Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:50

pien_2010 schreef:
Gave natuurpaardjes.
Natuurpaardjes moeten knokken om te overleven en snel vluchten bij gevaar. Dus wat wij mensen vragen staat daar haaks op. De merens is ook een natuurpaard en zij nemen bij mensen die niet duidelijk en solide genoeg zijn, het leiderschap over. Dat is puur omte overleven. Je geeft leiderschap in de natuur aan een solide betrouwbare leider.
Althans zo heb ik dat gedrag altijd verklaard.

Dus ik geloof zeker dat de koniks merries kunnen slaan en de hengsten bijten cq vechten als ze denken dat dit nodig is. Die fight betekende overleven.

Veel (merens) in kudde in de bergen geobserveerd. Daar gaat kalm aan toe, maar zo nodig wordt er ook gevochten. Maar grondwerk helpt zeker bij dit soort paarden.

Dat deed onze shet net zo. Alleen maar gestaan, veulens gekregen en af en toe gepakt voor het een of ander, maar verder niks.

Wil van alles weg, kan enorm veel spanning opbouwen en sloeg ook echt gericht en flink ook. En voor bijten naar de honden bijv.
Is nu 80% goed en ze begint ons leuk te vinden, maar als ze niks positiefs van de mens kennen, kan het even duren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:07

miss omdat de mustang super veelzijdig is voor zowel kleur, karakter, werk, sport als recreatie, ook qua stokmaat.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 19:26

Afbeelding

Vandaag hebben we gewandeld in de binnenbak , ze deed het verbazingwekkend goed, heel nieuwsgierig. De deur door vond ze nog wel wat spannend om de binnenbak in te komen . Na wat rondjes in de bak, wat achterwaarts enz het braaf mee lopen aan een halster en wat wennen aan de voorwerpen die er in stonden, zijn we erna naar de buiten kraal gegaan zodat ze even lekker los kon en even lekker gek kon doen. Hier dacht ze zelf anders over ze wilde graag bij ons zijn en wilde verder niet rennen alleen achter ons aan lopen en bij ons staan. Dus na 5 minuten maar weerterug naar haar stal gewandeld . Tijdens het terug wandelen bleef ze prachtig in de schuur opening staan en had ik mijn camera mee Toen ze op stal stond gingen haar oren vrolijk naar voren en wachtte l ze geduldig op haar eten . ( ze hebben snep door wanneer ze eten krijgen

Wat een prachtig leergierig karakter heeft ze .
Filmpjes zijn gemaakt maar nog niet een complete film van gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft wel 1 heel rondje gerend

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:49

Mooie blik heeft ze, ik ben heel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hebben jullie een indicatie van hoe oud ze is?

Edit: ja laat maar, 5 lees ik :+

Captain

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:54

Mooie foto die blackphoto! Blijft een prachtig ras!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:55

Het lijkt ook alsof ze al wat minder schraal is. Prachtige foto.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:05

Mooie fotos! Hoe heb je haar nu eigenlijk gehuisvest?

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:08

Sintara schreef:
Mooie fotos! Hoe heb je haar nu eigenlijk gehuisvest?

Ze staat nu in een paddock met overkapping
Heb geen betere foto’s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:18

Mooi plekje :j zal haar vast goed doen om weer lekker in de buitenlucht te leven, met een luxe overkapping <3

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:33

Sintara schreef:
Mooi plekje :j zal haar vast goed doen om weer lekker in de buitenlucht te leven, met een luxe overkapping <3

Ze stond hiervoor een paar maanden in 3 x 3 dus dit zal een hele verandering voor haar zijn. Ze maakt af en toe super grappige bokken sprongen van blijheid

Een paddock paradise ( onze andere paarden staan in een paddock paradise ) is kwa trainen voor ons niet makkelijk maar welzijn en ruimte vinden we wel heel belangrijk . Op stal staan vinden we niet een fijn idee dus dit is een tussenstap waardoor ze wel meer ruimte heeft maar wel dat we bij haar kunnen komen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:38

Ach gos, je ziet nu wel haar puntige kontje inderdaad…. Daar zit niet veel spier meer op.

