Axel_Valerie schreef:Even een vraagje,
Ik longeer altijd met dubbele lijnen aan het bit en dan via de longeersingel (meestal de ringen half op het lichaam) naar mijn hand. Soms ook tussen de benen door het bit en door de ringen van de longeersingel half op het lichaam. Hoe doe jij dat? Want ik heb vooral met Nott het idee dat ze enorm aan de buitenkant gaat hangen. Nu kan ik dit aardig opvangen dmv voorwaarts neerwaarts maar voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel eens!
Ik heb een aantal jaren terug er een cursus voor gedaan, maar ben zelf achter andere trucjes gekomen waardoor ik dingen meestal net iets anders doe dan de rest, dus als iemand het anders uitlegt dan kan dat best
Ik kijk een beetje naar het doel en maak aan de hand daarvan de lijnen vast. Ik doe ze wel altijd dubbel, dus nooit aan het bit maar alleen door het bit terug naar de singel, met paarden die nog niet zo goed in balans lopen is dit veel stabieler. (kijk wel uit, geeft hefboomwerking)
Bijoux longeerde ik eerst zodat zij zou wennen aan de teugels, daarbij stelde ze zo hoog mogelijk in.
Nu wil ik dat Bijoux leert ontspannen, dan stel ik haar door de laagste ring en dan via het bit tussen de benen.
Soms loopt ze zo te stofzuigen dat ze bijna voorover valt, dan stel ik haar via de bovenste ring, naar het bit naar de onderste ring in.
Dus hangt er een beetje vanaf.
Over het algemeen, zeker bij jonge/ onervaren dieren, vind ik de zwaartekracht op de lijnen al genoeg om contact te houden en geef ik dus nauwelijks dingen door via de lijn.
en hoofd ophoog). Niet een hele grote reactie, maar wel dat ik weer duidelijk weet dat je bij haar de lijnen niet grijs kan maken. Ze heeft een hele duidelijke leider nodig die elke dag opnieuw het kader voor haar tekent waar ze in mag bewegen. Je hebt niet alleen dominantie nodig, maar vooral haar vertrouwen om dat kader te mogen tekenen. Maar als je het kader mag tekenen heb je een top paard! En de afgelopen maand (inmiddels bijna 2) heb ik haar vertrouwen en gaat het super!