Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:25

Op zich niet eens zo vreemd hoor, wellicht is buitenrijden meer zijn ding waardoor hij dan meer en sneller ontspannen is. Misschien heel stom gezegd, maar wanneer hij ander binnenlocatie spanning vindt associeerd hij een trailer al met het feit dat hij naar iets spannends gaat. Dan is hij daardoor al meer gespannen wanneer je aankomt.

Schiet me iets te binnen, maar dat zou je kunnen doorbreken door hem met de trailer mee te nemen en dan ergens anders te gaan buitenrijden. Hij leert dan zeg maar dat trailer niet meteen betekend dat iets spannend gaat worden.

Wanneer je trouwens ergens anders gaat rijden moet je vaak wel bakhuur betalen. Meestal niet eens zo heel veel hoor, gewoon eens navragen.

Susanjansenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:32

Ik start voor je het eerst met mijn 5 jarige haflo tussen de paarden i.v.b dat ik bijna 20 ben
:D ik hem hem zelf ingereden samen met zijn 5 jarige broertje jinx waar ik er tros op ben
( ik weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen ) en ik heb met jazz ook al BB dressuur gedaan met 189 en 198 punten :D

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:52

Jullie gaan hard hier, ik zal vanavond als ik thuis ben weer bijlezen!

Ik rijd Ejelaleen op een dubbelgebroken watertrens 12,5 cm.

Vandaag weer heerlijk gereden, ze heeft 2 dagen binnengestaan en ook n week niet gelopen.
Stapte op en reed aan, wat een fijn gevoel is dat toch!

Liep erg fijn nageeflijk, alleen de linkergalop gaat nog wat moeizaam helaas. Ze springt vaak nog verkeerd aan, maar dat zal wel goedkomen, we werken er hard aan :)

Ik heb waarschijnlijk 24 februari mn debuutwedstrijd :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:56

Dieselpaard, Vervelend probleem is dat! Ik ben nu alleen heel stom dat ik dit ga zeggen waarschijnlijk maar de enigste oplossing is zorgen dat je je paard thuis beter voor elkaar hebt. Wanneer jij hem echt correct aan de hulpen hebt staan, moet het rijden in een andere ( spannende/enge ) omgeving hooguit wat stress opleveren, maar je moet wel gewoon de baan normaal door kunnen komen. Daarnaast is het misschien een idee om veel te starten op locatie waar je beide proeven in dezelfde baan start. Dan heeft hij de bak al een keer gezien. :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:35

@irisje: dat zou ik idd kunnen proberen! Op de trailer en dan gaan buitenrijden in het bos ofzo! Dan zal het wel wat beter weer moeten zijn, maar dat ga ik zeker proberen.

@aukelizzy: die opmerking dat mijn paard niet aan de hulpen staat slaat echt nergens op. Thuis is ie de rust zelve, kan ik in een binnenbak rijden met hagel, storm en zelfs onweer. Hij heeft alleen veel te veel spanning, waardoor ik dus onvoldoende doorkom. We zijn ook niet al te best gestart met de trailer, omdat hij de eerste 3x (nadat ie gearriveerd was) gelijk de trailer op moest naar de kliniek. Daarna wel met de trailer naar het bos geweest om 'm te laten zien dat het niet altijd erg is om de trailer in te gaan. Misschien dat we dit dus nog onvoldoende hebben gedaan en we dus meer buiten moeten rijden op andere locaties. Jammer dat je gelijk zegt dat ie niet aan de hulpen staat. Aan zo'n opmerking heb ik weinig...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:52

Dieselpaard, Dan doe je er niets mee. Als jij vind dat ie aan de hulpen staat hoef je je ook niet druk te maken om mijn opmerking. Ik persoonlijk zie het alleen anders, wanneer jou paard volledig correct aan de hulpen staat kom je echt wel een B proef rond, spanning of niet. Het is niets meer dan een rondje stap, draf en galop. Overigens hoef je je niet meteen aangevallen te voelen, ik weet hoe moeilijk het is om een paard volledig voor elkaar te hebben. Het was ook geen commentaar, meer een tip dat je hem thuis beter aan de hulpen zet. ;)

Mijn knappe 5 jarige aan het werk: [RIJ-ITP] Ignofor van 't Welthof @ work
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 02-02-13 20:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:52

Dan heb ik niks gezegd SteffiiY :)

Waar en wanneer ga je starten Mette1998?

Leuk filmpje Risje! :D

Fijn dat het zo goed ging xlisza! Zeker als ze al even niets gedaan heeft en niet buiten geweest is.

