"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:33

En in een relatie er echt samen achter staan.

In principe was ik van de paarden en neem honden, katten en varkens mee naar huis. Mijn man is al vele jaren om, maar ik ben de aanstichtster.

Hij is het er dus doorgaans mee eens, maar ook hij kan daardoor minder weg, minder uitgeven aan andere dingen en woont nu dus ook zo. Buiten het geld, dus ook de tijd en zorg.

Als mijn man morgen het drievoudige gaat verdienen en zegt; Nu kunnen we daar naartoe reizen, is dat heel leuk, maar kunnen we eigenlijk niet echt weg. Dus met alleen dat geld ben je er nog niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:19

Ik geef geen geld aan supplementen, geen peuten of paten dus vind niet dat ik betuttel. Maar toch ben ik maandelijks meer dan 700 euro kwijt met een stalgeld van 300 inclusief voer, hooi en stro. Ik geef nl wel veel geld uit aan lessen, ga 2 x per maand met mijn paard naar de aquatrainer, elke 7 weken rondom op de ijzers en ik heb mijn paard goed verzekerd.

Anderhalf jaar geleden had mijn paard een zeer ernstige peesblessure, toen heb ik gekozen voor 3 weken kliniek lasertherapie (viel onder de verzekering) maar daarna 6 maanden op een revalidatie stal met vitafloor, aquatraining. Dan kun je aardig aan je spaarvarken schudden en was ik per maand nog heel veel meer kwijt. Maar dat zijn natuurlijk keuzes. Er zijn ook mensen die zetten hun paard met een peesblessure een jaar op de wei en hopen dat het goed komt, die niet gaan opereren met koliek etc. En dat vind ik ook prima keuzes, als dat jou past. Ik kan dat niet, maar ik ook mensen in mijn vriendenkring die dat wel kunnen en zo doen.

Maar sober houden is allemaal leuk en aardig in mijn ogen, en ja het kan en het kan dat je dan voor relatief weinig geld per maand rond komt en dat dat jaren goed gaat. Maar wat als je paard enorme mok krijgt, laat je hem dan in de blub staan? Persoonlijk zou dat voor mij onacceptabel zijn.

Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat je het niet moet doen hoor TS, ik denk nl dat je het wel moet doen als dit je droom is. Maar realiseer je heel goed dat het financieel en tijdstechnisch vaak allemaal veel intensiever is als dat je vooraf bedenkt, dus dat moet het je wel waard zijn.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat als Corona straks weer voorbij is (dit bedoel ik niet voor jou hoor TS, maar in het algemeen). Hoor van de smid en de zadelmaker dat het gekkenhuis is momenteel met mensen die met hun eerste paard beginnen om recreatief mee te rijden. Mensen hebben nu tijd en geld over, omdat er weinig mogelijkheden zijn om andere dingen te doen die geld kosten. Ik hou nu ook geld over, èn omdat er geen wedstrijden zijn èn omdat ik heel graag en veel gebruik maak van de horeca èn ik gevoelig ben voor impuls aankopen als ik door de stad loop (en ik woon en de binnenstad, dus ja ik zie de etalages regelmatig). Maar goed ik heb al jaren eigen paarden dus weet dat ik het met tijd en geld ook red, als mijn normale leven weer op gang komt. Maar ik denk dat er dan nog een hoop mensen tot de conclusie komen dat het toch wel heel veel tijd kost, en veel geld kost dus dat je in het terug naar normaal andere dingen moet laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:49

Oja het is inderdaad ook een goede dat jouw partner erachter staat.

Mijn partner vond het in beginsel oké, maar toen het paard er was en hij zich realiseerde hoeveel geld en het tijd het kost dus niet. Nu moet ik wekelijks zijn klaagzang horen over mijn paard, vooral nu ze iets mankeert.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:12

Interessant topic! Ik denk niet dat je rijk hoeft te zijn, ik denk wel dat veel mensen naïef aan een paard beginnen, waaronder ik.

Alles had ik uitgestippeld van te voren. Geen dekens, geen ijzers, weinig voer, geen supplementen, stalling bij een boer waar ik alles zelf kan bepalen. Alles uitgeteld zou ik zo'n 300 euro aan m'n paard kwijt zijn per maand, lekker goedkoop! :D

Ik kan je zeggen dat dat finaal mislukt is. Je kan namelijk soms ook gewoon pech hebben met de gezondheid van je paard. En ook ik heb de afspraak met mezelf dat een dure koliek operatie niet gaat gebeuren, maar besef je wel dat een medisch probleem wat goed op te lossen is, maar wel langdurig zorg/medicatie nodig heeft uiteindelijk net zo duur kan zijn.

