Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:00

Ailill schreef:
Voorwaarts neerwaarts rijden noem je ook wel (een) tendens; de tendens die ontstaat op het moment dat het paard zijn buikspieren sluit en zijn lange rugspier ontspant. Doordat deze spier vast zit aan de halswervels zal het paard bij het ontspannen en loslaten van deze spier, automatisch zijn hoofd en hals laten zakken.

Door het bereiken van deze tendens zal ook het bekken in de goede richting bewegen, doordat de lendenen van het paard los zijn. Hierdoor kunnen de achterbenen gemakkelijk naar voren worden gebracht. Het sluiten van de buikspieren is noodzakelijk voor het openen van de ruggenwervels en het vrij op en neerwaarts deinen van de rug.

Jij kan beter uitleggen en verwoorden als ik :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:02

Er is een verschil tussen voorwaarts-neerwaarts rijden en je paard uit elkaar op de voorhand laten denderen met de neus over de grond. (wat ik vermoed uit je verhaal over eerdere instructie waarbij je lang en laag/vwnw hebt geprobeerd)
Ook op borsthoogte kun je vwnw rijden, zolang het paard de hals vanuit de rug/schoft laat vallen en het paard voorwaarts blijft denken.

De spieren worden idd langer in de bovenlijn met vwnw, de spieren in de onderlijn worden korter (paard trekt buikspieren aan, en lift hierdoor de rug iets omhoog, waardoor het paard de rug kan ontspannen en de hals kan laten vallen), het achterbeen kan verder ondertreden want het bekken kan wat meer kantelen door de ontspanning in de rug, de onderhalsspier zal ontspannen omdat de bovenlijn de hals meer gaat dragen.
Het is de bedoeling dat de spieren in de onderlijn sterker worden, zodat de bovenlijn kan ontspannen.

Pas als je paard als een banaan van achter naar voren rond is, en je hierin kunt schakelen in tempo, dan kun je gaan kijken of je het paard iets meer op kunt pakken van voren.
Laatst bijgewerkt door different1 op 17-06-15 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:02

Belmera schreef:
Als iemand mij duidelijk kan uitleggen wat er met de bespiering van de bovenlijn gebeurd als je een paard lang en laag/vwnw rijdt ipv alleen maar met zn allen te roepen dat dat DE oplossing is voor elk probleem en voor ieder paard, zou ik het misschien serieus nemen. Nu is het elkaar alleen maar napraten zonder onderbouwing.Ik heb uitgelegd waarom ik denk dat het niet de oplossing is, bespiering bovenlijn wordt op die manier uitgerekt. Voor zover ik weet is uitrekken niet hetzelfde als sterker maken. Juist eerder het tegenovergestelde.

Waarom jij denkt dat dit niet de oplossing is? Misschien moet je er eerst eens zelf in verdiepen voordat je dit roept. Het is niet iets nieuws, maar iets wat al jaren werd gedaan. Eerst door Fransen en later door de Duiters. Al eeuwen gelden.

IEDER paard moet zijn bovenlijn ontwikkelen VOORDAT je er op gaat zitten. Een paard is namelijk niet gemaakt om op te zitten. En het is inderdaad de oplossing voor heel veel paarden.

Het is al een tig keer op bokt langs gekomen, maar jij hebt dit filmpjes vast gemist.
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Koop eens een goed boek, zo ik zeggen.
https://www.youtube.com/watch?v=vqK1t5LViks

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:03

Wilawander schreef:
Belmera schreef:
En nog steeds neemt niemand de moeite om mij uit te leggen wat er met de spieren in de bovenlijn gebeurt bij vwnw..
Eva Dankje voor de reactie *\o/* ik juich blijkbaar voor iedere positieve post, dus ook voor die van jou.
Ik leg nooit de schuld bij mn paard neer.

