Na 3 jaar weer in de baan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:18

Ik volg je topics altijd en reageer normaal eerder, maar je kreeg al zoveel opmerkingen dat ik dacht.. Ik lees alleen mee haha.

Nu na je filmpje bekeken te hebben toch besloten om te reageren. Overigens verbaasd dat er nog niemand op gereageerd heeft.

Ben zo blij dat je nu bezig bent met het zoeken naar de oplossing voor je zadel i.c.m. haar bouw. Echt super! Denk dat je daar echt heel veel in kan verbeteren wat je ook verder gaat helpen in het rijden.

Nu je filmpje.. ik vond het er eerlijk heel fijn uitzien, veel meer in een horizontaal evenwicht. Ik vind het er vriendelijk uitzien en ze loopt veel lekkerder door haar lijf.

Nog een tip, bij zijkanten zie ik dat je je binnenhand richting de hals en naar je toe haalt. Probeer juist deze hand wat meer te ontspannen en iets meer naar voor en binnen te houden. Probeer de buiging met je binnenbeen en buitenhand te krijgen en behouden i.p.v. je binnenhand (deze alleen maar gebruiken ter begeleiding). Krijg je een veel betere lengtebuiging van.

Zonnetje81

Re: Na 3 jaar weer in de baan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:47

Ik vind persoonlijk de basis niet op orde om allerlei Z oefeningen te rijden die daardoor allemaal stuk voor stuk mislukken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:02

Ik heb vanmiddag het laatste filmpje bekeken maar moest weg naar een verjaardag en heb nog niet gereageerd omdat ik er best veel van vond, helaas niet zo positief.
Als eerste zou ik willen vragen wat je er zelf van vind murosch?
Je doet allerlei zijgangen maar je paard is niet recht, niet in balans of overbuigt of valt door de schouder. Ik vind 't tempo te hoog en het paard maakt de passen niet af hierdoor. het ziet er allemaal afgeraffeld en onvoorbereid uit.
Ik zou veel meer tijd besteden aan de juiste uitvoering van de oefeningen die je hier laat zien, er gaat per oefening te veel mis en je doet alweer wat anders, wie helpt jou? En hoe werk je dan door deze oefeningen heen? Welk doel heb je met deze oefeningen te rijden? Hier bedoel ik mee, wat wil je verbeteren en waar ben je tevreden mee?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 20:32

Ik heb deze oefeningen niet als doel, maar als middel en waarover ik heel content ben is dat ze stukken rechter en meer in evenwicht is hierdoor. Dat de uitvoering niet z-waardig is is op dit punt helemaal niet erg, omdat ze geen z is en ook niet hoeft te worden. Wel leert ze met deze oefeningen een stukje kracht en lenigheid ontwikkelen. Door die kracht en lenigheid kan ze zich uiteindelijk beter dragen waardoor de uitvoering ook beter gaat worden (meer verzameld, want dat is waar je denk ik nu op doelt knollentuin). Ze is nu trouwens rechter dan ooit tevoren, met name in de galop. Het is niet dat dit dagelijkse kost is, we wisselen veel af in het werk.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:33

In het verleden ben ik ook erg kritisch geweest naar Murosch en ben ik nog steeds, probeer wel realistisch te blijven.

Als ik zie waar Murosch is begonnen en waar ze nu is, mag ze echt wel trots zijn. Het is verre van perfect en er zitten zeker dingen aan waaraan gewerkt moeten worden. En zijn de oefeningen te vroeg? Waarschijnlijk. Toch zie ik ook mooie stukjes tussendoor, ookal is het maar een pasje.

Kijk op menigeen wedstrijd en genoeg Z combinaties die het zeker niet beter kunnen.

