mijn nieuwe aanwinst! 2.5 jarige hengst (v. Sunny boy)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: mijn nieuwe aanwinst! 2.5 jarige hengst (v. Sunny boy)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:33

Ik denk dat Maud en haar trainer(s) goed weten waarmee ze bezig zijn.. Ik zou een 2,5 jarige die al goed gereden is ook niet meer terug zetten in de wei, maar inderdaad net zoals maud gewoon doet lekker rustig een beetje rijden.. Maud heeft ervaring zat met jongen paarden(hengsten) om te weten waar ze mee bezig is.. Iedereen heeft zen eigen mening hierover maar er zijn er genoeg die worden ingereden op 2,5 jarige leeftijd.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:35

Waauww wat een eyecatcher Lovers Prachtig beestje *LOL*
Heel veel suc6 straks en ben benieuwd naar rijfoto's als jullie straks zover zijn Haha!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:55

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat er nou zo tegen is dat dit paard al bereden wordt? Is dat omdat in een boekje met een titel ala "Mijn eerste pony" staat dat een paard pas bereden kan worden vanaf dat ie 3 is?
Naar mijn mening is het per paard verschillend. Je hebt paarden die als ze 2.5-3 zijn echt nog slungelig zijn enzo en dan vind ik het niet verstandig, maar zo ziet dit paard er niet uit. Vandaar dat ik me dit afvraag...

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:08

Nou Rockey dat doe je goed alweer 6 pagina's verder Haha!
Sorry voor het omhoog schoppen van je topic Clown
Ik denk dat het nou wel eens tijd wordt om een slotje aan te vragen en een nieuw topic in paardenpraat te openen over het inrijden van paarden en de leeftijd Knipoog
Maar wel foto's blijven plaatsen he van deze kanjer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:26

dees_daan schreef:
KarinvdM schreef:
Natuurlijk mag je commentaar hebben, waarom niet?
Maar zoals Katja ook al zegt, het heeft een oorzaak dat hij nu al zadelmak is.
Mijn 3 jarige stond er ook netjes voor voor de HK, inmiddels is hij gecastreerd, krijgt nu de tijd om te herstellen en hij gaat over een week of 2 ook beleerd worden.
Als hij nu gewoon dik in het haar nog in de opfok had gestaan zou ik ook wachten tot we wat verder in het voorjaar zouden zitten.

o dus dan is het ineens niet goed om ermee te beginnen? beetje hypocriet, als hij nu niet geschoren was, dan stond hij ook nog dik in het haar..

@karinvdM, dit vet gedrukte stukje noem ik hypocriet. als ze dik in het haar staan, zou jij ze laten staan, zo niet, dan nu gaan rijden? vind ik een kromme opmerking. en ja, hypocriet Ja

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:29

Iedereen die zich een beetje verdiept in het paard als levend wezen op zich weet dat een paard pas is uitgegroeid is met 6 jaar, ongeacht ras afstamming of whatever. Je zou net zo goed op een veulen kunnen gaan zitten, daar zal hij ook geen artrose van krijgen. De mate en veelheid van belasting is daarentegen wel degelijk van invloed. De rug is een van de laatste 'onderdelen' die uitgroeien met een jaar of 6. Daarnaast is een paard niet gemaakt om een mens te dragen. De belasting van de rug is daarom enorm op jonge(re) leeftijd, zeker als je erg jong begint, ongeacht of je Anky heet of het Penny-meisje op de hoek bent. Het risico dat je paard sneller last van zijn rug gaat krijgen is dus absoluut aanwezig.

Mijn paard is bijna 5 en is een half jaar onder zadel, loopt nu 2x per week onder zadel, ik longeer haar af en toe, verder loopt ze buiten en doen we waar we zin in hebben. En ja, ik ga ooit wel starten, ook dressuur en zelfs crossen hoop ik, maar ik ga in de eerste instantie voor een paard dat een gezond leven lang bij mij blijft, voor mij is ze meer waard dan winstpunten en noem ik haar overigens gewoon bij haar voornaam.

