Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:51

Wat is probleem van een kale weide dan? Hij krijgt toch ander eten erbij.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:53

Er is geen enkele stal of opfok perfect. Er is altijd wel iets maar je.moet keuzes maken. Bij een goede stal en of opfok regelt de eigenaar van de stal de ontworming enting hoefsmit en.dergelijke voor je. Geneurt bij ons op stal ook. Je zoekt naar mijn idee alleen.maar naar uitvluchten want niets is goed zelfs niet de tips, er is steeds wel weer een weerwoord. Denk aan je pony en wat hij nodig heeft en niet naar wat jij denkt nodig te hebben. Het dier is al blij met een wei zonder mensen maar.dat vind jij niets. Zelfa ala er.wel mensen zijn word alles.afgekeurd. misschirn heel grof gezegd maar ik vraag me af wat je met het dier moet aangezien je niet naar zijn belangen kijkt en het dier er het dupe van word. Maar dat denk ik.... Nogmaals.zoek.een plek.waar hij een jaartje.lekker op het land kan met soortgenoten eventueel met uitloopstal, voor hem.zoveel beter en dan kan hij lekker uitgroeien tot een.volwassen paard

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:03

Kinke schreef:
TS, het valt me op dat jouw reacties eigenlijk alleen maar gaan over anderen die het niet goed deden, maar vind je het zelf normaal dat je een kuddedier afzondert van z'n soortgenoten? Vind je het normaal dat je je paardje opsluit? Kun je kritisch naar jezelf kijken?

en ik gooi hem er nog maar eens in

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:06

Ik wou eerst niet reageren omdat je zoveel kritiek kreeg maar doe het nu toch.
Het zit tussen je oren! Je moet niet zo veel denken. Je gaat elke keer alleen maar van het ergste uit. paard verwond zichzelf op wei, kennisen waren niet goed voor je paard dus is niemand dat, met andere paarden op wei kan ook niet want dan word die gebeten.
Het is een paard geen kind.
Je bent nu goed bezig voor jezelf, omdat jij denkt goed te zijn voor je paard. Maar dit is niet goed voor je paard.
Houden van is ook leren los laten.
Luister naar de andere bokkers, doe wat goed is voor je paard. dat zal uiteindelijk ook goed zijn voor jou.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 19:08

Kinke schreef:
Kinke schreef:
TS, het valt me op dat jouw reacties eigenlijk alleen maar gaan over anderen die het niet goed deden, maar vind je het zelf normaal dat je een kuddedier afzondert van z'n soortgenoten? Vind je het normaal dat je je paardje opsluit? Antw Nee maar in de ponykudde op stal werd hij niet geaccepteerd met gevolg dat hij altijd apart stond te grazen. En in de andere weitjes weet ik gewoon niet bij welk paard hij kan staan. Niet elk paare is even tolerant en harley is een makkelijke prooi.

Kun je kritisch naar jezelf kijken? Ja dat kan ik zeker

en ik gooi hem er nog maar eens in

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:12

Picasso schreef:
Dacht dat deze pony in een strak trainingsschema stond vanwege zijn knieproblemen... en dan bedoel ik: niet onder het zadel, maar aan de hand.... Wat gaat er toch telkens mis met jouw voornemens? Ik wilde eerst niet reageren, maar erger me weer dusdanig dat ik het niet kan laten. Wanneer stel je de belangen van je pony eens voor die van jezelf? Onaardig van mij? Ja misschien wel, maar ik begrijp het niet....

Zelfe hier.
Geb je het opbouw schema voor zijn knieen gewoon weer opzij gezet?
Gaat zeker weer niet snel genoeg -O-

Shirley

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:15

Ik vind het zo tegenstrijdig.

Je wilt alleen het beste voor hem en tegelijkertijd berokken je hem ook zelf zoveel schade -O-

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:35

lizy29 schreef:
TS mocht je er voor open staan om Harley lekker een jaartje in een gemengde kudde op de wei te zetten wil ik wel eens overleggen of wij een pensionplekje voor hem vrij hebben.

Kijk: Wat een lief aanbod!

