Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:20

Ik zou wel willen dat het mogelijk was om via 1x HC te starten met een bepaald aantal punten je je kunt kwalificeren voor een hogere klasse dan dat je mag starten volgens de tabel.
En, ik weet niet of ik nu heel bokt over me heen krijg :oo , maar ik zou het voor het paardenwelzijn niet verkeerd vinden dat er een maxiale ruiter-BMI of iets dergelijks wordt gesteld waarmee je wedstrijden mag starten.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:22

HC starten mag altijd, dat klopt. Alleen het voordeel van verliespunten was, dat je op een gegeven moment gewoon terug ging naar de vorige klasse en daar dan weer officieel kon starten.

Altijd terug naar de vorige klasse mag je alleen als je maar 1 startpas hebt. Heb je meerdere startpassen en al 30 winstpunten in de vorige klasse, dan mag je dus niet meer terug..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:27

Texas02 schreef:
HC starten mag altijd, dat klopt. Alleen het voordeel van verliespunten was, dat je op een gegeven moment gewoon terug ging naar de vorige klasse en daar dan weer officieel kon starten.

Altijd terug naar de vorige klasse mag je alleen als je maar 1 startpas hebt. Heb je meerdere startpassen en al 30 winstpunten in de vorige klasse, dan mag je dus niet meer terug..

Het gaat me om het starten in een hogere klasse :) Volgens mij mag je maar 1 klasse hoger HC starten nu en ik zou gewoon vrij willen geven voor de klasse naar keuze, dus L1-combinatie die thuis heeft geoefend en Z1 wil starten bijvoorbeeld.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:31

Dat weet ik niet, hoe dat zit.. Mijn reactie was eigenlijk bedoeld op de post van immanuela29 :) Maar hoe het met een hogere klasse zit, geen idee! Zou het bij het springen geen gevaarlijke situaties opleveren, bij mensen die denken dat ze wel klaar voor het Z zijn, maar dat nog niet zijn? Bij dressuur mislukt de oefening gewoon, bij springen beland je er boven in..

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 00:34

Texas02 schreef:

Maar... Als je al 30 winstpunten hebt in de B. Zou ik denken dat je wel al genoeg tijd en ervaring hebt om L te starten toch? Of anders lekker HC starten. Ik snap zelf niet waarom je dan nog steeds officieel wilt starten als je dan al vaak genoeg gestart bent. Misschien ligt het aan mij hoor. :o

irmaz schreef:
Ik zou wel willen dat het mogelijk was om via 1x HC te starten met een bepaald aantal punten je je kunt kwalificeren voor een hogere klasse dan dat je mag starten volgens de tabel.
En, ik weet niet of ik nu heel bokt over me heen krijg :oo , maar ik zou het voor het paardenwelzijn niet verkeerd vinden dat er een maxiale ruiter-BMI of iets dergelijks wordt gesteld waarmee je wedstrijden mag starten.

Oh dan krijg ik Bokt misschien ook straks over me heen, maar een maximale BMI voor een ruiter ben ik het zeker mee eens. Maar niet alleen op wedstrijden maar ook in het algemene rijden. Want het lijkt me ongemakkelijk dat je alleen voor een wedstrijd op een weegschaal moet staan. :o

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 00:36

Texas02 schreef:
Dat weet ik niet, hoe dat zit.. Mijn reactie was eigenlijk bedoeld op de post van immanuela29 :) Maar hoe het met een hogere klasse zit, geen idee! Zou het bij het springen geen gevaarlijke situaties opleveren, bij mensen die denken dat ze wel klaar voor het Z zijn, maar dat nog niet zijn? Bij dressuur mislukt de oefening gewoon, bij springen beland je er boven in..

Jaa oke zo had ik er nog niet naar gekeken! :') Ik verander nu van mening. :') _O-

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:44

BMI ben ik het niet mee eens omdat dit geen verschil tussen vet en spier maakt. Vet wat naklotst zit tenslotte meer in de weg dan spier in balans. Ik ben bang dat het dan of niet eerlijk is, of dat de maat zo ruim genomen wordt dat alsnog veel te zware ruiters zeggen "zie je wel, kan makkelijk".

Ik ben er voorstander van dat een jury gewoon eerlijk punt "ruiter stoort paard". Als men dan telkens met 150 punten thuis komt (helaas dus geen verliespunten meer) gaan ze waarschijnlijk ook wel een keer nadenken.

