[VOLG] Latino, mijn eerste eigen paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:31

Wat het allemaal hetzelfde materiaal, misschien dat hij het vies vindt smaken? En hetzelfde merk of niet? Bitten van bijvoorbeeld Sprenger zijn anatomisch waardoor de meeste paarden hier fijn lopen op zo'n bit.
En ook al het bit een gaatje hoger of lager gehangen?

Wel lastig dat hij zo onrustig blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:15

Heel herkenbaar, mijn jonge pony blijft ook zo onrustig met het bit.

Ik zit in dezelfde omgeving en ik zit eraan te denken om Joy4Horses te laten komen. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 16:31

wendy1987 schreef:
Hele andere insteek maar kan het niet "aangeleerd" gedrag zijn nog uit Spanje? Dat die mssn ongemak daar had en dit zichzelf heeft aangeleerd? Wordt die niet rustiger na een poos? als je m gewoon in vrijheid laat lopen zonder dat jij eraan zit zeg maar? Dus wat laat eten ed met een bitje in?

Heb hem aan het begin inderdaad zo aan het bit laten wennen. :j Indoen en dan lekker gaan wandelen met touwhalster er onder. Hij heeft zijn mond netjes stil als er geen druk op de teugels komt. Zodra er druk op komt gaat hij kauwen.

Duhelo schreef:
Spanjaarden zijn wel vaak onrustiger met de mond, dus ik zou zomaar durven gokken dat dit iets is dat je er niet helemaal zal uitkrijgen.
De mijne is zelfs onrustig met de mond op bitloos (zo zadelmak gemaakt en de eerste twee jaar gereden, wil ze constant iets in de mond proberen te pakken). Met bit in contact is ze rustiger, met bit en losse teugels begint ze weer te klooien.

Ja weet dat ze inderdaad gevoeliger daarvoor zijn maar het is zo tegenstrijdig met al het andere waar hij zo intens relaxt mee is. :+

Rainer schreef:
Moet wel zeggen dat ik het argument ik wil dat hij het bit kent want straks gebeurt er wat en wordt hij verkocht een beetje onzin :o

Dat mag je vinden. :)

Ik heb ooit de quote gelezen "When working with horses, our job is not to prepare a horse for something. Our job is to help them learn to prepare themselves for anything."

Ik wil dat hij alles kent, tot op zekere hoogte. Acceptatie van een bit hoort daar ook gewoon bij. Ik heb overigens nergens gezegd dat ik bitloos wil rijden, maar ik sluit dat niet uit in de toekomst. Toch vind ik het prettig om buiten indien nodig iets meer te zeggen te hebben dan met een sidepull. :) Het blijft een hengst, en ondanks dat hij doodbraaf is moet ik wel in kunnen grijpen wanneer eventueel ooit nodig.

Bowo schreef:
Wat het allemaal hetzelfde materiaal, misschien dat hij het vies vindt smaken? En hetzelfde merk of niet? Bitten van bijvoorbeeld Sprenger zijn anatomisch waardoor de meeste paarden hier fijn lopen op zo'n bit.
En ook al het bit een gaatje hoger of lager gehangen?

Wel lastig dat hij zo onrustig blijft.

Weet het niet precies, maar die rubberen waren sowieso beide anders en de stalen bitten ook.. Lijkt geen verschil te maken. Heb de bitten lager en hoger gehangen, ook toen geen verschil helaas...

San_ner schreef:
Heel herkenbaar, mijn jonge pony blijft ook zo onrustig met het bit.

Ik zit in dezelfde omgeving en ik zit eraan te denken om Joy4Horses te laten komen. :)

Ja heb haar nu ook een berichtje gestuurd!!!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:38

Dat onrustige in zijn mond had ons paard ook, wij hebben Ymke Groenendijk laten komen van http://debitfitter.nl/about/

Zij maakt regelmatig rondjes door heel NL en we konden aansluiten in midden NL. Zij was echt top! We hebben haar het gewone bit en het bit om te mennen laten aanmeten en hij is er duidelijk blij mee. Het was mooi om te merken dat zij ook experimenteerde met bitten van bijv. een ander materiaal, of 2mm dikker/dunner en hoeveel verschil dat maakt voor een paard. Enorme aanrader!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:40

Acavallo heeft ook nog fijne dunne kunststof bitten, die blauwgrijze. Misschien is dat nog wat voor m.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:56

Captain schreef:
pien_2010 schreef:
Dat is gemakkelijk opstappen.

