Boete shet niet op de weg

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:29

Ik ben benieuwd of de ts inmiddels al contact heeft gehad met de rechtsbijstand/ rechtswinkel oid?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:44

Ik wist niet eens dat je niet op het fietspad mocht!?
Regelmatig rijd ik zelf ook nog buiten en jawel.. op het fietspad! Ik ga toch niet met mijn pony op de hoofdweg (80km p/u) lopen Verward

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:00

Ik heb net maar eens een e-mail gestuurd naar het politiebureau in de plaats waar mijn pony's staan. Ik ben nu wel heel benieuwd wat zij hierover zeggen.
Te gevaarlijk op de hoofdweg of toch maar gebruik maken van die weg?
Hopelijk krijg ik snel reactie

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:10

Zojuist ben ik gebeld door een agent van een bureau hier in de buurt. ik heb hun de vraag voorgelegd, omdat wij hier een zelfde soort weg hebben.
Een hoofdweg van 80 km p/u, kleine berm en het fietspad zonder berm.
Als ruiter ben je bestuurder, maar niet van een motorvoertuig, dat betekent dat je niet op de hoofdweg mag rijden met je paard. Die valt zowieso af omdat het gevaarlijk is.
Een ruiter mag niet op het fietspad of het voetpad, maar wel in de berm daarvan. De tussenberm (scheiding van hoofdweg en fietspad) mag ook niet gebruikt worden voor het paard, gezien dit gevaarlijk is.
Conclusie, pech maar hier mag ik dus niet rijden met mijn paard. Het enige waar ik dus mag rijden is op een ruiterpad, of in de berm van een fietspad.

Kromme regel, vond die agent ook wel maar zo is het nu eenmaal Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:23

Nee hoor, je plek is op de weg, lees maar eens het ruiterbewijs boekje of het menbewijsboek.
Waar een auto mag komen mag je paard ook komen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:38

Marchador, ik moet de agent dan maar eens gaan bellen hoe ik dan vanuit mijn wei in de hei moet komen, ligt namelijk alleen een stukje 80 km weg van 20 meter tussen, met fietspad ernaast.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:17

AaronYve schreef:
Nee hoor, je plek is op de weg, lees maar eens het ruiterbewijs boekje of het menbewijsboek.
Waar een auto mag komen mag je paard ook komen.

Grappis dat je dat naar voren brengt.
Ik dacht namelijk ook dat ik het op deze manier geleerd had en dat vertelde ik de agent ook.
Maar het klopte niet, hij had alle informatie voor zijn neus en kon mij alle artikelnummers geven.
Het ging volgens hem echt om het voertuig, een paard is geen motorvoertuig, dus mag je er niet mee op de hoofdweg rijden. Een boerenweggetje daarintegen was een ander verhaal, maar ook fietsers en voetgangers moeten daar op die weg of in de berm.

Sonjim, Ja dat zijn er velen helaas die op zo'n manier met hun paard naar de wei en naar stal moeten. kromme regel!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:42

In deze boeken leer je toch echt dat je een bestuurder bent, en als ts een bekeuring ervoor heeft gekregen dan is het toch echt wel waar lijkt me.
Meneer de agent is ook geen meneer de advocaat, dus volgens hem, ja ik geloof hem toch niet zo.
Deze agent zegt dus eigenlijk dat de andere agenten Ts geen bekeuring hadden kunnen geven voor wat ze heeft gedaan. Knipoog
Maar je bent bestuurder daar blijft het bij en dan hoor je op de weg.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:54

AaronYve, ik weet inderdaad dat je dat in die boeken leert.. ik heb ze ook gelezen.. sterker nog ze staan in mijn kast Haha!
En ik snap echt je punt wel hoor.

Alleen wat bedoel je met je enalaatste zin, de man die ik aan de telefoon had zegt namelijk dat daar inderdaad een bekeuring op staat Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:02

TS heeft een bekeuring omdat ze van de agent op de weg (80km) moet lopen, en die agent wat jij heb gesproken zegt dat dat juist niet mag. Waarom heeft ts dan een boete?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:54

Omdat ze op het fietspad loopt met de pony.
Citaat:
Een ruiter mag niet op het fietspad of het voetpad, maar wel in de berm daarvan.

Als er dus geen berm is of beperkt mag je er niet lopen.
Zo is hoe die man dat mij verteld heeft hoor Lachen

Neemt niet weg dat ik het nog ontzettend krom vind.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:07

neem je shet op je schouders, of span hem in je karretje Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:17

Is ook krom. zelfs de agenten vertellen andere verhalen blijkbaar.
Nou ik spande toch mooi een zaak tegen deze belachelijke regels als het mij gebeurden. Veiligheid gaat toch voor alles.
Als we het omdraaien shet op de weg,in het donker,wel verlicht, auto rijd hun aan omdat ze het te laat zagen, wat denk je dat ze gaan zeggen.. had je maar niet op de weg moeten lopen. Ken Nederland wel..
Ach ja krom krom krom Ja

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:40

IndianLady schreef:
neem je shet op je schouders, of span hem in je karretje Knipoog

Ja, tijd om een bolderkar aan te schaffen! Shet erin, want je mag wel lopen op het fietspad... Haha!