Dieselpaard; Ik zou als ik jou was gewoon heel veel gaan.. Niet alleen/direct op wedstrijd maar naar vreemde omgevingen voor het paard. Ook de bosritjes zijn leuk om het ook afwisselend en zonder te veel spanning te houden. Maar veel naar onbekende terreinen, gewoon proberen te rijden zonder druk van presteren. Misschien is de druk en de spanning op wedstrijd nu te veel in een keer voor hem.
Eventueel als je iemand hebt die hem wel eens rijd of hem er wel aan toevertrouwt op vreemd terrein eens laten rijden. (Er dan niet eerst zelf op gaan). Gewoon om te kijken of het misschien toch (ook) ergens bij jou ligt. Misschien heb jij onbewust wel veel spanning wat je paard overneemt.
Zoals eerder iemand ook al aangaf, gewoon gaan en rijden en hier en daar eens een proefje rijden (hoeft nog niet perse op wedstrijd te zijn) pakt hij dat allemaal goed op, drukker terrein opzoeken en dan op wedstrijd gaan.
Voor het op de trailer ook leuker te maken eventueel een idee, als je dat al niet doet, om hem te voeren op de trailer. Gewoon vaker erop zitten, wat voer geven even laten staan en er weer vanaf. Dan gaat hij de trailer ook associëren met iets leuks i.p.v. iets engs zonder dat je ervoor op pad moet. En wie weet pak je daarmee wel het grootste probleem aan :).

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:54

@Aukelizzy, mooie foto's in het topic, ziet er goed uit :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:57

Helaas vandaag niet gereden.. Morgen gaan we naar de binnenbak om daar voor de eerste keer weer erop te stappen. Pony zal namelijk wel mooi druk zijn en dan is een binnenbak zonder wind enzo wel prettig :) Dus morgen vertel ik jullie meer haha.

@ Aukelizzy; Mooi beestje heb je daar zeg!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:13

@Aukelizzy: Een rondje stap, draf en galop is het probleem ook niet. Dit doet ie allemaal wel, maar wel volledig onder spanning. Alles moet snel: stap, draf en galop. Er staat ook wel eens dat hij weg schiet in galop. Niet dat ie de andere kant op springt ofzo, maar omdat ie zo vol spanning zit dat ie dit dus niet op een gewone manier kan. Daarom zeg ik dat het niet aan de hulpen ligt, maar aan zijn spanning. Hij volgt thuis bijvoorbeeld volledig je hand, maar op wedstrijd gewoon absoluut niet. En idd...ik voelde me gewoon even onnodig aangevallen ;) sorry Y;(
Wel nog even complimentje jouw kant op: wat een leuk paard!!!

@Pattypaard: er rijdt verder niemand op mijn paardje. Mijn instructrise heeft er een keer op gezeten en dat vond ik echt heel raar. Paard snapte er in het begin ook helemaal niets van ;) Dat oefenen met de trailer, daar ben ik helemaal voor, maar mijn trailer staat niet bij stal. Dat betekent dus dat ik 20 minuten bezig ben voor ik met de trailer op stal ben. Om dan even te oefenen met het er alleen opstaan en weer eraf, dat vind ik dan weer teveel gedoe.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:28

@ Dieselpaard, maar snap je mijn punt? Als hij "braaf" zijn rondje loopt in stap, draf galop, maar het tempo ligt te hoog of hij schiet weg in galop heb jij dus geen tempocontrole. En paardrijden begint bij volledige controle over het tempo, overal en ten alle tijden. En dat is zo ontzettend moeilijk! En dat bedoel ik met dat je paard beter aan de hulpen moet komen. Ik bedoel niet dat hij voor geen meter luistert, of dat jij niet kan rijden, absoluut niet! Als dat stukje namelijk voor elkaar is heb je je paard voor 75 % klaar voor het hogere werk. Alleen moet je dus uiteindelijk zorgen dat je paard zo voor elkaar is, dat hij ook in spannende situaties ten alle tijden blijft luisteren. Zo nu is het misschien wat duidelijker, was absoluut niet als aanval bedoeld! En nu hebben we het er niet meer over. ;)

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:34

Jeetje wat gaan jullie hard!

Heb alles bijgelezen maar ga niet op alles reageren.

Wat ik wel ff wil zeggen,
Aukelizzy wat een knap paard en wat heb je hem fijn voor elkaar (in je topic)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:36

Ik begrijp de discussie heel goed, juist omdat het zo met mijn situatie te maken had.
Ik dacht ook dat mijn paard best goed aan de hulpen was en dat ze gewoon heel fris en jolig en ril was. Maar ze werd stiekem eigenlijk steeds iets joliger en kijkeriger. Ik dacht dat het door spanning kwam en door het koude weer enzo. Maar pas toen ze naar mijn trainer ging werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt. Er was eigenlijk gewoon veel te weinig controle. Ze was aan de hulpen tot een bepaalde hoogte maar echte controle was er niet. Echt controle over houding en tempo was er niet onvoorwaardelijk. Zodra er maar iets gebeurde, vloog ze opzij en ze was heel kijkerig. Nu bij mijn trainer kijkt ze alleen maar ze blijft gewoon lopen waar ze loopt en verroert niks.