Ik zie groei en een paard dat steeds fijner gaat lopen, een zadel die beter lijkt te liggen en een ruiter die er alles aan doet om het dier steeds meer te verbeteren. Op haar eigen manier en dat zal gaan met vallen en opstaan. Ze is vriendelijk en geeft het dier de ruimte (behalve dan de blokkerende binnenhand).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:42

Dan raad ik je aan om in de oefeningen jezelf eens te gaan leren ze in een langzamer tempo te gaan doen, als eerste begin eens bij de wending, je knalt nu door de bocht en met alle restverschijnselen van een in mijn ogen matige wending begin je halsoverkop aan je zijwaarts, ga eens alles uitsplitsen.

Man m'n handen jeuken, je kan zoveel meer uit dit paard halen met duidelijker trainingsplan.
Ik zie nl nog geen rechter paard, nog lang niet. Stop in je wijken eens na 4passen en maak dan eens recht en stel om en wijk terug.
Maak in je wijken een overgang naar de stap terwijl je blijft wijken, ga eens wijken zonder stelling met een recht paard rechte hals en geen stelling, wijk eens met een gebogen paard, maar bereid voor en werk af

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 20:50

Dank je, met die tips kan ik zeker wel iets knollentuin. Wil ik ook zeker wel mee bezig gaan hoor en ik ben het met je eens dat de voorbereidingen vanuit de wendingen veel beter kunnen ook. Dat zijn fijne tips. Omstellen en terugwijken doe ik vaker trouwens, ik ben alleen qua ruimte wat beperkt in mijn bak omdat hij maar 16x34 meter is. Daarom doe ik dat soort dingen dan meestal op een volte. Ik laat bijna nooit filmpjes maken en daarom was ik nu een beetje gefixeerd op de lange zijdes en middellijn vanwege degene die filmde. Ik wou het zelf ook graag even als spiegel terug zien.

Mbt rechter in de galop, dat is echt wel al een stuk verbeterd. Ik kan nu de voorhand beter voor de achterhand plaatsen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:21

Ik vond het fijne trainingsfilmpjes murosch. Je zit er zoveel fijner op met dit zadel vind ik, en ze loopt ook weet heel anders. Nee ze loopt niet verzameld maar daarom mogen die zijgangen wel hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:24

Filmpje opnieuw bekeken maar blijf bij mijn mening. Ze begint veel meer door haar lijf te lopen en vele oefeningen rij je echt prima, zij het wel losmakend en niet verzamelend. Dikke prima toch.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 21:40

Cardy jij trouwens ook bedankt voor je reacties en je tip, die neem ik ook mee hoor!

Poes, dank je wel. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:19

Alleen het filmpje gekeken en ik moet toch eggen dat het wel een heel verschil is met waar je vandaan bent gekomen zeg.
Ipv die lange uit elkaar gevallen slungel loopt er nu toch weer echt een paard onder het zadel.
Nee natuurlijk nog geen perfectie, maar echt een groot verschil. Knap hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:01

poes schreef:
Ik vond het fijne trainingsfilmpjes murosch. Je zit er zoveel fijner op met dit zadel vind ik, en ze loopt ook weet heel anders. Nee ze loopt niet verzameld maar daarom mogen die zijgangen wel hoor.

Ik geloof ook niet dat Knollentuin verzameling bedoelt. Maar je moet wel een goede uitgangspositie hebben om een oefening goed te rijden, zodat je paard ook wat aan die oefening heeft. De oefening dus goed voorbereiden en afmaken. Eerst rechtmaken dan wijken, etc. Als je paard over de schouder weg valt, mist de oefening zn doel en effect. Daarbij is het ook een goede meetlat om te voelen wat je paard aankan en wat (nog) niet. Wijken is overigens L niveau en geen Z :D

Maar ik ben het eens met de rest. Er zit vooruitgang in. Wat meer aan elkaar doet je paard duidelijk goed. Ben benieuwd wat het dekje nog kan doen tegen het naar voren schuiven van het zadel.
Probeer je handen lager te houden; ellebogen losjes langs je lichaam; hoe hoger je handen, hoe meer je paard duikt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:44

De hogere handhouding zorgt voor sturing vanuit de mondhoeken ipv druk op de lagers..zo is mij geleerd.
Van wie heb je les ts?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:34

pol1 schreef:
De hogere handhouding zorgt voor sturing vanuit de mondhoeken ipv druk op de lagers..zo is mij geleerd.
Van wie heb je les ts?

