PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:58

Klopt jasmijn, dat zijn ook de spiergroepen waar wij mee bezig zijn.

Gaatje: ik ben er nog geen tegen gekomen die ik erop durf te zetten en die dan ook nog eens zelf wil.

Leonie: knap dat jij daarover kan oordelen zonder het dier ooit gezien te hebben.
Ik krijg hier veel mooie tips inderdaad, het verschil is dat ik er wel degelijk iets mee doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:08

Zijn de sprenger Bow balance beugels niet wat? Die ontlasten je benen en rug heel erg eventueel nog in combinatie met Gpg adapter.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:23

Nou ik denk dat er zat professionals te vinden zijn ;)
Waar woon je?

Ik denk namelijk dat elk paard er makkelijker van wordt als er verschillende mensen op kunnen rijden. Dit bedoel ik echt niet gemeen, maar je bent niet de beste ruiter (ik ook niet, wij zijn tenslotte amateurs) en dan moeten er toch wel professionele Ruiters' te vinden zijn die het aandurven. Ik denk dat ik er zo een paar kan aanraden voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:21

Voor mij is dat schip gevaren.

Daar ben ik inderdaad naar aan het kijken yvank. Heb ze ooit geleend en dat scheelde aanzienlijk!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:52

Ben het toch wel eens met Leonie hierin. Denk ook zeker dat er meer dan genoeg professionals zijn die er zo op stappen, onderschat hen niet. Want, even heel lomp gezegd, als jij er op kan, kunnen zij er zeker op. Ik zie deze combinatie namelijk in een neerwaartse spiraal gaan zo.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:06

Robijntjah schreef:
Leonie: knap dat jij daarover kan oordelen zonder het dier ooit gezien te hebben.
Ik krijg hier veel mooie tips inderdaad, het verschil is dat ik er wel degelijk iets mee doe.

Geloof dat ze het dier wel degelijk kende. Maargoed dat terzijde.

Ik heb in je profiel gespiekt en vindt de rijfoto's van 2012 beduidend beter dan deze.. Heb het idee dat je meer in een neerwaartse spiraal zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:25

Dat mogen jullie vinden :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:25

Ik heb ook even gekeken.... en jullie hebben echt hele fijne momenten gekend wanneer je naar de foto's kijkt.
Mijn gevoel is dat niet zozeer het paard, maar vooral jij rillerig bent geworden.
En dat is volstrekt logisch wanneer je zo'n ontzettende doodsmakker maakt.

Op de foto's ogen jullie beiden een beetje of het lampje wat uitgedooft is. Pony oogt ook wat schrieler.
Ik vind overigens dat je een prima ruiter bent, op de oudere foto's rijd je keurig.

Hele lastige situatie, ik ben er bekend mee. Ook ongeluk gehad, ook lastig lijf. Ook springerige pony (die overigens best wat meegemaakt heeft, maar een eerlijk karakter heeft), die dat vooral werd omdat ik te afwachtend ging rijden.
Ik denk dat je 2 keuzes hebt:
- pleeg een interventie.... stop jezelf en het paard in een trailer en ga een week (of langer) trainen om die cirkel te doorbreken. En dan vooral weer durven de ruimte op te zoeken, te rijden... even die suffe bak uit. Iemand als John Erb misschien?
- bedenken of je echt verder wil/ kan met dit dier..... hele harde noot om te kraken, maar volgens mij zijn jullie beiden niet helemaal happy met de gang van zaken nu. Maar goed.... volgens mij ben je daar wel over uit en wil je graag met haar verder. En gelijk heb je!

Mensen hoeven niet lelijk te doen.... zoveel mensen komen dit tegen, en hulde voor jou dat je zoveel tijd, liefde en geduld in jezelf en dit paard blijft steken.
Maar misschien moet je even de cirkel doorbreken, iets heel anders doen!

ps: ik vind het overigens een beetje overdreven hoe sommige mensen reageren.... op 9 uit 10 ITP wordt minder fraai gereden. Dit dier krijgt tenminste lucht van voren.... ik denk dat deze wijze van rijden minder belastend is dan de vele 'flos-foto's' die je vaak op Bokt ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:28

Dat doen we al, we rijden zoveel mogelijk lekker buiten, de bossen in. Heerlijk.

Ik ben minder rillerig geworden, wel veel zelfbewuster in mijn lijf. Ik ga soms triggers in het rijden wat houterig aan. Niet handig, zijn we mee bezig om dit om te draaien.

