[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:26

Ik heb bijna mijn hele leven al paarden ( al ruim 45 jaar ) en meestal heb ik ze aan huis gehad en zelf kunnen kiezen tussen 24/7 buiten of deels buiten.
Mijn ervaring is dat de meeste paarden het erg prettig vinden s’ nacht binnen te staan. Ze komen even tot rust, kunnen zelf bepalen of ze willen eten of slapen en hoeven even niet op anderen te letten.
Natuurlijk heb ik alles uitgeprobeerd maar ze zagen/zien er beter uit als ze snachts op stal staan of alleen in een paddock.
Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar ik doe wat voor mijn paarden het beste lijkt te zijn.
Ook al betekend het voor mij wat meer werk en tijd.
Want zijn er niet een heleboel mensen die zeggen dat het zo goed voor de paarden is maar tegelijkertijd het zelf erg makkelijk vinden? :x
Als het voor Daan beter lijkt te zijn zou ik hem gewoon lekker op stal zetten voor de nacht.
Je ziet zelf wel waar hij zich beter bij voelt.
Dat is jou wel toevertrouwd !

MirandaMalik

Re: [VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:33

Het zal (in ieder geval voor nu) nog wat teveel zijn, het is best vermoeiend 24/7 buiten. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:38

Hier zelfs n fries die niet met 24/7 weiland kan leven. Zij staat nu op paddock met n grote schuilstal. Maar soms bv zoekt zij de rust ook gewoon op.
Op stal staan is voor ook niet fijn. Omdat ze juist in de ruimte wil liggen.

Nu heeft ze op drie plekken ruim hooi en nog steeds voer ik haar bij.

Het is niet zo gek hoor...
Het vraagt zoveel energie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:59

Ik houd ze ook nu het weer weer beter wordt 24/7 buiten. Maar ik weet dat ze 's nachts bang zijn van het geschreeuw van de reëen bijvoorbeeld. Dus zodra ik weet dat het in de nacht kan gaan regenen of koud waaien, haal ik ze binnen. En dat willen ze heel graag! Callas ligt bijvoorbeeld nooit in het land, terwijl ze op stal echt al-tijd gaat liggen. Dus soms omdat ik het ook heel gezellig vind, haal ik ze op andere dagen ook binnen. Wordt ze beslist niet slechter van. Geeft mij alleen meer werk, hahaha. Dus je moet voor Daantje gewoon doen wat voor hem het beste voelt.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:59

24/7 buiten is leuk, maar niet altijd de beste oplossing.
Mijn Shetlanders gaan ook gewoon 's nachts op stal met een klein stukje uitloop. Zolang je ziet dan Daan er beter en blijer van wordt, is het toch prima?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:44

Alsof 's nachts op stal zo erg is... Is toch heerlijk, lekker even rust op je eigen plekje en van alle gemakken voorzien. Mijn pony wil niet anders. Overdag lekker spelen in de wei, 's avonds rust en gezelligheid op stal. Dus maak je niet druk TS, jij hebt steeds heel goed door wat Daantje nodig heeft dus als het op deze manier moet is het prima! Alleen voor jou wat meer werk, dat dan weer wel. Maar als het je zorgen scheelt is het dat vast wel waard, je hebt voor hetere vuren gestaan met hem. Toitoitoi, keep up the good work!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 19:52

Daantje heeft een zware bloedwormen besmetting. Zijn we nu knetterhard aan het bestrijden en de anderen 2 die bij hem staan worden preventief mee behandeld. in een later bericht meer informatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:58

Sterkte meiske!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:02

Och jee, zat je gevoel toch goed. Komt vast wel goed met jouw goede zorgen!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:05

:(:)
Knuffel voor Daan en voor jou! Je gevoel zat (helaas :( ) weer maar een goed! Met jouw goede zorgen en liefdevolle aandacht komt het vast wel weer goed!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:35

:(:)

Wat heeft Daan toch geluk met jou als baasje!!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:35

Ooo Daan...zet um op man. Ik heb je leren kennen in dit topic als een knokker.
Ts je bent echt zo'n top baasje. Zoveel respect voor jou. Daan kan zich geen betere baas wensen!
Zet um op....beide!!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:00

Vervelende uitslag. Maar wat goed van je dat je hem inmiddels zo goed kent dat je al snel door had dat er iets niet goed was. Petje af hoor! Nu lekker opknappen grote kleine man.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:40

Heel erg veel sterkte! Je mag trots zijn op hoe je dit aanpakt en voor hem vecht.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 09:15