Zolang de hand/elleboog in een rechte lijn naar de mond vormen blijft de inwerking zacht en krijg je geen extra druk op de lagen.
In het laatste geval zou je echt je handen naar beneden moeten "afdrukken".
Bij een paard dat al zo de neiging heeft tot duiken, is het beter je handen niet te hoog te houden.
Als je je ellebogen teveel "hoekt" is de teugelvoering ook minder zacht.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 10:17

Ik reageer niet zo vaak op je topics, maar ik bekijk ze altijd wel. Je vooruitgang is zeker zichtbaar en ik vind dat je super met die stortvloed aan tips omgaat, ook al worden ze soms niet altijd even prettig gebracht. Je doet duidelijk je best voor je paard en dat is de allerbeste uitgangspositie!

Je nieuwe zadel vind ik ook veel fijner ogen, zowel voor je paard als voor jou. Wellicht kun je straks met anders opvullen oid nog net iets fijner afstellen. Ik ben ook benieuwd wat die onderlegger gaat doen!
Dat je in je dressuurzadel niet lekker kunt zitten begrijp ik heel goed. Ik ben klein (rond de 1,60m en met maat 34) maar ook ik zou met mijn korte pootjes op geen enkele manier lekker kunnen zitten in dat zadel, het lijkt gewoon de benen van de ruiter onder zijn eigen zwaartepunt vandaan te halen. Dat vergroot jouw naar voren kieperen natuurlijk alleen maar.

Heel veel plezier met het doorvoeren van al je nieuwe ideeën!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 12:17

Bedankt voor de reacties. Fijn om opbouwende tips te krijgen.

Vwb mijn handen. Ik vind het wel "leuk" dat daar iets van werd gezegd, want het betekent in ieder geval dat het wel zichtbaar is dat ik daar iets "anders" mee aan het doen ben. Ik had namelijk steeds mijn teugels aan de lange kant waardoor ik mijn handen te dicht bij mijn lichaam hield (is denk ik zelfs nog wel te zien op de foto's in de OP) en daar wou ik mee aan het werk. Dus teugels wat korter, handen meer voor me houden. En nu.. heb ik ze inderdaad iets te hoog. Ik ben het er helemaal mee eens dat de lijn van het bit naar de elleboog (dus langs de teugel en mijn onderarm) 1 rechte lijn zou moeten zijn en daar hoort geen knik in te zitten, dus daar moet ik nog even mijn weg beter in vinden. Ik noemde eerder in het topic dat ik eraan moet wennen om mijn teugels voor mijn gevoel zo kort te houden, omdat ik niet veel voor me heb, maar ik doe mijn best.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:00

Misschien is het makkelijk om dan vorig jezelf een geheugensteuntje te gebruiken, bijvoorbeeld een lintje in de manen waar je handen boven moeten blijven?
Je kan jezelf dan aanleren je schouders en ellebogen te laten afhangen en de teugels te 'duwen' in plaats van terughouden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:03

Zou zitles geen optie zijn voor je?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:59

Wat fijn dat je een ander zadel hebt *\o/* Ik hoop dat een goede riser je nog verder gaat helpen. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen +:)+

