Isabelle_H schreef:Tja wat zal ik er van zeggen... Ik ben bang dat alle goed bedoelende en goede adviezen (en ook de goed bedoelende maar minder goede adviezen) allemaal genegeerd gaan worden.
Ik denk dat TS had verwacht dat ze alleen maar Ohhh en Ahhh en wat goed dat je hem hebt "gered" te horen zou krijgen. En ja hij is wat schraal, maar niet broodje mager, tevens stond hij daar hele dagen buiten met een schuilstalletje die blijkbaar wel erg donker was, maar als ik lees wat voor stress het dier ervaart zodra hij andere paarden hoort/ziet/ruikt (merrie/hengst/ruin), dan vraag ik me af of het dier bij zijn vorige eigenaar wel zo slecht af was.
TS heeft volgens haar profiel paardenhouderij niveau 4 en ORUN niveau 2 gedaan. Je zou dus redelijkerwijs wat paardenervaring verwachten. Maar als je haar website bekijkt en daarin leest dat zij 1 jarige (mini) shetlanders verleast, een 2 jarig paard (wpn x haflinger) en een 19 jarige die niet te berijden is ivm bokken haar eigen tekst hierover is "Doordat ninja een tumor heeft gehad en dus ook veel pijn is zij gaan bokken onder het zadel. Om dit er uit te krijgen zijn wij al jaren bezig. Helaas is dit telkens als we heel ver waren toch weer terug gekomen. Omdat zij een trauma opgelopen heeft kun je dit er alleen door rust, vertouwen en heeeeeeel veel geduld eruit krijgen" Waarom zou je dit soort pony's/ paarden willen verleasen? Ze zijn of (veel) te jong of het dier heeft pijn.
Tevens geeft TS les in longeren, longeren met bijzet en dubbele longe... Waarom dit paard dan zo wordt rondgejaagd waarbij er alleen maar druk op het halster? staat...
Ik hoop toch dat TS zich wat aantrekt van de goed bedoelde adviezen die hier worden geven. Waardoor het dier een paardwaardig bestaan kan leiden. Ook hoop ik van harte dat ze eerlijk en oprecht naar haar eigen 19 jarige merrie kijkt en zich afvraagt "is het eerlijk om haar nogmaals (dit maal bewust) te dekken en haar de zwaarte van een dracht en geboorte aan te doen, terwijl ze blijkbaar nog steeds pijn heeft in ieder geval bij het rijden gezien haar bokgedrag" dus zeer waarschijnlijk ook met een dracht. En dit staat los van welke hengst ze hiervoor wil gaan gebruiken. Al ben ik het eens met de grote meerderheid, dat een paard zonder papier, zonder klinische en röntgenologische keuring niet bewust als vaderdier ingezet hoort en mag worden. Wil je er zo graag nog eentje bij, koop een veulentje. Je weet dan wat je krijgt (merrie/hengst) (kleur), je doet je merrie er een heel groot plezier mee, en je bent een stuk goedkoper uit i.v.m. de dierenartskosten die je anders bij je merrie zou hebben.
Veel succes en wijsheid met zowel je paardjes als met de beslissingen die je zult moeten gaan maken.
Goed en duidelijk verwoord, hier ben ik het helemaal mee eens!!