Zoals ik al in eerdere berichten heb aangegeven vertrouwde ik het niet meer met Daantje…. Van een levenslustige drukke pony naar een beestje met geen puf in het lopen. Stilletjes weer aan het afvallen. Niemand die het aan hem opviel en ik mij maar aan het afvragen of ik mij blind aan het staren was op hem afgelopen tijden.
Paar weken terug een aantal dagen op de pijnstiller gehad en had meteen een andere pony. Een pony weer met leven in de voeten en met energie. Al een aantal weken vind ik hem niet zoals hij hoort te zijn. Heel afwisselend in gedrag. De ene dag hele actief en de andere dag niet vooruit te branden. Verder een vreselijk ongezonde vacht. Geen glans in de vacht en maar vermageren.
Daarom ook het besluit te nemen om hem terug te gaan controleren. Afwachten heeft geen meerwaarde en werkt alleen maar in het tegendeel. Zijn begonnen met mestonderzoek en daar kwam het schokkende resultaat uit dat Daantje een hele zware bloedwormen besmetting heeft.
Zijn maar liefst 54 eitjes gevonden in zijn mestonderzoek en dat is heel veel. In de ochtend het mestonderzoek laten doen en in namiddag al het resultaat. Na het werk de wormenkuren gaan ophalen. Nu zal het jullie wel verbazen wormenkuren?
Na een flink overleg in de spreekkamer op de dierenartspraktijk zijn we op een bestrijdingsplan uit gekomen.
Doordat Daantje te licht is voor een quest-pramox wormenkuur moeten we helaas anders te werk gaan.
Euest pramox is de zwaarte wormenkuur wat je aan een paard kunt geven en ze moeten minimaal 100 kg wegen, aangezien Daantje dat gewicht nog lang niet heeft bereikt. Besloten om hem dat niet te geven. Waarom? Met deze wormenkuur kun je de pony ombrengen. En aangezien Daantje geen weerstand heeft en bijna niks kan hebben. Leek het ons helemaal geen verstandig idee om hem een kuur te geven wat hem zijn leven kan kosten.
Daarom besloten om het via een andere manier te doen met goed overleg met de dierenarts. Bloedwormen kunnen een resistentie hebben opgebouwd tegen ivermectine en moxitine (excuses als het niet goed getypt is)
Wel reageert hij panacur. Daarom besloten om hem 5 dagen achter elkaar te ontwormen. iedere avond 5 dagen lang word hij nu ontwormd en de pony’s waar hij mee samen loopt ook. Verder hebben ze even paddockpauze en mogen ze even niet op de weide. Gelukkig hebben ze maar op een stukje van de weide gelopen en is alleen dat deel van de weide besmet. Dat stukje gaat vandaag helemaal op de allerlaatste stukje poep worden uitgemest en 4 weken met rust gelaten.
Dat stukje word ook bemest met kunstmest zodat het weer kan aangroeien. Over 3 weken wordt hij terug gecontroleerd op bloedwormen en hopen we natuurlijk dat het een heel stuk minder is/ dat het weg is.
De andere 2 pony’s zullen ook besmet zijn maar in vele lagere hoeveelheid en ze hebben er weerstand tegen. Daantje heeft dat helaas allemaal niet en daardoor word hij er zo hard door getroffen.

Het is echt met de handen in het haar weer een keiharde strijd leveren. Het doet echt zeer om te zien hoe je alles doet om een beestje kwaliteit van leven te geven en keer op keer een slag krijgt op zijn lijf. Het is zo een vreselijk lief dier. Ergens ben ik wel heel erg blij dat ik hem zo goed ken ondanks dat ik hem nog niet zo heel lang heb.
Het zijn juist de kleine dingetjes waar ik aan kon zien dat het niet meer klopte bij hem. We gaan er alles aan doen om hem weer terug gezond te krijgen. Het is afwachten in hoeverre de wormen schade bij hem toegebracht. Voor nu is het allerbelangrijkste dat we hem maar ook de andere pony’s wormen vrij krijgen maar ook blijven.
En verder…. Afgelopen jaren heeft mijn dierenarts mij echt heel vaak uit de brand geholpen is ze er altijd voor mij geweest als ik hulp nodig heb. Is ze vaker naar mijn paarden komen kijken om te hoe het met ze ging. Altijd goed advies gekregen. En ook meegeholpen in de strijd voor Daan voor een beter leven.
Helaas, maar dan ook echt heel erg helaas gaat mijn huidige dierenarts dichterbij huis werken en zal ik helaas een andere dierenarts moeten zoeken.
Tijdens het gesprek voor Daan ook echt de tranen gelaten omdat ik het zo rot vind. Jarenlang mij en de paarden geholpen. Samen oplossingen mee bedacht. Maar ook heel veel van geleerd.
Nu kan en mag ik gelukkig altijd contact houden.
Lieve An, bedankt voor alles afgelopen jaren. Bedankt voor het meehelpen in een goede gezondheid van mijn paarden. Bedankt voor het meehelpen in de strijd voor een goed leven van Daantje. Bedankt voor alles! Je bent dubbel en dwars goud waard! Niet alleen een kwaliteitsvolle dierenarts maar ook een prachtige vrouw in karakter! An, als je dit leest. Weet dit en onthoud dit! Je bent echt klasse!

