Shan en ik @ wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:01

pol1 schreef:
Kim zou ook kunnen kiezen voor een volwaardig supplement zodat ze iig zeker weet dat ie de juiste voedingswaarde binnen krijgt!

Marstall Force zou goed kunnen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:03

Naar eventueel bijvoeren toe lijkt het mij beter dat TS dit overlaat aan de staleigenaar en de DA. Zij kunnen in dit geval waarschijnlijk beter inschatten welk voer aangeraden is voor dit paard. Verschillende mensen vinden het paard eerder sloom ogen, maar de TS zegt dat hij toch behoorlijk pittig uit de hoek kan komen.
Het volledige voerschema zou moeten bekeken worden, van hooi/voordroog, aantal uur weidegang, ... Het paard zou toch tegen de winter een beetje reserve mogen hebben.
Zelf ben ik zeer tevreden van bietenpulp. Zorgt bij mijn paarden dat ze er mooi gevuld gaan uitzien, zonder te veel overbodige energie.

dromertje2

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:11

Wat de 1 pittig vind is dit niet voor een ander natuurlijk.
Als je al wat bang en onzeker bent, vind je al gauw een paard pittig terwijl gewoon vlot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:17

Kim moet dit, Kim kan dat...

Kim kan hooguit bij de stalbaas navragen wat hij krijgt en hoeveel en op basis daarvan even polsen of dat aangepast kan worden. Voor een paard wat onbeperkt hooi krijgt is hij inderdaad schraal, maar dat kan te wijten zijn aan die wormbesmetting. Van daaruit kan ook de zichtbare spierafname voortkomen trouwens.

Dus voor we allemaal gaan roepen dat hij fout getraind wordt of te weinig: het kan aan meer liggen dan alleen dat. Als je paard fysiek niet voldoende uit zijn voeding kan halen om de spierontwikkeling minimaal stabiel te houden, dan mag je trainen wat je wil. Meer zelfs, als je paard niet voldoende uit de voeding kan halen voor de gevraagde (zeer lichte) arbeid, dan gaat hij net de spieren aanspreken en afbreken om toch maar aan de nodige energie te geraken ipv opbouwen.

Laat Kim beginnen bij het begin en alles op een rijtje zetten. Voor nu is dat die wormen bestrijden, bekijken hoe en wat ivm voeding, zorgen dat er weer wat spekjes op Shan komen en dan rustig aan lekker verder opbouwend aan de slag gaan samen met haar instructie.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:23

Eerlijk gezegd, ik heb de foto's nog eens goed bekeken maar ik vind Shan helemaal niet schraal ogen. Wat verstaan jullie onder schraal dan? Blijkbaar ook een persoonlijke interpretatie. Het gebrek aan spieren kan het niet-ronde uiterlijk verklaren? Ik vind hem niet minder ogen dan toen ze hem net had. Maar hij is ook niet ronder geworden. Lijkt mij dat hij voor zijn huidige conditie voldoende krijgt. Maar het is wel goed om echt eens uit te vragen hoeveel hij krijgt aan krachtvoer. Als eigenaar heb je dat recht te weten wat er precies gevoerd wordt.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:34

Voor een paard met een vorm van bloedwormen vind ik het allemaal nog wel meevallen. Goed dat je er op tijd bij was TS. :)

Iedereen met tips over voer e.d. hebben vast het stuk over de bloedwormen niet gelezen? Ik zou eerst dat kuurtje er maar tegenaan gooien en kijken hoe hij er dan bij staat. Het klinkt namelijk alsof hij voldoende eten krijgt.

Vind dat je het allemaal goed oppakt TS, het commentaar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:47

Hoezo zou ts dat aan de stalbaas over moeten laten? Het is toch haar paard?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:48

karijn schreef:
Meer brok om meer spiermassa te kweken, is je doel voorbij schieten. Meer spiermassa krijg je door meer trainen en anders trainen. Meer brok (en ander spul anders dan hooi/gras) zorgt er alleen maar voor dat hij of heter wordt of luier. Een heter paard kan Kim niet gebruiken met haar beperkte kennis en ervaring. Pas als hij meer in het werk komt te staan, kan je meer brok gaan voeren.
De kijkers hier willen graag een paard zien met meer spiermassa, vinden hem schraal dus hij moet dikker worden. Belangrijkste nu is dat het paard los in zijn lijf wordt. Pas dan kan je gaan werken aan spiermassa en gewicht. Daarnaast moet hij conditie gaan krijgen om langer aan het werk te kunnen zijn. Dat betekent dat hij wel eens over zijn grenzen heen moet gaan. En daar is die extra ruiter voor nodig. Iemand die dat weet, kan en ook weet wanneer het even genoeg is. Dat is de ervaring van voelen.

