No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:49

Peelie schreef:
Dat mag je vinden ;)

Ik gaf alleen een voorbeeld? Of had je het tegen Joolien? Ik heb al jouw berichten in dit topic gelezen en daaruit heb ik niet opgemaakt of je daar al ervaring mee had. Wat mij betreft het proberen waard, misschien ligt het veel minder aan jou dan iedereen (en jij) nu denkt. +:)+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:07

TS, dat dingen met doorzitten nog niet lukken is toch helemaal niet erg? Gewoon lekker kilometers blijven maken met dit jonge dier. Komt na oefenen goed.

Peelie

Re: No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 04:28

Kahawa, het Was idd tegen jolien, niet tegen jou :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:41

Wel tijd voor nuance in het topic. ;)
zo dramatisch is het allemaal ook weer niet.

ik lees tips waarvan ik zeg dat ze niet passen bij het type paard.
dressuur is het gymnasticeren van het paard. Daarbij moet je kijken wat het paard nodig heeft, maar ook lichamelijk toe in staat is. Het trainen van een opwaarts gebouwd warmbloed paard dat van nature berg op beweegt, vraagt een hele andere training, dan het trainen van een haflinger, die van nature als bergpaard meer stuwt en minder tot dragen komt.

Dat vraagt andere trainingen. En soms genoegen nemen met de mindere opwaartse beweging en minder zweefmoment in de galop.

Natuurlijk is een stille hand en been altijd nodig. En basis is basis.

Je zal bij veel haflingers blijven oplopen tegen problemen in de ontspanning van het kaakgewricht in de oprichting en het meer blijven stuwen in de overgang simpelweg omdat het lijf zo gebouwd is. (uitzonderingen daargelaten) Ken de goede punten van je paard maar ook de beperkingen in de dressuuroefeningen. En gymnasticeer het paard zodat het hem ten goede komt.

Gail, lekker blijven doortrainen en focus op de lol samen en geniet.

Ps Off Topic
Voor een aantal Posters: de Haflinger is een Paardenras, geen pony ras. :D :+
Laatst bijgewerkt door janouk op 19-03-15 08:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:54

Jammer dat het voor jou zo negatief voelt! Ik lees het anders. Hoewel er inderdaad en paar tussen zitten die wat hard zijn. Maar ach, ademhalen en door.

Wat ik nog wilde zeggen: als je zelf al weet dat je nog zo veel moeite hebt met het doorzitten, dan zou ik als ik jou was echt nog niet M gaan starten. Zorg eerst dat je paard tijdens het doorzitten geen tactverlies heeft, regelmatig, recht en over de rug ontspannen loopt. Dat jij kunt zitten en een netjes, constant contact houdt met zijn mond. Je gaat met nu hup M starten niets op schieten..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 09:10

Janouk, jij weet net als ik als geen ander dat je een haf ander traint. Gelukkig heb ik een goede haflinger instructrice die de beperkingen beter kent, dan wie dan ook.

Benen stiller ben ik er mee bezig, maar ik heb de kunst nog niet genoeg door en nog niet dé methode gevonden om ze netjes stil te houden. :P

Wel vind ik mn hand redelijk rustig, nog niet stil. Tijdens het achterwaards Was mn ophouding helemaal niet netjes (stond ook op mn protecol) en Was het enige wat ik me nog kon bedenken op dat moment. Hij moest het toch echt doen voor me en liet me een beetje in de steek daar.

Verder train ik ook gewoon lekker door en blijf ik aan mezelf werken :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:29

Vervelend dat je je aangevallen voelt door de kritische berichten. Mag ik vragen welke opmerkingen en tips je ziet als onzin? Ben ik oprecht benieuwd naar. Voorderest zou ik niet weten waarom een haflinger anders getraind moet worden dan een 'normaal' paard, behalve dan dat ze misschien wat eigenwijzer zijn. :D dat ze meer stuwen dan een opwaarts gebouwde kwpn'er is ook niet altijd van toepassing, zat kwpn'ers die uit zichzelf ook behoorlijk stuwen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:49