Als jouw 'Sunny Boy' er de brui aan geeft koop je gewoon een nieuwe, dat is denk ik het verschil in deze discussie.

Het is je goed recht om zo te werk te gaan, maar ik betwijfel of het in het belang van paard is en dat staat bij mij in ieder geval wel voorop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:41

mooi geschreven Erretje, en precies hoe ik er over denk Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:52

KarinvdM schreef:
Natuurlijk mag je commentaar hebben, waarom niet?
Maar zoals Katja ook al zegt, het heeft een oorzaak dat hij nu al zadelmak is.
Mijn 3 jarige stond er ook netjes voor voor de HK, inmiddels is hij gecastreerd, krijgt nu de tijd om te herstellen en hij gaat over een week of 2 ook beleerd worden.
Als hij nu gewoon dik in het haar nog in de opfok had gestaan zou ik ook wachten tot we wat verder in het voorjaar zouden zitten.

dees_daan schreef:
@karinvdM, dit vet gedrukte stukje noem ik hypocriet. als ze dik in het haar staan, zou jij ze laten staan, zo niet, dan nu gaan rijden? vind ik een kromme opmerking. en ja, hypocriet Ja

Jij pikt alleen dat eruit wat jij wilt lezen, je haalt mijn woorden uit z'n verband.
Het gaat om een 3-jarige die als 2 1/2 jarige is klaargemaakt voor de HK, een bit kent, longeerwerk kent en een singeltje kent. Het beest is derhalve in goede conditie en zadelmak maken is maar een kleine stap verder.

Als ik een jong dier in de opfok zou hebben staan, dus in de groep met derhalve een dikke vacht, nee dan zou ik er nog niet over denken om ze nu te beleren. (Want die zou immers ook het longeerwerk etc niet kennen.)
Een 3-jarige die ik thuis zou hebben staan onder een deken en met een korte vacht ook niet trouwens. Ik wacht liever tot het voorjaar, dan zijn de temperaturen vaak wat aangenamer.

Ik begrijp overigens nog steeds niet wat het woord "hypocriet" hiermee te maken heeft.
Volgens Van Dale:

hy·po·criet1 (dem; hypocrieten)
1 huichelaar

hy·po·criet2 (bijvoeglijk naamwoord; hypocrieter, hypocrietst; hypocrisie)
1 huichelachtig

En:
hui·chel·ach·tig (bijvoeglijk naamwoord; huichelachtiger, huichelachtigst; huichelachtigheid)
1 niet oprecht in zijn bedoelingen, of daarvan blijk gevend

hui·che·len (overgankelijk werkwoord, ook absoluut; huichelde, heeft gehuicheld; huichelaar)
1 de valse indruk trachten te wekken van

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 20:59

[quote="Erretje"]Iedereen die zich een beetje verdiept in het paard als levend wezen op zich weet dat een paard pas is uitgegroeid is met 6 jaar, ongeacht ras afstamming of whatever. Je zou net zo goed op een veulen kunnen gaan zitten, daar zal hij ook geen artrose van krijgen. De mate en veelheid van belasting is daarentegen wel degelijk van invloed. De rug is een van de laatste 'onderdelen' die uitgroeien met een jaar of 6. Daarnaast is een paard niet gemaakt om een mens te dragen. De belasting van de rug is daarom enorm op jonge(re) leeftijd, zeker als je erg jong begint, ongeacht of je Anky heet of het Penny-meisje op de hoek bent. Het risico dat je paard sneller last van zijn rug gaat krijgen is dus absoluut aanwezig.

Mijn paard is bijna 5 en is een half jaar onder zadel, loopt nu 2x per week onder zadel, ik longeer haar af en toe, verder loopt ze buiten en doen we waar we zin in hebben. En ja, ik ga ooit wel starten, ook dressuur en zelfs crossen hoop ik, maar ik ga in de eerste instantie voor een paard dat een gezond leven lang bij mij blijft, voor mij is ze meer waard dan winstpunten en noem ik haar overigens gewoon bij haar voornaam.