Ik raad je zeker aan hier eens over na te denken, TS!

Dat van de veearts/ontwormen lijkt me ook weer zo'n 'jamaar' van je. In de Eifelopfok kunnen de baasjes er toch ook niet bij zijn? Lijkt me dat dat allemaal geregeld wordt en daar betaal je dan voor.
Je kunt op z'n minst even foto's vragen aan Lizy hoe het er daar uit ziet en eens informeren.
Zelfde geldt voor andere opfokplekjes of stallen: niks zal perfect zijn, want je bent niet de enige die gebruik maakt van een opfok of pensionstal en daarom zijn er regels/beperkingen. Maar je kan mij niet wijs maken dat alle stallen daar in de regio slecht zijn voor je pony! Wil je het voor jou perfect hebben, dan zal je paarden aan huis moeten gaan houden.

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:41

Wat een opbouwende, duidelijke en logische kritiek krijg je over je heen, TS en toch doe je er niks mee. Ik snap niet waarom je een paard hebt. Geen enkele stal of opfok zal echt perfect zijn, maar wat je nu doet is heeeeeel ver van perfect. Gun je paardje rust, laat hem uitzwaren op de wei met soortgenootjes zodat hij zijn energie kwijt kan en spieren op kan bouwen. Als je zo doorgaat heb je Harley binnen de kortste keren kapot gereden. Ik snap het gewoon echt niet!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:42

Paarden aan huis, mairead?

Dat denk ik niet.
Juist dan komt het aan op je eigen kennis, wil om te leren en inzet!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:45

mairead schreef:
lizy29 schreef:
TS mocht je er voor open staan om Harley lekker een jaartje in een gemengde kudde op de wei te zetten wil ik wel eens overleggen of wij een pensionplekje voor hem vrij hebben.

Kijk: Wat een lief aanbod!

Ik raad je zeker aan hier eens over na te denken, TS!

Dat van de veearts/ontwormen lijkt me ook weer zo'n 'jamaar' van je. In de Eifelopfok kunnen de baasjes er toch ook niet bij zijn? Lijkt me dat dat allemaal geregeld wordt en daar betaal je dan voor.
Je kunt op z'n minst even foto's vragen aan Lizy hoe het er daar uit ziet en eens informeren.
Zelfde geldt voor andere opfokplekjes of stallen: niks zal perfect zijn, want je bent niet de enige die gebruik maakt van een opfok of pensionstal en daarom zijn er regels/beperkingen. Maar je kan mij niet wijs maken dat alle stallen daar in de regio slecht zijn voor je pony! Wil je het voor jou perfect hebben, dan zal je paarden aan huis moeten gaan houden.

Ze kan zelfs heel simpel klikken op de link in mijn onderschrift. Ons project van huis inclusief bijbehorende dieren heeft een heel eigen topic.
Perfect wil ik het zeker niet noemen maar onze paarden hebben het er geweldig naar hun zin en zien er super uit. Onze senior loopt beter en beter en ons jonkie (van inmiddels alweer 3,5) groeit op tot een heerlijk stabiel paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:50

Ik lees mee in dat topic; een super plekje met lekker nuchtere mensen als je het mij vraagt. Wat let je Artificious?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:57

Picasso schreef:
Wat let je Artificious?

Het besef dat haar paard iets anders nodig heeft dan zij hem op dit moment kan bieden..

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:00

Shirley schreef:
Paarden aan huis, mairead?

Dat denk ik niet.
Juist dan komt het aan op je eigen kennis, wil om te leren en inzet!