Knap ding…

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:50

Ninx schreef:
Ach gos, je ziet nu wel haar puntige kontje inderdaad…. Daar zit niet veel spier meer op.

Knap ding…

Idd geen spier en geen vet, maar gaat goed komen, ze is heel leergierig . Vandaag in de binnenbak gewandeld . Ze deed het super

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:36

fransje23 schreef:
Heeft die natuurorganisatie haar dan zolang ergens gestald of hebben jullie haar weer via een tussenpersoon?

Gaan jullie haar binnenkort samen met andere paarden zetten? Volgens mij wol ze graag contact. :)

Koniks uit natuurgebieden worden opgekocht door handelaren. Dragend/niet dragend. Vermoed dat ts deze ook zo heeft kunnen kopen bij de tussen persoon. Worden gewoon verhandeld. En gaan dan vaak niet meer voor de dood weg. Was vroeger wel meer maar dat was ook zo met de shet veulens. Die tijden zijn wel echt veranderd.
Ik zelf vind het woord gered dan ook niet helemaal het juiste woord, maar opgekocht vanuit de handel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:57

StalNollie schreef:
fransje23 schreef:
Heeft die natuurorganisatie haar dan zolang ergens gestald of hebben jullie haar weer via een tussenpersoon?

Gaan jullie haar binnenkort samen met andere paarden zetten? Volgens mij wol ze graag contact. :)

Koniks uit natuurgebieden worden opgekocht door handelaren. Dragend/niet dragend. Vermoed dat ts deze ook zo heeft kunnen kopen bij de tussen persoon. Worden gewoon verhandeld. En gaan dan vaak niet meer voor de dood weg. Was vroeger wel meer maar dat was ook zo met de shet veulens. Die tijden zijn wel echt veranderd.
Ik zelf vind het woord gered dan ook niet helemaal het juiste woord, maar opgekocht vanuit de handel.

Die je daarmee in stand houdt.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:24

Leuk om de updates te zien, blijf vooral posten met foto’s *-:) De discussies sla ik even over :D
We hadden vroeger ook een Konik op stal, uit Polen, lichtbruin met zwarte manen (geen idee of dat een verkeerde kleur was). Dat beestje kon zo allemachtig hard galopperen, hield met gemak de grote snelle paarden bij. Had helaas wel eczeem. Hij heette Malta, is later verkocht aan een manege in Zwolle.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:34

Ninx schreef:

Knap ding…

Vind dit er wel al rustiger uitzien dan van de week. Dat kan echt per dag verschillen en hoeveel ze eten.
De foto’s van vandaag ogen al rustiger en ze ziet er verzorgd uit.
Super bezig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:32

speurneusc schreef:
miss omdat de mustang super veelzijdig is voor zowel kleur, karakter, werk, sport als recreatie, ook qua stokmaat.

Ja? Andere paarden kunnen dat ook zijn. En het paarden houden wordt duurder en moeilijker.

Kleur is totaal niet belangrijk en zou niks mogen zeggen over een paard en al helemaal de keuze om aan te schaffen niet mogen beïnvloeden.

Feit is zoals al werd geschreven dat ze "gevangen" worden, op transport gezet en vanuit het wild vaak opeens op stal gehouden worden en getraind moeten. Leuk voor de mens die verliefd wordt op zo een paard, maar voor het paard echt niet altijd een verbetering op het leven dat het gewend was en zeker niet altijd een betere optie dan een snelle dood bij de slacht.

En er zijn ook te weinig mensen die mustangs goed kunnen trainen tot fijn gebruikspaard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:36

Adrija schreef:
Leuk om de updates te zien, blijf vooral posten met foto’s *-:) De discussies sla ik even over :D
We hadden vroeger ook een Konik op stal, uit Polen, lichtbruin met zwarte manen (geen idee of dat een verkeerde kleur was). Dat beestje kon zo allemachtig hard galopperen, hield met gemak de grote snelle paarden bij. Had helaas wel eczeem. Hij heette Malta, is later verkocht aan een manege in Zwolle.