No offence, maar ik vraag mij oprecht af of het normaal is dat je M dressuur rijdt, en niet behoorlijk kunt doorzitten ? Of wordt daar niet naar gekeken ? In heb totaal geen verstand van een dressuurproef, heb er geen idee van hoe er gejureerd wordt. ( zelf rijd ik ook competitie, maar dan wel reining. Daar wordt alleen gekeken naar hoe het paard de oefeningen doet, niet naar de ruiter)
Ik zie hier een paard wat totaal niet over de rug loopt. Hij loopt enorm te drammen, en jij probeert er nog iets van te maken, maar door zijn drammerigheid ziet het er allemaal heel gespannen uit.
Een dergelijk paard zou ik rijden met erg veel been, om de rug er in te krijgen, en dan zal hij ook automatisch veel meer loslaten van voor, en makkelijker uit te zitten zijn. Maar het verbaast mij wel een beetje dat je met een paard dat zo loopt in de M kunt meerijden.
Verder wil ik aan iedereen die loopt te blèren dat TS te zwaar is voor haar paard zeggen dat zoiets erg grof overkomt, en in deze ook absoluut niet waar is. Dit is een haf, jongens. Die beesten zijn ijzersterk. En ik vind TS ook helemaal niet te zwaar. dat hij niet over de rug loopt heeft niets met haar gewicht te maken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:40

Ik start M en mijn doorzit kunsten zijn ook niet je van het :') wordt gelukkig beter (al doe ik nog wel sneaky lichtrijden tijdens middendraf). Mijn paard zit gewoon beroerd want hij gooit erg op.

Overigens, dat je een Haflinger anders traint dan een ander paard vindt ik persoonlijk onzin :o. Ik heb zelf tinkers en heb er vanaf zadelmak maken met mijn instructie niet anders mee gereden dan een ander paard. Een paard is een paard en het uiteindelijke doel is hetzelfde.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:45

Peelie schreef:
Janouk, jij weet net als ik als geen ander dat je een haf ander traint. Gelukkig heb ik een goede haflinger instructrice die de beperkingen beter kent, dan wie dan ook.

Sorry hoor, maar wat een onzin. Ik heb zelf jarenlang zowel haflingers als KWPN'ers getraind en er zit geen enkel verschil in. Het is maar net waar je het op wilt afschuiven.
Ieder ras heeft zijn beperkingen, maar dat heeft niets te maken met anders trainen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:23

@cayenne
die uitdaging durf ik wel aan :D :+ . In mijn ogen verschilt de training bij ieder paard namelijk.

Je kan niet ontkennen dat je andere oefeningen mee neemt in je training bij een vlug snel paard, dan bij een langzaam reagerend paard en weer andere oefeningen bij een een opwaarts bewegend paard, dan bij een paard dat stuwt en overbouwd is. Een sensibel paard train je heel anders dan een flegmatiek paard.

Je past als het goed is de training aan bij het niveau van het paard, bij zijn bouw, bij zijn reactie, bij je trainingsdoeleind, bij de fase in het seizoen, richting een wedstrijd of juist van een wedstrijd af, etc.
Ik train ieder paard anders om op ieder moment in zijn opleiding, etc.

Net wat je aangeeft, heeft ieder ras 'zijn beperkingen"maar ook zijn sterke punten, maar ook iedere ruiter, iedere tak van sport, etc.

En in mijn ogen zit er een heel groot verschil in de training van de 'gemiddelde' KWPN-er en de 'gemiddelde' Haflinger, al is het maar om het karakter.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:34

Peelie schreef:
Hij moest het toch echt doen voor me en liet me een beetje in de steek daar.

En dat is precies waardoor ik denk dat je met jou instelling niet veel verder gaat komen.
Nash laat jou in de steek??? Je geeft zelf aan dat je gestrest bent, je rukt en plukt in zijn mond. Geeft onduidelijke signalen, wie laat wie nou in de steek.....

Ik hoop echt dat je de filmpjes eens met andere ogen gaat bekijken om de problemen die jullie samen ervaren te verbeteren.
Jullie kunnen echt een super combinatie worden maar dan moet je wel echt de basis van de problemen willen zien.
Het is echt niet leuk om te horen dat begrijp ik wel maar ik vind het zo zonde dat je de problemen zo niet opgelost krijgt omdat je bij de verkeerde het probleem aan het zoeken bent,.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:00

Gilbo, jij bent duidelijk een andere mening bedeeld, ik denk namelijk dat ik samen met Nash ver kan komen. Echter moeten We daarvoor mee in tune met elkaar komen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:04

Gillbo schreef:
Peelie schreef:
Hij moest het toch echt doen voor me en liet me een beetje in de steek daar.

En dat is precies waardoor ik denk dat je met jou instelling niet veel verder gaat komen.
Nash laat jou in de steek??? Je geeft zelf aan dat je gestrest bent, je rukt en plukt in zijn mond. Geeft onduidelijke signalen, wie laat wie nou in de steek.....

Ik hoop echt dat je de filmpjes eens met andere ogen gaat bekijken om de problemen die jullie samen ervaren te verbeteren.
Jullie kunnen echt een super combinatie worden maar dan moet je wel echt de basis van de problemen willen zien.
Het is echt niet leuk om te horen dat begrijp ik wel maar ik vind het zo zonde dat je de problemen zo niet opgelost krijgt omdat je bij de verkeerde het probleem aan het zoeken bent,.