Als de spieren boven in worden opgerekt zoals jij het zegt dan stimuleer je de bespiering in de bovenlijn waardoor deze sterker worden, ook kan je de rugspieren hierbij mee pakken als de achterhand gemotiveerd word en het paard van achter naar voren rond en laag gereden word. De onderhalsspieren worden bij de juiste manier niet gestimuleerd en zullen afnemen. Heb zelf ook een paard gereden met de zelfde problemen qua bespiering en dat is op die manier prima te verbeteren. Maar zoek hier juiste hulp bij zodat het ook goed gebeurd.

Ja, en het is ook erg goed voor de buikspieren. Veel mensen denken dat de rugspieren van een paard het belangrijkst zijn, maar eigenlijk zijn dat de buikspieren! Die moeten de rug ondersteunen, en heb je ook nodig voor verzameling en oefeningen. Op internet staat het mooi verwoord:
''Het paard moet leren om op een juiste manier de ruiter te dragen om rugproblemen te voorkomen. De buikspieren moeten daarvoor de rugspieren ondersteunen. Daarom is het van belang om de buikspieren te versterken.
Door het paard te vragen zijn hoofd naar voren en naar beneden te brengen, moet hij zijn buikspieren aanspannen en zijn rugspieren ontspannen. Door het aanspannen van de buikspieren wordt de rug omhoog gedrukt en worden de buikspieren ontwikkeld.''

Echter. Zie ik dat veel mensen denken dat voorwaarts-neerwaarts rijden ALTIJD een goede oplossing is, en dan ook maar met elk paard vwnw gaan rijden. Hierdoor zie je veel paarden die ontzettend op de voorhand vallen. Vwnw is niet geschikt voor elk paard, en moet goed uitgevoerd worden anders verpest je er meer mee dan je toevoegt. Om van foto's te zeggen dat ts vwnw moet gaan rijden vind ik lastig. Stap 1 bij mij is altijd tempocontrole, daarna komt de halshouding. Bij sommige paarden zul je meer vwnw moeten rijden, anderen zul je wat meer op moeten pakken. Vind de discussie nu erg ver gaan op sommige punten. Ik denk idd ook dat ts niet de oefeningen zoals sb al zou moeten rijden, maar om nu te zeggen dat haar paard zielig is, slaat ook wal nog kant. Foto's kunnen erg vertekenen, en zonder dat je het tempo weet kan je er al helemaal weinig over zeggen. Ik zou liever een filmpje zien!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:03

Afbeelding

Deeks93

Re: Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:05

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:06

en dan mag zelfs deze nog meer vwnw maar waarschijnlijk is ie voor de foto's zo opgericht.

Qua bespiering 10 x beter in elk geval!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:06

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:10

Dankje voor de uitleg.
Wat gebeurt er met de spier dat deze gestimuleerd wordt? Uitrekken of lang laten worden zal alleen soepelheid en ontspanning stimuleren en daarvoor gebruikt ik het tijdens losrijden, even tussendoor en eindig ik ermee. Ik snap wel dat de onderhals spier op deze manier ontspant en daardoor afneemt. Maar snap niet hoe het de bovenlijn sterker, meer gespierd zal maken.

Op personen die het nodig vinden om te gaan schelden in n topic reageer ik uit principe niet.
Mijn post is nav die van willawander. Op de rest vd serieuze posts reageer ik na t eten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:11

Ik vind dat je het als ruiter verplicht bent om je grondig te verdiepen in hoe je een paard moet rijden om het hem zo prettig mogelijk te maken en hem geestelijk en lichamelijk gezond te houden.
Daarom raad ik je aan je hier grondig in te verdiepen en goed les te nemen, want jouw paard heeft inderdaad geen makkelijke bouw, maar hij kan zeker zo getraind worden dat jullie op een aanzienlijk hoger niveau dan dit zouden kunnen rijden. Op dit moment is jouw paard niet goed bespierd en zit jij hem toch helaas onbedoeld in de weg hierdoor. Probeer geen kunstjes te rijden, maar je paard met verstand te gymnasticeren. Jullie zijn een leuke combinatie verder, en als jij er open voor staat, dan komt het goed.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:23

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:23

excuus trouwens voor mijn voorgaande bericht met grof taalgebruik... fokte me een beetje op en liet me iets te veel gaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:25

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:25

flavlip schreef:
Elke instructie geeft al vrij snel aan dat wij geen "standaard-paarden" hebben. Het is juist de instructie die heeft aangegeven dat we beiden een stapje verder moeten. Genoeg om aan te werken, genoeg ruimte om te verbeteren, we staan zeker open voor opbouwende kritiek, maar een stapje terug gaan we (of ik, laat ik voor mezelf spreken) niet doen.

