project hengst, wat gaat dit worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:00

Percy schreef:
Oké, nu weet ik het wel. Ik lees alleen wat er letterlijk staat en ik vraag of ze daar inderdaad op doelt. Je kan het anders lezen maar er staat wat er staat.

Verder vind ik het best een leuk paard maar is hij goedgekeurd als dekhengst en voor welk stamboek is hij dan gekeurd? Ik vind hem niet echt dekhengst waardig maar ik kan me vergissen natuurlijk.

knap dat jij dat kan zien vanaf deze fotos
En tot zo ver ben jij de enige die de tekst heel anders leest dan de rest van ons(met ons bedoel ik dan niet heel nederland)

Nicole

Re: project hengst, wat gaat dit worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:06

Nou ik zeg op basis van deze informatie en de foto's dat deze absoluut niet dekhengst waardig is.. En ik loop toch al een beste tijd mee in de hengst wereld met fokken keuringen enzovoort.. Als je hier mee aan zou komen op het HK zou je al niet serieus worden genomen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:11

Nicole ik denk juist dat dit dier overwegend Arabisch is. Ik weet niet wat het sierlijke van een Arabier zou moeten zijn :+ maar het lijf van dit paard is duidelijk Arabisch, alsook de staartdracht/implant.
Ts Hoe heet hij? Soms kun je daar nog wel iets uit halen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:12

Die dooddoener: fokken is gokken. Ja, dat is altijd waar, maar met een goedgekeurde hengst, die zowel genetisch is getest als op bouw gekeurd en waarbij de erfelijke gebreken bekend zijn, is het al een stuk minder gokken als met een hengst als deze. Daarnaast loopt je merrie ook de nodige risico's en belast je het eventuele veulen met mogelijke gebreken en erfelijke mankementen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:15

amyz schreef:
Nicole ik denk juist dat dit dier overwegend Arabisch is. Ik weet niet wat het sierlijke van een Arabier zou moeten zijn :+ maar het lijf van dit paard is duidelijk Arabisch, alsook de staartdracht/implant.

Oh dat kan best hoor maar ik vind hem een beste kop hebben en dat nog zacht uitgedrukt :') daarbij ben ik al helemaal niet voor het pret fokken van een hengst waar 1 niks van bekend is 2 niets gepresteerd heeft 3 niet weet of ie uberhaupt van binnen wel gezond is 4 geen afstammeling van weet en 5 ook nog eens op zo merrie zet met pijn....

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:16

Cayenne schreef:
Die dooddoener: fokken is gokken. Ja, dat is altijd waar, maar met een goedgekeurde hengst, die zowel genetisch is getest als op bouw gekeurd en waarbij de erfelijke gebreken bekend zijn, is het al een stuk minder gokken als met een hengst als deze. Daarnaast loopt je merrie ook de nodige risico's en belast je het eventuele veulen met mogelijke gebreken en erfelijke mankementen.

Precies, daarbij zegt TS zelf dat merrie door vorige tumor pijn enzo heeft arme dier moet dus straks 11 maanden zo veulen dragen..

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:28

Leuk TS dat je hem een 2e kans wil geven! Ben benieuwd naar z'n nakomelingen!

Heb je geen filmpjes beschikbaar?

Ben persoonlijk ook niet fan van fokken met een niet ggk hengst. (Ivm Afwijkingen erfelijke aandoeningen etc etc)

Maja you only live once ..

Als ze toch in eigen bezit blijven waarom niet? Als dit TS d'r droom is?!
Ze zal ze vast goed verzorgen denk ik zo..
En mocht ze ze toch niet aan kunnen houden zal ze voor de pony's vast een goed en passend huis zoeken als bv rijpony.

En dan nog ook paarden en pony's zonder top papier kunnen ook ver komen. Papier springt en loopt niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:36

BokitoZ schreef:
Ben persoonlijk ook niet fan van fokken met een niet ggk hengst. (Ivm Afwijkingen erfelijke aandoeningen etc etc)

Maja you only live once ..

