Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:29

Erg leuk topic! Knap hoe je omgaat met de vragen en kritiek!

Waar ik me het meest aan stoor is het feit dat het losgooien van teugel gezien wordt als diervriendelijk. Ik ga mee met Elisa; eerst horizontaal evenwicht bereiken met een actief achterbeen. En dat is basiswerk. Gas en Rem en Evenwicht. Maar zolang de houding van de ruiter zo storend is voor de beweging van het paard is dat wel een moeilijke opgave voor het paard.

Van mij zou je een stuk strenger voor jezelf mogen zijn en minder voor je paard. Daarmee bedoel ik dat ik enorm van mezelf zou balen als ik deze foto's terug zou zien. En dan voornamelijk de houding van amazone. Je bent een nieuwe weg ingeslagen waarbij vooral het paard centraal staat. Waarom niet jezelf? Werk je aan je eigen spierspanning, conditie en focus? Je gaat achterover hangen om de beweging van je paard uit te kunnen zitten ipv je buik/ rugspieren aan te spannen.

Als ik dan kijk naar het filmpje van 6 jaar geleden dan ontbreekt hier vooral ruitergevoel. Paardrijden bestaat uit "kleine" maar vooral duidelijke hulpen die elkaar in een snel tempo opvolgen. En daarnaast de kunst van het weinig doen. Hoe kan een paard door het lijf lopen als de amazone zijn hals vast zet en zit te hobbelen uit het ritme?? En dit alles is heel moeilijk. Zeker wanneer er wat spanning is.

Volgens mij is het doel wat je wil bereiken goed alleen de weg er naar toe niet. Ook zet ik mijn vraagtekens bij je instructrice. Geen idee hoeveel kennis deze persoon heeft. Iedereen noemt zich tegenwoordig instructeur als ze een keer Z hebben gereden.

Als voorbeeld: Mijn paard heeft grote problemen met de aanleuning, krult zich enorm snel op achter de teugel, en is flegmatiek. Bij het zien van deze foto denk ik toch dat het harde werken resultaat oplevert. Ik rij al jaren lang en laag om hem te leren naar de hand toe te komen. Maar fouten in opleiding toen hij jong was gaan er nooit 100% uit + mijn kundigheid ook geen Anky gehalte heeft. En nee we zijn er nog lang niet! Op deze foto zie ik wel een vrolijk paard ondanks een wat gespannen amazone. En dit alles zonder teugels los te gooien :Y)
Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:39

nickynicole schreef:
Waar ik me het meest aan stoor is het feit dat het losgooien van teugel gezien wordt als diervriendelijk.

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen maar waar TS mee bezig is. Het is niet losgooien van de teugel. Je houdt ten alle tijden contact.
http://www.dressuur.nl/berichten/het-ve ... kken/5661/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:41

Nou ja wat ik niet snap is dat teugeldruk blijkbaar moet :D Maar ja ik ben dan ook geen dressuurruiter, dat zal het zijn :j
Je hebt verschillende gradaties in losgooien van de teugel.. over hoeveel grammen hebben we het eigenlijk?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:44

nickynicole schreef:
Als voorbeeld: Mijn paard heeft grote problemen met de aanleuning, krult zich enorm snel op achter de teugel, en is flegmatiek. Bij het zien van deze foto denk ik toch dat het harde werken resultaat oplevert. Ik rij al jaren lang en laag om hem te leren naar de hand toe te komen. Maar fouten in opleiding toen hij jong was gaan er nooit 100% uit + mijn kundigheid ook geen Anky gehalte heeft. En nee we zijn er nog lang niet! Op deze foto zie ik wel een vrolijk paard ondanks een wat gespannen amazone. En dit alles zonder teugels los te gooien

Leuk om te lezen. En wees blij dat je geen Anky gehalte hebt :D
Ik zie zeker een vrolijk paard. Waarom was je gespannen? Omdat je op wedstrijd was? Wat jou misschien nog kan helpen om je paard nog beter naar het bit te rijken is je houding. Je zit hier wat in stoelzit waardoor je niet in balans bent. Ik ben zelf nu druk aan het oefenen met houding en zit, maar mijn ervaring is dat de houding en zit echt onderschat wordt. Ik wist niet dat het zoveel effect zou hebben op het lopen van mijn paard.

