Nikass schreef:ElenaMM77 jouw hond zou gewoon nooit los moeten lopen in een gebied waar je een paard tegen kan komen. Het is nogal naief om te denken dat jouw hond "een spelletje speelt". Voor jou ziet het er misschien zo uit, voor de hond is het serieus. Als honden zouden kunnen bedenken dat ze iets alleen maar voor de lol doen zou je ze ook de gevolgen van hun gedrag kunnen uitleggen. Dit is niet zo. Een hond reageert instinctief en is nog voor een heel groot deel wolf wat dat betreft.
Nikass, ik ken mijn hond exact en weet precies wat ze wel en niet doet..
ze loopt niet los op plekken waar een paard tegen gekomen kan worden.. Hiermee doel ik op ruiterpaden bijvoorbeeld. Het strand is een gedeelde plek.. Mijn hond zal alleen 'spelen', op het moment dat iemand binnen 5 meter van mij langsdraaft of gallopeert.. ik mag toch hopen dat jij zo niet mensen passeert?
voor mijn hond is het absoluut niet serieus, als je mijn stukje gelezen hebt, jaagt ze absoluut niet.. onder geen voorwaarde, op geen enkel moment, nooit.. ze weet niet hoe het moet, ze vind het niet leuk, ze snapt dat helemaal niet.. Een zwierende staart op enkele meters afstand is echter iets compleet anders. Ze wijkt geen 5 meter van mijn voeten af, omdat ze een schijtert is, iemand kan letterlijk in volle galop buiten die afstand passeren en er is niets aan de hand.. iemand kan in volle gallop of draf passeren als ik op een bospad loop, met een ruiterpad er direct naast (dus nog geen 2 meter) en ze kijkt niet op of om.. Ik weet dus exact op welke momenten ik de kleine uitzondering in haar gedrag kan verwachten.. en dat is op een gedeelde ruimte, waar de afstand minimaal is.. En dat kan gebeuren, echter sec gezien, is het zeer onverstandig om zo dicht en zo snel in een open ruimte te passeren.
raar genoeg zeg je zelf het volgende?
Citaat:
Meestal is het gedeelte van het strand waar honden los mogen ook het gedeelte waar je mag paardrijden. Dat geeft ook niet, een beetje ruiter valt niet van zijn paard van een blaffende hond die een stukje meerent, en de meeste honden doen niet meer dan dat.
dat doet mijn hond nog niet eens, dus vind je opmerking een beetje vreemd?
Een hond netjes onder appel, kan altijd onder appel vandaan vliegen als je de ubertricker onder zijn neus houdt.. mijn hond schiet nergens van onder appel vandaan..alleen een paardenstaart bijna in haar neus is een ubertricker en daar ben ik allert op. Dan geef jij eigenlijk aan dat als de baas weet waar hij op moet letten en allert is, de hond netjes onder appel heeft. hij de hond ten alle tijden aan de lijn moet houden omdat de mogelijkheid bestaat dat er ergens een keer een ruiter veel te dicht passeert op een te hogen snelheid? dan moet feitelijk een hond altijd overal aan de lijn, omdat er altijd wel ergens een ruiter zou kunnen zijn die een beslissing neemt die eigenlijk niet helemaal ok is?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-01-15 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt