Moord in de paddock

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:50

anjali schreef:
Wever of luchtzuiger wil ik best kopen. Maar zo'n killerpony niet al zou ik geld toe krijgen.


En wat als je paard op een dag toch een egel of kip dood trapt tot je grote verrassing? Naar de slager ermee? :D

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:55

Gewoon paarden kopen die laag in rang zijn en weinig speels gedrag vertonen, dan is de kan vrij nihil :j

Zodra je een paard hebt dat of heel speels is, of vind dat hij/zei de wei moet verdedigen tegen indringers dan is het risico groter.

Overigens kun je ze ook gewoon leren dat bijv. schapen tot het meubilair horen door ze keurig te introduceren ipv zelf te laten experimenteren.
Overigens ben ik ook wel eens aangevallen door een schaap :+

Anoniem

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:59

En geen haflinger, want die worden in dit topic verdacht vaak genoemd. :D

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:09

Ik vraag me stiekum af of de mensen die het verschrikkelijk vinden dit ook vinden als een paard in de vrije natuur het gevecht met een beer of wolf aan gaat om de kudde te beschermen.
Sterker nog, als je paard een aanstormende hond tijdens het rijden over het hek parkeert, dan vind men het ineens wel stoer waarschijnlijk.
Doet het paard een keer hetzelfde met een jogger of fietser dan is hij ineens onbetrouwbaar terwijl de situatie vanuit de gedachten van het paard hetzelfde is.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:16

Sizzle schreef:
Ik vraag me stiekum af of de mensen die het verschrikkelijk vinden dit ook vinden als een paard in de vrije natuur het gevecht met een beer of wolf aan gaat om de kudde te beschermen.
Sterker nog, als je paard een aanstormende hond tijdens het rijden over het hek parkeert, dan vind men het ineens wel stoer waarschijnlijk.
Doet het paard een keer hetzelfde met een jogger of fietser dan is hij ineens onbetrouwbaar terwijl de situatie vanuit de gedachten van het paard hetzelfde is.

Want die jogger/fietser komt ook op je af met de intentie spelen/jagen? Ik laat mijn pony's liever of stilstaan of hond opdrijven terug naar de baas ipv hond pony laten drijven. Pony vindt/vondt (kom niet zoveel honden meer tegen nu) het een erg leuk spelletje en het is een stuk veiliger voor beide partijen.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:20

Een ree bij de merries in.
Één streep, bam!

Heel droog "en dat was Bambi"

Lekker vlees overigens.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:47

Sizzle schreef:
Ik vraag me stiekum af of de mensen die het verschrikkelijk vinden dit ook vinden als een paard in de vrije natuur het gevecht met een beer of wolf aan gaat om de kudde te beschermen.
Sterker nog, als je paard een aanstormende hond tijdens het rijden over het hek parkeert, dan vind men het ineens wel stoer waarschijnlijk.
Doet het paard een keer hetzelfde met een jogger of fietser dan is hij ineens onbetrouwbaar terwijl de situatie vanuit de gedachten van het paard hetzelfde is.

In vrijheid of onder het zadel is hier wel een wezenlijk verschil. Onder het zadel wordt er niks opgejaagd. Mensen kennen ze normaal wel als ze onder het zadel zijn. Ze mogen wel ten alle tijden hun eigen lijf verdedigen ook onder het zadel. Als de hond hen aan valt mogen ze daar op reageren van mij. Maar ze mogen niet het initiatief nemen als de hond gewoon passeert, en dat snappen ze echt wel.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:57

safina schreef:
En geen haflinger, want die worden in dit topic verdacht vaak genoemd. :D

Ik heb een Haflinger gehad (helaas overleden op 37 jarige leeftijd} en die deed letterlijk geen vlieg kwaad. Of dit rasgerelateerd zou zijn dat vraag ik me af. Zou er nog verschil zijn tussen hengst,ruin of merrie? Ik vind de berichten hier onprettig, maar ik ben alle posters wel enorm dankbaar omdat ik dit niet wist. En dit kan me in de toekomst een miskoop besparen. Ik heb wel eens een verkoopadvertentie gezien waarin stond dat het betreffende paard ook lief zou zijn voor andere dieren. Ik vond dat toen een vreemde opmerking omdat ik dacht dat dat vanzelfsprekend was.Natuurlijk is er een heel verschil tussen noodzakelijke verdediging, en zinloos geweld tegen kleine ongevaarlijke dieren.Maar nu weet ik dus dat ik mijn onderzoeksplicht bij aankoop ook op dit soort zaken moet richten. En dat is bij een medische aankoopkeuring helaas niet vast te stellen.

Westhof

Berichten: 2946
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:16

Wicky schreef:
Westhof schreef:
Oh jee := Mijn Haflinger is bij zijn vorige eigenaresse op een kip gaan staan vertelde ze. Die kip kan het ook niet navertellen :7



En toen dacht je; dat is een killer, die wil ik :D .