Precies, en dat geldt natuurlijk ook voor het eventuele veulen. Ook die leeft maar één keer en verdient dan ook een zo goed mogelijke start, en dat begint al met de bouw en genen ;)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:04

Wij hebben hier ook een ggk Arabische dekhengst rondlummelen :o . Meneer staat 24/7 buiten in de zomermaanden, in de winter komt hij 's nachts op stal. Hij loopt/staat altijd langs de merries, maar vindt dit wel prima en zit mooi in zijn vlees. Af en toe gaat hij een brullen, en probeert de dames te imponeren :o .
Hij heeft nooit anders gekend, en maakt hier ook geen problemen van, geeft mij ook totaal niet de indruk gestresseerd of wat dan ook te zijn.
Dit maar even om aan te tonen dat het wel kan om een hengst een paardwaardig leven te geven, maar je moet er natuurlijk wel de mogelijkheden voor hebben.

Mijn advies met jouw hengst TS is qua gedrag een beetje geduld met hem te hebben, en zo veel mogelijk routine inbouwen. Vaak hebben ze toch wel meer tijd nodig om te wennen dan wij denken.
Ik vind het mooi dat je aan de slag gaat met hem, en wat betreft een veulen, tja daar kunnen we allemaal wel een mening over hebben, maar het belangrijkste is dat je er zelf goed over nadenkt, ook over de gevolgen.
Als dat echt is wat je wil, dan wens ik je veel succes toe met je komende paardenkind :D

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:08

ik wordt een beetje treurig van een hoop commentaren hier.

De TS mag zelf bepalen hoe ze haar paarden houd en waar ze mee fokt.
Dat gezeur over stamboekpapier, of over hengstkeuringen, dat is wat anderen graag zien!

Ik ben een groot voorstander van pretfokken voor eigengebruik ipv voor het geld.
pretfokkers houden heel vaak hun eigen veulens ipv ze binnen 6 maanden al te verkopen.
Jammer dat de stamboeken dan zoveel geld mislopen en dat bokt dan niets weet over de afstamming.

Ik hoop dat deze 16 jarige jongen een heel mooi huisje heeft gevonden, waar er alles voor hem wordt gedaan om hem paard en hengst te laten zijn.
Een hengst wordt vaak niet begrepen en daardoor in Nederland verkeerd behandeld (snel gecastreerd)
mag geen hengst gedrag vertonen, wat een verrijking in het nederlandse paardenwereldje weer een hengst in de wei :) :) :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:12

wilmatj schreef:
Wat worden er snel conclusies getrokken zeg...

dan maar alles vertellen.

het beestje stond te koop op fb, ik zoek al langer een hengst en ja duhu ik zocht een goedgekeurde.
goedgekeurde hengst nobbi heb in bruikleen gehad, en goedgekeurde hengst notaris zou ik kopen maar toen kreeg de handelaar een veel beter bod.. beide haflingers.
nobbi heeft mijn merrie gedekt, toen was het niet de bedoeling.

mijn merrie heeft nog maar 1 eierstok door een vroegere tumor. Eierstok die er nog zit is verplaatst, gaat een dierenarts haar opvoelen zou die niet zomaar hem vinden..
Ki hierdoor geen optie, kost me zo 1000 extra.. en 2 practijkrn hebben haar ontvruchtbaar verklaard... ( en daarna was ze drachtig geworden door nobbi.. nobbi was over het hek van 1.60m gesprongen.. hij was 21 jaar en altijd naast merries gestaan )

natuurlijk bij de dekhengst ook geen optie, dit jaar geprobeerd, veel kosten maar hengsten instinkt is beter dan dievan ons mensen.

Wat blijft over natuurlijk dekken.

natuurlijk heb ik naar de bouw van dit paard gekeken, staat goed op de benen, netjes gebouwd, tuurlijk niet perfect maar ik fok geen sportpaardje.
ik heb 5 van zijn nakomelingen gezien en die zagen er super uit!!!!

Dus eigenlijk ga je niet fokken maar vermeerderen?
Vind de hengst als pony leuk,maar beslist ook geen dekhengst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:15

BMHP schreef:

Dat gezeur over stamboekpapier, of over hengstkeuringen, dat is wat anderen graag zien!

Ik ben een groot voorstander van pretfokken voor eigengebruik ipv voor het geld.
pretfokkers houden heel vaak hun eigen veulens ipv ze binnen 6 maanden al te verkopen.
Jammer dat de stamboeken dan zoveel geld mislopen en dat bokt dan niets weet over de afstamming.