Hahahaha!! :')

Man, ik ben zó gefrustreerd. :')
Wolftand is getrokken, de haken bijgewerkt maar reactie op het bit blijft hetzelfde. Obsessief kauwen.

Heb van stal verschillende bitten mogen proberen maar hij is zo vreselijk onrustig.

Heb nu geprobeerd:
- dubbelgebroken kneveltrens
- ongebroken bustrens
- ongebroken zeer flexibele rubber
- ongebroken stuggere rubber
- enkelgebroken watertrens dikker
- enkelgenroken watertrens dunner (doet hij het het beste op)
- ongebroken met tongboog

Dus ja, toch maar eens op zoek naar een bitfitter. Vind bitloos geen probleem, maar wil wel dat hij het bit gewoon kent en accepteert.

Iemand een suggestie voor bitfitter midden Nederland? Fit2horses valt voor mij al af.

Als ie maat 13,5 heeft, mag je mijn ijzerwinkel wel lenen.
Ik vul aan met een enkel gebroken pelham in Argentan
Dubbel gebroken in argentan en aurian (soms maakt dat uit, ander smaakje)
Het bekende apppelbitje, al zal de appelsmaak na 25 jaar er wel af zijn :D
Flinterdun handgemaakt ongebroken trensje, eigenlijk voor de show maar je weet ooit nooit :D
Als Tante Taart het goed vind, mag ie ook haar Myler level II proberen. Bustrens dubbel gebroken maar met beperkte beweging en naar wens een klein hefboomje.
FRA simpel bitloos
Hackemore in enkele uitvoeringen.
Touwhalster (werkt bij sommige paarden verbluffend)

Maar heb je ook al eens geprobeerd wat hij vind van een heel los hoofdstel of juist alles vast en strak?
Mijn vorige maakte het niks uit, zolang het bit maar ergens hing waar het hoorde (soort van) maar Tante Taart vind al dat geklapper aan d'r hoofd HELEMAAL RUK! Die wil alles vast en strak hebben. Hoe minder het beweegt, hoe liever ze het heeft.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:08

Citaat:
Dat mag je vinden. :)

Ik heb ooit de quote gelezen "When working with horses, our job is not to prepare a horse for something. Our job is to help them learn to prepare themselves for anything."

Ik wil dat hij alles kent, tot op zekere hoogte. Acceptatie van een bit hoort daar ook gewoon bij. Ik heb overigens nergens gezegd dat ik bitloos wil rijden, maar ik sluit dat niet uit in de toekomst. Toch vind ik het prettig om buiten indien nodig iets meer te zeggen te hebben dan met een sidepull. :) Het blijft een hengst, en ondanks dat hij doodbraaf is moet ik wel in kunnen grijpen wanneer eventueel ooit nodig.

Excuses, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je plan in principe was om bitloos te gaan rijden. Kan me goed voorstellen dat je je zeker buiten toch een stukje veiliger voelt met bit. Misschien dat een kimblewick wat is? Juist doordat het een kleine hefboomwerking en kinketting heeft werkt het toch echt wat anders is, maar ervaring is dat sommige paarden die alles snel te onrustig vinden daar wel goed op reageren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:21

Veel Spanjaarden zijn onrustig in de mond, tot ze echt het bit aannemen en over de rug in verbinding gaan, dan wordt het vaak rustiger in de mond. Ligt dus meestal niet aan het bit maar aan het lopen zonder verbinding.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 17:35

ikke schreef:
Als ie maat 13,5 heeft, mag je mijn ijzerwinkel wel lenen.
Ik vul aan met een enkel gebroken pelham in Argentan
Dubbel gebroken in argentan en aurian (soms maakt dat uit, ander smaakje)
Het bekende apppelbitje, al zal de appelsmaak na 25 jaar er wel af zijn :D
Flinterdun handgemaakt ongebroken trensje, eigenlijk voor de show maar je weet ooit nooit :D
Als Tante Taart het goed vind, mag ie ook haar Myler level II proberen. Bustrens dubbel gebroken maar met beperkte beweging en naar wens een klein hefboomje.
FRA simpel bitloos
Hackemore in enkele uitvoeringen.
Touwhalster (werkt bij sommige paarden verbluffend)

Maar heb je ook al eens geprobeerd wat hij vind van een heel los hoofdstel of juist alles vast en strak?
Mijn vorige maakte het niks uit, zolang het bit maar ergens hing waar het hoorde (soort van) maar Tante Taart vind al dat geklapper aan d'r hoofd HELEMAAL RUK! Die wil alles vast en strak hebben. Hoe minder het beweegt, hoe liever ze het heeft.

