Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:13

SteffiiY schreef:
Ik ga vanavodn weer rijden, ben benieuwd hoe ze het doet :)
Hebben jullie tips voor het aanspringen in galop?

Ik kan haar netjes rustig laten draven(doorzittend) maar zodra ik mijn been verleg voor de galop word ze heel erg onrustig, dan schiet ze eerst weg in keiharde draf en zeker pas 6-7 meter later springt ze aan.
De eerste passen zijn dan vrij ongecontroleerd, en na een halve volte word ze beter.

Misschien helpt het om je zit hulp wat groter te maken?
Ik train mijn paarden vaak op de zit hulp, waardoor je been hulp nog maar minimaal hoeft te zijn.

Belangrijk daarvoor is dat je heel bewust bent van je zitbeenknobbels. Als ik wil aan galloperen maak ik met mijn zitbeenknobbel een "gallopsprong" naar voren. Rechter voor de gallop rechts om, links voor de linker gallop. Bedoeling is dus dat je paard met deze beweging mee gaat.

Het is heel lastig uit te leg, maar probeer het een! Het is een jong paard vele malen makkelijk aan te leren om dat ze nog niet aan alle kanten "afgestompt" zijn.

SteffiiY

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:08

Bedankt voor je tip Monster
Dus eigenlijk het echt hulp geven met de benen vergeten, maar gewoon je gewicht verplaats naar de kant vna de galop?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:15

Nee niet helemaal, verleg mijn benen wel iets, maar dat is echt minimaal. En het is niet echt gewicht verplaatsen. Voorbeeld linker gallop: Je wilt het linkerbeen eerst naar voren, dus boots je met je linkerzitbeen knobbel die beweging na. Je maakt dus als het ware met je zitbeenknobbel een sprongetje naar voren.

Wat goed helpt om je bewust te maken van deze beweging is een paard pakken wat makkelijk aangalloppeerd en dan eens goed te gaan voelen wat je lichaam doet tijdens deze beweging.
Dus dan volg je het paard. En als je deze beweging goed weet te herkennen en na te bootsen ga je het op je jonkie proberen. En dan moet het paard dus jou volgen in de beweging.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:21

Monster_tos schreef:
Nee niet helemaal, verleg mijn benen wel iets, maar dat is echt minimaal. En het is niet echt gewicht verplaatsen. Voorbeeld linker gallop: Je wilt het linkerbeen eerst naar voren, dus boots je met je linkerzitbeen knobbel die beweging na. Je maakt dus als het ware met je zitbeenknobbel een sprongetje naar voren.

Wat goed helpt om je bewust te maken van deze beweging is een paard pakken wat makkelijk aangalloppeerd en dan eens goed te gaan voelen wat je lichaam doet tijdens deze beweging.
Dus dan volg je het paard. En als je deze beweging goed weet te herkennen en na te bootsen ga je het op je jonkie proberen. En dan moet het paard dus jou volgen in de beweging.

Ookal was dit niet voor mij bedoeld, ik ga het volgende keer proberen! Duidelijke uitleg.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:26

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:29

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:32

Om het goed te kunnen voelen moet je wel bewust zijn van je zitbeen knobbels.
En dan kan van achter de computer op een goed harde stoel al. Probeer ze te voelen en afhankelijk van elkaar eens wat te bewegen.
Overigens is het een hulp die je overal kan gebruiken. Zo kun je in stap de passen van je paard verkleinen of vergroten door de "passen" die je met je zitbeenknobbels maakt te verkleinen of te vergroten.
Dat is de makkelijkste oefening om je bewust te worden van je zitbeenknobbels en hoe je ze kan gebruiken :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:24

Interessant monster_tos! Ik zal vanavond ook eens opletten!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:45

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen :D
Heb dit denk ik 10 jaar geleden al geleerd van mijn toemalige instructrice, en gebruik het nog steeds elke dag. Is gewoon een hele fijne manier om je paard mee op je zit te rijden dan op je hand/been.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:48

Ik ben heel erg benieuwd, als de bak vanavond goed is ga ik het gelijk proberen!

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:10

Ik ga vanavond ook proberen, moet er nog 2 rijden waarvan ik een eigenlijk al zo goed als op zit rijd.
Dus ga dit ook eens proberen, lijkt me wel heel fijn.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:31

Ik heb het geprobeerd te voelen maar dat heeft nog wat oefening nodig :P.
Wel merkte ik dat ik met het linker aangalopperen snel onbewust meer op links ga zitten/leunen waardoor ze moeilijk aangaloppeerd. Dat heeft ook even wat aandacht nodig :). Maar voor de rest ging het wel goed, voornamelijk lang en laag rondgereden en losgewerkt.
Donderdag nog een keer en zaterdag als het weer mee zit een rondje bos en dan is het zondag zo ver :=