Ik weet dat het niet jou topic is maar ik heb het topic doorgelezen en dit bleef toch echt bij mij hangen. Waarom wil je geen stapje terug doen? Heb je dat niet over voor je paard, waar je zo van wilt genieten?
Waarom?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:29

Genoeg tips TS!
Misschien kan iemand in de buurt je helpen?
Let wel, dit kan lang duren, paard vindt het in het begin rot, want hij gebruikt andere spieren dan normaal.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:31

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:34

Zoveel handige tips gekregen en dan loop je er van weg.

Als je hier zoekt om een goede uitleg wat betreft vwnw, is het een goed plan om idd een andere instructie te zoeken.

Ben benieuwd waarom je niet kritisch naar je eigen foto's kijkt.

Op je laatste foto staat je paard met hoofd lager. Maar de onder hals spier is nog steeds te dik

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:38

Belmera schreef:
Dankje voor de uitleg.
Wat gebeurt er met de spier dat deze gestimuleerd wordt? Uitrekken of lang laten worden zal alleen soepelheid en ontspanning stimuleren en daarvoor gebruikt ik het tijdens losrijden, even tussendoor en eindig ik ermee. Ik snap wel dat de onderhals spier op deze manier ontspant en daardoor afneemt. Maar snap niet hoe het de bovenlijn sterker, meer gespierd zal maken.

Op personen die het nodig vinden om te gaan schelden in n topic reageer ik uit principe niet.
Mijn post is nav die van willawander. Op de rest vd serieuze posts reageer ik na t eten.

Klopt in eerste instantie wil je die onderhals spier ontspannen hebben en zeker niet aanspannen. Een paard is een atleet, dus je wilt lange spieren. Hoe krijg je die? Door ze steeds iets langer dan goed is op te rekken, je bent als het ware aan het overvragen en zorgt voor een (heel) lichte beschadiging. Tijdens het herstel zal de spier zich iets sterker/beter/langer ontwikkelen en zo kun je stapje voor stapje verder gaan.

Zelfde werkwijze als van een bodybuilder, alleen wil hij meer volume en wij ruiters meer lengte/soepelheid/kracht. Ik zeg altijd tegen de combinatie's die ik les geef; je bent als het ware de personal trainer van je paard. Jij moet er zorg voor dragen dat het paard zijn lichaam zo optimaal mogelijk kan gebruiken, met in het achterhoofd dat beide kanten gelijk moeten ontwikkelen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:44

@TS: Welke omgeving staan jullie?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:48

nou TS, je hebt hier al heel wat over je heen gehad zeg...

wat betreft voorwaarts neerwaarts, allemaal goed en wel, maar als je paard haar buikspieren niet aanspant en haar motor niet aanzet, dan helpt het ook niet, en wordt het alleen maar koplopen en hangen, zal ze ook niet beter van worden.

Ik bedoel maar, iedereen roept maar " voorwaarts neerwaarts" maar eigenlijk moet je het paard in zijn totaliteit zien, in beweging en met al zijn of haar plus- of minpunten, zo simpel is het.
Bij niet ieder paard werkt voorwaarts neerwaarts...

Ik wens je in ieder geval nog veel succes met al deze opmerkingen en degene die nog zullen volgen!!! En met je paard natuurlijk..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:49

sympie schreef:
nou TS, je hebt hier al heel wat over je heen gehad zeg...

wat betreft voorwaarts neerwaarts, allemaal goed en wel, maar als je paard haar buikspieren niet aanspant en haar motor niet aanzet, dan helpt het ook niet, en wordt het alleen maar koplopen en hangen, zal ze ook niet beter van worden.