Dus is het voor rijke mensen? Niet perse. Maar je moet mijn inziens wel geld hebben voor extra maandelijkse kosten, en dierenartskosten die daar mogelijk nog bovenop komen.

Overigens ben ik wel van mening dat je het vooral moet doen als het kan, ze zijn elke cent waard :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:18

Vind ik eigenlijk wel. Zoals hierboven 300,- voor iets wat eigenlijk geen eerste levensbehoefte is vind ik echt heel geld. Ik neem soms lessen en dan stop ik weer omdat ik het ook zoveel geld vind. Natuurlijk kun je andere dingen laten maar 2/300 euro per maand vind ik veel aan vaste lasten, dan heb je het nog niet over onverwachte uitgaven die je met een paard hebt.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:45

Vind je dat veel inclusief stalling, Moonsparkle?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:51

MalaQ schreef:
Vind je dat veel inclusief stalling, Moonsparkle?

Ja vind ik wel, maar wat veel geld is kan ook voor iedereen verschillend zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:00

Ik weet eigenlijk niet wat ik kwijt ben. Ik heb stalling inclusief hooi en stalbedekking. Maar ik koop gewoon wat hij nodig heeft. Een zoutblok, medicatie, krachtvoer, vitaminen. Denk ik niet over na, koop ik gewoon. Dus geen flauw benul wat het me kost. Tot 2020 had ik twee paarden, op verschillende stallingen. Mijn oude paard at veel seniores priores, had dekens voor de herfst en winter en aangezien ik daar niet op bezuinig waren het goede en vaak dus ook prijzige dekens. Verder de tandarts, entingen, wormkuren, veearts, hoefsmid etc etc. I
Je moet wel geld beschikbaar hebben, denk ik zo. Ik heb geen zin om mijn paard noodzakelijke dingen te moeten ontzeggen, omdat ik het niet kan betalen, neem dan geen paard.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:15

Ayasha schreef:
Een eigen paard is prioriteiten stellen. Hier absoluut niet rijk, twee paarden en een derde op komst. Geen drie vakanties per jaar maar daar hebben we ook beide geen behoefte aan, onze thuis is leuk genoeg dat we er geen pauze van nodig hebben. Geen kinderen zal ook al wel een heel verschil maken. :)

Shirleyp: ik heb een uitkering. Ik zou geen seconde twijfelen om weer 40 uur per week te gaan werken om mijn leven te bekostigen als dat betekende dat ik al maar de helft van mijn gezondheidsklachten kon in leveren. Ik heb zo’n hekel aan ‘daar wat van vinden.’ :x ‘wat je vindt, mag je houden.’ las ik in mijn begin tijd op bokt en die uitspraak is hier IMO mooi van toepassing. :D

Zonder vinden geen forum. Bijzonder vervelend dat je gezondheidsklachten hebt, ik hoop echt dat je verlichting van je klachten krijgt en wens je het beste toe. :(:) Toch vraag ik me vaak (bij situaties dichterbij) af hoe het kan dat iemand volledig is afgekeurd, een uitkering ontvangt, maar wel fysiek zorg kan dragen voor één of meerdere paarden en soms zelfs fanatiek kan trainen. Ik wil niet ruilen, maar voel me dan als links-stemmende volle bak belastingbetaler toch een beetje genaaid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:10

shirleyp schreef:
Ayasha schreef:
Een eigen paard is prioriteiten stellen. Hier absoluut niet rijk, twee paarden en een derde op komst. Geen drie vakanties per jaar maar daar hebben we ook beide geen behoefte aan, onze thuis is leuk genoeg dat we er geen pauze van nodig hebben. Geen kinderen zal ook al wel een heel verschil maken. :)

Shirleyp: ik heb een uitkering. Ik zou geen seconde twijfelen om weer 40 uur per week te gaan werken om mijn leven te bekostigen als dat betekende dat ik al maar de helft van mijn gezondheidsklachten kon in leveren. Ik heb zo’n hekel aan ‘daar wat van vinden.’ :x ‘wat je vindt, mag je houden.’ las ik in mijn begin tijd op bokt en die uitspraak is hier IMO mooi van toepassing. :D

Zonder vinden geen forum. Bijzonder vervelend dat je gezondheidsklachten hebt, ik hoop echt dat je verlichting van je klachten krijgt en wens je het beste toe. :(:) Toch vraag ik me vaak (bij situaties dichterbij) af hoe het kan dat iemand volledig is afgekeurd, een uitkering ontvangt, maar wel fysiek zorg kan dragen voor één of meerdere paarden en soms zelfs fanatiek kan trainen. Ik wil niet ruilen, maar voel me dan als links-stemmende volle bak belastingbetaler toch een beetje genaaid.

