[VOLG] Latino, mijn eerste eigen paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:58

Django_Mette schreef:
Normaal ben ik een stille kwijler, maar ik wil graag inhaken op het gevalletje kort knippen. Ik knip mijn Shetlander ieder jaar kort en als ik het laat groeien komt er een veel mooiere bos haar voor terug. Het doet nu even pijn, maar het staat hem heel goed! Ik zou bijna zeggen, kan nog wel korter :D

Hier nóg zo’n stille kwijler <3
Maar dat deed ik dus ook met de manen van mijn oude merrie, en ldan helemaal afscheren. Stoer wijffie werd ze zo ipv een slonsje…
Prachtige foto’s trouwens van een prachtig duo!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:59

Inderdaad django_mette, gewoon (regelmatig) bijpunten, deed ik bij mijn paard ook en hij had echt een prachtige bos manen en staart.
Het groeit vanzelf terug :D :')

Prachtige foto van de shoot captain; mooi compliment ook omtrent je wenkbrauwen, alles klopt dusdanig dat je nette strakke wenkbrauw opvalt _O-

Mer1980

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:12

Zo even een paar dagen niet online en dat schuren is bekend bij Iberiërs, inderdaad de voeding. Ik kon de mijne niet eens meer in de wei zetten door de suikers in het gras, dus hij mocht altijd erop als het kaal was, en geen voordroog maar hooi en suikervrije brok en GEEN luzerne. Dan schuurde hij niet en zag hij er super uit, die begon ook eerst met een klein beetje schuren, maar uiteindelijk lag hij helemaal open (was in de opfok nog en heb hem eruit moeten halen want hij zag eruit :=) was dus echt het voer.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 10:47

Ik voel me echt zo vreselijk schuldig.. ;( ;(
Maandag leken de plekken stabiel, maar gisteravond was het weer echt een stuk erger, met name zijn staart.

Afbeelding

Nat omdat ik het even gauw de zalf eraf had gewassen om het even te luchten en weer opnieuw in te smeren.

Dus ik heb vanochtend als eerste de dierenarts gebeld en die gaf aan dat het niet zo lang door mag sudderen, en zeker niet omdat het steeds erger lijkt te worden. Dus morgen komt de dierenarts langs.

Hij lijkt er geen jeuk aan te hebben maar het lijkt hem meer zeer te doen.. Pfff... ;(

Verder voelt hij zich goed, was vreselijk vrolijk gisteren en ik, en de mensen op stal, zien hem ook niet schuren. Hij staat eigenlijk gewoon constant een beetje te vreten of te slapen. Het lijkt dus echt met aanvallen te komen. Heb weleens paarden verzorgd met eczeem en die probeerden echt gewoon constant te schuren overal maar dat merk ik bij hem totaal niet. Ook met insmeren, het lijkt hem meer pijn te doen dan te jeuken.

Nou morgen afwachten, bah ben er echt helemaal naar van!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:52

Ah, wat vervelend!
Hopelijk kan de dierenarts hem snel verlichting bieden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:13

Aahhhh wat zielig -O-
Hoop dat hij snel iets kan krijgen daarvoor, succes TS!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:31

Dat zijn flinke plekken. Goed dat de dierenarts komt. Schuldig voelen is iets van ons vrouwen en zo zonde en niet nodig. Je zorgt fantastisch voor hem. Dit is niet jouw schuld.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:35

Nou inderdaad wat Pien zegt, beter baasje kan hij niet krijgen hoor dus geen schuldgevoel! :(:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:45

Captain schreef:
Nou morgen afwachten, bah ben er echt helemaal naar van!

Sommige dingen kun je alleen leren met vallen en opstaan en dit is zoiets.

Als niemand het weet, kom je er pas achter dat een paard ergens gevoelig op is op het moment dat je het geeft.
Het zou schandalig zijn als je geen actie onderneemt maar dat het niet meteen opgelost is, is van een hele andere orde.

Dus ophouden met schuldig voelen en gewoon verder gaan met zoeken naar oorzaak en oplossing.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 16:04

Nouja schuldig omdat ik zo nodig vond dat ik hem luzerne moest geven. :roll:

Maar hij heeft wraak genomen hoor. (Grapje natuurlijk zo denken ze helemaal niet) Ben er net afgevallen voor de eerste keer. :=
Hij zat te schudden met zijn hoofd en ik zag iets van een vliegje zitten, dus ik wil dat er af vegen maar ik denk dat hij schrok van mijn hand en teugel, en hij begint me toch een rodeo te geven. :oo Echt opspringen met de voorhand, 4 benen de lucht in, en daarna bokken. Dat herhaalde zich zo'n 4 keer en toen heb ik me maar laten vallen want dat ging niet meer.. :=

Daarna overigens weer opgestapt en was er weer niets aan de hand, dus denk dat het van die hand was. Nu bont en blauw op de bank. :+ Hele blauwe knie, zere voet en onderarm helemaal geschuurd.

