paard nooit in die situatie, maar de kans is er wel en daar moet je zo goed mogelijk op voorbereid zijn, vind ik.
Ik heb mijn eigen paard trouwens bitloos (en in het begin zonder zadel) ingereden, maar wel in de bak en buiten met zadel en iemand er naast. Ook rij ik regelmatig optomingsloos maar wel in de bak. Ik zie zeker je goede streven en vind het mooi dat je zo veel vertrowuen in je paard hebt, maar ik vind de uitwerking niet goed doordacht.