Achterom

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:46

@nickynicole: je paard ziet er vrolijk uit inderdaad, maar correct is zijn lichaamsgebruik zeker niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:48

Wendy schreef:
@nickynicole: je paard ziet er vrolijk uit inderdaad, maar correct is zijn lichaamsgebruik zeker niet :n

En dan ga je een plaatje erbij halen waarbij je ziet dat de achterbenen net niet zijn waar ze moeten zijn, zeker? Ik vind het wel een fijn plaatje om naar te kijken en er zal heus iets op aan te merken zijn, maar plaatje is prettig om naar te kijken en amazone heeft een fijne zit!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:51

damian23 schreef:
nickynicole schreef:
Waar ik me het meest aan stoor is het feit dat het losgooien van teugel gezien wordt als diervriendelijk.

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen maar waar TS mee bezig is. Het is niet losgooien van de teugel. Je houdt ten alle tijden contact.
http://www.dressuur.nl/berichten/het-ve ... kken/5661/

Dat is een interessante link, want sluit precies aan bij de kritiek die er is op TS en waar ik ook wel in meega. Citaat over 'actief stretchen':
1. Het begint vanuit de achterhand. Zonder impuls van achteren zal je paard niet echt stretchen.
2. De energie gaat van achteren naar voren over de rug van je paard. En door die energie reikt je paard naar het bit. Hij laat daarbij de spanning in zijn bovenlijn los en hij wordt ronder.
3. Het grootste verschil in je handhulpen is dat als je nageeft met je hand je je paard nog meer aanmoedigt om naar je hand toe te lopen. Jij hoeft niet steeds contact te nemen om na te kunnen geven, hij reikt telkens als jij nageeft weer naar je hand met zijn mond.

Dat geeft prima aan hoe het moet; van achter naar voren, waardoor het paard wordt uitgenodigd je hand 'in te lopen'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:51

Picasso schreef:
Wendy schreef:

En dan ga je een plaatje erbij halen waarbij je ziet dat de achterbenen net niet zijn waar ze moeten zijn, zeker? Ik vind het wel een fijn plaatje om naar te kijken en er zal heus iets op aan te merken zijn, maar plaatje is prettig om naar te kijken en amazone heeft een fijne zit!

Nee, dat doe ik helemaal niet. Het gaat me om het ontbreken van gebruik van rug- en buikspieren. En daardoor blijven inderdaad de achterbenen achter, maar dat is slechts een gevolg.
Maar het punt van TS is juist om een correct bewegend paard te krijgen, dan heeft ze toch helemaal niets aan een voorbeeld van een paard wat niet juist beweegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:52

Ik deel jouw mening Kendra! Dat is wat ik ook bedoelde. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:53

Ik denk Wendy, dat als je het zwarte paard op de foto op film zou zien lopen; het beeld anders is; wel los en gedragen, maar misschien zit ik mis. Het is slechts een foto (welke ik nog steeds niet verkeerd vind).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:57

Picasso schreef:
amazone heeft een fijne zit!

Vind je? Waarom als ik vragen mag?

Ik zie een amazone die in stoelzit zit, hierdoor te veel zit op de lendenen zit, waardoor het paard zijn rug niet optimaal kan bollen en de achterhand niet goed kan onderbrengen. Neemt niet weg dat ik de amazone heel vriendelijk vind rijden (TOP!) en ik het achterbeen wel mee vind vallen. Wat Picasso ook zegt, een filmpje kan al een heel ander beeld geven.

En dat is ook direct het probleem wat je bij onze NL toppers ziet. Achterbenen die achterblijven.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:58

Interessante link. Volgens mij geeft die precies weer wat mijn instructrice mij laat doen (niet klassiek of wat voor stroom dan ook). Heeft iemand misschien een filmpje van hoe dit eruit komt te zien? Ik doe dit namelijk veel horizontaler dan TS, mijn paard is ook op de voorhand gebouwd en kan dus echt niet met het gewicht over 4 benen met zijn neus over de grond, dat gaat gewoon niet onder het zadel.

Gevolg is trouwens een rug die omhoog komt (zie je goed achter het zadel) en een losgelaten schoft die omhoog komt, een verende draf en een hele fijne verbinding (met iets druk in de hand want paard zoekt dat zelf op). Is dit waar je naar opzoek bent TS? Want voorwaarde is dan echt dat de motor aan gaat vanachter. Ze hoeft niet hard, maar ze moet dan wel actief zijn.