Ik hoop dat deze 16 jarige jongen een heel mooi huisje heeft gevonden, waar er alles voor hem wordt gedaan om hem paard en hengst te laten zijn.
Een hengst wordt vaak niet begrepen en daardoor in Nederland verkeerd behandeld (snel gecastreerd)
mag geen hengst gedrag vertonen, wat een verrijking in het nederlandse paardenwereldje weer een hengst in de wei :) :) :)

alleen jammer dat ze de gemiddelde leeftijd van paarden ook omlaag houden omdat op 2 jaar blijkt dat ze vol artrose of ander erfelijke afwijkingen zitten. Als je dit al "pretfokken" kan noemen. Ik ben ook een "pretfokker" maar de hengst was ggk en de merrie eerst nagekeken of die geschikt was kwa gezondheid om mee te fokken. Ook een "pretveulen" want voor mezelf, niet voor verkoop. Maar dat kan ook op een verantwoorde manier. Dit is geen pretfokken, dit is twee beesten bij elkaar gooien en als de ene de andere niet stuk maakt dan komt er hopelijk een veulen dat dan misschien niet kapot is voor ie 3 is door afwijkingen of door gewoon dusdanig krom op de benen te staan dat de slijtage een stuk sneller gaat dan gemiddeld. En die kans acht ik met de bouw van deze hengst wel reëel... Of de merrie moet al uitermate correct gebouwd zijn.
Maar he, ieder z'n idé van "pret".

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:16

BMHP schreef:

Tja ik ben niet met je eens, daarbij erg makkelijk alle hengsten over 1 kam te scheren want die van mij stond namelijk heerlijk van 9 tot 8 buiten in de wei net zoals zoveel andere die hier ook reageren.
Afbeelding

En zoals je kon zien weet die wel hoe hij met zijn hormonen om moest gaan en zat goed in zn vel.

Nee jij bent liever voor om er 1tje te fokken met een paar kromme poten en slechte rug want ja dat scheelt je geld als je met de buren hun hengst dekt op een merrie met veel gebreken.. :n
Dier na een jaartje of 4 ingeslapen moet worden doordat ie atrose kissingspines of weet ik niet wat in zijn rug of benen heeft, dier onverklaarbaar mank loopt en blijkt complete vergroeiingen te hebben in zijn benen nee dat is goed bezig! Gelukkig weet jij zo goed wat er met je zelf kan gebeuren in de toekomst en haast over kop alles ineens weg met omdat je aan de grond zit met je financiën en wat moet je dan, dan kom je niet van je kromme poterige paard af hoor en dan maar klagen en dan paar maanden later vind je zo dier op de Zuidlaarder markt, jaaa hele goeie keuzes +:)+
Laatst bijgewerkt door Nicole op 19-09-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:16

@BMHP: daar ben ik het wel met je over eens, kwestie dat hengstengedrag vertonen. Dat doet de onze ook absoluut, maar ja het is dan ook een hengst he :D . Ik vind dat ook totaal geen probleem, zo lang hij respect heeft voor ons, en wij voor hem.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:22

pfff met zoiets een veulentje willen is toch gewoon vermeerderen ipv fokken!

alsof er nog niet genoeg paarden dagelijks bij de slacht belanden aan gezien er al een overschot is...

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:45

Nounou, goed bezig hier.
We hebben het over een ponyhengst. Hoeveel ponystamboeken eisen een rontgenologische keuring voor hun dekhengsten? Trouwens, zelfs het PRE stamboek eiste tot voor kort in het geheel geen rontgen-, sperma- of bewegingsonderzoek voor hun APTO-keuring! Niet dat ik het daar mee eens was, maar daar gaat het nu niet om.
Intussen worden zijn nakomelingen al bij voorbaat geheel misvormd en vol artrose geboren...

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:46

Isabelle_H schreef:
Tja wat zal ik er van zeggen... Ik ben bang dat alle goed bedoelende en goede adviezen (en ook de goed bedoelende maar minder goede adviezen) allemaal genegeerd gaan worden.

Ik denk dat TS had verwacht dat ze alleen maar Ohhh en Ahhh en wat goed dat je hem hebt "gered" te horen zou krijgen. En ja hij is wat schraal, maar niet broodje mager, tevens stond hij daar hele dagen buiten met een schuilstalletje die blijkbaar wel erg donker was, maar als ik lees wat voor stress het dier ervaart zodra hij andere paarden hoort/ziet/ruikt (merrie/hengst/ruin), dan vraag ik me af of het dier bij zijn vorige eigenaar wel zo slecht af was.