Precies. Niks mis met een killer attitude toch? Letterlijk :+

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:25

Ik heb bijna 30 jaar een super lieve Shetlander gehad. Zat geen kwaad in.

Toen hij nog vrij jong was schoten er twee puppy's zijn weitje in. Een kon op tijd ontkomen, de ander niet en daar sprong de Shet bovenop.
Ik heb pup kunnen weg pakken toen Shet een tweede aanval aan het inzetten was waardoor pup "alleen" maar een gebroken poot had.

Ik denk dat Shet zijn territorium verdedigde. Pup is trouwens 18 jaar geworden en daarna nooi meer door Shet aangevallen.

Onze haflo Arabier heeft eens een kievietsjong doodgetrapt maar dat was volgens mij per ongeluk, hoop ik :(

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:26

anjali schreef:
safina schreef:
En geen haflinger, want die worden in dit topic verdacht vaak genoemd. :D

Ik heb een Haflinger gehad (helaas overleden op 37 jarige leeftijd} en die deed letterlijk geen vlieg kwaad.


Letterlijk geen vlieg kwaad doen lijkt me onpraktisch in de zomer. Ik zou weer geen paard willen die geen vliegen wegslaat met z'n staart. O:)

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 13:28

safina schreef:
En geen haflinger, want die worden in dit topic verdacht vaak genoemd. :D



Dat er nog alpenmarmotten bestaan verbaasd me zeer :+

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:36

Ayasha, ik ben daar ook heel streng in maar ik heb op bokt al vrij vaak ‚stoere‘ praat gelezen over je paard gewoon in de aanval laten gaan.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:42

Ik dacht dat mijn pony een moordenaar was, maar als ik dit zo lees, valt ze nog best mee.

Ze was toen een half jaar en er zat een kip in de stal. Die heeft ze verpletterd toen ze ermee wilde spelen :=

Merexa

Berichten: 1170
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:51

Een Shet van mij ging een keer achter het hondje van een vriendin aan die daar mee langs kwam := Mijn kat is ook niet welkom in het land. Die shet is heel speels en dominant. En mijn paard heeft op mijn oude stal eens een rat in de stal dood getrapt. :+

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:52

Ik heb 1x een echt schatje die geen vlieg kwaad doet paard gehad die echt nooit boos keek, maar dat wil ik ook niet meer. Die was op de wei altijd de pispaal.
Daar heb ik duizenden euro‘s aan verwondingen aan moeten laten dichtmaken.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:08

Sizzle schreef:
Ik heb 1x een echt schatje die geen vlieg kwaad doet paard gehad die echt nooit boos keek, maar dat wil ik ook niet meer. Die was op de wei altijd de pispaal.
Daar heb ik duizenden euro‘s aan verwondingen aan moeten laten dichtmaken.

Dan verwijder ik de daders. Of, in geval van pensionstalling,vraag ander weitje aan. Krijg ik dat niet en moet paard bij agressievelingen blijven staan, dan zoek ik een andere stalling. In elk geval verdedig ik het lieve paard wat slachtoffer wordt.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:12

Achteraf was ze beter afgeweest in een prive wei inderdaad, maar dat vond ik ook niet eerlijk omdat ze daar veel te onzeker voor was. Ze had leiding nodig van andere paarden, maar stond gewoon altijd zo sociaal onbegaafd naief vol in de weg met haar wimpers te knipperen. Zo ving ze altijd alle stress van anderen op -O-

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:15

Wicky schreef:
[ [url=m/O2JwVB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben ik de enige met moordlustige paarden, in plaats van vreedzame planteneters?


Nee hoor mijn oude pony trapte ratten dood, onze shet jaagt alles uit de weide, gisteren verkocht ze een kip een harde trap dus nee je bent niet de enige :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:49

Sizzle schreef:
Ayasha, ik ben daar ook heel streng in maar ik heb op bokt al vrij vaak ‚stoere‘ praat gelezen over je paard gewoon in de aanval laten gaan.

Ik gok dat het ook niet meer dan dat is, stoere praat, stoere verhalen.

één van mijn man zijn honden gaat wel eens spelen met mijn jongste paard als die even los mag in de paddock. Mijn jongste heeft weinig met dat bewuste "spelen" en bijt van zich af. Ik ben er vrij zeker van dat het niet haar bedoeling is om te doden maar ik denk dat het paard in het filmpje met de kip eigenlijk ook niet de bedoeling had te doden. Ze beseffen wel dat ze groter en sterker zijn maar ik betwijfel of ze beseffen dat ze dodelijk zijn. Beide paarden lijken nl. vrij verbaast over het feit dat het dier niet meer beweegt.
Mijn kleine wil ook wel eens "terug spelen" en ik ben steevast blij dat mijn man zijn hond sneller is. Ik heb al een paar keer gezegd dat als hij haar los laat (de hond) terwijl Rêve in de paddock loopt dat ie haar dan bij zich moet houden want op een keer is ze eens niet snel genoeg...