Ik vind ook dat er in de B bij het cijfer voor verzorging dikke onvoldoendes uitgedeeld zouden moeten worden bij obesitas paarden.

xLiez

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:52

Het zou leuk zijn als je als volwassene (18+) niet gelijk bij de paarden hoeft te springen. Dat is me veel te hoog en red mijn pony nooit qua afstanden :')

+ ik zou het fijn vinden als knhs wat minder kieskeurig is op hoofdstellen en bitten. Ik heb eindelijk het perfecte bit gevonden voor mijn pony (trust me dat was een lange zoektocht , zelfs bitloos gereden) maar ik mag er niet mee starten.

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:55

FleurSandro schreef:
Volwassen pony rubrieken, voornamelijk springen

Precies dit!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:14

miriammiddel schreef:
FleurSandro schreef:
Volwassen pony rubrieken, voornamelijk springen

Precies dit!

Helemaal mee eens

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:54

Met BMI ben ik het ook niet helemaal eens, gedeeltelijk. Ik ben helaas wat zwaarder vanwege ziekte en medicijnen, rijd op het moment vanwege die ziekte ook al een tijd niet, maar zit mijn paard idd niet in de weg en zodra ik daar weer toe in staat ben, stap ik graag weer op. Maar dus een stukje insight van iemand die altijd slank was en nu helaas minder, het rijden is niet veranderd en merk geen verschil aan mijn paard. Je paard in de weg zitten vind ik wel een kwalijk ding, maar zie ik ook bij slankere mensen. Wel zie ik mensen met echt flink overgewicht af en toe toch op een paard, daar zie ik wel een punt misschien. Maar in mijn geval, ik weeg niet meer dan een redelijke man en heb een enorm paard, wat mij betreft kijk je dan naar de combinatie, past het. Mijn KWPN'er met ruim 700 kilo heeft geen enkele moeite met mij, is een echte grote krachtpatser, maar ik zou niet meer op een klein, rank paardje willen zitten zolang ik dit gewicht heb. Dus zou meer spelen dan alleen BMI, combinatie moet passen en in de weg zitten vind ik van alle gewichtsklasses een ding. Mijn dochter met haar 40 kilo reed een tijdje met een bepaalde zit, waarmee ze haar grote E pony (en ook paard op manege) echt in de weg zat, was een vliegje voor het dier om het zo maar te zeggen, maar ze stoorde hem in beweging en dat zag je terug in het bewegen van het dier. Heeft ze hard aan gewerkt en inmiddels heeft ze weer een prachtige zit. Ik heb nog een merrie staan, die bij mijn dochter toen verzet gaf, daar ook heel gevoelig in is, maar met mij geen enkel punt. Dus voor mijn gevoel zit het niet perse in iets meer gewicht, meer in ruitergevoel. Neemt niet weg dat een bepaald gewicht echt teveel gaat worden, maar nogmaals, voor mijzelf, ik ga niet meer op een klein, rank paard of pony, zou ik wat betreft lengte nog kunnen, zitten. Maar dan kom je dus op het punt, waar ligt de grens. BMI kan het dan voor mij niet alleen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:40

BMI heeft niets met het welzijn te maken.
Ik kan een perfect bmi hebben en op een te smal klein paardje stappen en dan is het welzijn aardig in het geding.
Ik kan een te zwaar BMI hebben, wat ik ook heb. Toch denk ik dat mijn tankje geen last van me heeft.

Xliez
Meer bitten toestaan?
Er is al zoveel toegestaan. Vroeger kon je uit 5 bitten kiezen geloof ik. Nu uit honderd of zo. :D
Bijna alles is al toegestaan, behalve hefboom in de lagere klasses.
Wat voor speciaal bit heb je dan wel niet?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:46

Zonder neusriem toestaan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:09

DuoPenotti schreef:
Xliez
Meer bitten toestaan?
Er is al zoveel toegestaan. Vroeger kon je uit 5 bitten kiezen geloof ik. Nu uit honderd of zo. :D

Helemaal mee eens. Er mag zoveel qua bitten. Ja, een gebroken bot wat een stang wordt bij druk niet, bijvoorbeeld uit mijn hoofd. Vind ik juist goed. Alleen veel mensen kennen het reglement niet en zijn dan erg verbaasd dat iets niet mag.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:18

Ik woon nu in Oostenrijk en sommige elementen uit het wedstrijdsysteem hier zijn echt wel super. Je rijdt hier wp voor je licentie als ruiter. Dat bepaald wat je mag starten, maar zijn vaak meerdere klassen (1 licentie = B en L) Dus je moet hier zelf nadenken of het wijs is om al over te gaan ;-)

Vervolgens kun je altijd lagere klassen blijven starten, als dat om wat voor reden dan ook voor je paard fijn is, of je een jong paard hebt. Maar, heb je eenmaal een hogere licentie, kom je nooit meer in dezelfde rubriek/prijsuitreiking als mensen met een 1 licentie. En dat vind ik om eerlijk te zijn echt wel een goed systeem. Veel eerlijker voor de mensen die net beginnen met wedstrijd rijden.

