Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:16

_/-\o_

Wauw!!!!

Ik wil les van jou! Heb ook een getraumatiseerde Spanjaard
Geen idee wat er mee gebeurt is maar als ik dit zie is er nog hoop!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:29

Max is prachtig geworden en heeft enorm geluk gehad bij jou uit te komen :j
Leuk ook om een stukje levensverhaal te lezen hoe je er ingerold bent.

Ik kan iedereen lessen van Arne aanbevelen.
Vorig jaar een paar gehad en zoveel geleerd en het maakte zoveel verschil in rijden.

Ik hoop komend jaar zeker weer les te kunnen volgen en meer te leren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:28

goldenarrow schreef:
Cer schreef:
Alles wat ik kan zeggen over de verandering van dit paard zou een understatement zijn, dus daar begin ik niet aan...

Maar deze toevoeging ook "er zijn nog zo wat dingetjes" :')
Dat het niet moeilijk is, geloof ik niet...

overigens, die cliniclijst voor NL ... kom maar door hoor :j

Hier wil ik even op reageren. Het is ergens wel moeilijk, maar aan de andere kant ook niet. Je zal er zelf altijd voor moeten werken, maar met een paar kleine dingen kan je eigenlijk al zo veel veranderen en leren. Vooral het afleren van de foute dingen is moeilijk, maar zodra je eenmaal door hebt dat een schouderbinnenwaarts, travers of appuyement gewoon al met het losrijden meegepakt kan worden en je echt niet hoeft te wachten tot de Z voor je er een keer mee begint, maak je het wel een stuk makkelijker voor jezelf :+ En ook vooral dat elk paard dat gewoon kan, zelfs al 'kent' hij het niet. Door je hulpen goed te geven is het voor een paard gewoon heel logisch.

Ik heb volgens mij 2 jaar terug voor het eerst les van Arne gehad en in die korte tijd heb ik zoveel meer geleerd dan in die 15 jaar ervoor := En ik ben er nog lang niet, maar dat maakt het ook wel weer heel gaaf om er mee bezig te zijn!

Wat is Max trouwens enorm opgeknapt Arne! Toch maar weer een bewijs van hoe ver je eigenlijk kan komen met correct trainen.

Feitelijk zet je bij het poetsen en opzadelen je paard al vaak een pasje om.
Dat is dan vaak geen juiste zijgang, maar paard snapt prima dat ie z'n lijf moet verzetten.
Aan ons om het op de juiste plaats en moment te vragen.

Nu ik jouw reactie lees, goldenarrow, besef ik ineens dat ik dit ook vaak meepak met het losrijden.
Ik heb zo'n elastiekje die tegelijk behoorlijk vast kan zitten in z'n lijf, maar handig genoeg is om alle kanten op te buigen. Alleen niet correct.
Met grote voltes losrijden merk ik het niet eens, als de cirkels wat kleiner worden en ik wil z'n schouder op de juiste plek hebben, dan krijg ik protest, omdat ie dan tegen z'n blokkade aanloopt.
Dan kan ik 100 grote voltes gaan rijden, maar pas als ie op kleinere cirkels de juiste buiging gaat doen, dan werken we ergens aan.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:32

Mijn complimenten. Wat de juiste manier van rijden met een paard kan doen. Ook een verademing dat je niet begint over Spaans paard en trauma.
Ik lees dat zo vaak terwijl dat niet nodig is en ook vaak niet het geval is.

Ik ben ongeveer 15 jaar geleden de klassieke rijkunst ingerold toen ik mijn eerste PRE kocht. Mijn toenmalige instructeur is opgeleid door Nuno en Borba. Helaas heb ik al lang geen les meer gehad, al zitten ze nog wel in mijn hoofd.

Ga zo door met al dat moois!

Mrs_Midnight

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:03

Wauw.... ik heb een nieuwe held gevonden....

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:06

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Toppers!
Wat gaaf om zóveel vooruitgang te zien in een paard!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:22

Geweldig! Ik was al bang nooit meer een ècht klassiek geschoold paard te zien! Gelukkig laat dit topic zien dat er nog hoop is voor de klassieke dressuur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:42

danzzz schreef:
ik klikte het topic aan in de verwachting een zuidlaardershet te zien die nu niets voller voor een wagentje loopt :)

Dat gevoel had ik ook even :D :D :D

danzzz schreef:
Om Airnt even bij te springen met betrekking tot de HKO, HKO gaat NOOIT over, gaat NOOIT weg de gevolgen (onstekingen ed) KUNNEN verminderen en zelfs helemaal weggaan, de aantasting van het weefsel door de ontstekingen niet, wel kunnen de gevolgen van die aantastingen door goed bewegen in redelijke mate wegblijven. Een paard hoeft dus helemaal geen last te hebben van HKO. Zie het als bijvoorbeeld een slijmbeursontsteking waar je door fysiotherapie geen last meer van hebt. In dit geval is de training de fysiotherapie voor dit paard. Het zit er nog wel, maar het paard heeft er geen last van.

Voor een groot deel juist.
HKO is een vergaarnaam van alle aan onsteking gerelateerde problemen in het hoefkatrolgebied. Feitelijk wordt inmiddels alle pijn in dit gebied HKO genoemd, ook als deze niet aan ontsteking gerelateerd is.
De klassieke HKO kennen we als een ontstekingsreactie aan de pezen door beschadiging/irritatie als gevolg van een slecht straalbeen. Dit kan verschillende oorzaken hebben: voeding, verkeerde belasting, verkeerd beslag, etc etc en is meestal gerelateerd aan slechte doorbloeding in het gebied. Het straalbeentje wordt poreus / ruw door het ontstaan van kanaaltjes (lolliepops). Dit irriteert de pees en veroorzaakt ontsteking.
Maar er zijn ook andere problemen in dit gebied die inmiddels onder HKO vallen zoals (chronische) weke delen problemen. Verkalking / aan de zijkant van het straalbeen etc etc. Valt allemaal hieronder.
Dus het is altijd eerst de vraag met welke vorm van HKO je te maken hebt. Veel problemen zijn met beslag en een andere manier van rijden op te lossen. Maar veel ook niet (voordat we in een holladiejee stemming komen :D ).

Desalniettemin, het paard ziet er super uit.
Ben ook wel benieuwd naar bewegende beelden. Zijn er ergens filmpjes te zien?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:58

Knap hoor! *\o/*

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:01

Wauw wat fantastisch! Altijd leuk én reuze interessant om jouw topics te openen!

En Max :+: Wat een geweldig knap paard, dat je daar wat in zag is misschien wel zijn redding geweest.

Ik zou dolgraag eens een clinic mee willen rijden van je! Ben je daar ook welkom met je spring KWPN-er, die niet op deze manier gereden is? Ik denk dat we er veel van zullen leren. :j

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:12

Lijkt mij ook gaaf om met die clinics mee te rijden, denk dat ik er veel van kan opsteken

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:37

Wauw, geweldig om te zien, veel bewondering voor je. (Ik bedacht mij even dat ik met mijn 'al wel weer 17 jaar rijervaring' nog niet eens in de buurt kom van jou rijden, haha.

Bedankt ook voor de heldere en fijne uitleg in het topic.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:48

Babootje schreef:
danzzz schreef:
ik klikte het topic aan in de verwachting een zuidlaardershet te zien die nu niets voller voor een wagentje loopt :)

Dat gevoel had ik ook even :D :D :D

danzzz schreef:
Om Airnt even bij te springen met betrekking tot de HKO, HKO gaat NOOIT over, gaat NOOIT weg de gevolgen (onstekingen ed) KUNNEN verminderen en zelfs helemaal weggaan, de aantasting van het weefsel door de ontstekingen niet, wel kunnen de gevolgen van die aantastingen door goed bewegen in redelijke mate wegblijven. Een paard hoeft dus helemaal geen last te hebben van HKO. Zie het als bijvoorbeeld een slijmbeursontsteking waar je door fysiotherapie geen last meer van hebt. In dit geval is de training de fysiotherapie voor dit paard. Het zit er nog wel, maar het paard heeft er geen last van.

Voor een groot deel juist.
HKO is een vergaarnaam van alle aan onsteking gerelateerde problemen in het hoefkatrolgebied. Feitelijk wordt inmiddels alle pijn in dit gebied HKO genoemd, ook als deze niet aan ontsteking gerelateerd is.
De klassieke HKO kennen we als een ontstekingsreactie aan de pezen door beschadiging/irritatie als gevolg van een slecht straalbeen. Dit kan verschillende oorzaken hebben: voeding, verkeerde belasting, verkeerd beslag, etc etc en is meestal gerelateerd aan slechte doorbloeding in het gebied. Het straalbeentje wordt poreus / ruw door het ontstaan van kanaaltjes (lolliepops). Dit irriteert de pees en veroorzaakt ontsteking.
Maar er zijn ook andere problemen in dit gebied die inmiddels onder HKO vallen zoals (chronische) weke delen problemen. Verkalking / aan de zijkant van het straalbeen etc etc. Valt allemaal hieronder.
Dus het is altijd eerst de vraag met welke vorm van HKO je te maken hebt. Veel problemen zijn met beslag en een andere manier van rijden op te lossen. Maar veel ook niet (voordat we in een holladiejee stemming komen :D ).

Desalniettemin, het paard ziet er super uit.
Ben ook wel benieuwd naar bewegende beelden. Zijn er ergens filmpjes te zien?

Dank voor je aanvulling en correctie

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:15

Echt knap. Paard heeft mazzel gehad en nu een goed leven bij jou.

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:31

Wauw, wat een transformatie!
Ik zou ook enorm graag een clinic/les bij willen wonen, al heb ik geen (eigen) paard. Kijken en luisteren lijkt me al zo ontzettend waardevol!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:37

Leuk dat het paard nu van die kunstjes kan :). Het zou heel erg leuk om een filmpje te zien van hoe hij nu loopt en heb je ook nog naar de ondervoet laten kijken de laatste tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:53

Wauw Arne, wat mooi! Zo had ik Max nog niet gezien, zoals hij was.

Knap werk *\o/*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:05

Ik ben echt volledig onder de indruk! Wat een mooie wijsheid en kennis! Ik heb je een bericht gestuurd voor les mogelijkheden. Wauw!

Jen4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:01

Amai! Als ik dat nu eens voor elkaar zou krijgen.......zucht! Machtige transformatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:54

Machtig. Ik zou ook zeer zeker interesse in kes of
Clinic hebben!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:26

Wat ik het allergrootste bewijs van jouw paardenkunde vind, is dat je in dat paard op die eerste foto de kwaliteiten al zag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:35

Mooie inspiratie nu ik met een paard zit wat echt meer dan een jaar (wat ik haar dacht te geven) nodig heeft om 'paard' te worden (lees: waar ik lekker mee kan rijden en niet eens meer dan dat). Dank je voor dit.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:58

Wow zeg, die zou je inderdaad niet meer herkennen! Fantastisch om zo'n transformatie te zien.
Heel erg interessant ook je manier van rijden. Ik heb op de manege ook alleen maar het ruk en plukwerk geleerd...

Varekaj schreef:
Zal waarschijnlijk Oost-Vlaanderen zijn, ergens tussen Gent en Brussel in. Heb 3 locaties in gedachten, zou een keer moeten polsen wat er allemaal mogelijk is en hoeveel animo qua ruiters.
Hangt er ook van af of een ruime buitenbak voldoende is, of dat men echt graag een binnenbak wil.

Hier heb ik ook wel interesse in! Helaas kan ik zelf niet meedoen aan een clinic aangezien mijn paard vorige maand overleden is. Maar alsnog lijkt het me interessant om gewoon te komen kijken. :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:35

Ik lees met veel plezier dit topic door, kijk met nog meer plezier naar de foto's.. :D

En naast dat -ook ik- dolgraag een cursus of clinic zou willen bijwonen met paardlief, vind ik dat je met zoveel passie en zo inspirerend schrijft in dit topic dat ik het helemaal geen vreemd idee zou vinden om al die kennis te bundelen in boekvorm. Ik leer écht al veel door alleen deze 6 pagina's al door te lezen..

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 00:35

LBLGypsyCobs schreef:
Ik ben serieus geneigd om geld terug te vragen wat ik betaalde voor veel van de rijlessen die ik kreeg.

Het is of je een cursus Engels gaat doen en terug komt met een schat aan Duitse woorden, maar nog steeds geen woord Engels spreekt.

lol ik heb een weekendje clinic bij Arne gereden en bij terugkomst m'n juf opgezegd :') Rekensommetje was simpel, met alle kosten er bij zat ik rond de €300 (huur trailer, camping slapen,...). €300/€12,5 (per les half uur) = 24 lessen frustratie uitgespaard :')