Tegelijk is Rêve wel degene die zichzelf onder het zadel haast verongelukt om de oudere hond (die half blind en doof is.) niet om te lopen als die zonder kijken de paddock in sukkelt. En ook de honden van mijn trainer had zij sneller in de gate dan ik om te ontwijken.

Dus ondanks dat ook deze "jaagt" in vrijheid, onder het zadel komt dat niet in haar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:13

anjali schreef:
safina schreef:
En geen haflinger, want die worden in dit topic verdacht vaak genoemd. :D

Ik heb een Haflinger gehad (helaas overleden op 37 jarige leeftijd} en die deed letterlijk geen vlieg kwaad. Of dit rasgerelateerd zou zijn dat vraag ik me af. Zou er nog verschil zijn tussen hengst,ruin of merrie? Ik vind de berichten hier onprettig, maar ik ben alle posters wel enorm dankbaar omdat ik dit niet wist. En dit kan me in de toekomst een miskoop besparen. Ik heb wel eens een verkoopadvertentie gezien waarin stond dat het betreffende paard ook lief zou zijn voor andere dieren. Ik vond dat toen een vreemde opmerking omdat ik dacht dat dat vanzelfsprekend was.Natuurlijk is er een heel verschil tussen noodzakelijke verdediging, en zinloos geweld tegen kleine ongevaarlijke dieren.Maar nu weet ik dus dat ik mijn onderzoeksplicht bij aankoop ook op dit soort zaken moet richten. En dat is bij een medische aankoopkeuring helaas niet vast te stellen.


En dat een paard zoiets nog nooit gedaan heeft is geen garantie dat hij het nooit zou doen. Je kunt het ook niet testen. Je kunt mijn pony een kip voorhouden, maar dan doet hij niks. Je kunt een hond rond z'n benen laten wandelen, maar ook dan reageert hij niet. Ik kan de kat in z'n voerbak zetten, maar hij zal eraf blijven. Bij de vorige eigenaar liep hij in de kudde in de polder. Daar waren geen nijnen en geen egels zoals hier. En daar was hij niet de baas in de kudde als tweejarig ruintje. Dus daar had hij zoiets nooit gedaan. Hoe kom je er dan achter? Jouw haflinger had op een dag ook zoiets kunnen doen. Uit lompigheid, speelsheid of wat dan ook. Je kunt het wel een beetje inschatten (dominant, voernijd, misschien ook wel ras), maar elk dier kan je ook gewoon op een dag enorm verrassen in z'n gedrag. En dan?

Ik zou trouwens nooit een paard verkopen aan iemand die daar zoveel moeite mee heeft. Geen enkel paard. Want als dat dier een keer instinctief of uit speelsheid een dier doodt, wens ik hem een nuchtere eigenaar toe, die dat weliswaar rot vindt, maar het wel begrijpt en een plek kan geven. En geen eigenaar die hem hierom gaat haten. Dat paard beseft namelijk niet dat hij iets verkeerd doet.

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 16:21

Ik denk dat haflingers over het algemeen dit soort dingen meer doen omdat die vaker speels en lomp zijn. Die van mij doet ook bewust niemand kwaad maar hij rent gewoon achter alles aan wat beweegt en gaat met z’n grote voeten ook nog weleens per ongeluk ergens bovenop staan. Geen agressief gedrag maar speels....

Rubs

Berichten: 540
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 16:39

Mijn lieve pluis is ook een moordenaar. Hij heeft eens een gans gedood. En het was geen 'per ongelukje', want de gans was in allemaal stukken gescheurd... En paardlief is een nrps, de leider van de kudde, en wel heel lief met de kleine shetjes in de kudde. Voor nieuwe paarden is hij keihard, die moeten uit de buurt blijven de eerste dagen en dan pas wordt hij/zij geaccepteerd. Maar een keer een nieuw paard dat achteraf kapot bleek te zijn (slachtpaard door een ander stiekum verkocht aan een handelaar) probeerde hij wel zowat te vermoorden. Heel naar was dat en dubbel zielig voor dat andere paard.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:11

Mijn mafje was onder het zadel de braafheid zelve waar het op andere dieren aan kwam. In de weide echter, had ze ook wel wat last van territoriumdrang. Ooit, op een vorige stal, liepen er ook schapen op de weide. De keer dat ze in "haar" weitje liepen werden de schapen gered doordat zij wel onder het onderste draadje door konden en mafje niet. Mafje had duidelijk cow sense. Was alleen niet het juiste dier ...

Zeedraakje

Berichten: 549
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:27

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt