Prachtig paard en als het je eigen fok is, dan mag je daar retetrots op zijn. Fijne amazone erop die weet wat ze doet en de kwaliteiten van haar paard kent.
Veel plezier en succes en ik ben reuze benieuwd hoe ze het straks in de sport gaat doen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Heleennn schreef:Nou nou, al die mensen die hier gelijk roepen dat dit paard nog veel te jong is voor sporen en een slof en de manier waarop ze gereden wordt... Die hebben volgens mij nog niet veel kaas gegeten van het opleiden van dressuurpaarden. Dit paard staat prachtig op gewicht en in model. Helemaal klaar om de eerste stapjes te zetten in haar carrière. En een paard dat zelf al makkelijk in de oprichting gaat op die leeftijd bestaat wel zeker, dat is gewoon een teken van een zeer goed ontwikkelde achterhand en rugspier. Dat kan ik alleen maar toejuichen. En waarom zou je zo'n jong ding perse in die lage houding willen rijden als ze zelf liever omhoog loopt. Het is mij echter onduidelijk waarom je er een slof om hebt hangen TS, ze lijkt mij al aardig mooi te rijden en netjes van achter naar voor. Dus wat is daar precies de bedoeling van?
Wat betreft de sporen, ik weet niet hoe het bij de ruiters zit die je ervoor afstraffen in dit topic, maar als je gewoon je benen stil houdt en er vanaf kan halen is er geen vuiltje aan de lucht. TS rijdt erg netjes, soms wordt ze iets te veel opgevangen vanvoor in mijn ogen maar dat zijn ook maar momentopnames. Ik ben er zeker van dat wanneer ik dit IRL of op video zou zien dat er een mooie wisselwerking is tussen aanrijden en opvangen. Erg knap paard TS, wees er maar zuinig op! Komt vast ook een knap baby'tje uit
Geryon schreef:In de meeste gevallen is het helaas wel zo dat de commentaren afkomen van bokkers die bijvoorbeeld in hun hele leven een fjord hebben ingereden. Het niveau op bokt is wat dat betreft gewoon erg laag en vooral versimpelde theorie.
Er zit ook een verschil tussen benieuwd zijn naar de beweegredenen, en het beter weten.
karijn schreef:Als je die vraag 'vanwaar de sporen' stelt, betekent dat over het algemeen wel dat je zelf er al geen voorstander van bent. Zie je geen issue mbt de sporen, dan stel je die vraag ook niet.
TS, leuk en mooi dier! Ik hoop dat de date met de hengst voorspoedig verloopt en je volgend jaar nog zo'n knap ding hebt.
Emmaa_ schreef:Ik vind dit zeker een interessante discussie zo, mijn beeld is er ook flink van aangepast. Zoals iemand net al zei ken ik vanuit mijn omgeving alleen maar streng slof-gebruik, samen met de meeste hulpteugels eigenlijk wel. Dan vel je snel een oordeel van zulke foto's, ook als het er daar wel vriendelijk uit ziet. Hetzelfde geldt voor sporen. Zeker geen tegenstander, maar ben wel benieuwd naar de motivatie erachter.
NadjaNadja schreef:karijn schreef:Als je die vraag 'vanwaar de sporen' stelt, betekent dat over het algemeen wel dat je zelf er al geen voorstander van bent. Zie je geen issue mbt de sporen, dan stel je die vraag ook niet.
TS, leuk en mooi dier! Ik hoop dat de date met de hengst voorspoedig verloopt en je volgend jaar nog zo'n knap ding hebt.
Ik stelde die vraag. Niet omdat ik het een issue vind, maar wel omdat ik oprecht benieuwd ben waarom er sporen worden gebruikt.
Het is dus maar net welke betekenis je zelf aan zo'n vraag wil hangen.
Heleennn schreef:Emmaa_ schreef:Ik vind dit zeker een interessante discussie zo, mijn beeld is er ook flink van aangepast. Zoals iemand net al zei ken ik vanuit mijn omgeving alleen maar streng slof-gebruik, samen met de meeste hulpteugels eigenlijk wel. Dan vel je snel een oordeel van zulke foto's, ook als het er daar wel vriendelijk uit ziet. Hetzelfde geldt voor sporen. Zeker geen tegenstander, maar ben wel benieuwd naar de motivatie erachter.
Ja daar ben ik het mee eens. Het is erg als ik er over nadenk, maar ook bij mij in de omgeving wordt de slof vaak uit de kast gehaald als het paard eens even weer moet voelen wie nou ook alweer de baas is. Dat is zo ongelooflijk jammer, want dan streeft de slof zijn doel voorbij. Dan wordt hij eerder gebruikt als dwang of controlemiddel om er maar eens even goed de benen (zelfs sporen, ja) in te rammen zonder dat het dier er onderuit kan komen. Dat zijn echt wanpraktijken. Niet mooi om te zien. Maar ik denk dat ik safe zit als ik zeg dat er weinig ruiters zijn die dit dagelijks doen, al was het maar vanwege hun geweten. Of dat hoop ik toch.
Heleennn schreef:Precies dat Geryon. Het is erg frustrerend voor ruiters die wel dagelijks met dit soort paarden werken en weten waar ze mee bezig zijn om door andere verteld te worden hoe verkeerd ze het doen en hoe het dan wel moet. Want laten we eerlijk zijn, en dan heb ik het vooral op jou Stitchlover: het feit dat ook jij automatisch spreekt over "koekjes voerende, bitloos rijdende amateurs die nog nooit een jong paard hebben opgeleid" doet niet veel goeds aan je poging om net dat stereotype te vermijden.
Niemand, of toch ik niet in ieder geval, spreekt hier over amateurs of pennymeisjes die het niet eens zijn met spoorgebruik of slofteugels. Wat mij steeds opnieuw verbaast is dat er snel gezegd wordt dat menig ruiter steeds commentaar heeft hier op een manier dat ze hun eigen manier van werken en denken als enige de beste vinden. En dat zeggen ze dan niet met veel woorden maar tussen de lijntjes door kan je dat er wel uit opmaken. Terwijl dat in dit topic juist heel erg meevalt. Iedereen reageert best onderbouwd, niemand is respectloos of wijst met de vinger om pro of anti te zijn. TS lijkt mij echt wel te weten waar ze mee bezig is, iedere amazone heeft een eigen stijl van trainen. En dit paard ziet er alles behalve slecht gereden uit.
Geryon schreef:In de meeste gevallen is het helaas wel zo dat de commentaren afkomen van bokkers die bijvoorbeeld in hun hele leven een fjord hebben ingereden. Het niveau op bokt is wat dat betreft gewoon erg laag en vooral versimpelde theorie.
Er zit ook een verschil tussen benieuwd zijn naar de beweegredenen, en het beter weten.
Citaat:Ik denk dat dat niet veel kaas gegeten wel meevalt. Vooropgesteld dat niet iedereen de kans krijgt of het geld heeft om een talentvol paard te mogen opleiden, denk ik dat de mensen die er geen voorstander van zijn zich in de volgende visie juist kunnen vinden.
http://paardenlifestyle.com/in-gesprek-met-john-swaab-plegen-roofbouw/
Mensen trekken hun conclusies uit hun referentiekader. Ik kan me goed voorstellen dat als je spoormisbruik, slofteugelmisbruik en stukgereden paarden online en op stal of wedstrijd regelmatig ziet, dat je je dan wel afvraagt bij het zien van foto's waarop hulpmiddelen op deze leeftijd gebruikt worden, hoe en vooral waarom deze worden gebruikt. Daarnaast is het heel normaal dat een foto topic doorgaans alleen wordt gevuld met de mooiste foto's die die dag zijn gemaakt. Wanneer een hulpmiddel een dwangmiddel gaat worden is ook een groot grijs gebied.
Een slof om te begeleiden hoeft niet op spanning te staan zolang het paard de gewenste hoofd houding aanneemt. Als het paard dat niet doet en dat nog moet leren, dan werkt de slof gecombineerd met de normale teugel dus wél extra in. Als je dat zelfde begeleiden met een normale teugel aanpakt, dan moet je natuurlijk niet extra eraan gaan leuren, dat is nooit de bedoeling op geen enkel niveau. Een spoor zorgt evenals een slof ook voor extra bekrachtiging. Een paard kan leren op de zachtste beenhulpen te reageren. Een vlieg voelt hij namelijk ook op zijn buik zitten. Een spoortje zorgt, bij normaal gebruik, op een net wat meer elektrische reactie op het been wanneer de ruiter dat wenst.