Leuke hobby wel. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:15

O jé, sterkte!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:20

woops. Het is altijd wachten op de eerste keer.
Weet je ook weer waarop te trainen, vliegen doodmeppen op hem :+

Kwam de Bitfitter niet vandaag?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:28

Toch even inhakend, het kan ook opstapeling zijn van meerdere dingen, dus ook vliegen, gras en dat de luzerne de emmer heeft doen over lopen.
Houd toch eczeem in je achterhoofd. Let op met dingen spuiten als de DA komt, die zijn nogal snel met heftige middelen spuiten omdat ze het dan ook niet zo goed weten. Maar die kunnen, zeker bij sobere rassen, echt wel impact hebben op de rest van het gestel, denkende aan hoefbevangenheid.

Verder, ik vind zijn manen zo wel echt tof hoor!! Staat m stoer :D

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:25

Dat heb je dan weer niet gefilmd…
Sterkte met je blauwe plekken
En hopen dat zijn jeuk snel weg is!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 23:31

Oeps... beterschap... wel heel knap van je guppenpaard dat je erna gewoon erop kon en er niets aan de hand was :D

Mijn guppie van net 5 had een momentje van kortsluiting en dacht dat te kunnen oplossen door bolle gas door de weide heen te vliegen... ik ben helaas geen 18 meer dus mijn opvangcapaciteiten en balans zijn euhm wat roestig :P dus ik heb in de bochten een beetje als een lappenlop eraan gehangen :P niet eens gevallen... maar guppiepaard vind nu echt iedere beweging en verandering van balans heul erg spannend :+

Balen van het schuren... maar ik denk ook dat het van de voeding komt... ook uitkijken met brood...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 14:52

Duhelo schreef:
woops. Het is altijd wachten op de eerste keer.
Weet je ook weer waarop te trainen, vliegen doodmeppen op hem :+

Kwam de Bitfitter niet vandaag?

Precies, die eerste keer moest toch een keer komen. :+ Ik had de bitfitter afgezegd ivm zijn gezondheid momenteel.

wendy1987 schreef:
Verder, ik vind zijn manen zo wel echt tof hoor!! Staat m stoer :D

Eens. :)) Begin er steeds meer aan te wennen en vind het echt wel leuk staan eigenlijk!

Neon schreef:
Oeps... beterschap... wel heel knap van je guppenpaard dat je erna gewoon erop kon en er niets aan de hand was :D

Mijn guppie van net 5 had een momentje van kortsluiting en dacht dat te kunnen oplossen door bolle gas door de weide heen te vliegen... ik ben helaas geen 18 meer dus mijn opvangcapaciteiten en balans zijn euhm wat roestig :P dus ik heb in de bochten een beetje als een lappenlop eraan gehangen :P niet eens gevallen... maar guppiepaard vind nu echt iedere beweging en verandering van balans heul erg spannend :+

Balen van het schuren... maar ik denk ook dat het van de voeding komt... ook uitkijken met brood...

Het blijven toch kleine kindjes die alles moeten leren. Komt wel weer goed! :(:) Brood krijgt hij niet. :)

Nou het duurde even.. :+
Dierenarts belde dat ze er om 10:00 zou zijn. Dus ik hem wakker gemaakt (lag te slapen, het dropje.. <3) maar belde om 10:00 dat er een spoedgeval tussendoor gekomen was. Dus heb hem lekker laten grazen en genoten van de zon. <3

Afbeelding

Uiteindelijk was ze er om 12:30. :+
Hem even helemaal bekeken, en het verhaal aangehoord.. En toen vroeg ze of we kippen op stal hebben. Ja, dat hebben we..
Ze zei dat ze aan bloedluis moest denken, omdat een voedselallergie vaak over het hele lijf toont en hij echt alleen zijn manen en staart kapot geschuurd heeft. Dus gewapend met een zaklamp zijn we de staart uit gaan pluizen en daar zagen we inderdaad beide iets rennen..

Zou ook verklaren waarom we hem nooit zien schuren, omdat de luis alleen in schemering en 's nachts actief is.