Een atleet en een bodybuilder hebben een verschillend dieet.
Zo moet je dat ook met paarden zien.
Een dressuurpaard gaat richting de bodybuilder en heeft meer (gezonde) voering nodig om de spieren te laten groeien.
Ga je bespiering trainen op het dieet van een atleet, krijg je juist afbraak.

Heb ook jaren op een pensionstal gestaan en zolang mijn pony en paard er goed uit zagen, ook niet bewust mee bezig gehouden (wel het aantal voorbeurten). Echter had mijn jonge paard ineens meer nodig omdat hij snel groeide, dan ga je eens kijken.

Nu hebben we Welsh pony's aan huis en moeten soms naar de keuring of show, dan is het voeren ook een belangrijk onderdeel naast de training.
Heb daar ook weer veel van geleerd.

Iig is duidelijk dat hoe en wat je moet voeren , daar heel veel meningen over zijn.
Daarbij is het belangrijk om vooral naar je paard te kijken.

Ik vind 4 x pw rijden meer dan genoeg hoor.
Reed mijn vorige paard met max 3 x pw en max 1x per maand een wedstrijd toch naar de Z dressuur.
Daartussen zaten vaak nog wat weken vakantie.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:53

Ik zou helemaal gek worden als ik TS was met al die adviezen :')
Lekker je instructrice, stalbaas en eventuele andere persoon vragen bij je in de buurt die er verstand van heeft. Kom je vast een heel eind +:)+

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:50

Majabeestje schreef:
Lekker je instructrice, stalbaas en eventuele andere persoon vragen bij je in de buurt die er verstand van heeft. Kom je vast een heel eind +:)+

Dit dus..
Ik lees al langer mee met de topics van Kim.
En ik heb heel veel respect voor Kim, haar manier van reageren en het feit dat ze toch dingen blijft posten.

Laten we nou niet elke keer bovenop haar duiken met alle goedbedoelde adviezen en wat ze allemaal wel niet moet doen.
Kim ik hoop dat je er qua advies waar je iets aan hebt wat van op kan steken en probeer de rest langs je heen te laten glijden. Er hebben een aantal mensen reageerd waar je wel van op aan kan qua advies.

Heel veel plezier en succes gewenst met Shan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:59

Arethe schreef:
En ik heb heel veel respect voor Kim, haar manier van reageren en het feit dat ze toch dingen blijft posten.

Laten we nou niet elke keer bovenop haar duiken met alle goedbedoelde adviezen en wat ze allemaal wel niet moet doen.
Kim ik hoop dat je er qua advies waar je iets aan hebt wat van op kan steken en probeer de rest langs je heen te laten glijden. Er hebben een aantal mensen reageerd waar je wel van op aan kan qua advies.

Als Kim alleen maar wilde boscrossen met Shan dan zou ze denk ik minder adviezen krijgen.
Maar Kim wil meer met haar paard en vooral ook meer leren.
Dan heeft ze er niets aan als we blijven zeggen dat ze het allemaal zo goed doet.
Want dat is nu eenmaal niet de waarheid. Shan ziet er belabberd, futloos en onbespierd uit.
Bloedwormen. Natuurlijk, kan dat zn effect hebben, maar dan moet je het toch wel al ver hebben laten komen.

Aangezien de paarden van stal uit worden ontwormd (had ik zo begrepen) is het de stal ook wel te verwijten, mocht de bloedworminfectie echt de oorzaak zijn van zijn achteruitgang. Maar dat zal niet de oorzaak zijn van zijn stramme bewegen en onregelmatig lopen. Het hoeft echt geen topper te worden, maar als Kim niet leert hoe een gezond paard eruit moet zien en hoort te bewegen, dan wordt het helemaal niks.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:45

Babootje schreef:
Arethe schreef:

Als Kim alleen maar wilde boscrossen met Shan dan zou ze denk ik minder adviezen krijgen.
Maar Kim wil meer met haar paard en vooral ook meer leren.
Dan heeft ze er niets aan als we blijven zeggen dat ze het allemaal zo goed doet.
Want dat is nu eenmaal niet de waarheid. Shan ziet er belabberd, futloos en onbespierd uit.
Bloedwormen. Natuurlijk, kan dat zn effect hebben, maar dan moet je het toch wel al ver hebben laten komen.