Van wat ik allemaal lees is TS daar zeker nog niet aan toe, nee. Dat ben ik met je eens.
Ik bracht dat argument alleen op om aan te geven dat bijna geen enkele pensionstal perfect voor ieder individu zal zijn. En dat je dus voor jezelf zou moeten beginnen om alles naar je eigen hand te kunnen zetten. Dat vergt idd wel inzicht, kennis en inzet (en niet te vergeten kapitaal en ruimte!). :)

Op pensionstallen zul je overal wel wat water bij de wijn moeten doen, maar ik heb het idee dat TS zich nogal blind staart op de dingen die in haar ogen niet goed zijn en weinig aanpassingsvermogen toont. En daarbij de prioriteiten verkeerd legt. Bijvoorbeeld dat de huidige stal dicht bij huis is, maar beperkte weidegang en sociaal contact voor de paarden biedt. En andere (misschien voor het paard wel betere-) stallen verderop voor haar af vallen, alleen al vanwege de afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:18

Een paard in een kudde: ja, die hebben eens een bijtwondje. Ja, die hebben eens een pluk haar die weg is. Ja, die jagen elkaar wel eens achterna. Ja, die spelen soms ruw.
Er is nog geen enkele stal geweest die nooit een baal hooi heeft gehad die schimmelt. Of eens van mindere kwaliteit. Of waar eens een draad van de omheining los is geraakt.

Wil je dat Harley minder energie heeft? Zet 'm dan buiten. Schaduw zoeken ze zelf wel op. Teveel vliegen? Leg dan een vliegendeken op.
Vaccinaties is 1x/jaar, jij regelt toch wanneer de DA komt? Dan ben je er sowieso toch bij? Ontworming kan je zelf bij de DA ophalen en geven als je naar stal gaat. Doet de stalbaas het? No stress, die hebben vaak meer ervaring met paarden dan jij en de factuur krijg je heus wel aangeboden. Dat is geen rocket science hoor...

Als je denkt dat paarden aan huis altijd zo perfect is, hou dan maar op met dromen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:21

Diva staat al haar hele leven in de kudde en 24/7 buiten, nog nooit zoveel als een snotneus gehad.
Toen ze op pension stond ging ik met gerust hart een week niet, ze werd toch wel verzorgd. Je zal echt moeten kiezen voor zijn gezondheid meid, want het gaat nu echt mis en jouw smoesjes maken hem niet minder eenzaam of pijnlijk van het stilstaan.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:57

Om je gerust te stellen zal ik je precies vertellen over hoe mijn merrie, een leeftijdsgenootje van jouw Harley, in veiligheid leeft op de wei. :j

Mijn merrie staat al haar hele jonge leven in de kudde (hetzij in een groepsstal, hetzij op de weide) en heeft in haar hele leven geloof ik in totaal één week in een "individuele" stal gestaan (eens toen ze ziekjes was en iets in de gaten gehouden moest worden, en af en toe als ze vanuit het land naar de hoefsmid moet en dan tijdelijk in een stal staat zodat de hoefsmid haar kan pakken).

In al die tijd heeft ze natuurlijk wel eens kleine schaafwondjes, een modderige hoefafdruk, een kleine snotneus etc. gehad, maar ze is ook ontzettend rustig en nuchter omdat ze samenleeft met allerlei andere paarden en leert omgaan met iedereen's "sores". De ene ruin wil veel spelen, de andere oudere merrie wil juist het liefst dat ze op afstand blijft, en zo leert ze flexibel in een groep leven. Bovendien, zoals ik al zei, is ze véél gespierder en gecoordineerder geworden nu ze 24/7 op de wei staat en niet meer enkel in de groepsstal met uitloop. Ze is wel eens in een nieuwe groep gezet, en natuurlijk wordt ze dan eerst opgejaagd, maar ze is nooit in gevaarlijke taferelen gekomen ofzo en remt ook altijd netjes af voor de draad (en als ze wel eens de draad raakt gaat ze daar ook niet dood van). Ik zie haar bovendien veel knuffelen met kuddegenootjes, van wie sommigen al sinds haar geboorte bij haar in de kudde zijn.