Dus hij heeft nu een injectie gekregen met een soort bravecto, dat als de luis bijt hij gelijk dood gaat, en ik moet hem gaan wassen met byemite. Echter raadde ze aan daar nog even mee te wachten tot zijn wonden wat geheeld zijn omdat het nu echt open ligt en wassen teveel pijn zou doen.

Ook honingzalf gevraagd om de wondjes nu mee in te kunnen smeren, zodat ik het wel vettig houd en ondersteund in de genezing.
Ook nog even gevraagd hoe het dan kan dat dit ineens gekomen is na luzerne, maar dat kan het wel verergerd hebben. Ook moeten we nu zijn weidemaatje in de gaten houden, want als door de behandeling de luizen naar hem overgaan moeten we hem ook gaan behandelen.

Dus we zijn weer even van de straat. :+

Hij heeft zich overigens voorbeeldig gedragen, en de dierenarts kreeg zelfs een paar kusjes. :* Haha, hij begint zich steeds meer open te stellen naar andere mensen. Zo lief. <3 <3 <3

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:55

Bloedluizen op paarden?! Wait what?! Ik heb hier ook kippen.
Nog nooit gehoord dat ze overlast veroorzaakten op mensen of paarden/honden/katten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:05

Dat is interessant, ook nog niet direct van gehoord maar verklaard wel waarom het schuren erger is dan normaal gezien bij luzerne.
Kan elkaar versterkt hebben inderdaad.

Hopelijk werkt het snel en is hij snel van de jeuk af :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:18

Heb je dan zelf ook geen last van jeuk als je op stal bent (geweest)?
Bij een dusdanige flinke bloedluis uitbraak heb je ze vaak ook op je eigen handen lopen.

(Spreek helaas uit ervaring)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:22

Was er bekend dat de kippen bloedluis hebben eigenlijk en worden die ook behandeld?
Ik weet niet hoe snel er een herbesmetting plaats zou vinden maar de bron blijft bestaan wanneer je niks met de kippen doet zou je zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:24

Matheno schreef:
Bloedluizen op paarden?! Wait what?! Ik heb hier ook kippen.
Nog nooit gehoord dat ze overlast veroorzaakten op mensen of paarden/honden/katten.

Ik heb het net gegoogeld. Mensen als ze er al op over gaan, dan stopt het vrij snel want ze pakken dat bloed niet. Paarden daar staat dit over geschreven, https://www.google.com/search?client=fi ... +over+gaan
Citaat:
Bij een ernstige bloedluisbesmetting kan het voorkomen dat bloedluizen ook naar de paarden gaan. Meestal is dit alleen het geval als beide diersoorten bij elkaar gestald worden en de kippen veel tijd doorbrengen bij de paarden. Het kan dan inderdaad gebeuren dat de bloedluizen ook op de paarden terecht komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:28

Maar heeft de DA vastgesteld dat het bloedluizen van kippen zijn?
Paarden kunnen ook gewoon luizen hebben, een verminderde weerstand kan dat triggeren en als hij slecht reageert op luzerne, kan dat z'n weerstand beïnvloeden.

Bij onze stal eens een Shet gehad die blijkbaar een dipje in z'n weerstand had want kreeg luis, terwijl de rest nergens last van had.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 15:32

Ze kon er zo snel geen te pakken krijgen, maar we hebben ze wel zien rennen. Ik weet niet of zo te zien is of het bloedluizen zijn of gewone luizen. Ze kunnen overigens ook verspreid worden door vogels las ik. Dus niet perse kippen maar duiven of merels kunnen ze dus ook meedragen.

Lees online dat het ook een steekluis kan zijn? Nouja, behandeling blijft hetzelfde. :j Ik zal wel even het kippenhok ook controleren, mocht ik daar dingen zien dan zal ik die ook behandelen. Wij hebben ook kippen gehad met bloedluis, en dan zag je ze altijd wel in kiertjes van het hok zitten. Brrrrr!!!

Ik vroeg ook hoe het kan dat alleen hij er dan last van heeft, maar ze gaf aan dat het ene paard er gevoeliger op reageert dan het andere, wat dus getriggered kan zijn door de luzerne..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:35

Jeetje, dat kan je toch ook niet bedenken! Hoop dat het hem wel van de jeuk afhelpt.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:53

Stille meelezer hier, voor bloedluis kan je 'vang' bakjes halen. Als je die in zijn stal ophangt kan je na een week zien of er daadwerkelijk bloedluis in zijn stal zit. Als de bloedluis nu je paard te pakken heeft dan denk ik dat alles op de kop moet om die besmetting weg te krijgen :x