Zuivere koniks kunnen alleen wildkleur, vos of zwart zijn (de laatste twee heel erg zeldzaam). Was het niet toevallig een arabokonik? ;) Dat is een AV x konik kruising, vroeger super gebruikelijke combi in Polen als recreatie- en manegepaard. Komen in alle basiskleuren voor en zijn echt onvermoeibaar (en stronteigenwijs :P ).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:55

superpony schreef:
speurneusc schreef:

Feit is zoals al werd geschreven dat ze "gevangen" worden, op transport gezet en vanuit het wild vaak opeens op stal gehouden worden en getraind moeten. Leuk voor de mens die verliefd wordt op zo een paard, maar voor het paard echt niet altijd een verbetering op het leven dat het gewend was en zeker niet altijd een betere optie dan een snelle dood bij de slacht.

En er zijn ook te weinig mensen die mustangs goed kunnen trainen tot fijn gebruikspaard.

dat is dus niet waar

deze dieren zijn al jaren geleden gevangen en in leefruimtes geplaatst, worden zeker niet ineens op stal gehouden en getraind! verder kijken is ook iets he, zie op fb: mustang make over daar zijn filmpjes en verhalen te vinden over het hoe en waarom dit is en hoe de dieren daar gehouden worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 02:08

speurneusc schreef:
dat is dus niet waar

deze dieren zijn al jaren geleden gevangen en in leefruimtes geplaatst, worden zeker niet ineens op stal gehouden en getraind! verder kijken is ook iets he, zie op fb: mustang make over daar zijn filmpjes en verhalen te vinden over het hoe en waarom dit is en hoe de dieren daar gehouden worden.

Ik volg er meerdere op fb en het is inderdaad vaak heel interessant.

Maar het maakt me niet uit hoe lang geleden ze gevangen zijn. Het gaat erom dat ze eerst wild waren en daarna gehouden en als ze bij trainers komen heel vaak toch echt wel op stal terecht komen. Ze hebben een aantal weken om te laten zien wat ze hebben bereikt.
Blijft vaak super knap en veel werken ook echt wel heel fijn. Maar het ging erom of het echt zoveel beter is voor het paard dan van wild naar geslacht worden.

De mustangs worden daarna geveild en weet je ook niet waar en hoe ze terecht komen.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 02:28

superpony schreef:
speurneusc schreef:
dat is dus niet waar

Ik volg er meerdere op fb en het is inderdaad vaak heel interessant.

Maar het maakt me niet uit hoe lang geleden ze gevangen zijn. Het gaat erom dat ze eerst wild waren en daarna gehouden en als ze bij trainers komen heel vaak toch echt wel op stal terecht komen. Ze hebben een aantal weken om te laten zien wat ze hebben bereikt.
Blijft vaak super knap en veel werken ook echt wel heel fijn. Maar het ging erom of het echt zoveel beter is voor het paard dan van wild naar geslacht worden.

De mustangs worden daarna geveild en weet je ook niet waar en hoe ze terecht komen.

Ze hebben idd 100 dagen om te trainen voor de veiling.

In Duitsland kan je ook mee doen aan zo een Challenge alleen willen wij er gewoon echt 1 kopen en het liefst zelf naar Amerika met die organisatie om er 1 uit te zoeken . Want die blijft namelijk bij ons tot zijn dood .

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 04:31

Hoe ga je die dan naar Nederland/Belgie krijgen?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:34

Wat een leuk ponytje, veel plezier met haar!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:43

Fly_high schreef:
Adrija schreef:

Zuivere koniks kunnen alleen wildkleur, vos of zwart zijn (de laatste twee heel erg zeldzaam). Was het niet toevallig een arabokonik? ;) Dat is een AV x konik kruising, vroeger super gebruikelijke combi in Polen als recreatie- en manegepaard. Komen in alle basiskleuren voor en zijn echt onvermoeibaar (en stronteigenwijs :P ).

Zuivere koniks? :')
Als er 1 "ras" niet zuiver is, is het de konik. Die dieren hebben een lappendeken aan tamme voorouders, fjorden, IJslanders, Poolse boerenpaarden enzovoorts. _O-

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 09:44

juniper schreef:
Hoe ga je die dan naar Nederland/Belgie krijgen?

Ik neem aan dat je het over de mustang hebt ?
Ze worden ingevlogen naar Duitsland door een bedrijf die dit vaak doet. ( mustang Make over enz ) vandaaruit haal je hem op