Aangezien de paarden van stal uit worden ontwormd (had ik zo begrepen) is het de stal ook wel te verwijten, mocht de bloedworminfectie echt de oorzaak zijn van zijn achteruitgang. Maar dat zal niet de oorzaak zijn van zijn stramme bewegen en onregelmatig lopen. Het hoeft echt geen topper te worden, maar als Kim niet leert hoe een gezond paard eruit moet zien en hoort te bewegen, dan wordt het helemaal niks.

Volgens mij zeg ik nergens in mijn bericht dat Kim niet nog wat te leren heeft.
Ik zeg alleen we niet met z'n allen bovenop haar hoeven te duiken als ze na maanden weer eens een topic opent. Volgens mij is de boodschap duidelijk en dat hoeft telkens opnieuw herhaalt te worden.
En ik zeg ook in mijn bericht dat er genoeg goede adviezen staan waar ze wel iets mee kan.

Maar als met z'n alleen op Kim duiken jouw manier als 55 jarige om een 16 jarig meisje iets te kunnen leren? Denk je er eerder mee bereikt dat er niets meer op bokt wordt gezet en je niet weet welke kant het op gaat met ze.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:58

Op zich is het ook niet goed als het niet herhaald wordt, want dan denk je dat het de mening is van slechts één enkele Bokker.
Daar zou ik ook niet zoveel waarde aan hechten.
Sommige reacties kunnen wel wat minder aangezien de ts er wel voor open blijft staan, maar vergeet vooral de reacties niet die echt uitgebreid zijn en leerzaam.

Ik zou er iig ook voor gaan om er meer kilo's op te krijgen en met rijden proberen om je doelstellingen te halen. Maak voldoende foto's (ontwikkeling paard en houding) om te vergelijken of je op de juiste weg zit.
Daarnaast wat filmpjes voor de beweging - een houterig paard is niet goed en is niet altijd even duidelijk op de foto.

Heb zelf ook wel eens een dure instructeur gehad die achteraf voor ons als combinatie niet de juiste was, maar heb bij andere cominaties met deze instructeur wel vooruitgang gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:10

Arethe schreef:
Majabeestje schreef:

Dit dus..

Heel veel plezier en succes gewenst met Shan

Nou, dat dus. :j Kim, ik heb maar één advies voor jou en Shan: Have fun!!!

Veeg je kont af met al die online rijlessen, voeradviezen en andere goedbedoelde bemoeierij hier. Volg je hart! Ga dingen doen waar je paard plezier in heeft en waar je zelf ook blij van wordt. Maak lol met die knol!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:34

Zonder bokt had TS er (waarschijnlijk) ook niet achter gekomen dat Shan bloedwormen heeft. ''Lekker lol met je knol'' is inderdaad hartstikke leuk als je paard gezond is en het kan permitteren om afentoe een foutje van de ruiter door de vingers te zien, maar hier is gewoon een hoop werk aan de winkel voor de gezondheid en het lichaam van Shan. Die zit nu zo oncomfortabel in zijn lijf dat iedere 'fout' van TS 3x zo hard aankomt dan op een gezond paard.

Als dat allemaal op orde is kan ze inderdaad lekker haar hart gaan volgen en een hoop plezier maken, maar eerst moet Shan gezond worden. En dat is hij niet met zo'n lichaam+bloedwormen+incorrecte voeding...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:41

zonder bokt was ts er wel achter gekomen dat shan bloedwormen heeft, dae stalhouder doet iedere 3 maanden een mestonderzoek. Dit is zonder hulp van bokt gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:41

Danique schreef:
Zonder bokt had TS er (waarschijnlijk) ook niet achter gekomen dat Shan bloedwormen heeft. ''Lekker lol met je knol'' is inderdaad hartstikke leuk als je paard gezond is en het kan permitteren om afentoe een foutje van de ruiter door de vingers te zien, maar hier is gewoon een hoop werk aan de winkel voor de gezondheid en het lichaam van Shan. Die zit nu zo oncomfortabel in zijn lijf dat iedere 'fout' van TS 3x zo hard aankomt dan op een gezond paard.