Wat lief dank je wel!
Hij doet het met zowel het complete hoofdstel als het hoofdstel met alleen een kopstuk..

De bitfitter komt 11 mei, erg benieuwd!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:42

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 10:36

Bedankt voor de suggestie! :j Het blijft lastig om een goede te vinden haha, er is zoveel keus!

Pfoe, ik heb vannacht zo'n vreselijk nare droom gehad.
Ik droomde dat ik een dag vrij had, en wilde lekker naar stal om Latino te gaan wassen enzo. En mijn moeder gaf aan dat ze wel mee wilde. Maar toen ik op stal kwam lag een van zijn voorbenen naast hem in de paddock? Dus ik compleet in paniek, geprobeerd een dierenarts te bellen maar ik kon het nummer nergens vinden, en het hele internet lag overhoop want OVERAL was reclame voor de Tour de France? :+

Het was zo'n realistische droom, ik was helemaal over de zeik toen ik wakker werd. Bah!

Vanavond gaan we oefenen met dat ik erop zit en dat ik een cape draag, dus dat er wat over zijn rug/kont heen hangt. Want we hebben weer een epic fotoshoot vrijdag. <<) Ik verwacht geen gekkigheid, maar het beter al even geoefend hebben dan wat we er vrijdag in volle rengalop vandoor gaan. :') (Wel leuk voor de foto's.. :)))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:52

Dromen kunnen zo naar zijn. Ik herken het gevoel van echt zijn. Gelukkig komen ze meestal niet uit, want anders was mijn man allang dood geweest :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:13

Nou inderdaad maar goed dat nare dromen meestal niet uitkomen, anders zat ik vandaag als 30 jarige weer terug op de basisschool :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:28

Oh ik heb zo vaak enge dromen! Meestal verlies ik iemand, wordt ik ergens alleen achtergelaten/vergeten of moet ik ontsnappen aan ontvoerders :Y) . Zijn wel erg terugkerende thema's :') .

Mijn hondje heeft ook nachtmerries denk ik! Gisteren deed ze tijdens het slapen ineens al haar rugharen omhoog zoals ze ook doet als ze iets spannend of eng vindt. Na wat schokjes gingen ze keurig weer naar beneden :P .
Al die tijd leek ze niet wakker te zijn :+ .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 20:36

Nou ik maak me natuurlijk weer druk om niets want hij deed alsof er niets aan de hand was. :+

Afbeelding

Ik moest wel huilen. :( Hij is ineens zo aan het schuren..
Afbeelding

Er is echt vrij weinig over van de dikke bos die hij ooit had. Door dekens en schuren.. :(

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:44

Oohhhh wat zonde :oo

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:59

Balen van de manen zeg, misschien even je voer ook bekijken, spanjaarden zijn wel vaak gevoelig voor suikers >;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:09

Balen van de manen, maar wel echt knap dat Latino alles zo goed oppakt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:26

Ik weet niet meer wat, maar ik heb ooit iets tegen de jeuk gehad wat je stevig kon smeren op de manenkam en dat hielp goed. Met name in de lente deed ik het erop en smeerde het stevig erin. Mijne hadden ook super veel behang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:13

Oeps
Wat voer je, ik weet dat Iberiërs sober zijn.
Soms zijn simpelweg de suikers de boosdoener anders zou ik eens op knuten laten testen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:32

Inderdaad sober voeren. Spanjaarden zijn gewoon net shetlanders wat dat betreft.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 13:59

Hij krijgt gewoon basisbrok en 1x per dag slobber met magnesium en een balancer. Ben wel twee weken geleden begonnen met luzerne er bij voor wat extra body dus daar stop ik als eerste mee.. kijken of dat verschil maakt. :=

Morgen na de shoot gaat denk ik de schaar er in.. nu weer 2 plukken weg.
Gekke is wel dat het maar op 1 plek zit, net ns het halster tot halverwege is er niets aan de hand..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:11

Luzerne kan bij sommige paarden wel jeuk veroorzaken helaas.
Zit het vooral op de plek van de deken? Daar kreeg mijn pony ook vaak een kale plek in haar manen na het deken seizoen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:11

zie je hem schuren? Het zou ook van groomen kunnen komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 14:34

YvonneV schreef:
zie je hem schuren? Het zou ook van groomen kunnen komen.

Ja op stal zeiden ze dat ook al, maar dat kan natuurlijk ook weer getriggered worden door de jeuk..

Nouja, eens zien wat luzerne weglaten doet..

Zit hoger dan waar de dekens zaten, en ook alleen maar aan de linkerkant..
Afbeelding