Ik vind het trouwens een super interessante en leerzame discussie +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:03

damian23 schreef:
Picasso schreef:
amazone heeft een fijne zit!

Vind je? Waarom als ik vragen mag?

Ik zie een amazone die in stoelzit zit, hierdoor te veel zit op de lendenen zit, waardoor het paard zijn rug niet optimaal kan bollen en de achterhand niet goed kan onderbrengen. Neemt niet weg dat ik de amazone heel vriendelijk vind rijden (TOP!) en ik het achterbeen wel mee vind vallen. Wat Picasso ook zegt, een filmpje kan al een heel ander beeld geven.

En dat is ook direct het probleem wat je bij onze NL toppers ziet. Achterbenen die achterblijven.

Klopt ze zit inderdaad iets in stoelzit, maar wel met ontspannen hand. Voor het perfecte zou ze iets meer op haar zitbeenknobbels moeten gaan zitten en het been in een loodrechte lijn met de rug en schouders moeten liggen; maar man; het is een momentopname met een nog steeds imo ontspannen plaatje. De achterbenen blijven iets achter maar zie jij daadwerkelijk een ontzettend weggedrukte rug? Ik denk dat als je willekeurige plaatjes van wie dan ook erbij gaat pakken, je er iets op kan aanmerken (ook Isabell Werth of Charlotte Dujardin). We zijn het wel eens trouwens: bewegend beeld is altijd beter.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:05

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:07

Picasso schreef:
De achterbenen blijven iets achter maar zie jij daadwerkelijk een ontzettend weggedrukte rug? Ik denk dat als je willekeurige plaatjes van wie dan ook erbij gaat pakken, je er iets op kan aanmerken (ook Isabell Werth of Charlotte Dujardin). We zijn het wel eens trouwens: bewegend beeld is altijd beter.

Ik schrijf nergens dat het paard een weggedrukte rug heeft. Maar dat door in balans te zitten de achterhand nog beter kan ondertreden. ik word al heel blij van dit plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:11

damian23 schreef:
Picasso schreef:
De achterbenen blijven iets achter maar zie jij daadwerkelijk een ontzettend weggedrukte rug? Ik denk dat als je willekeurige plaatjes van wie dan ook erbij gaat pakken, je er iets op kan aanmerken (ook Isabell Werth of Charlotte Dujardin). We zijn het wel eens trouwens: bewegend beeld is altijd beter.

Ik schrijf nergens dat het paard een weggedrukte rug heeft. Maar dat door in balans te zitten de achterhand nog beter kan ondertreden. ik word al heel blij van dit plaatje.

Filmpjes kijk ik later: moet opschieten. :)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:29

Sorry was niet de bedoeling dat ik het discussiepunt zou worden. Mijn doel was een foto te plaatsen waarbij je een andere beeld ziet dan een paard met de neus over de grond als voorbeeld. Ik ben zeer tevreden met dit beeld iig. Achterbeen blijft iets achter, ik mag nog beter in het midden blijven zitten maar ik zie wel een rug die meedoet en een vrolijk paard dat op eigen benen loopt. En een voorbeeld van een niet juist bewegend paard vind ik nogal een uitspraak... Maar nogmaals dat was het doel niet van het voorbeeld...

@Cer: het gaat niet op teugels losgooien maar om verbinding te houden. Het paard zou de energie die je er in stopt onder de ruiter moeten houden. En nee dit hoeft niet door hem in de krul te trekken.

@ Damian: Helemaal gelijk, toch is dit een gevolg van de spanning. Je vervalt enorm snel in oude fouten. De spanning komt door de wedstrijd. Maar ook daar zijn we hard mee aan de slag!

Ik snap wel dat het niet alleen teugels losgooien is natuurlijk. Maar het bokt-gehalte maakt dat alles wat stang & trens in heeft en met sporen gereden wordt, dierenmishandeling is. Met gevolgd dat niet juist gereden paard met losse teugel op de voorhand diervriendelijk is.. Daar zet ik dan weer mijn vraagtekens bij????