Zeg ik dan dat dat niet zo is?
Alleen heb ik het idee dat jij niet helemaal wil of kan zien wat jij zelf overbrengt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:09

Leuke haf!
Tipje die ik heb is relax :) handen rustig, benen rustig, meegaan met het doorzitten en met die tips kilometers maken, dan ga je een heel fijn beeld krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:11

Eens met sevke, hij moet er meer 'doorheen' voordat je goed kunt doorzitten. Maar goed dat weet je nu ook al. Ik heb foto's gezien van hem aan de longe toen, en heb gezien Hoe lekker hij KAN lopen! Lekker doortrainen dus!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:46

Hele topic doorgelezen.
Is een flexchair voor jou niet een goed idee? Dan wordt jij ook bewust van je houding en zit.
Die kan je drukpunten meten en zien waar jij moeite mee hebt.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:53

Vicky_88 schreef:
Nee nee en nee :n
Dit is namelijk wat TS al doet... Van voren naar achteren rijden.

Ts, begin met reactie op been. Kuit is reageren, hoe dan ook. Zodra dit beter word ga je dit combineren met je hand. Dus contact nemen. Als je contact recht en gelijk is en je paard is van achter naar voren dan pas kun je aan de voorkant werken aan nageeflijkheid en kan een paard gaan loslaten.

Dus NIET zoals hier boven geopperd wordt want dan rij je dus met de handrem erop, van voren naar achteren ipv de juiste richting uit.

Mijn excuses dat mijn reactie verkeerd opgevat wordt. Van achter naar voor is altijd belangrijk! Ik doelde meer op wat je daarna zou kunnen proberen, om meer verzameling/krachtigere achterhand te krijgen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:43

Waarom ga je niet een paar keer maar een proef starten? Dan is het minder zonde van je geld, want die gedachte snap ik op zich wel. Rij gewoon eens echt een ontspannen rondje, met de gedachte liever een ontspannen 160 punten proef dan een 190 proef vol spanning. Ik ben er op wedstrijd ook donders hard vanaf geflikkerd dus ik snap hoe je je voelt. De gedachte dat je na die ene proef overal vanaf bent scheelt ook iets.

Over je rijstijl is inmiddels wel genoeg gezegd denk ik, toch wil ik nog even de galop noemen. Die zou ik echt een aantal versnelling omhoog rijden zodat hij door blijft springen en van daaruit gaan schakelen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:37

Een hoger tempo werk voor Nash niet, dan wordt hij zo druk in zn hoofd dat hij alleen maar uit elkaar gaat en er helemaal niks van sprong terecht komt. Juist verzamelen en vanuit het binnenbeen oprijden waardoor hij gaat springen werkt goed voor hem.

Ik hen heel lang naar een oplossing gezocht voor de galop, omdat hij enorm in 4tackt ging. Na de zomer instructieweek en veel verschillende instructeurs en verschillende oplossingen verder, Was dit de beste oplossing met het beste effect en hier blijft hij ook bij verbeteren.

IlseHoving98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:59

Die manen! <3 Supermooi wit!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:24

Ik zie hier een heleboel hele goede rijtechnische tips voorbijkomen, waar de ts zeker iets aan zou kunnen hebben. Maar ik zie in eerste instantie een paard dat achter gewoon niet rad is. Niet "minder onder de massa" of "tactfout" maar gewoon duidelijk onzuiver. Je ziet het steeds op dezelfde punten van belasting terug, en dan zie je ook gelijk onrust bij het paard terug. Ik zou eerlijk gezegd dus eens beginnen met even helemaal nalopen van je paard door een hele goede osteopaat/chiropractor/dierenarts, want een hoop rijtechnische dingen die naar voren komen ( vastzetten rug, onrustige aanleuning etc) kunnen heel goed uit het lijf komen, en dus sneller opgelost worden door een goede behandeling. Uiteraard is dan de training daarna heel belangrijk..
Verder: wat een ontzettend ruige Haflinger! En de proeven zijn ook helemaal niet dramatisch, er zit zeker potentie in :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 12:21

Afbeelding

Even een still uit een filmpje van gisteren.

Nash in schouderbinnenwaards, om te laten zien dat er niks mis Is met zijn achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:25

Ben wel benieuwd naar het filmpje zelf :) omdat je aangeeft dat die in training heel anders loopt dan thuis.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:00

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :) Mogen we die zien?

Op een foto kun je niet zien of er iets aan te zien is.