Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Prachtig beestje 

dees_daan schreef:KarinvdM schreef:Natuurlijk mag je commentaar hebben, waarom niet?
Maar zoals Katja ook al zegt, het heeft een oorzaak dat hij nu al zadelmak is.
Mijn 3 jarige stond er ook netjes voor voor de HK, inmiddels is hij gecastreerd, krijgt nu de tijd om te herstellen en hij gaat over een week of 2 ook beleerd worden.
Als hij nu gewoon dik in het haar nog in de opfok had gestaan zou ik ook wachten tot we wat verder in het voorjaar zouden zitten.
o dus dan is het ineens niet goed om ermee te beginnen? beetje hypocriet, als hij nu niet geschoren was, dan stond hij ook nog dik in het haar..
KarinvdM schreef:Natuurlijk mag je commentaar hebben, waarom niet?
Maar zoals Katja ook al zegt, het heeft een oorzaak dat hij nu al zadelmak is.
Mijn 3 jarige stond er ook netjes voor voor de HK, inmiddels is hij gecastreerd, krijgt nu de tijd om te herstellen en hij gaat over een week of 2 ook beleerd worden.
Als hij nu gewoon dik in het haar nog in de opfok had gestaan zou ik ook wachten tot we wat verder in het voorjaar zouden zitten.
dees_daan schreef:@karinvdM, dit vet gedrukte stukje noem ik hypocriet. als ze dik in het haar staan, zou jij ze laten staan, zo niet, dan nu gaan rijden? vind ik een kromme opmerking. en ja, hypocriet
dat jij jouw 5 jarige paard 2 keer in de week rijd is jouw keuze, mijne liep toen al op z niveau, en dat kwam echt niet door ieder weekend op concours gaan en 2 proeven starten. dat is denk ik het verschil van doelen stellen en van wat je wil bereiken. mijn paarden hoeven niet persee met hun 5 z te lopen hoor, maar sommige paarden geven dat nou eenmaal sneller aan dan de anderen. mijn 6 jarige merrie liep ook al zz licht, maar die krijgt nu ook een veulen en mag daar lekker van genieten, en dat is echt niet omdat ik ze kapot heb gereden of wat dan ook, ze is zo gezond als wat en fris in haar hoofd, maar gewoon omdat ik het fijn vind voor haar. en over mijn hengst kunnen we natuurlijk door blijven gaan, ik heb al een slotje aan gevraagd, de mods zijn het ook met me eens over het commentaar, na een aantal keren is het wel duidelijk! morgen brengen we hem weg naar de kliniek, maandag gaan zijn ballen eraf en dan krijgt hij 5 weken rust. en over het met de voornaam aanspreken, onder paardenmensen wordt vaak gesproken met de afstamming, als ik dan spreek over een arrow boy weet niemand wat, maar thuis roep ik ze altijd bij hun voornaam hoor mevrouw 
Erretje schreef:Dus omdat ik geen Z rijd weet ik niks van paarden? Meiske toch!
Dat je doelen stelt is prima, dat je daar een sportpaard voor koopt dat daarvoor uitermate geschikt is snap ik, neemt nog steeds niet weg dat IK vind dat ELK paard voor 6 jaar te jong is om zo fanatiek in de sport te lopen omdat ze nog niet uitgegroeid zijn, dat vind ik niet in het belang van het paard, maar in het belang van jou. Dat is het verschil, JIJ wilt op hoog niveau rijden, je paard zal het een worst wezen hoor!
zo simpel is dat.
)
Het gaat niet over jou, maar over je paard!
En een overbelast paard
rockey schreef:Erretje schreef:Dus omdat ik geen Z rijd weet ik niks van paarden? Meiske toch!
Dat je doelen stelt is prima, dat je daar een sportpaard voor koopt dat daarvoor uitermate geschikt is snap ik, neemt nog steeds niet weg dat IK vind dat ELK paard voor 6 jaar te jong is om zo fanatiek in de sport te lopen omdat ze nog niet uitgegroeid zijn, dat vind ik niet in het belang van het paard, maar in het belang van jou. Dat is het verschil, JIJ wilt op hoog niveau rijden, je paard zal het een worst wezen hoor!
nee hoor dat hoor je mij niet zeggen dat jij niks van paarden weet, ik zeg alleen dat JIJ niks van MIJ weetzo simpel is dat.
ik stel doelen ja, ik heb een fijn sportpaard gekocht waarvan ik hoop dat hij het hogere werk aan kan en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat ook helemaal goed komen. mijn paarden willen gewoon graag werken, altijd de oortjes naar voren, fris in hun koppie en gezond eruit zien, en ook al was ik ze iedere dag, een ongezond paard glanst niet en heeft geen zin om te werken!
Erretje schreef:Dat je doelen stelt is prima, dat je daar een sportpaard voor koopt dat daarvoor uitermate geschikt is snap ik, neemt nog steeds niet weg dat IK vind dat ELK paard voor 6 jaar te jong is om zo fanatiek in de sport te lopen omdat ze nog niet uitgegroeid zijn, dat vind ik niet in het belang van het paard, maar meer het belang van jou. Dat is het verschil, JIJ wilt op hoog niveau rijden, je paard zal het een worst wezen hoor!

Heb zelf ook een Sunny Boy in mn profiel staan.. Maar erg groot zijn z´n nakomelingen allemaal niet hea!
Had het al op School gezegd .. Maar echt, wat is ie gaaf !
) 
Erretje schreef:Iedereen die zich een beetje verdiept in het paard als levend wezen op zich weet dat een paard pas is uitgegroeid is met 6 jaar, ongeacht ras afstamming of whatever. Je zou net zo goed op een veulen kunnen gaan zitten, daar zal hij ook geen artrose van krijgen. De mate en veelheid van belasting is daarentegen wel degelijk van invloed. De rug is een van de laatste 'onderdelen' die uitgroeien met een jaar of 6. Daarnaast is een paard niet gemaakt om een mens te dragen. De belasting van de rug is daarom enorm op jonge(re) leeftijd, zeker als je erg jong begint, ongeacht of je Anky heet of het Penny-meisje op de hoek bent. Het risico dat je paard sneller last van zijn rug gaat krijgen is dus absoluut aanwezig.
Mijn paard is bijna 5 en is een half jaar onder zadel, loopt nu 2x per week onder zadel, ik longeer haar af en toe, verder loopt ze buiten en doen we waar we zin in hebben. En ja, ik ga ooit wel starten, ook dressuur en zelfs crossen hoop ik, maar ik ga in de eerste instantie voor een paard dat een gezond leven lang bij mij blijft, voor mij is ze meer waard dan winstpunten en noem ik haar overigens gewoon bij haar voornaam.
Als jouw 'Sunny Boy' er de brui aan geeft koop je gewoon een nieuwe, dat is denk ik het verschil in deze discussie.
Het is je goed recht om zo te werk te gaan, maar ik betwijfel of het in het belang van paard is en dat staat bij mij in ieder geval wel voorop.
daNiielle_ schreef:Ik snap niet waarom we nog zeuren.
Onze meningen zijn duidelijk.
Erretje heeft het helemaal goed uitgelegd vind ik. ()
Daar hoef je jouw niet voor te kennen Rockey, dus dat slaat nergens op.Het gaat niet over jou, maar over je paard!
Dit wordt een láááááááng topic.En een overbelast paard
Even een edit; Voor het geval je ook tegen mij een preek houdt, ik ben wél Z. Dus dat heeft geen zin om over te zeuren.
Oh, en ook niet Z ruiters weten het af en toe nog beter dan jij hoor.