Wauw!!!!
Ik wil les van jou! Heb ook een getraumatiseerde Spanjaard
Geen idee wat er mee gebeurt is maar als ik dit zie is er nog hoop!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
goldenarrow schreef:Cer schreef:Alles wat ik kan zeggen over de verandering van dit paard zou een understatement zijn, dus daar begin ik niet aan...
Maar deze toevoeging ook "er zijn nog zo wat dingetjes"![]()
Dat het niet moeilijk is, geloof ik niet...
overigens, die cliniclijst voor NL ... kom maar door hoor
Hier wil ik even op reageren. Het is ergens wel moeilijk, maar aan de andere kant ook niet. Je zal er zelf altijd voor moeten werken, maar met een paar kleine dingen kan je eigenlijk al zo veel veranderen en leren. Vooral het afleren van de foute dingen is moeilijk, maar zodra je eenmaal door hebt dat een schouderbinnenwaarts, travers of appuyement gewoon al met het losrijden meegepakt kan worden en je echt niet hoeft te wachten tot de Z voor je er een keer mee begint, maak je het wel een stuk makkelijker voor jezelfEn ook vooral dat elk paard dat gewoon kan, zelfs al 'kent' hij het niet. Door je hulpen goed te geven is het voor een paard gewoon heel logisch.
Ik heb volgens mij 2 jaar terug voor het eerst les van Arne gehad en in die korte tijd heb ik zoveel meer geleerd dan in die 15 jaar ervoorEn ik ben er nog lang niet, maar dat maakt het ook wel weer heel gaaf om er mee bezig te zijn!
Wat is Max trouwens enorm opgeknapt Arne! Toch maar weer een bewijs van hoe ver je eigenlijk kan komen met correct trainen.
danzzz schreef:ik klikte het topic aan in de verwachting een zuidlaardershet te zien die nu niets voller voor een wagentje loopt
danzzz schreef:Om Airnt even bij te springen met betrekking tot de HKO, HKO gaat NOOIT over, gaat NOOIT weg de gevolgen (onstekingen ed) KUNNEN verminderen en zelfs helemaal weggaan, de aantasting van het weefsel door de ontstekingen niet, wel kunnen de gevolgen van die aantastingen door goed bewegen in redelijke mate wegblijven. Een paard hoeft dus helemaal geen last te hebben van HKO. Zie het als bijvoorbeeld een slijmbeursontsteking waar je door fysiotherapie geen last meer van hebt. In dit geval is de training de fysiotherapie voor dit paard. Het zit er nog wel, maar het paard heeft er geen last van.
Babootje schreef:danzzz schreef:ik klikte het topic aan in de verwachting een zuidlaardershet te zien die nu niets voller voor een wagentje loopt
Dat gevoel had ik ook even![]()
![]()
danzzz schreef:Om Airnt even bij te springen met betrekking tot de HKO, HKO gaat NOOIT over, gaat NOOIT weg de gevolgen (onstekingen ed) KUNNEN verminderen en zelfs helemaal weggaan, de aantasting van het weefsel door de ontstekingen niet, wel kunnen de gevolgen van die aantastingen door goed bewegen in redelijke mate wegblijven. Een paard hoeft dus helemaal geen last te hebben van HKO. Zie het als bijvoorbeeld een slijmbeursontsteking waar je door fysiotherapie geen last meer van hebt. In dit geval is de training de fysiotherapie voor dit paard. Het zit er nog wel, maar het paard heeft er geen last van.
Voor een groot deel juist.
HKO is een vergaarnaam van alle aan onsteking gerelateerde problemen in het hoefkatrolgebied. Feitelijk wordt inmiddels alle pijn in dit gebied HKO genoemd, ook als deze niet aan ontsteking gerelateerd is.
De klassieke HKO kennen we als een ontstekingsreactie aan de pezen door beschadiging/irritatie als gevolg van een slecht straalbeen. Dit kan verschillende oorzaken hebben: voeding, verkeerde belasting, verkeerd beslag, etc etc en is meestal gerelateerd aan slechte doorbloeding in het gebied. Het straalbeentje wordt poreus / ruw door het ontstaan van kanaaltjes (lolliepops). Dit irriteert de pees en veroorzaakt ontsteking.
Maar er zijn ook andere problemen in dit gebied die inmiddels onder HKO vallen zoals (chronische) weke delen problemen. Verkalking / aan de zijkant van het straalbeen etc etc. Valt allemaal hieronder.
Dus het is altijd eerst de vraag met welke vorm van HKO je te maken hebt. Veel problemen zijn met beslag en een andere manier van rijden op te lossen. Maar veel ook niet (voordat we in een holladiejee stemming komen).
Desalniettemin, het paard ziet er super uit.
Ben ook wel benieuwd naar bewegende beelden. Zijn er ergens filmpjes te zien?
Varekaj schreef:Zal waarschijnlijk Oost-Vlaanderen zijn, ergens tussen Gent en Brussel in. Heb 3 locaties in gedachten, zou een keer moeten polsen wat er allemaal mogelijk is en hoeveel animo qua ruiters.
Hangt er ook van af of een ruime buitenbak voldoende is, of dat men echt graag een binnenbak wil.
LBLGypsyCobs schreef:Ik ben serieus geneigd om geld terug te vragen wat ik betaalde voor veel van de rijlessen die ik kreeg.
Het is of je een cursus Engels gaat doen en terug komt met een schat aan Duitse woorden, maar nog steeds geen woord Engels spreekt.