Je kunt je jonge paarden net zolang in de B laten lopen als je zou willen. Komt in de praktijk natuurlijk minder voor, maar het kan. Vooral bij het springen lijkt het me fijn gewoon je hoogte uit te kunnen kiezen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:21

xLiez schreef:
Het zou leuk zijn als je als volwassene (18+) niet gelijk bij de paarden hoeft te springen. Dat is me veel te hoog en red mijn pony nooit qua afstanden :')

Dat is hier in Oostenrijk dus niet zo. Je start wat past voor je pony :D Nu zie je daardoor wel volwassenen op pony's rond boeren waarvan ik denk.... moet dat? Maar je hoeft dus niet je pony weg te doen als je 18 bent -O-

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:23

ik vind de nieuwe regel dat bitloos tm z2 mag echt een vooruitgang.. onze nieuwe pony kan heel goed bitloos dus met het juiste hoofdstel kan mijn dochter straks lekker bitloos naar de wedstrijden

tja het meeste is verder wel gezegd.. boven de 25 graden aflassen, uitslagen sneller bekend maken. volwassen ook met pony onder de pony s kunnen rijden/springen. ( op leeftijd) bij inrijden iemand laten meekijken en bij streng of paardonvriendelijk gedrag diegene eruit halen en niet mee laten doen. en ja.. ik rij een boerenknol.. dus zijn gangen zijn lang niet zo vloeiend als een mooi dressuur gefokte kwpn er.. wat mij betreft mogen ze rekening houden met het ras... en meer naar de combinatie kijken zoals bij de FNRS proefjes.. als je een figuur niet rijd omdat het mis gaat geen probleem maar kijk hoe je het oplost en hoe je als ruiter en paard samenwerkt. maar ik ben echt een recreatie ruiter die de wedstrijden iets ziet voor de lol, heb dan ook nul competitiegevoel dus kan me voorstellen dat andere mensen hier anders over denken.. :D
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 06-02-21 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:25

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Xliez
Meer bitten toestaan?

Helemaal mee eens. Er mag zoveel qua bitten. Ja, een gebroken bot wat een stang wordt bij druk niet, bijvoorbeeld uit mijn hoofd. Vind ik juist goed. Alleen veel mensen kennen het reglement niet en zijn dan erg verbaasd dat iets niet mag.

lijkt me wel logisch als je er door instructie ook niet op gewezen wordt
en je thuis met "verboden" bitten - als symptoombestrijder - mag rijden
wie hou wie voor de gek!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:31

MCE schreef:
MyWishMax schreef:

lijkt me wel logisch als je er door instructie ook niet op gewezen wordt
en je thuis met "verboden" bitten - als symptoombestrijder - mag rijden
wie hou wie voor de gek!!!

Maar je gaat zelf wedstrijden rijden, dan kijk je toch zelf ook wat de regels zijn en hoe het werkt? Ja, de instructie zou iets moeten zeggen, maar ik vind het eigen verantwoordelijkheid. Ik rijd al jaren wedstrijden maar lees elke keer bij wijzigingen het reglement door. Of als ik iets aan wil passen in optuiging of uitrusting. (Zoals een bontje op het zadel omdat ik een mietje was :') ) natuurlijk vraag ik wel eens wat aan instructie, maar ik ben degene die rijd en die verantwoordelijk is, dus wil het zwart op wit zien. Ook zodat je het kan laten zien in reglement als de jury denkt dat iets niet mag.

Maar wel met je eens dat het symptoombestrijding is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:38

Over hengsten:

Bij PSV mag iedereen ongeacht ervaring met een hengst starten. Ik heb mijn wedstrijddebuut in de laagste klasses gemaakt... Met een hengst van 4,5 jaar. Toen hij 6 was laten castreren omdat ik meer miserie had door anderen waardoor hij zich dermate ging opfokken dat het niet lollig meer was.
En dan bedoel ik echt mensen die met (drachtige) merries met rode strik naast me kwamen bij het inrijden en voor zijn neus de boel dichttrokken, door zweepgebruik lieten uitslaan etc. Tot mensen die hem kwamen gebruiken als schouwhengst "ja kijk ze pist ze staat hengstig" en jouw paard breekt zowat door het deurtje van de trailer heen.

Hij reageert nu als ruin nog altijd stevig op andere paarden bij momenten.

Bij LRV mag je pas een hengst starten als je als ruiter L1 rijdt.

Eerlijk waar, er zijn meer dan genoeg ruiters in L1 die ik nooit met een hengst zou vertrouwen. Zelfs Z-ruiters waarvan ik zou maken dat ik weg ben als die een pittige hengst mee hebben, omdat ze nu enkel maar Z rond kunnen sturen op een zeer goed geschoolde automatische piloot waar nog een bom naast mag ontploffen. Maar diezelfde ruiters gillen wel huilend dat dat ene bloempotje weg moet naast de ring want "hij is er bang van" (lees: paard hapert wat als hij erlangs loopt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:22

MyWishMax

als je instructie er niets over zegt en bitten gebruikt om te scoren/symptoombestrijden ga je er als - beginner - vanuit dat de instructie je goed voorbereid op wedstrijden

inderdaad iedereen moet als het op wedstrijd gaat weten wat de regels zijn, het is eigen verantwoordelijkheid,

maar goede instructie heeft er ook aandacht voor als "de pupil" op wedstrijd gaat
evenzo aandacht voor het enten/vaccinatieboekje

"goed beslagen ten ijs komen van mijn pupil" vind ik een wezenlijk onder deel van mijn instructie
zorgt voor de rust

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:29

MCE schreef:
MyWishMax

als je instructie er niets over zegt en bitten gebruikt om te scoren ga je er als - beginner - vanuit dat de instructie je goed voorbereid op wedstrijden

inderdaad iedereen moet als het op wedstrijd gaat weten wat de regels zijn, het is eigen verantwoordelijkheid,

maar goede instructie heeft er ook aandacht voor als "de pupil" op wedstrijd gaat

Ook wel weer waar, ja.

Hoewel ik dus wel zo'n entings fout heb gemaakt. Paard gekocht en boekje laten nakijken door da en zelf gekeken. Mee laten gaan in schema en jaar later er achter komen dat de basis enting bij vorige eigenaar 2 dagen te laat was geweest. Niemand was het opgevallen, eigenaar van paard niet, mij niet, DA die haar al 2 keer geënt had bij ons niet. Vorige eigenaar had haar elk jaar netjes op tijd laten enten en gaf een lijstje mee, enting voor die datum, hoefsmid en noem maar op. Net zo dom, ook al was het jaren voordat ze bij ons kwam fout gegaan.

Maar die fout maak ik nooit meer. Bitten zoek ik echt goed uit, vooral met al die nieuwe soorten, of metaalsoort wel mag enzovoorts. Zijn altijd simpele bitjes, geen speciale werking, maar liever zekere voor onzekere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:57

MyWishMax schreef:
MCE schreef:
MyWishMax

als je instructie er niets over zegt en bitten gebruikt om te scoren ga je er als - beginner - vanuit dat de instructie je goed voorbereid op wedstrijden

Ook wel weer waar, ja.

Hoewel ik dus wel zo'n entings fout heb gemaakt. Paard gekocht en boekje laten nakijken door da en zelf gekeken. Mee laten gaan in schema en jaar later er achter komen dat de basis enting bij vorige eigenaar 2 dagen te laat was geweest. Niemand was het opgevallen, eigenaar van paard niet, mij niet, DA die haar al 2 keer geënt had bij ons niet. Vorige eigenaar had haar elk jaar netjes op tijd laten enten en gaf een lijstje mee, enting voor die datum, hoefsmid en noem maar op. Net zo dom, ook al was het jaren voordat ze bij ons kwam fout gegaan.