Voor nu… knetterhard aan Daantje blijven werken. Flink blijven voeren en ondersteunen daar waar het kan. Ik hoop dat dit niet teveel voor hem is. Want ik zie hem dag met dag interen….. Ik kan zeggen wat ik wil. Maar wat ik weet is dat dit slopend is.
Bedankt voor de vele reacties op de vorige berichten! Waardeer ze enorm en lees ze ook echt goed. Ik reageer later vandaag op de berichten!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:20

Jeetje meid, wat ben jij een vechter!!! Ik heb absoluut geen tips of wat dan ook, wel ontzettend veel bewondering.

Ik wens jou en Daantje heel veel sterkte, ik hoop dat jullie plan slaagt en dat hij spoedig resultaat ervan krijgt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:36

Jemig wat een rotnieuws, -O- ik weet even niks te zeggen dan; ik duim voor Daantje en jou :(:) +:)+

Ik hoop dat je tzt een goede nieuwe dierenarts vindt. Ze ze zijn er echt hoor, zorg dat alles goed wordt overgedragen door je huidige dierenarts.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:26

Ah wat ontzettend jammer dat je super-dierenarts verplaatst kwa werkgebied. Ik begrijp je helemaal! Dit type dierenarts is zeldzaam! Zeldzaam omdat je als super-sensitieve-eigenaar regelmatig te maken krijgt met signalen die jij wel ziet en de dierenarts niet. Het duurt even voordat (als de dierenarts er voor open kan staan) je dan ala minute serieus genomen wordt!

Toi toi toi met de panacur!! Daantje is zo sterk als onkruid, dat heeft ie wel bewezen. Die bloedwormen overwinnen jullie!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:32

Ach wat een rot nieuws. Sterkte en ik verwacht ook dat Daantje er weer boven op komt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:42

Jeetje wat vervelend! Maar bloedworm is te bestrijden!
Goed dat het gedoseerd gaat.
Mijn Pleun had ook bloedworm toen ze kwam. Het risico zit vooral in de ingekapselde bloedworm. Als de volwassen wormen weg gaan door ontwormen, komen de ingekapselde vrij, dit kan behoorlijke schade aan de darmwand veroorzaken.

Pleun ontwormde we eerst met ivermectine ontworming (daarbij vonden we de volwassene bloedworm), daarna met panacur en over twee weken mag ze Equest ontworming (4 weken na de eerste ontworming), ik heb natuurlijk geluk dat Pleun een Shire veulen is en dus wel genoeg body voor Equest.

Ze kunnen er goed ziek van zijn. Pleuns vacht was ook dof en ze was wat lusteloos.
We hebben haar 2x daags een extra kilo slobber gegeven en elke week een vitamine spuit. Daar is ze behoorlijk van opgeknapt en ze heeft nu veel meer praatjes en haar vacht glanst prachtig. De ingekapselde bloedworm blokkeert de opname van belangrijke stoffen uit de voeding, dus ik zou wel adviseren ook Daan hier wat mee te gaan ondersteunen.

Eitjes en larve van de bloedworm kunnen 3 jaar overleven op een weide, dus ik ben bang dat kunstmest en 4 weken met rust laten niet voldoende gaat zijn. Misschien kun je andere dieren er op laten grazen. Schapen en koeien zijn heel nuttig om een weide schoon te maken en hebben zelf geen last van de bloedworm.

NoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:41

Oh wat naar allemaal.. Gelukkig weet je wel wat het is en heb je niet lang gewacht!

Mijn paard had dat ik hem kocht ook flink veel bloedwormen, heeft een tijdje geduurd voordat hij er compleet vanaf was maar hij is er helemaal bovenop!
Ik hoop dat hij maar snel mag herstellen en wil je veel sterkte wensen met dit rotnieuws

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:03

he wat akelig, goed dat je je instinct gevolgd hebt! Houd je haaks!

Saskia_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:04

Ach, arme Daantje en wat enorm balen voor jou.
Heel goed dat je naar je intuïtie hebt geluisterd en verder onderzoek hebt laten doen.
Verder geen tips maar wel heel veel succes gewenst in dit gevecht!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:19

Och wat naar dit! Goed dat je zo goed zag dat het nog niet oké was. Heel veel succes hiermee!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:05

Jeetje... Wat naar! Ik heb echt zo knetterveel respect voor zowel jou, Daantje en jouw DA! Ik wens jullie veel sterkte! :(:)