Als jouw 'Sunny Boy' er de brui aan geeft koop je gewoon een nieuwe, dat is denk ik het verschil in deze discussie.

Het is je goed recht om zo te werk te gaan, maar ik betwijfel of het in het belang van paard is en dat staat bij mij in ieder geval wel voorop.[/
quote]

je kent me niet eens dus hoe kom je bij deze zin ? je weet niet eens waar je over praat Dromen dat jij jouw 5 jarige paard 2 keer in de week rijd is jouw keuze, mijne liep toen al op z niveau, en dat kwam echt niet door ieder weekend op concours gaan en 2 proeven starten. dat is denk ik het verschil van doelen stellen en van wat je wil bereiken. mijn paarden hoeven niet persee met hun 5 z te lopen hoor, maar sommige paarden geven dat nou eenmaal sneller aan dan de anderen. mijn 6 jarige merrie liep ook al zz licht, maar die krijgt nu ook een veulen en mag daar lekker van genieten, en dat is echt niet omdat ik ze kapot heb gereden of wat dan ook, ze is zo gezond als wat en fris in haar hoofd, maar gewoon omdat ik het fijn vind voor haar. en over mijn hengst kunnen we natuurlijk door blijven gaan, ik heb al een slotje aan gevraagd, de mods zijn het ook met me eens over het commentaar, na een aantal keren is het wel duidelijk! morgen brengen we hem weg naar de kliniek, maandag gaan zijn ballen eraf en dan krijgt hij 5 weken rust. en over het met de voornaam aanspreken, onder paardenmensen wordt vaak gesproken met de afstamming, als ik dan spreek over een arrow boy weet niemand wat, maar thuis roep ik ze altijd bij hun voornaam hoor mevrouw Knipoog

tot ziens allemaal foto's blijf ik zeker plaatsen over een tijdje!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:12

Dus omdat ik geen Z rijd weet ik niks van paarden? Meiske toch!

Dat je doelen stelt is prima, dat je daar een sportpaard voor koopt dat daarvoor uitermate geschikt is snap ik, neemt nog steeds niet weg dat IK vind dat ELK paard voor 6 jaar te jong is om zo fanatiek in de sport te lopen omdat ze nog niet uitgegroeid zijn, dat vind ik niet in het belang van het paard, maar meer het belang van jou. Dat is het verschil, JIJ wilt op hoog niveau rijden, je paard zal het een worst wezen hoor!

Blijft een interessante discussie dit, welke misschien inderdaad niet meer op persoonlijk vlak gevoerd hoeft te worden!
Laatst bijgewerkt door Erretje op 01-03-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 21:16

Erretje schreef:

Dat je doelen stelt is prima, dat je daar een sportpaard voor koopt dat daarvoor uitermate geschikt is snap ik, neemt nog steeds niet weg dat IK vind dat ELK paard voor 6 jaar te jong is om zo fanatiek in de sport te lopen omdat ze nog niet uitgegroeid zijn, dat vind ik niet in het belang van het paard, maar in het belang van jou. Dat is het verschil, JIJ wilt op hoog niveau rijden, je paard zal het een worst wezen hoor!

nee hoor dat hoor je mij niet zeggen dat jij niks van paarden weet, ik zeg alleen dat JIJ niks van MIJ weet Lachen zo simpel is dat.
ik stel doelen ja, ik heb een fijn sportpaard gekocht waarvan ik hoop dat hij het hogere werk aan kan en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat ook helemaal goed komen. mijn paarden willen gewoon graag werken, altijd de oortjes naar voren, fris in hun koppie en gezond eruit zien, en ook al was ik ze iedere dag, een ongezond paard glanst niet en heeft geen zin om te werken!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:19

Ik snap niet waarom we nog zeuren.
Onze meningen zijn duidelijk.
Erretje heeft het helemaal goed uitgelegd vind ik. ( Afgod )
Daar hoef je jouw niet voor te kennen Rockey, dus dat slaat nergens op. Lachen Het gaat niet over jou, maar over je paard!

Dit wordt een láááááááng topic. Dromen En een overbelast paard

Even een edit; Voor het geval je ook tegen mij een preek houdt, ik ben wél Z. Dus dat heeft geen zin om over te zeuren.
Oh, en ook niet Z ruiters weten het af en toe nog beter dan jij hoor. Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:21

rockey schreef:
Erretje schreef:

Dat je doelen stelt is prima, dat je daar een sportpaard voor koopt dat daarvoor uitermate geschikt is snap ik, neemt nog steeds niet weg dat IK vind dat ELK paard voor 6 jaar te jong is om zo fanatiek in de sport te lopen omdat ze nog niet uitgegroeid zijn, dat vind ik niet in het belang van het paard, maar in het belang van jou. Dat is het verschil, JIJ wilt op hoog niveau rijden, je paard zal het een worst wezen hoor!

nee hoor dat hoor je mij niet zeggen dat jij niks van paarden weet, ik zeg alleen dat JIJ niks van MIJ weet Lachen zo simpel is dat.
ik stel doelen ja, ik heb een fijn sportpaard gekocht waarvan ik hoop dat hij het hogere werk aan kan en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat ook helemaal goed komen. mijn paarden willen gewoon graag werken, altijd de oortjes naar voren, fris in hun koppie en gezond eruit zien, en ook al was ik ze iedere dag, een ongezond paard glanst niet en heeft geen zin om te werken!

Hmm, je paarden kunnen nog zo graag willen werken, maar het blijft een feit dat hij botten heeft. Die in dit geval te vroeg belast worden.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:33

Nou ja, ik was nog even een edit aan het doen, ik vind het een interessante discussie die inderdaad niet meer op persoonlijk vlak gevoerd hoeft te worden. Ik wilde je graag het topic van bokker Arno8 laten zien waarin zij haar kat 'aandoet' wat wij onze paarden 'aandoen', maar ik kan het niet vinden, ze heeft het in haar profiel staan. Pas als je het in een ander context gaat plaatsen ziet het er in ene allemaal zo bizar uit wat wij soms met onze dieren doen. En dat alleen om maar zo snel mogelijk resultaat te halen en vergeten dat zij ook maar (meestal) braaf doen wat wij willen en wij dat interpreteren als 'dan zal hij het ook wel leuk vinden'. Je kunt een paard ook een leven lang in de wei zetten, maar dan kun je net zo goed een konijn nemen. Neemt niet weg dat we soms een beetje te ver naar de andere kant doorslaan waarbij het welzijn van het paard ter discussie staat.

Succes in de sport in ieder geval, je hebt een erg mooi paard, we zullen zien hoe hij het in de toekomst gaat doen en als je foto's blijft plaatsen en kun je mij mijn ongelijk bewijzen. Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:16

Erretje schreef:
Dat je doelen stelt is prima, dat je daar een sportpaard voor koopt dat daarvoor uitermate geschikt is snap ik, neemt nog steeds niet weg dat IK vind dat ELK paard voor 6 jaar te jong is om zo fanatiek in de sport te lopen omdat ze nog niet uitgegroeid zijn, dat vind ik niet in het belang van het paard, maar meer het belang van jou. Dat is het verschil, JIJ wilt op hoog niveau rijden, je paard zal het een worst wezen hoor!

Je vindt een paard van 6 dus te jong voor het Z omdat je denkt dat die allemaal veel en hard getraind moeten worden? Ik denk dat dat in sommige gevallen misschien best zo is, maar veel talentvolle jonge paarden doen de oefeningen met zóveel gemak dat die helemaal niet veel en lang getraind hoeven te worden.