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:28

Hallo, graag zou ik ook met jullie mee willen praten!
Ik heb ook een 'jonkie'. Op dit moment 3,5, springgefokt, een Vittorio. Ik merk dat mijn paard nog erg puppy is. Heb in december VSN gereden.
http://www.youtube.com/watch?v=epimMr7C ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=T9ig6ZxI ... e=youtu.be
De filmpjes zijn van december, zijn inmiddels al weer een stuk vooruit gegaan :)
Op dit moment krijg ik prive les dressuur. Paard is nog beetje onstabiel en zoals ik hier las ben ik niet de enige met een galop probleem haha! Gelukkig gaat dit al beter!
24 februari heb ik mijn eerste onderlinge dressuurwedstrijd.. Ik heb niet echt hoge verwachtingen, gaan gewoon heen om paard wat te laten zien.

Interessante manier Monster. Druk je je paard niet vooruit, beetje stuwend? Met aanspringen zorg ik ervoor dat paard aan de teugel is, ook al gaat hij heel hard draven, paard moet naar beneden blijven. In het begin moest ik paard wel even aandrukken, een wat grovere hulp geven. In het begin snapte paard niet wat ik bedoelde, dus duurde soms wel een volte voordat paard aansprong. Nu moet ik ook zeggen dat ik galop aanspringen zelf niet goed heb aangeleerd vanaf begin. Ik gooide de teugels los en was te enthousiast waardoor paard bokkend er vandoor ging. Als ik paard maar aan de teugel hou kan ik rustig aanspringen, rent niet direct onder mij weg.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:30

Pattypaard schreef:
Ik heb het geprobeerd te voelen maar dat heeft nog wat oefening nodig :P.
Wel merkte ik dat ik met het linker aangalopperen snel onbewust meer op links ga zitten/leunen waardoor ze moeilijk aangaloppeerd. Dat heeft ook even wat aandacht nodig :). Maar voor de rest ging het wel goed, voornamelijk lang en laag rondgereden en losgewerkt.
Donderdag nog een keer en zaterdag als het weer mee zit een rondje bos en dan is het zondag zo ver :=

Haha jaaa ik heb het ook niet in 1 keer geleerd hoor :P

Nee druk het paard niet vooruit, dat zou ook wel knap zijn als ik met 1 botje ruim 700 kilo vooruit zou krijgen :P Het is echt een beweging die het paard moet gaan volgen. Blijft lastig uitleggen, je moet het echt voelen. Dan pas heb je: Oh zooooooooooo :)*

Als een paard de balans goed heeft verwacht ik wel dat ie mooi in de aanleuning blijft, maar met die jonkies niet. Ik wil namelijk dat ze aanspringen zonder op mij te "leunen". En helaas zie je vaak dat een paard dat nagevelijk moet blijven lopen toch in de hand gaat hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:56

Ik ben er vandaag ook mee beziggeweest met mijn instructrice met galop op zithulp. Ponylief heeft de laatste tijd bij doorzitten al zo iets van YES! We gaan in galop dus gaat dan als een malle tekeer en springt daardoor verkeerd aan. Waardoor het er niet uitziet. Vandaag dus geoefend met laten wachten en als ze echt stom doet maar meer terug in stap, en vooral blijven buigen want buigen doet immers ook remmen. Pony was eerst zeer boos :)) maar na en tijdje konden we normaal doorzitten en dan op een lichte hulp netjes aangaloperen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:26

ik helaas gisteren niet kunnen voelen, onze bak is nog steeds een hard gesteente :(

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:34

Ik heb het gister geprobeerd maar snap toch niet goed wat je nou precies doet.
Maar mn paard springt al op een kleine hulp aan en mn jonkie eigenlijk ook heel makkelijk dus denk ook dat ik me er maar niet teveel op focus. Bang dat ik meer stuk dan lief maak.

Vandaag mn jonkie gelongeerd om te kijken hoe hij liep en zag er eigenlijk niks meer aan dus na het weekend ga ik hem weer oppakken :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:14

Vandaag heeft een stalgenootje foto's gemaakt(Focussed op bokt) :+:

Tadaa :+: :+: Ik ben verliefd, wat is ze knap :+:
En wat ben ik blij met deze foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:16

Mooie foto's
En een heel knap paardje!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:40

Hele mooie foto's!!

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:48

Steffiy wat een prachtige foto's! Mooi paardje heb je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:48

mooi!

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:51

Mooie foto's! Leuk dat een stalgenootje dat doet ! :) Altijd super leuk om te hebben

Ik had vanavond vereniging les. AAArrgg wat irritant! Veel te volle les en dan met zijn 6en op de volte. Nou dat is feest kan ik je vertellen. Ik HAAT dat. Vraag me ook af waarom ik er nog heen ga....

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:00

Na rust momenten en hard door trainen ken ik Zeggen we gaan zondag weer van start

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:24

wat fijn moonforever, veel succes zondag !