Het land waar ze nu staat wordt, zoals bij zoveel opfok-bedrijven, in de gaten gehouden door de eigenaar van het land. Dit is een kennis van haar fokker en iemand die ik goed vertrouw. Hij gaat dagelijks langs om te kijken of alles goed gaat, er vers water of eten neer te zetten, etc. Eéns per week ga ik zelf langs om vitaminebrokken te voeren en af en toe om wat te wandelen. (Het is zelfs zo dat ééns toen ik en mijn ouders in het land stonden om mijn merrie te bezoeken, de eigenaar van het land poolshoogte kwam nemen met de auto en vroeg wie we waren! Toen hij wist dat wij de eigenaar van een paard waren was het goed, maar dat laat dus wel zien dat het goed in de gaten wordt gehouden! :D ) Het land is ongeveer drie uur reizen bij mij vandaan, dus dagelijks langskomen is niet mogelijk. Mijn ouders gaan er wel regelmatig kijken, die wonen dichterbij. Als er een acute medische situatie zou zijn, zou de eigenaar van het land mij onmiddelijk bellen en kan ze makkelijk binnen op stal staan bij de fokker (die vlakbij woont) voor een dierenartsbezoek.

Laatst moest ze weer naar de hoefsmid en toen kreeg ik complimenten over hoe makkelijk ze aan het halster meeliep. Ze vergeten dus echt niks van een halfjaar of een jaar niks doen. :j

Kortom: veel van je angsten zijn niet reeël, en je paardje ziet er gewoon nog iel en ongecoordineerd uit en zal (ook als kuddedier!) veel opknappen van een jaartje spelen. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 21:18

Dit is een litteken door in een kudde te staan waar er van de 6 andere maar 2 hem accepteerden. Niet bepaald prettig.
Dit heeft langer dan een maand geduurd voor je er niks meer van zag dus was niet maar een schrammetje. De kleinere C pony stampte enorm vaak vol kracht tegen Harley zijn borst of beet venijnig in zijn benen.
Geen Wonder dat Harley niet naar me toe durfde als die kleine bij me stond.
En niet alleen die kleine was zo venijnig. 3 anderen ook.
Ik mag van geluk spreken dat hier gewoon bruine haren zijn op gekomen. Hij heeft namelijk op de bil ook littekens van bijtwonden maar hier zijn witte haren op gekomen.
Afbeelding

Daarnaast ga zelf even op zoek in mijn omgeving. De grotere Stalle vallen af. En als ik verder weg moet zoeken moet ik op volpension en dat kost al snel 250-350€/maand en dat kan ik momenteel niet hebben door onregelmatige uren en dus maandelijks onregelmatig Loon.

Ma bon als jullie mij de dieperik inwillen (financieel zodat ik niks opzij kan zetten voor onvoorziene kosten) ga je gang!!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:21

Tsja Marijke dit is gewoon onzin. Paarden zijn kuddedieren en ja in een kudde word nou eenmaal soms gevochten en gespeeld en daar hoort dus zo nu en dan een schrammetje, een plekje of een dik been bij. Als je daar bang voor bent moet je 'n goudvis kopen en voor die pony een eigenaar zoeken die wél degelijk verstand heeft.
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 31-08-16 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:22

Een goede opfok hoeft niet zo veel te kosten. Je moet het alleen wel willen en niet zoveel beren op de weg zien.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:22

Meid, doe die pony weg en ga lekker op een manege rondhobbelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:24

Denk dat de onzichtbare schade die je zelf aanricht veel erger is dan een schram op zijn velletje -O-

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:28

De opfok kost je niet zoveel. Meestal tussen de 75 en 150 euro per maand. En dat deze ponys hem niet accepteerden is gewoon puur pech hebben. Dit zegt niet dat dat bij een andere stalling ook gaat gebeuren. Wat hier boven ook gezegd word, ik denk dat de schade die hij nu lichamelijk en geeatelijk oploopt 10 keer zo erg is dan wat de paarden en ponys hem aandoen......

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:29

Ik reageer normaal nooit, maar pff.. Je valt me al op als bokker vanaf het begin (en dat is niet bepaald positief). Toen je deze pony kocht hield ik mijn hart vast. Meid, dit is zo zonde van je brave lieve pony -O-

Maak je je nu daadwerkelijk druk om een schrammetje van een paar cm? Dan nodig ik je uit om eens bij ons in de kudde te komen kijken.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:29

Fortitude schreef:
Meid, doe die pony weg en ga lekker op een manege rondhobbelen.

Als TS toch voornamelijk wil rijden. Neem daar lekker een verzorg pony. Kan je ook leren hoe het nou werkt en wat het beste voor het paard is.