Je bent welkom om een maandje met me mee te lopen.
Noodzakelijke zorg is Max 45 minuten per dag voor mij waarvan mijn man op slechte dagen het zwaarste kan overnemen en dat ook doet. Ik kan die taken bovendien ook spreiden en doen wanneer mij dat lukt. Geen druk. Trainen doe ik wanneer dat lukt. En ja, er zijn hele periodes dat ze gewoon niet getraind worden. Gaan ze niet stuk van. Je mag datzelfde eens proberen op een job, :+ maar een kwartier of half uur per dag op dagen en soms weken niet. Ook vrijwilligers wil onze 24-uurs maatschappij op kunnen rekenen/ zekerheid bij hebben en dat kan ik simpelweg niet bieden. Voor mij 15 mensen die dat wel kunnen bruut gesteld. En zodra ze enige verantwoordelijkheid ‘moeten’ dragen wettelijk ben ik meer risico dan ik waard ben. :+

Dus richt je pijlen daarop, ipv op de mensen die het er mee moeten doen en ook alleen maar proberen om nog wat nut uit het leven te halen. Of dacht je dat het zo goed is voor je mentale welzijn en algehele zin om nog verder te gaan met een lijf dat vaker niet wil dan wel, wetende dat een groot deel van de maatschappij jou als last ziet?
Wat je stemt zal me verder een worst zijn. Al was je heilig verklaart en had je een Nobelprijs voor de vrede, dan nog zou mijn reactie niet anders zijn op deze opmerking. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 03:12

oji schreef:
Maar sober houden is allemaal leuk en aardig in mijn ogen, en ja het kan en het kan dat je dan voor relatief weinig geld per maand rond komt en dat dat jaren goed gaat. Maar wat als je paard enorme mok krijgt, laat je hem dan in de blub staan? Persoonlijk zou dat voor mij onacceptabel zijn.

Dat is echt weer zulke grote onzin.

Wij hebben een pp en onze paarden staan al jaren 24/7 buiten. Wij hebben NOOIT paarden met mok of rotstraal bijv.
Dat komt ook niet door de modder. Dat komt van binnenuit. Juist buiten vrij bewegen en goede voeding zorgen hiervoor en kan dat allemaal voorkomen.
Waar paarden die veel stil staan, op stal staan ( wat veel viezer is! ) en dan buiten komen eerder mok en rotstraal krijgen.

Sober houden betekent ook echt niet dat het goedkoper is, hahaha I wish.

Mensen met paddock paradises investeren juist in droge paden en ligplekken, voldoende schuilmogelijkheden, goed!! en voldoende hooi en alles wat nodig is.

Rotstraal komt daarnaast ook door slecht bekappen en soms slecht beslaan. Mensen laten de hoefsmid ook veel te weinig komen.

Paarden goed houden, heeft niks te maken met de persoonlijke wensen. Dat doe je voor jezelf.

Ik denk ook niet dat je goed op de hoogte bent van veel stallen die een 24/7 buiten mogelijkheid bieden, iets van een uitloop of de pp's. Ze zijn vaak juist wat duurder.
En ja, dan moet je daarnaast nog voer kopen, de hoefsmid betalen en alle andere zaken die erbij komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 03:19

shirleyp schreef:

Dat heb ik ook wel vaak, maar ik heb ook echt schofterige mensen meegemaakt.

Zelf heb ik een pittige vorm van reuma en heb al een verleden met auto immuun ziekte's, meerdere operaties etc.
Toch wil ik paarden houden, dus mijn man moet me soms helpen.

Maar ik heb geen uitkering, val er verder niemand mee lastig en ga ook behoorlijk door de pijn en vermoeidheid mee. Zonder de paarden zou ik misschien wel slechter zijn, want zowel de paarden als de honden doen me echt goed. Ze dwingen me tot lopen, ik kan ontspannen en genieten en dat werkt echt bevorderlijk.

Dat ik mijn man dingen moet vragen, vind ik vaak naar, maar we doen het samen en zo is het een geoliede machine.

Wel hadden we al een tijd alles in eigen beheer en nu de paarden aan huis, zodat ik het over de dag kan verdelen. Dat scheelt echt enorm.

Geloof ook niet dat als ik morgen echt rijk rijk zou zijn, mensen zou inhuren om uit te mesten. Ik ben een miep en wil geen restjes mest zien, ik bekijk de mest en het is ook een stuk bewegen en buiten zijn, wat gewoon goed is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:48

superpony schreef:

Sympathieke manier van discussiëren >;)
Jij vind het onzin. Ik vind het onzinnig als mensen hun paarden met mok in de blub laten staan. Laten we het daar op houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:53

Maar sober staat voor mij niet gelijk aan in de blub.
Ja kan een paard ook sober in de stal opsluiten met voornamelijk stro.
Blub hoort niet, of dat paard nu kilo's brok erbij krijgt of alleen hooi.
Als blub het enige is waar hij kan staan op zijn stal na, is het geen geschikte plek om paarden te houden.
Is het buiten mooi droog is het prima, sober of niet maakt niets uit.

Maar dat willen mensen vaak niet toegeven, op elke postzelgel moet voortaan een paard staan.
Net alsof je in elk zwembad wel een dolfijn kunt houden want ze zijn zo mooi.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:53

oji schreef:
superpony schreef:

Sympathieke manier van discussiëren >;)
Jij vind het onzin. Ik vind het onzinnig als mensen hun paarden met mok in de blub laten staan. Laten we het daar op houden.

Nou, jij verbindt buiten staan lineair met blubber.
Dat is ook onzin....

Een goede voorziening doet iets aan modder. De aanwezigheid van modder verplicht je om daar iets aan te doen, niet om je paard dan maar weer achter de tralies te mikken...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:06

Wat is dat toch dat mensen met paarden andere mensen een paard misgunnen of zich meteen genaaid voelen als mensen met minder inkomen het toch voor elkaar krijgen een paard te houden.

Ik zeg: koop dat paard en geniet er van. Je hebt er goed genoeg over nagedacht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:08

Ik verbind buiten staan niet lineair met blubber, dat is heel erg afhankelijk van welk deel van het land, onderhoud van de locatie. Ik zeg dat sober houden prima kan gaan. Maar er zijn ook situaties dat je een oplossing moet hebben, zoals met mok en blub. Maar wat mij opvalt hier op Bokt is dat vaak in zo'n situatie star vastgehouden wordt aan het sober houden, terwijl de medische conditie van het paard in mijn ogen op dat moment om iets anders vraagt.

Heel subtiel om er vanuit te gaan dat mijn optie is een paard achter tralies te mikken. Mijn paard komt 365 dagen per jaar overdag buiten, staat 's nachts binnen. En ja wij hebben iets gedaan dat ze in de herfst en winter niet in de blub staan, maar ik zou mijn situatie dus niet beschrijven als sober houden. Wij reguleren nl afhankelijk van de omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:14

Ninx schreef:
Nou, jij verbindt buiten staan lineair met blubber.
Dat is ook onzin....

Een goede voorziening doet iets aan modder. De aanwezigheid van modder verplicht je om daar iets aan te doen, niet om je paard dan maar weer achter de tralies te mikken...

Ach superpony verbindt sober houden praktisch aan een paddock paradijs, ook niet reëel. In geval van TS komt paard in een weiland. Zoals zoveel paarden die 'natuurlijk' gehouden worden. Het is allemaal niet zo zwart wit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:20

tjaakje schreef:
Wat is dat toch dat mensen met paarden andere mensen een paard misgunnen of zich meteen genaaid voelen als mensen met minder inkomen het toch voor elkaar krijgen een paard te houden.

Ik vind dat gekat van paardenmensen onderling (over allerlei onderwerpen) ook erg onsympathiek.In plaats van samen een gezellige groep te vormen en van onze gezamenlijke hobby te genieten,ieder op zijn eigen manier.Als het maar in het belang van de paarden is,en dat wordt door geruzie van de eigenaren eerder verslechterd dan verbeterd.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:25

Sober staat niet meteen gelijk aan blub(bij ons wel trouwens in de paddock maar weide is altijd droog) Maar ik had bij mijn stalpaarden in de goede(slechte) oude tijd VAAK mok. Nu nooit meer last van. Fulltime buiten, bewegen en onbeperkt ruwvoer zorgt er hier juist voor dat ze géén mok hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:38

Er zijn tal van redenen dat iemand een paard kan hebben. Of iemand rijk is, of hard moet werken, dingen moet laten, geluk! Ik heb zeker een stukje "rijk" vanuit huis en stuk geluk. En tegenwoordig ook echt dingen laten.