Ik bedoel maar, iedereen roept maar " voorwaarts neerwaarts" maar eigenlijk moet je het paard in zijn totaliteit zien, in beweging en met al zijn of haar plus- of minpunten, zo simpel is het.
Bij niet ieder paard werkt voorwaarts neerwaarts...

Ik wens je in ieder geval nog veel succes met al deze opmerkingen en degene die nog zullen volgen!!! En met je paard natuurlijk..

Ook dat is hier al genoemd :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:58

Belmera schreef:
Drafbalkjes doe ik idd wel eens. Maar dan krijgt ze vaak t idee dat we gaan springen en wordt ze rennerig ;)
Vandaag CR les gehad en al heel wat huiswerk meegekregen!

Ook met springen moet ze aan je been zijn, rennerig is niet aan je been. Wil het schakelen in je training nut hebben dan moet elke pas van jou zijn..

Wat is het huiswerk dat je gekregen hebt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:00

Schrik me rot van de botte eigenwijzigheid van TS en zus.

Nemen niets aan, en begrijpen ook niets van het PRINCIPE van VWNW.

Dat het paar (Belmera) typisch tuig-gebouwd is wil niet zeggen dat ze niet in ontspanning met een naar het bit reikende hals en mooi bollende rug kan lopen. Dat kan IEDER normaal paard. Ook Belmera is normaal, echter wel tuiger-typisch gebouwd. En (tot mijn schrik) al 10 jaar zo gereden? Dan duurt het uiteraard langer. maar ook dan kan het paard nog een doepele gang en de juiste bespiering ontwikkelen.
terug naar af, eerst aan de longe beginnen, want de spieren die opgerekt (gestreched) dienen te worden, kunnen dat makkelijker aan de longe dan OHZ.

Er zijn meer dan genoeg Friese paarden die een onderhals er uit drukken, moeilijkheden hebben met laag te komen, lastig vinden om te stretchen, etc. want daar zijn er ook genoeg bij die niet echt "rijtypisch"" zo voordelig gebouwd zijn. Toch krijg je dat daarme mits op de juiste wijze gereden en begeleid daar ook mee voor elkaar. Niet van vandaag op morgen uiteraard, als de ruiter samen met GEDEGEN instructie maar wil.
Uiteraard dient te focus op de achterhand, de rug en het gebruik van de buikspieren te liggen, en moet je nu in dit stadium je helemaal niet bezighouden met de houding van hoofd of hals.
Want in die achterhand zit in het (rij)paard het geheim van goed bewegen.

Proco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:05

Hoi lieve zussen!

Ik heb de eerste 2 pagina's en de laatste gelezen en ik wil eigenlijk alleen maar zeggen...

Ik vind dat je fantastisch bezig ben, wat een verschil met de laatste keer dat ik jullie heb gezien
Lekker rustig aan blijven trainen uitleggen aan Belmera en ontspanning/aanspanning blijven zoeken. Jammer dat ik jullie niet meer real life zie, ben na de foto's helemaal benieuwd hoe het nu met jullie lieve (kneuse) paardjes gaat!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:37

TS (en zus), het lijkt mij verstandig om je te gaan verdiepen in hoe je paard in elkaar zit. Koop of leen een paar boeken, bezoek wat sites en ga kritisch kijken naar hoe je paard beweegt en in de spieren zit. Is niet altijd leuk, je doet soms een paar stappen terug maar soms moet je even terug voordat je weer naar voren kan. Anders ga je jezelf en je paard vastrijden (letterlijk en figuurlijk).

http://www.bol.com/nl/p/hoe-beweegt-uw- ... 006847327/

http://www.paardenbegrijpen.nl/

http://www.bol.com/nl/p/dressuur-onder- ... tion=books

Even een paar titels/sites voor je.