Waar ik me het meest aan stoor is het feit dat het losgooien van teugel gezien wordt als diervriendelijk. Ik ga mee met Elisa; eerst horizontaal evenwicht bereiken met een actief achterbeen. En dat is basiswerk. Gas en Rem en Evenwicht. Maar zolang de houding van de ruiter zo storend is voor de beweging van het paard is dat wel een moeilijke opgave voor het paard.
Van mij zou je een stuk strenger voor jezelf mogen zijn en minder voor je paard. Daarmee bedoel ik dat ik enorm van mezelf zou balen als ik deze foto's terug zou zien. En dan voornamelijk de houding van amazone. Je bent een nieuwe weg ingeslagen waarbij vooral het paard centraal staat. Waarom niet jezelf? Werk je aan je eigen spierspanning, conditie en focus? Je gaat achterover hangen om de beweging van je paard uit te kunnen zitten ipv je buik/ rugspieren aan te spannen.
Als ik dan kijk naar het filmpje van 6 jaar geleden dan ontbreekt hier vooral ruitergevoel. Paardrijden bestaat uit "kleine" maar vooral duidelijke hulpen die elkaar in een snel tempo opvolgen. En daarnaast de kunst van het weinig doen. Hoe kan een paard door het lijf lopen als de amazone zijn hals vast zet en zit te hobbelen uit het ritme?? En dit alles is heel moeilijk. Zeker wanneer er wat spanning is.
Volgens mij is het doel wat je wil bereiken goed alleen de weg er naar toe niet. Ook zet ik mijn vraagtekens bij je instructrice. Geen idee hoeveel kennis deze persoon heeft. Iedereen noemt zich tegenwoordig instructeur als ze een keer Z hebben gereden.
Als voorbeeld: Mijn paard heeft grote problemen met de aanleuning, krult zich enorm snel op achter de teugel, en is flegmatiek. Bij het zien van deze foto denk ik toch dat het harde werken resultaat oplevert. Ik rij al jaren lang en laag om hem te leren naar de hand toe te komen. Maar fouten in opleiding toen hij jong was gaan er nooit 100% uit + mijn kundigheid ook geen Anky gehalte heeft. En nee we zijn er nog lang niet! Op deze foto zie ik wel een vrolijk paard ondanks een wat gespannen amazone. En dit alles zonder teugels los te gooien