TS heeft volgens haar profiel paardenhouderij niveau 4 en ORUN niveau 2 gedaan. Je zou dus redelijkerwijs wat paardenervaring verwachten. Maar als je haar website bekijkt en daarin leest dat zij 1 jarige (mini) shetlanders verleast, een 2 jarig paard (wpn x haflinger) en een 19 jarige die niet te berijden is ivm bokken haar eigen tekst hierover is "Doordat ninja een tumor heeft gehad en dus ook veel pijn is zij gaan bokken onder het zadel. Om dit er uit te krijgen zijn wij al jaren bezig. Helaas is dit telkens als we heel ver waren toch weer terug gekomen. Omdat zij een trauma opgelopen heeft kun je dit er alleen door rust, vertouwen en heeeeeeel veel geduld eruit krijgen" Waarom zou je dit soort pony's/ paarden willen verleasen? Ze zijn of (veel) te jong of het dier heeft pijn.

Tevens geeft TS les in longeren, longeren met bijzet en dubbele longe... Waarom dit paard dan zo wordt rondgejaagd waarbij er alleen maar druk op het halster? staat...

Ik hoop toch dat TS zich wat aantrekt van de goed bedoelde adviezen die hier worden geven. Waardoor het dier een paardwaardig bestaan kan leiden. Ook hoop ik van harte dat ze eerlijk en oprecht naar haar eigen 19 jarige merrie kijkt en zich afvraagt "is het eerlijk om haar nogmaals (dit maal bewust) te dekken en haar de zwaarte van een dracht en geboorte aan te doen, terwijl ze blijkbaar nog steeds pijn heeft in ieder geval bij het rijden gezien haar bokgedrag" dus zeer waarschijnlijk ook met een dracht. En dit staat los van welke hengst ze hiervoor wil gaan gebruiken. Al ben ik het eens met de grote meerderheid, dat een paard zonder papier, zonder klinische en röntgenologische keuring niet bewust als vaderdier ingezet hoort en mag worden. Wil je er zo graag nog eentje bij, koop een veulentje. Je weet dan wat je krijgt (merrie/hengst) (kleur), je doet je merrie er een heel groot plezier mee, en je bent een stuk goedkoper uit i.v.m. de dierenartskosten die je anders bij je merrie zou hebben.

Veel succes en wijsheid met zowel je paardjes als met de beslissingen die je zult moeten gaan maken.

Goed en duidelijk verwoord, hier ben ik het helemaal mee eens!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:51

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat je ineens een hengst koopt waarover gelogen is, vervolgens niet klinisch keurt en die zomaar huppakee op een merrie wilt laten springen die blijkbaar medisch niet ok is. En dan spreek ik niet eens over stamboeken. En dan maakt het imo totaal niet uit of het voor eigen gebruik is of niet, het gaat erom dat je verantwoord omgaat met je dieren.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:26

pfff....volgens mij wil iedereen tegenwoordig papieren hebben om een zo "duur" mogelijk veulen te fokken. Kijk eens op de meeste manege's wat voor een pony's daar rondlopen. De meeste hebben echte geen stamboek en chique papieren en toch lopen ze dagelijks, jaar in jaar uit hun rondjes. Meestal zijn die pony's veel sterker dan de pony's die gefokt zijn voor de keuringen en met papieren.
Tuurlijk moet je wel kijken wat voor een pony''s / paarden bij elkaar zet, maar dat je alleen maar mag fokken met merries en hengsten die goedgekeurd zijn, vind ik onzin.
Zelf heb ik 2 kruisingen gefokt met mijn eigen merries en hengst, en nee, die waren alle drie niet gekeurd. De hengst kan ik hier niet eens laten keuren, omdat er geen stamboek is, waar ze hem willen opnemen. En de kopers van mijn veulens zijn super blij met hun veulens, want qua karakter zijn het topdieren. Ook qua uiterlijke kenmerken zijn het leuke dieren.
Helaas heb ik mijn hengst afgelopen voorjaar ook laten castreren, omdat hij ook last bleef houden van zijn hormonen, en ik niet ieder jaar veulens wou fokken. Nu staat hij tussen de merries en komt eindelijk een beetje aan.
Ik denk dat dat ook het probleem is van deze hengst, door de hormonen staat hij geen minuut stil en komt hij ook niks bij. Misschien wordt het in de winter ook wat minder, dan zijn de hormonen normaal ook rustiger. In ieder geval succes met je hengst.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:46

Klik dat paard de volgende keer ajb aan de zijkant (ringen aan het halster) vast in plaats van aan de onderkant, dan gaat het fatsoenlijk lopen en loslaten namelijk een stuk makkelijker dan met een bakstuk tegen het oog. Geen probleem, deed ik zelf ook eerst zo maar dat is voor het paard echt niet fijn heb ik gemerkt.