Dit geeft aan dat zelf ik niet doorhad dat ik onvoldoende controle had, ik gaf de schuld aan het karakter en aan de spanning en aan het weer. Maar daar zat het probleem niet.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:38

-O- Ik voel me ineens niet meer zo zeker van de hulpen die doorkomen bij paardlief. Dat wordt dus nog meer en vooral beter trainen..

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:49

Vandaag op Keetje gereden! We zijn even naar de binnenbak gegaan, de buitenbak is nauwelijks te doen, zo nat! Maar och wat was ze braaf! Dieke stond daar en het zijn maatjes dus dat was wel veel hinniken! :P In het begin was ze iets vlot, wat rennerig (Niet zo gek, ze stond al een paar week stil).. Later begon ze wat meer te ontspannen en begon ze lekker te lopen. Zaten echt al lekkere stukjes tussen. Alleen moet ik er goed om blijven denken dat ik contact blijf houden met de mond en niet altijd mee ga, ik ben een beetje te zacht daarin waardoor ik geen constante aanleuning heb. Dus daar ga ik hard aan werken!! Echt zo'n valkuil van mij. Als iemand nog tips heeft daarmee :P zal wel heel handig zijn maar het is even een stukje bewust wording denk ik. .

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:38

Interessante discussie! Doet me nadenken over mij en mijn eigen paard hoe het daarbij gaat. Paard kan nog zo fijn lopen maar als je de tempocontrole niet hebt ben je eigenlijk nog nergens. Iets om iedere keer met rijden weer goed op te letten.

Dieselpaard: Is het misschien een optie om de trailer dan enkele dagen / een week bij je stal te laten staan om zo vaak te kunnen oefenen?

Fijn dat ze zo braaf was jes_sam! Met het contact blijven houden heb ik ook nog wel eens moeite. Vooral met de overgangen. Het gaat nu een stuk beter maar weet niet goed hoe ik het uit moet leggen hoe het beter ging.

Eergisteren weer een proefje met paardlief geoefend. Ging al een stuk beter als vorige keer.
Alleen toen ik op de volte ging doorzitten sprong ze al aan in galop. Beetje variatie aanbrengen in de proef denk ik anders gaat ze iets te veel meedenken.
En gisteren heerlijk een rondje bos gedaan. Toen we vertrokken was een jongen van stal op de akker aan met zijn crossmoter bezig. We moesten langs het pad op die akker dat was wel heel spannend! Helemaal toen hij het gas nog eens extra open trok.
Paard lekker aan het trappelen en ik maar denken 'blijven ademen, blijven ademen'. Met mijn vorige paard best wat vervelende dingen meegemaakt op buitenrit die af en toe terug komen terwijl er eigenlijk weinig aan de hand zou zijn als ik gewoon rustig blijf. Was weer een goede les.
Aantal paden waren goed droog waar we heerlijk konden galopperen. Paard heeft zich weer even uitgeleefd :).

2 weken geleden is Hypofocus foto's komen maken van mijn paard in de sneeuw. Toen ook gevraagd of ze wat rijfoto's wou maken. Meer voor de leuk dan wat anders aangezien ik ook niet wist hoe ze ging reageren op de sneeuw met mij erop. Maar ze was heel braaf!
Heb er een paar gekregen.
Afbeelding

Afbeelding

Op deze zit ik er echt niet fatsoenlijk op maar vind Chickie wel fijn lopen hier. Ze loopt wel te diep maar loopt hier wel zoals ik haar qua evenwicht op de voorhand/horizontaal voor nu wil gaan hebben.
Afbeelding

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:25

Wat een plaatje Patty! Ziet er al heel gecontroleerd uit :) En te diep vind ik persoonlijk helemaal niet erg voor zo'n jonkie. Liever te diep zodat ze lekker de spieren aan het werk kunnen zetten en ontspannen dan helemaal in de krul!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:07

Mooie foto's hoor Patty zo in de sneeuw.

Vandaag heerlijk gereden weer net als gister eigenlijk alleen toen stormde het. Elena kijkt gelukkig niet op of om van klapperde zeilen oid. Veel te braaf voor haar leeftijd. Rijden gaat ook weer met sprongen vooruit na onze les van donderdag waarbij we vooral aan de balans hebben gewerkt dus ik ben heel erg blij. Oefendressuur gaat helaas niet door dus dat is wel jammer maar valt even niet te combineren met werk.

