Bijoux in training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:16

Axel_Valerie schreef:
Even een vraagje,

Ik longeer altijd met dubbele lijnen aan het bit en dan via de longeersingel (meestal de ringen half op het lichaam) naar mijn hand. Soms ook tussen de benen door het bit en door de ringen van de longeersingel half op het lichaam. Hoe doe jij dat? Want ik heb vooral met Nott het idee dat ze enorm aan de buitenkant gaat hangen. Nu kan ik dit aardig opvangen dmv voorwaarts neerwaarts maar voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel eens!

Ik heb een aantal jaren terug er een cursus voor gedaan, maar ben zelf achter andere trucjes gekomen waardoor ik dingen meestal net iets anders doe dan de rest, dus als iemand het anders uitlegt dan kan dat best :+

Ik kijk een beetje naar het doel en maak aan de hand daarvan de lijnen vast. Ik doe ze wel altijd dubbel, dus nooit aan het bit maar alleen door het bit terug naar de singel, met paarden die nog niet zo goed in balans lopen is dit veel stabieler. (kijk wel uit, geeft hefboomwerking)

Bijoux longeerde ik eerst zodat zij zou wennen aan de teugels, daarbij stelde ze zo hoog mogelijk in.

Nu wil ik dat Bijoux leert ontspannen, dan stel ik haar door de laagste ring en dan via het bit tussen de benen.

Soms loopt ze zo te stofzuigen dat ze bijna voorover valt, dan stel ik haar via de bovenste ring, naar het bit naar de onderste ring in.

Dus hangt er een beetje vanaf.

Over het algemeen, zeker bij jonge/ onervaren dieren, vind ik de zwaartekracht op de lijnen al genoeg om contact te houden en geef ik dus nauwelijks dingen door via de lijn.

Axel_Valerie

Re: Bijoux in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:32

Dan hebben wij exact dezelfde insteek! Ik heb ook een keer een curus gedaan toen ik een jaar of 18 was. Ik heb daar nog steeds heel veel profijt van!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 07:32

Verslag 28-9-2014

Weer buiten gewandeld. Wat doet ze het goed!

Met z'n 2e dit keer, dus iets minder steun dan de eerste keer. Ze heeft slechts 5 drafpassen gemaakt, waarvan 3 op commando! Top top top!

Wat ik erg bijzonder vind om te merken is dat het heel erg veel uitmaakt wat ik tijdens een wandeling doe. Bijoux is en blijft gewoon erg dominant. Zolang ik reageer zoals ik op het terrein doe is er niks aan de hand. Als ik anders reageer en het te menselijk wil begrijpen ("ach ze is buiten, ze mag best wat meer in me kruipen dan normaal") dan gaat het direct fout.

Omdat Bijoux zo dominant is moet ze van mij een meter achter me lopen. Niet 50 cm, niet 2 meter, 1 meter. Als ze naast me loopt gaat ze namelijk bedenken dat zij degene is die moet opletten en de baas is. Behalve dat het erg vervelend is als zij denkt dat ze de baas is omdat ze dan wel eens wil gaan happen of aan de kant duwen enz.. is het ook vervelend omdat ik veel minder dingen eng vind. Ik ben de leider, ik loop voorop en ik bepaal of iets eng is of niet.

Buiten liep ze heel even een stukje in m'n nek te hijgen doordat ik niet oplette en ze was direct een stuk schrikkeriger (lees= 2 drafpassen :') en hoofd ophoog). Niet een hele grote reactie, maar wel dat ik weer duidelijk weet dat je bij haar de lijnen niet grijs kan maken. Ze heeft een hele duidelijke leider nodig die elke dag opnieuw het kader voor haar tekent waar ze in mag bewegen. Je hebt niet alleen dominantie nodig, maar vooral haar vertrouwen om dat kader te mogen tekenen. Maar als je het kader mag tekenen heb je een top paard! En de afgelopen maand (inmiddels bijna 2) heb ik haar vertrouwen en gaat het super!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:24

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 15:07

Verslag 5-10-2014

Ik opende dit topic om mensen mee te laten lezen over mijn moeilijke dominante paard en welke hindernissen ik allemaal tegen zou komen. Behalve mensen mee te laten lezen hoopte ik af en toe ook tips te krijgen om weer een stapje verder te komen.

Dit topic is heel anders geworden.

De meeste paarden zijn van zichzelf meewerkend en vinden het niet erg als je zelf even twijfelt. Bijoux straft dat direct af. Bijoux is heel dominant en eist duidelijkheid. Geef je die niet of niet consequent genoeg, dan neemt ze de leiding over en dan zal zij even uitleggen hoe zij de regels wil hebben.

Nu pas weet ik wat dominantie is en wat het inhoudt en misschien nog wel belangrijker: hoe ik ermee om moet gaan. Natuurlijk zullen Bijoux en ik up en downs hebben. Maar we begrijpen elkaar nu, we weten wat we aan elkaar hebben en zij aan zij kunnen we alles aan.

Daarom zal dit ook mijn laatste update zijn in dit topic. Een combinatie volgen die alleen maar goed gaat is niks aan en kunnen jullie ook geen tips op geven anders dan "goed zo", daar heb ik geen topic voor (al waren de complimenten erg leuk).

Ik hoop dat iedereen het leuk vond en als er iemand is met vragen over dominantie, stel ze gerust! Dominante paarden zijn zeldzaam en een slag apart, maar als je eenmaal weet hoe ze werken zijn ze geweldig! Steek er tijd en energie in en je wil nooit meer wat anders!

Bedankt voor het volgen van mijn topic en bedankt voor alle waardevolle tips in het begin! Bijoux en ik volgen samen onze weg en we zullen over een tijdje wel een leuk fototopic openen als we weer een stuk verder zijn. :wave:

Afsluiten met hoe we nu rijden:
Afbeelding

(veel achtergrond geluid dus zet je speaker zacht!)

Anyday

Re: Bijoux in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:23

Hey wat jammer dat je stopt met dit topic! Ik heb vanaf het begin gevolgd (stille meelezer). En vond het heel interessant en leuk om te lezen en te zien hoe jij het allemaal aanpakt.En vind dan ook dat je het heel goed doet! Jullie gaan elke keer weer een stukje vooruit of je komt tot nieuwe inzichten. Ik heb zelf een bijrijd paard gehad die ook dominant was, heb er heel veel van geleerd :) en ik was dan ook superblij met elke vooruitgang ook al waren het kleine dingetjes, met een dominant paard waardeer je alles net iets meer is mijn beleving. Helaas zelf geen tips voor je omdat ik zelf geen ervaring heb met doorrijden van paarden/jonge paarden. Hoop stiekem toch dat je door blijft gaan met dit topic, maar kan begrijpen dat het voor jezelf een beetje eenrichtings verkeer is hier zonder feedback. Wens jou en je knappe paardje Bijoux heel veel plezier en vooruitgang toe!

Chipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:37

Hoe ontzettend jammer. Stille meelezen maar vond het altijd erg leuk en interessant om lezen. Je schrijft namelijk heel leuk en je ervaring is voor zo een recreatieve ruiter als mijzelf heel erg tof om lezen. Veel succes nog in de toekomst alvast!

Edit: Autocorrect op foon