Of je paard nu opwaarts of neerwaarts is, je zadel moet zo gebalanceerd zijn dat jij in evenwicht kan zitten.
Je zit echt te worstelen met je lijf in dat oude zadel. Je zit dan vast in een vicieuze cirkel. Paard loopt met de schoft naar beneden, zadel verergert dat nog eens en jij moet alle zeilen bijzetten om niet naar voren te kantelen, waarbij het zadel alleen maar verder naar voren schuift en zij nog meer haar schoft naar beneden duwt.
Pas als het zadel echt vrijheid geeft om de schoft te liften en de balans zo legt dat jij op je billen kan zitten, dan kan zij weer haar schoft omhoog brengen. Als zij haar schoft omhoog kan brengen, kan jij weer beter zitten en blijft het zadel ook beter liggen. Cirkeltje rond :D

Die oude foto's trouwens := Je zit nog net niet op de hals :')

Ik denk dat zitles (bijv. Centered riding) je ook veel zou kunnen brengen. Dat geldt eigenlijk voor iedereen :D maar zeker als je pijn hebt in knieen en onderrug, dan kan dat echt heel fijn zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:05

Murosch schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens dat de lijn van het bit naar de elleboog (dus langs de teugel en mijn onderarm) 1 rechte lijn zou moeten zijn en daar hoort geen knik in te zitten, dus daar moet ik nog even mijn weg beter in vinden. Ik noemde eerder in het topic dat ik eraan moet wennen om mijn teugels voor mijn gevoel zo kort te houden, omdat ik niet veel voor me heb, maar ik doe mijn best.

Een klein knikje mag zeker (kun je meeveren) maar zo hoog en gehoekt zorgt ervoor dat je hand stug wordt en je hand eerder over de hals gaat bij de teugelvoering.

Eens met Sanne83 dat centered riding voor jou mogelijk een goede optie is. Dat maakt je meer bewust van wat je eigen lichaam/houding voor invloed heeft op de houding van je paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 07:28

Dat zou misschien nog wel iets zijn, maar nu eerst even de nadruk op het zadel en ik wil straks in het najaar weer gaan lessen bij de instructrice waar ik enkele jaren geleden heb gelest. Ik weet zeker dat zij me ook een heel eind op weg kan helpen, ik kon alleen lange tijd niet naar haar toe omdat ik geen trailer had en zij enkel les geeft op haar eigen locatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:06

Murosch schreef:
Dat zou misschien nog wel iets zijn, maar nu eerst even de nadruk op het zadel en ik wil straks in het najaar weer gaan lessen bij de instructrice waar ik enkele jaren geleden heb gelest. Ik weet zeker dat zij me ook een heel eind op weg kan helpen, ik kon alleen lange tijd niet naar haar toe omdat ik geen trailer had en zij enkel les geeft op haar eigen locatie.

Had jij toen les bij Monique de Rijk? Staat me zoiets van bij.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:09

De laatste foto in de OP is het mooiste, big smile en genieten, daar gaat het om.
Wat leuk dat het voor herhaling vatbaar is!
~heb het topic niet doorgelezen, de foto's zeggen genoeg en zijn leuk om naar te kijken~

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 13:17

Nee babootje, dat was veel later pas. Ik bedoel iemand anders. Ik noem haar naam hier niet. Je mag me wel pbtje sturen daarover als je wilt anders.

Gillbo dank je wel!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:43

Mag ik inhaken?

Ik zie zo'n enorme verbetering, daar mag je heel erg trots op zijn. Je houding in de video is echt stukken beter en vooral je beenhouding is veel beter!

Nu zie ik inderdaad ook dat je heel haastig rijdt, niet dat ik een te hoog tempo zie, maar je maakt de oefeningen in mijn ogen niet af en gaat er ook te slordig in.
Misschien, om haar sterker te maken, zou je wat meer rust moeten pakken tussen de oefeningen door, neem af en toe even wat meer tijd om haar ergen in te buigen bijvoorbeeld. Vraag na een appuyement niet gelijk wat anders, in een zin van;hier de volte op, van hand verander, veranderen van tempo, etc.
Je hebt inderdaad een kleine bak, maar ik denk dat het echt netter oogt als je wat meer rust pakt! :D