Ik rijd btw met een dubbelgebroken KK watertrens ennuh tempocontrole/reactie aan het been staat ook nog op het programma maar eerst gaan we op eigen benen lopen en dan vooruit.

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:18

Even een klein berichtje van mijn wedstrijd gisteren: Het losrijden ging heel lekker en had mijn paard lekker aan het lopen zelfs met 8 paarden in de bak terwijl hij normaal dit echt niet fijn vind in de bak met 3 of meer maar gister heeft ie mij staan verbazen (hij keek af en toe wat boos naar andere maar kon hem mooi controleren). Toen de ring in met de hekjes die vond hij wel spannend maar toen zag hij een man staan (half verstopt) en die bleef gehele proef zo staan. Mijn paard vond hem erg eng en wou er bijna tussenuit klappen maar gelukkig kon ik hem controleren en helaas gehele de proef als ik richting hem ging hield ie hem scherp in de gaten dus paard was erg gespannen en ik vond het lastig om hem uit te zitten. Proef verder uitgereden en rustig gebleven en na de proef lekker even een rondje gestapt en lekker uitgedraaft zodat we weer de ontspanning terug kregen en zo de wedstrijd afkonden sluiten. Verder een leerzame/ indrukwekkende dag geweest voor mijn paard.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:40

Wauw ziet er goed uit pattypaard! :D!

Ik heb net ook weer heerlijk gereden, voor het eerst met een ander bitje, en ze deed het hier een stuk fijner op :+:

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:52

Dankjullie! Heb nog wat foto's besteld, hoop ze binnenkort te krijgen :D
Ik vind het te diep lopen ook niet zo erg Monster_tos. Zolang ik er ook voor kan zorgen dat ze haar neus naar voren brengt tenminste. Dit lukt niet altijd maar daar is ze idd nog jong voor. Dat gaat wel komen. Erg moeilijk om haar op de loodlijn te krijgen en te houden en dan ook nog redelijk bij elkaar. Vaak wordt het dan al snel pudding :P

Fijn dat het zo goed ging DromenLies! Jammer dat de oefendressuur niet doorgaat. Dan maar een andere keer toch :).

Jammer van de spanning in de proef ullie2001 maar goed dat je hem/haar toch bij je hebt kunnen houden. Gelukkig is het leerzaam geweest en kunnen jullie dat meenemen naar de volgende keer ;). Ben wel benieuwd naar je punten?

Wat voor een bitje heb je geprobeerd SteffiiY? Fijn dat het zo goed ging!

Vandaag met Chickie in de buitenbak gereden. Die was al goed opgedroogd maar toch nog modderig maar niet glad. Ze deed goed haar best en waren dan ook zo klaar. Lekker simpel gereden omdat de bak al zwaar genoeg was voor haar nu. Heerlijk is dat, als je ze echt hun best voelt doen onder je :).
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 04-02-13 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:54

Heb vanavond met een dubbelgebroken appelbitje gereden :) ze liep erg fijn.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:39

Mooie foto's allemaal.
Ik rij met een dun dubbelgebroken bitje. Mijn paard heeft de neiging om hem vast te pakken en dan zo hard te bijten dat hij weer los schiet zegmaar en dit heel dan bijna constant. (iemand tips?) Appelbitje had ze ook zo kapot.
Gister morgen les gehad. Mooi op tijd om half 9 al! Goeiemorgen...
Het was even hard werken maar ze liep super op het einde. Ze heeft moeite met lengtebuiging. Iemand daar goede oefeningen voor?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:39

Voor de lengte buiging gebruik ik vaak voltes, slangevoltes en schoudervoor. Maar dan heel laag/diep gereden, dus echt richting halsstrekken.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:14

Doet je paard dit ook als je met een lang teugeltje rijd liesen?
Kan het misschien ook bij jou zitten dat jij misschien vast houd waar dat haar reactie op is.
Al eens een dikker bit geprobeerd?

Voor de lengtebuiging gebruik ik hetzelfde als Monster_tos. Voltes voornamelijk klein en dan veel achtjes.
Maar vaak iets anders dan mijn paard verwacht zodat ze er wel bij blijft. Ik vraag dan ook vaak extra stelling naar binnen, buitenstelling, en weer wisselen. Ook voornamelijk laag/wat dieper gereden maar probeer dit steeds vaker af te wisselen.

:):) Morgen komt onze nieuwe camera binnen! Rara wie wordt er gauw de sjaak :D