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:34

@ Wendy: Heb jij een voorbeeld dan hoe het wel goed is? Ik heb de foto getoond omdat ik de discussie juist interessant vind.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:47

nickynicole schreef:
Ik snap wel dat het niet alleen teugels losgooien is natuurlijk.
Maar het bokt-gehalte maakt dat alles wat stang & trens in heeft en met sporen gereden wordt, dierenmishandeling is.

Ligt eraan hoeveel druk erop staat :j
Dat er mensen zijn die de allereerste foto een goed beeld vinden, snap ik dan weer niet :n

Citaat:
Met gevolgd dat niet juist gereden paard met losse teugel op de voorhand diervriendelijk is.. Daar zet ik dan weer mijn vraagtekens bij????

Die conclusie gaat wel heel kort door de bocht :?
TS is aan het werk aan een andere manier van rijden.. dat gaat niet overnacht..

maar ik begrijp uit sommige posts dat hier ruiters zijn die helemaal niks hoeven te oefenen, maar bij iedere nieuwe stijl gewoon 'hup' vlekkeloos wegrijden?

Ik denk dat het startpunt was "zoals het nu gaat, gaat het niet goed" en dat is al een hele goede start! Heel veel mensen blijven door kachelen op een manier die 'nu eenmaal zo hoort'.
Dan moet iemand gaan zoeken hoe het dan moet... maar dat doe je niet zomaar... althans, normale mensen, denk ik?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:25

Binnen een jaar trainen volgens een andere methode zou naar mijn mening meer resultaat op moeten leveren dan in mijn ogen het teugels losgooien en op de voorhand vallen. Binnen 6-8 weken zie je al resultaat in de spieren wanneer een andere trainingsmethode juist is.

Nogmaals ik snap dat de methode veel meer is dan teugels losgooien maar ik zie dat in deze foto's niet terug....
Laatst bijgewerkt door nickynicole op 17-08-16 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:26

Ach sommige mensen nemen veeeeeeel langer de tijd nog... dus dat is relatief denk?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:29

Ja dit zijn echte dooddoeners Cer...
Maar laat de discussie vooral doorgaan TS! Leerzaam voor iedereen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:35

Nee ik meen dat serieus... Wat is de haast? TS is ergens mee bezig wat in ieder geval anders is dan dat het was.

Als ik dan reacties lees van:"je doet het niet goed, "het moet er zus of zo uitzien" - "er is niet snel genoeg resultaat" en de ergste "je rijd je paard in de vernieling" en dan vervolgens ook nog de goedbedoelde zoek-een-orthopeed-centeredriding-andereinstructeur-dierenarts-weet ik veel wat allemaal adviezen dan denk ik "ja of geef het even de tijd". Of wat ik al zei, rijden die dan allemaal binnen een half jaar flitsend weg?

TS is zelf al een stuk blijer, en dat is al het halve werk... wellicht volgen er later wat meer verbeteringen maar het kan niet beter worden als in basis je als ruiter niet blij of op je gemak bent..

En als ex-instructrice weet ik ook dat bepaalde handelingen voor sommige mensen heeeel makkelijk gaan, net als houding bijvoorbeeld. En voor andere mensen is het bijvoorbeeld een stuk lastiger om hand stil te houden, rechtop te zitten, been stil te houden of weet ik veel wat. Om er dan gelijk maar vanuit te gaan dat de instructie nergens op let, vind ik ook zo wat. We zijn er geen van allen bij....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:47

Wow, nog niet alles gelezen, maar goed bezig TS :j. Je hebt al een hoop kritiek te verwerken gekregen zo te zien, maar je bent op de juiste weg, iets wat je in jaren afbreekt, bouw je niet in een jaartje 'even' op :n.
Ze mist nog wat achterhandgebruik, maar de slingerbeweging achter is wel gelijkmatiger dan op je eerdere foto's en de ontspanning die je hebt is nu tenminste echte ontspanning. Ga vooral lekker zo door!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 13:15

Ik had voor mezelf gerekend op 3 jaar om de basis er echt helemaal goed in te krijgen samen. Daar is nu in september 1 jaar van om. Wat dat betreft hebben we dus nog wel even te gaan :).

Dit was ik met een van mijn vorige paarden heel wat jaren geleden trouwens. Het andere uiterste ;)Afbeelding

Over stoelzit gesproken:
Afbeelding