Op week training doen we ook best wel, vorig jaar op week cursus geweest, heel veel aan gehad. Toen durfde ik er idd nauwelijks nog op. Dat is echt niet meer aan de orde dankzij de stappen die we daar gezet hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:34

Ach, geniet er dan gewoon van... en maak muizenstappen, en soms grotere stappen. En deel je plezier met mensen waar je je prettig bij voelt.
Onder een vergrootglas op een paardenforum ontvang je vaak alleen maar gezeur.

Ik houd wel vast aan mijn tip van Jannet van Wijk. www.ruiterfysio.nl
Ik heb zoveel geprobeerd na mijn ongeluk, en zij is de enige die het voor elkaar kreeg. Ik was het al zo zat, dat ik het niet eens meer een kans wilde geven.
Ik durf er geld op in te zetten dat je daar vooruitgang boekt!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:37

Ik ga van het weekend alle links bekijken en eens wat mensen benaderen en dingen aanschaffen haha!

Juist door dit soort tips wordt ik namelijk gemotiveerd :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:50

Ik ben van mening dat als je overtuigd bent van het feit dat het goed gaat tussen jullie twee en je geen commentaar wilt, dat je ook geen topic meer moet openen. Je wijst al het commentaar af en je trekt je niks aan van wat mensen zeggen. Op mij komt het ook telkens weer over alsof je wilt laten zien dat het beter tussen jullie gaat, terwijl ik telkens een schraler paard tegenkom waarbij er niks is veranderd aan jouw houding. Als je echt uitgerevalideerd bent, snap ik niet dat je met zo'n houding op dit paard stapt. Je bent te groot, je brengt hem uit evenwicht en ze begint echt op de voorhand te lopen.

Net zoals te rest ben ik het er mee eens dat geen enkel paard maar door één ruiter kan worden gereden. Het betekent heus niet dat je er een ander op moet zetten of dat je haar weg zou moeten doen, maar er zijn nog veel meer andere opties.

Je hoeft hier zeker niks mee te doen, het is een advies dat ik wil geven omdat je het beste met je paard voor wilt hebben.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:52

Vind het knap hoe iedereen zo extreem over een paar foto's kan oordelen :')

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat ze doet als iemand haar vasthoud terwijl je erop zit en je dan rustig wat beweegd? (Benen aanleggen, contact met de mond ect.)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:54

JudArthos schreef:
Vind het knap hoe iedereen zo extreem over een paar foto's kan oordelen :')

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat ze doet als iemand haar vasthoud terwijl je erop zit en je dan rustig wat beweegd? (Benen aanleggen, contact met de mond ect.)

Het gaat niet om alleen deze foto's, maar over alles wat ik heb gezien. Ook heb ik TS het advies gegeven om eens een filmpje te plaatsen, omdat ze zelf al eens heeft gezegd dat ze de foto's vindt vertekenen. Ik wil met alle liefde begrip opbrengen voor de situatie, maar de foto's ogen nog steeds niet fijn. Mijn mening is dus ook gebaseerd op de foto's die ik zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:56

Judarthos: stilstaand kan er veel meer, ook zonder dat ze vastgehouden wordt. Zodra ze in de spanning schiet ademt ze ook gelijk niet meer door zeg maar.
Hmmmm, dit zet me aan het nadenken, mooi! Kan ik misschien wel iets mee.

Ketly: dan lees je selectief. Ik krijg genoeg hele waardevolle tips waar ik mee aan de slag ga/ben.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:59

Robijntjah schreef:
Judarthos: stilstaand kan er veel meer, ook zonder dat ze vastgehouden wordt. Zodra ze in de spanning schiet ademt ze ook gelijk niet meer door zeg maar.
Hmmmm, dit zet me aan het nadenken, mooi! Kan ik misschien wel iets mee.

Proberen kan altijd, ook in stap en draf. Kun je haar wat proberen te desensibiliseren zonder je leven te riskeren haha :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:01

Ketly schreef:
Ik ben van mening dat als je overtuigd bent van het feit dat het goed gaat tussen jullie twee en je geen commentaar wilt, dat je ook geen topic meer moet openen. Je wijst al het commentaar af en je trekt je niks aan van wat mensen zeggen.