Maar die fout maak ik nooit meer. Bitten zoek ik echt goed uit, vooral met al die nieuwe soorten, of metaalsoort wel mag enzovoorts. Zijn altijd simpele bitjes, geen speciale werking, maar liever zekere voor onzekere.

ik heb van mijn fouten geleerd en als ik iets kan voorkomen draag ik graag mijn steentje bij en deel ik informatie/ervaring, wat ze er dan mee doen is hun verantwoordelijkheid

merk overigens wel dat op wedstrijd gaan per generatie anders wordt

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 12:17

Varekaj schreef:
Over hengsten:

Bij PSV mag iedereen ongeacht ervaring met een hengst starten. Ik heb mijn wedstrijddebuut in de laagste klasses gemaakt... Met een hengst van 4,5 jaar. Toen hij 6 was laten castreren omdat ik meer miserie had door anderen waardoor hij zich dermate ging opfokken dat het niet lollig meer was.
En dan bedoel ik echt mensen die met (drachtige) merries met rode strik naast me kwamen bij het inrijden en voor zijn neus de boel dichttrokken, door zweepgebruik lieten uitslaan etc. Tot mensen die hem kwamen gebruiken als schouwhengst "ja kijk ze pist ze staat hengstig" en jouw paard breekt zowat door het deurtje van de trailer heen.

Hij reageert nu als ruin nog altijd stevig op andere paarden bij momenten.

Bij LRV mag je pas een hengst starten als je als ruiter L1 rijdt.

Eerlijk waar, er zijn meer dan genoeg ruiters in L1 die ik nooit met een hengst zou vertrouwen. Zelfs Z-ruiters waarvan ik zou maken dat ik weg ben als die een pittige hengst mee hebben, omdat ze nu enkel maar Z rond kunnen sturen op een zeer goed geschoolde automatische piloot waar nog een bom naast mag ontploffen. Maar diezelfde ruiters gillen wel huilend dat dat ene bloempotje weg moet naast de ring want "hij is er bang van" (lees: paard hapert wat als hij erlangs loopt).

Tja het is erg moeilijk. Ik hoor vaker dat mensen met hengsten om kunnen gaan en de volgende seconde schreeuwen ze dat we met de paarden uit de buurt moeten blijven: WANT HIJ HEEFT EEN HENGST BIJ ZICH! Ja, ik heb dit echt meegemaakt :=
Het is moeilijk om alle paarden aan een kant te schuiven want ik ken zelf ook genoeg hengsten die wel braaf zijn. Maar ook meer dan genoeg waarvan ik zou zeggen van: Ja, als je die niet onder controle kan houden, kom dan maar even niet :o
Misschien moeten ze een competitie starten waar alleen maar hengsten starten, geen idee of dat al bestaat en of dat eigenlijk ook wel zo'n goed idee is _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:07

agee schreef:
@Gini: Dat de organisatie verantwoordelijk is voor een veilige wedstrijd zal ik nooit betwisten. Dat is absoluut zo.

Waar het hier om gaat is dat er in dit topic een aantal zaken als verbeterpunten/wensen genoemd worden die volgens mij een financieel gevolg hebben en het niet duidelijk is waar die kosten dan moeten komen te liggen. Daar was mijn oorspronkelijke reactie op bedoeld.

Ja en nee.

In het huidige wedstrijdreglement is namelijk al opgenomen dat er een terreinjury aanwezig moet zijn. En in het Vlaamse jumpingreglement staat zelfs expliciet "meerdere leden" en dat "controletaken in een beurtrol uitgevoerd moeten worden". Op regionale wedstrijden mag je al blij zijn dat de 15-jarige zoon van de organisator aan de inrijpiste staat om startnummers af te roepen.

Dus de eerste wens "officials en juryleden die hun werk doen en sneller ingrijpen bij dingen die niet kunnen" zou eigenlijk geen financieel gevolg mogen hebben, omdat dat in principe nu al de gang van zaken zou moeten zijn.

Wens twee: sneller uitslagen bekend maken. Hangt het ervan af wat je onder 'sneller' verstaat. Wat is schappelijk? Een uur na einde proef lijkt me nog schappelijk en toch ook wel haalbaar voor het secretariaat? Moet daar dan meteen meer man op zitten?
Hoe groter het deelnemersveld, hoe moeilijker het misschien zal zijn, maar dan spreek je meestal ook wel over grotere wedstrijden met sowieso meer werkkrachten en meer inschrijvingsgeld.

Wens drie: kosteloos afmelden bij bepaalde omstandigheden. Die wens zou ik ombuigen naar: wedstrijden niet laten doorgaan bij bepaalde omstandigheden. Hier kan ik je nog volgen dat dit financiële gevolgen zou kunnen hebben. Een evenement dat je ineens moet annuleren brengt kosten mee. Klopt. Ik denk dat we hier ook wel kunnen kijken naar hoe andere sporten dit aanpakken.