Ik vind 4x per week voor zo'n jonkie ook best veel, maar we zijn er niet bij en we weten niet wat ze allemaal met hem doet en hoelang.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:43

KarinvdM, ja, maar ik neem aan dat ook jij weet dat die oefeningen er niet van nature inzitten/inkomen.

*vul de rest zelf maar in *

Dit is echt een onbegonnen discussie.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:47

waaauuw wat een gaaf ding zeg! Vingers aflikken Heb zelf ook een Sunny Boy in mn profiel staan.. Maar erg groot zijn z´n nakomelingen allemaal niet hea!

Gaaf dingetje hoor! En ove rhet rijden.. Alstie het goed oppakt en aangeeft het aan te kunnen waarom niet? Lijkt me dat TS voorzichtig mt haar paardje omgaat!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:49

Nou super mooi dier hoor. Ben zeer benieuwd naar foto's en video van je knappe aanwinst onder het zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:25

Maud, práchtig dier Lachen Had het al op School gezegd .. Maar echt, wat is ie gaaf !

(Gezellig Topic trwns .. Nagelbijten / Gniffelen)

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:21

Wat een plaatje zeg! Haha!
Veel succes ermee, maar dat gaat vast lukken!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:01

Paard wordt in mei 3 las ik, over 2 maanden dus.
Rockey zal wel weten wat ze doet en zuinig zijn op haar paard, daar twijfel ik niet aan. Bovendien, wat is 4 keer in de week rijden? 4x 10 minuten? Weten wij veel..

Ik vind m echt schitterend, veel succes ermee!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:43

Erretje schreef:
Iedereen die zich een beetje verdiept in het paard als levend wezen op zich weet dat een paard pas is uitgegroeid is met 6 jaar, ongeacht ras afstamming of whatever. Je zou net zo goed op een veulen kunnen gaan zitten, daar zal hij ook geen artrose van krijgen. De mate en veelheid van belasting is daarentegen wel degelijk van invloed. De rug is een van de laatste 'onderdelen' die uitgroeien met een jaar of 6. Daarnaast is een paard niet gemaakt om een mens te dragen. De belasting van de rug is daarom enorm op jonge(re) leeftijd, zeker als je erg jong begint, ongeacht of je Anky heet of het Penny-meisje op de hoek bent. Het risico dat je paard sneller last van zijn rug gaat krijgen is dus absoluut aanwezig.

Het is je goed recht om zo te werk te gaan, maar ik betwijfel of het in het belang van paard is en dat staat bij mij in ieder geval wel voorop.

daNiielle_ schreef:
Ik snap niet waarom we nog zeuren.
Onze meningen zijn duidelijk.
Erretje heeft het helemaal goed uitgelegd vind ik. ( Afgod )
Daar hoef je jouw niet voor te kennen Rockey, dus dat slaat nergens op. Lachen Het gaat niet over jou, maar over je paard!

Dit wordt een láááááááng topic. Dromen En een overbelast paard

Even een edit; Voor het geval je ook tegen mij een preek houdt, ik ben wél Z. Dus dat heeft geen zin om over te zeuren.
Oh, en ook niet Z ruiters weten het af en toe nog beter dan jij hoor. Lachen

En die qoutes vatten mijn mening samen Ja

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:06

Prachtig beest, mooi kleurtje ook!
Inderdaad wel een beetje dom om 'm nu al te berijden, maar dat is eigen keus......

Veel plezier er nog mee

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:02

Wat een gedoe weer zeg Nagelbijten / Gniffelen
meen me te herinneren dat er jaren geleden van Cacharel ook zo'n topic was met een hele hoop commentaar, en zie eens hoe goed Cacharel is geworden Knipoog

Vind je nieuwe aanwinst echt een onwijs knap dier Maud!! Daar ga je nog een hele hoop plezier aan hebben denk ik zo!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:29

Gaaf dier. Had 'm al eens op sporthorses.nl te koop zien staan. Stoer paard hoor! Veel plezier ermee.