Ik zou er, door de genoemde punten (pag. 3) inderdaad niet mee fokken, en gezien de stress zou ik hem laten ruinen. Niet omdat die 'niks waard is' maar omdat het dier geen leven heeft zo. Ik wil jou niet dwars zitten, absoluut niet, maar de hengst lijkt geen leuk leven te hebben. Afgezonderd, in de stress.

Die papieren is het laatste waar je heen moet kijken (behalve in het zelfde ras ivm inteelt) vind ik zelf, de ouderdieren moeten gewoon goed samen passen.

Ik zou echt deze lekker ruinen en in de kudde zien te krijgen zodat die het tenminste fijn heeft, erna hard aan de slag met trainen (en er hoeft echt geen vet op, enkel spieren!) en een goede hengst uitkiezen voor je merrie, kost ook niet zo veel.

Dan heb je én een (grotere kans op een) perfect/beter veulen, een ruin die zich goed voelt en ik zie eigenlijk niet waarom je die hengst zo zou moeten dwars zitten voor een 'gemiddeld' tot slecht veulen.

Ik zou er écht niet mee fokken want ik gok (sorry) dat de merrie ook niet goed is.

Hobbyfok is leuk, als je een dikke dure perfecte hengst op een (minder) goede merrie zet. Maar niet een slechte hengst op een merrie die niet goed is, dat is gewoon vragen om een paard wat pijn gaat krijgen vind ik zelf.
Laatst bijgewerkt door SFC op 19-09-14 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:48

Ddees schreef:
pfff....volgens mij wil iedereen tegenwoordig papieren hebben om een zo "duur" mogelijk veulen te fokken. Kijk eens op de meeste manege's wat voor een pony's daar rondlopen. De meeste hebben echte geen stamboek en chique papieren en toch lopen ze dagelijks, jaar in jaar uit hun rondjes. Meestal zijn die pony's veel sterker dan de pony's die gefokt zijn voor de keuringen en met papieren.
Tuurlijk moet je wel kijken wat voor een pony''s / paarden bij elkaar zet, maar dat je alleen maar mag fokken met merries en hengsten die goedgekeurd zijn, vind ik onzin.
Zelf heb ik 2 kruisingen gefokt met mijn eigen merries en hengst, en nee, die waren alle drie niet gekeurd. De hengst kan ik hier niet eens laten keuren, omdat er geen stamboek is, waar ze hem willen opnemen. En de kopers van mijn veulens zijn super blij met hun veulens, want qua karakter zijn het topdieren. Ook qua uiterlijke kenmerken zijn het leuke dieren.
Helaas heb ik mijn hengst afgelopen voorjaar ook laten castreren, omdat hij ook last bleef houden van zijn hormonen, en ik niet ieder jaar veulens wou fokken. Nu staat hij tussen de merries en komt eindelijk een beetje aan.
Ik denk dat dat ook het probleem is van deze hengst, door de hormonen staat hij geen minuut stil en komt hij ook niks bij. Misschien wordt het in de winter ook wat minder, dan zijn de hormonen normaal ook rustiger. In ieder geval succes met je hengst.

Als je nog een keer dit topic goed doorleest, dan had je juist geweten dat er hier over gebreken gesproken word, niet over het hebben van papieren.
Overigens zeg je nu zelf dat TS in feite voor maneges zou fokken met deze hengst. Dat kan natuurlijk ook, want daar zijn uiteraard ook paarden nodig :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:52

amyz schreef:

Goh, zouden dan veel Gelderse paarden dan toch stiekem arabieren zijn?