Wát een onzin, die bekeuring zeg! Boos!
40 euro boete omdat jij de veiligste weg kiest voor iedereen anders in het verkeer...
Persoonlijk zou ik het voor laten komen, echt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:57

Toen ik mijn ruiterbewijs haalde heb ik geleerd dat je idd op de weg moet. Maar de examinator zei er meteen bij dat hij op het fietspad veel veiliger vond en raadde dat ook aan.
Zuur dat je een bekeuring heb, maar het zijn helaas wel de regels. Vind het ook niet echt redelijk van die agent.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:59

Ik heb een mailtje gestuurd naar de afdeling bij de knhs die de ruiterbewijzen regelt. Met een link naar dit topic. Ik hoop dat ze reageren.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:34

Silly1972 schreef:
Je bent geen bestuurder je bent op dat moment een begeleider en volgens het ruiterbewijs mag je inderdaad niet op het fietspad, mits het een gevaarlijke situatie oplevert om op de weg te rijden, wat in jouw geval zo was, ik zou een bezwaarschrift indienen als ik jou was, kijk maar eens op de site van het ruiterbewijs (http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php)of stuur ze een mail, hun weten het allemaal precies.

Dit wilde ik eerder aanhalen, maar kon de post zo snel niet terugvinden. Goede post Silly1972! Cool
Jij was dus begeleider , geen bestuurder. Dan gelden er toch andere verkeersregels...

@ Marsu: goede actie! Knipoog

Ik zou het zo vreemd vinden als TS zou moeten betalen.
Ruiterbewijs geeft aan dat bestuurder/begeleider beter de veiligste verkeersroute kan kiezen. Die keuze is dus aan die persoon.
De keuze van de TS was de juiste, ik had hetzelfde gedaan. Van achter aangereden worden door een auto met 80 km p/u is geen optie, lijkt mij!
Ook al had TS alle mogelijke 'feestverlichting' op en aan en liep dan op de 80 km-weg , als een autorijder zelf ff niet oplet, zijn de gevolgen niet te overzien.
Reden die de politie dus opgeeft: achterlijk.
VVN had toch ook zo'n actie: weet wat je doet, als je een paard ontmoet? (of zoiets?)
Misschien voor TS ook een idee om deze organisatie te mailen?

Kortom: diverse instanties zijn bezig met veiligheid, paarden in het verkeer , maar dat zou allemaal tegen de verkeerswet zijn?
Vreemd...

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:09

HUH?
Mag je niet op het fietspad met je paard? HALLO ik ga mijn pony echt niet op de weg sturen hoor, f*cking gevaarlijk.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:02

Wel gevaarlijk vind ik 't op de weg. Ik rijd meestal 't liefste in de berm.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:14

Eeeeindelijk nieuws!

Boete is kwijtgescholden. Quote:
'In de situatie zoals aangegeven op de plaats en het tijdstip, is gebleken dat Mevr. Curvers de veiligheid van zichzelf, haar paard en de mede weggebruikers in acht heeft genomen.' Weliswaar heb ik daarmee evengoed de regels overtreden, maar het was in die situatie heel duidelijk dat inhalen voor automobilisten niet mogelijk was, en ik dus naar veiligheid van iedereen heb gehandeld. Het zou in feite hetzelfde zijn als wanneer je uit moet wijken om een botsing te voorkomen, en een boete krijgt omdat je met je auto over het trottoir bent gereden. (bij wijze van spreken)

Dusssss: geen boete! Hoera voor het zegevieren van recht en gezond verstand!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:22

gefeliciteerd!!!! ik wist het!!!

veraniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:31

Zowel binnen als buiten de bebouwde kom zijn ruiters en koetsiers verplicht van de rijbaan gebruik te maken. De verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat zij uitwijken naar het fietspad. Ruiters en koetsiers geven uiteraard de andere gebruikers van het fietspad altijd voorrang.

edit: gefeliteerd hoor, het moest ook wel zo zijn natuurlijk

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:39

Nou gelukkig maar! Dat geeft toch nog een beetje vertrouwen dat er nog nagedacht word, in plaats van klakkeloos regeltjes volgen..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:54

Gefeliciteerd! Wel jammer dat we nugeen protesttocht kunnen houden Clown

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:59

Ja voortaan gewoon artikel 5 erbij betrekken. Als jij met je pony op de weg loopt hinder jij het verkeer waardoor het in gaat halen en zichzelf, jou en andere bestuurders in gevaar brengt. Als het goed is kunnen ze je dan niks maken Knipoog

Maargoed gelukkig is de boete kwijtgescholden. Ik rijd ook altijd op het fietspad uit veiligheidsoverwegingen. Er zijn nl helaas altijd idioten in auto's die vinden dat je met 80 langs een paard moet (ja op een 30-weg)