Ik ben geboren op een boerderij, wij hadden dus alle grond en stallen om zelf paarden te houden (geluk en js "rijk" ook wel). Nu heb ik het geluk gehad dat we mijn ouderlijk huis konden overnemen. Maar buiten dat we daar veel hebben hebben we financieel niet super veel te besteden. Dus het is keuzes maken en hard werken. We werken allebei in de zorg.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:43

Ik heb sinds mn 16e eigen paarden. Ben ik rijk? Nope, niet in de zin van 'ik verdien veel'. Ik krijg minimumloon, werk 24-32 uur per week sinds ik samenwoon met mijn vriend. Als ik alleen zou wonen zou ik het moeilijker hebben en sowieso fulltime moeten werken.

Momenteel heb ik even heen eigen paard meer, alleen die van mn vriend is er nog. Maar ben wel op mn gemak aan het sparen voor een ander paard.

Qua betuttelen... De tandarts komt hier 1x per jaar, smid om de 6-8 weken.
Osteo komt voor die van mn vriend regelmatig, omdat die problemen heeft. Maar wil dat sowieso 1-2x per jaar aanhouden. Net als de zadelmaker. Vind dat geen betutteling. Wij vragen paarden om prestaties te leveren. Vind dat het als eigenaar dan mijn verantwoordelijkheid is om het paard lichamelijk en in zn koppie gezond te houden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:49

tjaakje schreef:

Vragen stellen bij de mogelijkheid (meerdere) paarden te kunnen onderhouden met een (bijstands)uitkering, is toch niet direct misgunnen?

De bijstandsuitkering is ervoor bedoelt mensen die het om welke reden dan ook niet redden zichzelf te voorzien in het bestaansminimum, daarbij te helpen. Het sociaal minimum is het minimale bedrag dat je nodig hebt om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Het gaat daarbij om de basisbehoeften: kleding, eten, drinken en onderdak.

In beginsel is de bijstandsuitkering dus niet bedoelt voor het beoefenen van hobby’s. Het houden van eigen paard is echter ook nog eens een dure hobby.

Het resultaat van de uitkering: het kunnen houden en onderhouden van (meerdere) paarden, strookt dus niet met het doel van de uitkering: voorzien in de fysieke basisbehoeften.

In mijn ogen niet meer dan logisch dat men zich afvraagt hoe dit kan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:53

Amalarab schreef:
Sober staat niet meteen gelijk aan blub(bij ons wel trouwens in de paddock maar weide is altijd droog) Maar ik had bij mijn stalpaarden in de goede(slechte) oude tijd VAAK mok. Nu nooit meer last van. Fulltime buiten, bewegen en onbeperkt ruwvoer zorgt er hier juist voor dat ze géén mok hebben.

Mijn paard staat buiten en binnen en heeft ook geen mok. Er is een heel groot grijs gebied tussen 24/7 buiten en altijd opgepot staan op stal. Ik vind het altijd zo frappant dat men altijd naar de uitersten wijst om een punt te maken.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:02

996981 schreef:
tjaakje schreef:

Vragen stellen bij de mogelijkheid (meerdere) paarden te kunnen onderhouden met een (bijstands)uitkering, is toch niet direct misgunnen?

De bijstandsuitkering is ervoor bedoelt mensen die het om welke reden dan ook niet redden zichzelf te voorzien in het bestaansminimum, daarbij te helpen. Het sociaal minimum is het minimale bedrag dat je nodig hebt om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Het gaat daarbij om de basisbehoeften: kleding, eten, drinken en onderdak.

In beginsel is de bijstandsuitkering dus niet bedoelt voor het beoefenen van hobby’s. Het houden van eigen paard is echter ook nog eens een dure hobby.

Het resultaat van de uitkering: het kunnen houden en onderhouden van (meerdere) paarden, strookt dus niet met het doel van de uitkering: voorzien in de fysieke basisbehoeften.

In mijn ogen niet meer dan logisch dat men zich afvraagt hoe dit kan? :)

Bijstand is iets anders dan uitkering.....

Edit: en dan nog! moet jij je druk maken over waar iemand anders zijn geld voor gebruikt? Maar goed, dit is een discussie die nogal off-topic loopt.