Als dat allemaal op orde is kan ze inderdaad lekker haar hart gaan volgen en een hoop plezier maken, maar eerst moet Shan gezond worden. En dat is hij niet met zo'n lichaam+bloedwormen+incorrecte voeding...

Ze is erachter gekomen omdat ze daar op stal iedere drie maanden testen. Voor de rest vind ik dat je enorm zeurt. Echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:51

Oke!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:06

safina schreef:
Kim, ik heb maar één advies voor jou en Shan: Have fun!!!

Veeg je kont af met al die online rijlessen, voeradviezen en andere goedbedoelde bemoeierij hier. Volg je hart! Ga dingen doen waar je paard plezier in heeft en waar je zelf ook blij van wordt. Maak lol met die knol!!!

Lol met de knol, daar ben ik helemaal voor. Maar wanneer een paard in zo'n houding loopt, en zo schraal is, dan is dat schadelijk voor zijn lichaam. Dan wordt het 'lol ten koste van die knol !!
Daarom heb ik ook de indruk dat de begeleiding niet helemaal ok is, stalhouder en/of instructrices zouden toch veel sneller moeten opmerken dat het niet de goede kant opgaat. Die zien het niet of willen het niet zien.
Dan kan iedereen in dit topic wel zeggen dat TS fantastisch goed bezig is, dat is voor iedereen het leukste, behalve voor het paard.
Dressuur is er tenslotten niet voor het mooie plaatje, maar om een paard sterker en soepeler te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:13

Sclimpre, dat is precies wat ik zeg maar dan ben je blijkbaar een zeur _O-

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:20

Dan zijn we al (minstens) met z'n 2 *\o/*

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:36

sneeuwpop schreef:
karijn schreef:
Meer brok om meer spiermassa te kweken, is je doel voorbij schieten. Meer spiermassa krijg je door meer trainen en anders trainen. Meer brok (en ander spul anders dan hooi/gras) zorgt er alleen maar voor dat hij of heter wordt of luier. Een heter paard kan Kim niet gebruiken met haar beperkte kennis en ervaring. Pas als hij meer in het werk komt te staan, kan je meer brok gaan voeren.
De kijkers hier willen graag een paard zien met meer spiermassa, vinden hem schraal dus hij moet dikker worden. Belangrijkste nu is dat het paard los in zijn lijf wordt. Pas dan kan je gaan werken aan spiermassa en gewicht. Daarnaast moet hij conditie gaan krijgen om langer aan het werk te kunnen zijn. Dat betekent dat hij wel eens over zijn grenzen heen moet gaan. En daar is die extra ruiter voor nodig. Iemand die dat weet, kan en ook weet wanneer het even genoeg is. Dat is de ervaring van voelen.

Een atleet en een bodybuilder hebben een verschillend dieet.
Zo moet je dat ook met paarden zien.
Een dressuurpaard gaat richting de bodybuilder en heeft meer (gezonde) voering nodig om de spieren te laten groeien.
Ga je bespiering trainen op het dieet van een atleet, krijg je juist afbraak.

Heb ook jaren op een pensionstal gestaan en zolang mijn pony en paard er goed uit zagen, ook niet bewust mee bezig gehouden (wel het aantal voorbeurten). Echter had mijn jonge paard ineens meer nodig omdat hij snel groeide, dan ga je eens kijken.

Nu hebben we Welsh pony's aan huis en moeten soms naar de keuring of show, dan is het voeren ook een belangrijk onderdeel naast de training.
Heb daar ook weer veel van geleerd.

Iig is duidelijk dat hoe en wat je moet voeren , daar heel veel meningen over zijn.
Daarbij is het belangrijk om vooral naar je paard te kijken.

Ik vind 4 x pw rijden meer dan genoeg hoor.
Reed mijn vorige paard met max 3 x pw en max 1x per maand een wedstrijd toch naar de Z dressuur.
Daartussen zaten vaak nog wat weken vakantie.

En dat is dus mijn punt. Als je gewoon je paard rondstuurt zonder er een bodybuilder of atleet van te maken, hoef je je voerbeleid ook niet aan te passen. Wat is je doel? Als je maandenlang hetzelfde doet en het minimale van een paard vraagt, en dat bedoel ik niet aanvallend naar TS maar in het algemeen, verandert er ook niks. Wil je meer spieren, dan moet je die drie of vier keer per week dat je rijdt anders en intensiever gaan rijden. Weten hoe je hem moet gymnastiseren. Dan ga je je voerbeleid daarop aanpassen. Ik merk het nu aan mijn eigen paard. Die is maanden uit de roulatie geweest en heb het minimale gedaan qua rijderij. Nu ben ik hem weer aan het opbouwen qua lossigheid en conditie. En ja ook qua spiermassa. Ik rijd nog steeds maar drie keer per week maar ik rijd langer en intensiever. En nu moet ik zijn voerbeleid gaan aanpassen naar die van een bodybuilder want hij verliest nu gewicht. Hij komt nu inderdaad energie tekort en maakt dus aanspraak op zijn vetreserves. Of ik het gewichtsverlies voor had moeten zijn door vooraf zijn voerbeleid aan te passen en hem "vet" te mesten? Ik weet het niet. Want energie die hij niet gebruikt of niet nodig heeft, wordt gewoon in vet opgeslagen. En ik wil geen vet paard. Het is een proces van langzaam opbouwen geweest en nu merk ik dat het aangepast moet worden. Daarom is het wel goed om te weten wat hij nu krijgt. En dat is voor TS goed om uit te vragen en op te schrijven en bij te houden. Shan is nog geen bodybuilder maar ook nog geen atleet. Daarvoor doet hij nu te weinig maar voldoende voor TS om weer lekker rond te kunnen rijden en plezier te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:40

Sclimpre schreef:
Dan zijn we al (minstens) met z'n 2 *\o/*

Ho, ho, vergeet mij niet :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:48

Ik denk dat Shan al een heel ander paard zou zijn als hij nu in de zomer 24/7 in de wei gezet zou worden met wat andere ruinen. En in de winter een hele dag op een fatsoenlijke paddock met andere paarden.

De hele dag eten en zo gras en energie op doen.
En daarnaast stoeien met de andere ruinen.
Dan moet je eens kijken wat die spieren zullen groeien en hij lekker in dat koppie gaat zitten.
En dat spelen zal ook lossigheid in dat lijf geven.

De stal is echt geen fijne stal voor Kim.
Daar grijpen ze te laat in.
En Shan kan er onvoldoende zijn energie kwijt en zelf "trainen".

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:00

Hi Kim,

Ik heb al meerdere topics van je gelezen en ik ga nu toch eens reageren

Kimmie25501 schreef:
De eerste kan met Shan niet eens, want als je dat ook maar een beetje doet, wordt hij woest.

Kimmie25501 schreef:
En daarna werd hij zo heet en druk dat ik moest stoppen met foto's maken

Kimmie25501 schreef:
Pol, als hij zo heet wordt, en ik sta in het midden, stop ik meestal met filmen. Gewoon omdat ik het voor mezelf veiliger vindt om dan op mijn paard te letten

Kimmie25501 schreef:
Hij is nogal eenkennig, dus als er een nieuw iemand komt vindt hij het vaak weer spannend. En dan vindt ik het dus niet fijn als ik er zelf niet bij kan zijn.

Het paard dat jij beschrijft is gewoon helemaal anders dan de Shan die wij zien op de filmpjes en fotos. Ofwel ben jij bang voor hem en als hij iets actiever wordt beschijf jij hem als heet en woest. Ofwel schakeled dit paard van slome goedzak naar hete donder in een nano seconde.

Net zoals de andere reacties zou ik hem wel eens heet willen zien.

Ik denk dat je heel eerlijk moet zijn tegen jezelf, voel jij je wel veilig op en rond Shan? Is het nog wel leuk allemaal? Als ik kijk naar je topics van Oreo zie ik iemand helemaal anders...iemand die een sprongetje waagt, zonder zadel rond hobbeld...

Dit is helemaal geen kritiek. Verwacht trouwens geen antwoord op deze post. Jij moet je tegenover niemand hier op bokt verantwoorden.

Voor de rest zou ik het vrijspringen even zo laten. Op 1 van de videos gaat het op een bepaald moment maar net goed. Balkjes vind ik dan weer een erg goed idee.

Success