Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wendy1987 schreef:Hele andere insteek maar kan het niet "aangeleerd" gedrag zijn nog uit Spanje? Dat die mssn ongemak daar had en dit zichzelf heeft aangeleerd? Wordt die niet rustiger na een poos? als je m gewoon in vrijheid laat lopen zonder dat jij eraan zit zeg maar? Dus wat laat eten ed met een bitje in?
Duhelo schreef:Spanjaarden zijn wel vaak onrustiger met de mond, dus ik zou zomaar durven gokken dat dit iets is dat je er niet helemaal zal uitkrijgen.
De mijne is zelfs onrustig met de mond op bitloos (zo zadelmak gemaakt en de eerste twee jaar gereden, wil ze constant iets in de mond proberen te pakken). Met bit in contact is ze rustiger, met bit en losse teugels begint ze weer te klooien.
Rainer schreef:Moet wel zeggen dat ik het argument ik wil dat hij het bit kent want straks gebeurt er wat en wordt hij verkocht een beetje onzin
Bowo schreef:Wat het allemaal hetzelfde materiaal, misschien dat hij het vies vindt smaken? En hetzelfde merk of niet? Bitten van bijvoorbeeld Sprenger zijn anatomisch waardoor de meeste paarden hier fijn lopen op zo'n bit.
En ook al het bit een gaatje hoger of lager gehangen?
Wel lastig dat hij zo onrustig blijft.
San_ner schreef:Heel herkenbaar, mijn jonge pony blijft ook zo onrustig met het bit.
Ik zit in dezelfde omgeving en ik zit eraan te denken om Joy4Horses te laten komen.
Captain schreef:pien_2010 schreef:Dat is gemakkelijk opstappen.
Hahahaha!!
Man, ik ben zó gefrustreerd.
Wolftand is getrokken, de haken bijgewerkt maar reactie op het bit blijft hetzelfde. Obsessief kauwen.
Heb van stal verschillende bitten mogen proberen maar hij is zo vreselijk onrustig.
Heb nu geprobeerd:
- dubbelgebroken kneveltrens
- ongebroken bustrens
- ongebroken zeer flexibele rubber
- ongebroken stuggere rubber
- enkelgebroken watertrens dikker
- enkelgenroken watertrens dunner (doet hij het het beste op)
- ongebroken met tongboog
Dus ja, toch maar eens op zoek naar een bitfitter. Vind bitloos geen probleem, maar wil wel dat hij het bit gewoon kent en accepteert.
Iemand een suggestie voor bitfitter midden Nederland? Fit2horses valt voor mij al af.
Citaat:Dat mag je vinden.
Ik heb ooit de quote gelezen "When working with horses, our job is not to prepare a horse for something. Our job is to help them learn to prepare themselves for anything."
Ik wil dat hij alles kent, tot op zekere hoogte. Acceptatie van een bit hoort daar ook gewoon bij. Ik heb overigens nergens gezegd dat ik bitloos wil rijden, maar ik sluit dat niet uit in de toekomst. Toch vind ik het prettig om buiten indien nodig iets meer te zeggen te hebben dan met een sidepull.Het blijft een hengst, en ondanks dat hij doodbraaf is moet ik wel in kunnen grijpen wanneer eventueel ooit nodig.
ikke schreef:Als ie maat 13,5 heeft, mag je mijn ijzerwinkel wel lenen.
Ik vul aan met een enkel gebroken pelham in Argentan
Dubbel gebroken in argentan en aurian (soms maakt dat uit, ander smaakje)
Het bekende apppelbitje, al zal de appelsmaak na 25 jaar er wel af zijn![]()
Flinterdun handgemaakt ongebroken trensje, eigenlijk voor de show maar je weet ooit nooit![]()
Als Tante Taart het goed vind, mag ie ook haar Myler level II proberen. Bustrens dubbel gebroken maar met beperkte beweging en naar wens een klein hefboomje.
FRA simpel bitloos
Hackemore in enkele uitvoeringen.
Touwhalster (werkt bij sommige paarden verbluffend)
Maar heb je ook al eens geprobeerd wat hij vind van een heel los hoofdstel of juist alles vast en strak?
Mijn vorige maakte het niks uit, zolang het bit maar ergens hing waar het hoorde (soort van) maar Tante Taart vind al dat geklapper aan d'r hoofd HELEMAAL RUK! Die wil alles vast en strak hebben. Hoe minder het beweegt, hoe liever ze het heeft.