Ik lees het niet zo hoor...
Ik vind dat ze nog best kalm reageert en best wat dingen meeneemt als tips.
Dat ze niet alles opvolgt wat iedereen zegt lijkt me logisch, dat is immers haar eigen weg/ beslissing toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:03

Dat hebben we een tijdje bewuster gedaan dan nu, spelenderwijs inderdaad.
Galop is overigens de gang waarin ik er het meeste aan kan komen. Dus misschien moet ik daar eens wat meer mee doen in die zin....
Hmmmmm!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:04

Ninx schreef:
Ketly schreef:
Ik ben van mening dat als je overtuigd bent van het feit dat het goed gaat tussen jullie twee en je geen commentaar wilt, dat je ook geen topic meer moet openen. Je wijst al het commentaar af en je trekt je niks aan van wat mensen zeggen.

Ik lees het niet zo hoor...
Ik vind dat ze nog best kalm reageert en best wat dingen meeneemt als tips.
Dat ze niet alles opvolgt wat iedereen zegt lijkt me logisch, dat is immers haar eigen weg/ beslissing toch?

Ze hoeft zeker niet alles op te volgen en ze hoeft nergens wat mee te doen, dit blijft haar eigen keuze. Mijn mening is dat ze als het paard zwaar getraumatiseerd is, zij er niet de juiste ruiter voor is. Nogmaals, ik ben erg benieuwd naar een filmpje.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:13

Ik heb even het internet doorgespit, omdat ik toch erg benieuwd was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar mijn idee ziet ze er op deze foto's beter uit en ook fijn ohz. Was dit niet zo?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:19

Robijntjah schreef:
Finnens: dat is iets wat ik inderdaad al even in overweging heb, ik vind het alleen lastig om hier een inschatting van te maken omdat ze druk op bijvoorbeeld halster of waar dan ook op het lijf moeilijk kan verdragen... Ik denk nog even verder, het lastige hieraan is gewoon dat het maar 1 keer fout hoeft te gaan en we zijn weer 6 stappen terug.

Reageert ze heftiger op de druk van een halster dan de druk van een bit?
Is het dan misschien een idee om een halstertje/sidepull over het hoofdstel te doen? Dan kun je proberen daar de druk op te bouwen maar heb je nog wel het bit voor het geval dat. Wel een beetje onhandig natuurlijk, over het hoofdstel, een bitloos hoofdstel waar je ook een bit in kunt hangen is natuurlijk makkelijker. Maar wel een investering waarvan je niet zeker weet of het werkt. Denk dat het het proberen wel waard is in ieder geval.. Het zou kunnen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:24

De onderste foto is even uit mijn herinnering nog geen half jaar geleden.

De bovenste foto is heel mooi getimed vooral, toen zat ik er zeer gespannen op, tijdens een les en shoot op onbekend terrein. Was net in de periode dat we een begin aan het maken waren om haar in mijn hand gesteld te krijgen. Hier liep Deze echter nog steeds achter mijn Hand en de rest van mijn hulpen kwamen niet door. Been kon ik niet laten hangen, moest ik eraf houden.
Dus nogmaals, mooi voor het plaatje, niet fijn aan mijn hulpen.

Finnens: goed idee! Ik zal eens op zoek gaan naar een constructie. Op druk op het halster laat ze zich op de wasplaats gewoon vallen om maar een voorbeeld te noemen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:26

Heb je ook foto's van die tijd dat het minder ging? Een foto die slecht getimed is? Vooral omdat foto's zo vertekenen ben ik zo benieuwd naar filmpjes.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:28

Valt vast wel wat te verzinnen ja! Denk dat het ook voor je eigen idee wel fijn is dat je eerst nog even het bit er bij hebt. Druk op de wasplaats is natuurlijk wel een stuk heftiger dan jouw hand, een paal geeft niet mee, jouw hand wel als het goed is :P Je kunt zo weinig of zo veel druk geven als jij zelf wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:33

Finnens: Dat klopt, is ook iets waar we bewust mee bezig zijn.

Sowieso is het bij alle soorten druk raak, waar dan ook, geestelijk of lichamelijk. Misschien eens een inventarisatie maken wat voor druk wat voor effect heeft (goed idee).

Ketly: Alvast een filmpje van op het strand, niet heel veel beeldmateriaal maar goed, heb je al een idee ;)
https://www.youtube.com/watch?v=r3y5umKDXXk

En 2 foto's uit dezelfde serie als die jij aanhaalt:
Afbeelding

Afbeelding

Ik zie hier ook duidelijk veel meer spanning in met name mijn onderbenen die ik echt afsteek... Toen was ik bang :')