Daarnaast dragen arabieren hun staart gemiddeld veel hoger.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:55

@Ayesha
Citaat:
alleen jammer dat ze de gemiddelde leeftijd van paarden ook omlaag houden omdat op 2 jaar blijkt dat ze vol artrose of ander erfelijke afwijkingen zitten. Als je dit al "pretfokken" kan noemen. Ik ben ook een "pretfokker" maar de hengst was ggk en de merrie eerst nagekeken of die geschikt was kwa gezondheid om mee te fokken. Ook een "pretveulen" want voor mezelf, niet voor verkoop. Maar dat kan ook op een verantwoorde manier. Dit is geen pretfokken, dit is twee beesten bij elkaar gooien en als de ene de andere niet stuk maakt dan komt er hopelijk een veulen dat dan misschien niet kapot is voor ie 3 is door afwijkingen of door gewoon dusdanig krom op de benen te staan dat de slijtage een stuk sneller gaat dan gemiddeld. En die kans acht ik met de bouw van deze hengst wel reëel... Of de merrie moet al uitermate correct gebouwd zijn.
Maar he, ieder z'n idé van "pret".

ik denk dat je je post eens rustig moet nalezen, wat een aannames en vooroordelen verkondig je hier.
en een sneer aan het eind, die is in de discussie ook helemaal overbodig.
Ik ageerde juist tegen bijdrages als de jouwe.

artrose is in de helft van de gevalen OCD en komt buiten erfelijk voornamelijk voor omdat de dure stamboek paarden veel te vroeg onder zadel en in de sport worden uitgebracht.
Atrose/OCD is in een stamboek als KWPN een veel voorkomend probleem ondanks ggk..
ik heb geen gegevens dat dit bij dit Topic speelt, waarop baseer jij je dan?

@Nicole
Citaat:
Nee jij bent liever voor om er 1tje te fokken met een paar kromme poten en slechte rug want ja dat scheelt je geld als je met de buren hun hengst dekt op een merrie met veel gebreken.. :n
Dier na een jaartje of 4 ingeslapen moet worden doordat ie atrose kissingspines of weet ik niet wat in zijn rug of benen heeft, dier onverklaarbaar mank loopt en blijkt complete vergroeiingen te hebben in zijn benen nee dat is goed bezig! Gelukkig weet jij zo goed wat er met je zelf kan gebeuren in de toekomst en haast over kop alles ineens weg met omdat je aan de grond zit met je financiën en wat moet je dan, dan kom je niet van je kromme poterige paard af hoor en dan maar klagen en dan paar maanden later vind je zo dier op de Zuidlaarder markt, jaaa hele goeie keuzes +:)+

ook een gezonde bijdrage aan de discussie
een foto bewijst niets over hoe jij met je hengst omgaat.
Het zou wijzer zijn om andere mensen te respecteren voor het aannemen van een paard zonder papier.
Juist dit soort mensen zorgt vaak dat de paarden niet in de handel komen maar geven ze vaak een lang gelukkig leven.

Het plezier van onze asiel merrie en artrose merrie is een dagelijks terug kerend ritueel. Als ik ze zie weet ik dat ze zin en plezier in hun leven hebben. Ik hoef niet van mijn paarden af. Jouw opmerkingen doen mij denken aan een spreekwoord:
Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten.

Onze paarden staan 24/7 buiten in een gemengde groep. Ondanks dat wij ons best doen weet ik dat onze manier niet de enige is. Wat ik wel weet is dat deze paarden zonder ons er niet meer waren geweest, maar naar de slacht gezonden.
Hun 2 veulens houden onze band met hun levend.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:59

Ja maar BMHP, allemaal leuk en aardig, die mensen die 'papierloze-paardjes' kopen zodat ze niet in de handel komen (geloof je het zelf, dat doen ze 95% van de gevallen omdat papierloos ook goedkoper is, maar oké) maar als ze niet bestaan kunnen ze ook niet in de handel komen. :D

Fok gewoon een goed veulen, dan kijkt niemand naar ras/papier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:02

Je hebt ook geen gegevens dat het niet speelt. ;) En daar gaat 't 'm om. Verder zie ik geen erg voordelige bouw bij deze hengst en al evemin bij de merrie's van TS. Dus daar zal weinig compensatie inzitten. Maar we zien vanzelf wel wat voor gezonde topper er uit die "arabier" (de staartinplant van een arabier is wel ietsje anders) en TS haar merrie komt toch? :)

Nog één goed bedoelde tip; ik zie hem op sommige foto's die staart scheef houden, doet hij dat vaker? :) Indien ie dat stelselmatig doet zou het zomaar kunnen dat er iets niet fijn zit in zijn rug (maar het kan ook gekkigheid of toeval zijn maar er effe op letten kost niks. :) )