Of je een (jong) paard moet opleiden met deze hulpmiddelen of zonder is ieder zijn eigen keuze. Ik vind de uitleggende houding van TS en de uitleg vragende houding van de meeste mensen die hun vraagtekens hebben bij deze aanpak dan ook volwassen over komen. Ik hoop wel dat de mensen die zich wel in de aanpak van TS kunnen vinden, de kritische houding van de mensen die dat niet kunnen ook respecteren. Niet alle mensen die vraagtekens hebben bij deze aanpak zijn namelijk koekjes voerende, bitloos rijdende amateurs die nog nooit een jong paard hebben opgeleid.
NadjaNadja schreef:Geryon schreef:In de meeste gevallen is het helaas wel zo dat de commentaren afkomen van bokkers die bijvoorbeeld in hun hele leven een fjord hebben ingereden. Het niveau op bokt is wat dat betreft gewoon erg laag en vooral versimpelde theorie.
Maar iedereen die "pro-TS" (om het maar even overdreven te zeggen) is, vind al gauw dat iemand anders het beter weet.
Alleen de vraag 'vanwaar de sporen?' kan dan al verkeerd worden opgevat, terwijl dat helemaal niet zo is bedoeld.
Heleennn schreef:Maar dan vraag ik me oprecht af: zouden alle ruiters hier die roepen dat een slof bij een jong paard een no-go is dan even heftig reageren in een topic waarbij een 12-jarig paard dat lang stil gestaan heeft en weer aan het werk gezet wordt met slof gereden wordt? Of is dat dan plots een heel ander verhaal? Waarom wordt er zo blind gestaard op die leeftijd? Is dat omwille van de ongerustheid over de groei van het paard?
Dit is uit interesse, ik weet ook dat een paard pas enkele jaren later volgroeid is.
Emmaa_ schreef:Bij een 3-jarige die net onder het zadel is zou ik het gebruik van een slof (en dan heb ik het over gebruiken, niet over wat TS hier doet) vooral schadelijk vinden omdat je een paard zo aanleert in de slof te lopen/hangen en niet op de eigen benen te lopen. Ik denk dat je dan gigantische problemen met balans krijgt als je zonder slof gaat rijden, maar ook een paard dat zich geen eigen houding kan geven, in een valse knik loopt.
EJuniorJoost schreef:Heleennn schreef:Maar dan vraag ik me oprecht af: zouden alle ruiters hier die roepen dat een slof bij een jong paard een no-go is dan even heftig reageren in een topic waarbij een 12-jarig paard dat lang stil gestaan heeft en weer aan het werk gezet wordt met slof gereden wordt? Of is dat dan plots een heel ander verhaal? Waarom wordt er zo blind gestaard op die leeftijd? Is dat omwille van de ongerustheid over de groei van het paard?
Dit is uit interesse, ik weet ook dat een paard pas enkele jaren later volgroeid is.
Ook een 12-jarig paard zou ik zo oppakken als een jong paard, dus ja ook dan zou ik zo reageren, maar dit is wel een mooie gewetensvraag hoor! Want ja als die op de kletter gaat kan ik begrijpen dat je er een slof aan hebt. Wel blijf ik 'anti' slof, want een paard heeft weinig keuze.. En als noodrem werkte hij bij mij in ieder geval niet(over leeftijd gesproken 23-jarige x engelsvolbloed op buitenrit is minder 'braaf' dus leeftijd zeg niet alles). Misschien is het ook wel gewoon omdat er 9 van de 10 echt niet goed gereden word met een slof..
Dus in mijn geval: überhaupt slofteugel een no-go, of het paard moet echt bekend zijn als 'gevaarlijk' dan zou ik alsnog eerst kijken naar andere dingen. Tja lastig.. Ga hier nog even goed over na denken.
Foto 2 en 3 van de rij foto's vind ik trouwens wel een fijner beeld omdat het paard wat balans gaat zoeken met z'n neusje naar beneden.
xx_Irisje schreef:Emmaa_ schreef:Bij een 3-jarige die net onder het zadel is zou ik het gebruik van een slof (en dan heb ik het over gebruiken, niet over wat TS hier doet) vooral schadelijk vinden omdat je een paard zo aanleert in de slof te lopen/hangen en niet op de eigen benen te lopen. Ik denk dat je dan gigantische problemen met balans krijgt als je zonder slof gaat rijden, maar ook een paard dat zich geen eigen houding kan geven, in een valse knik loopt.
Maar dat is hier totaal niet aan de orde, dus waarom dit elke keer weer aangehaald wordt snap ik niet zo goed.