prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:11

Gave foto's mijn vriendin reed mee en niet zonder succes. Zelf heb ik jaren in de drafsport gewerkt. Ik weet nog heel goed dat er een of andere dieren organisatie zich had bemoeid met de regels van de optoming in Duitsland. Het meest vriendelijke check (wat er voor een leek heftig uitzag) niet meer toegestaan was in de koers en het meest nare check (wat je dus niet zag, zat in de mond) wel toegestaan was. Onbekend maakt inderdaad onbemind. Ik ben trots op bv ruitje die elke keer weer een mooie uitleg geeft hier op bokt. Ze is een ambassadeur voor de sport. Positief dat mensen vragen durven te stellen. Ik heb al vaker hele discussies gehad over de drafsport. Ik vind het vreselijk jammer dat er zulke vooroordelen zijn.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:42

Haha klopt, daarom heb ik zoiets nog nooit meegemaakt denk ik!
Zeer binnenkort heb ik tijd om er eens een leuk dagje van te maken.
Net even wat sites bekeken die hierboven in de linkjes staan, het wordt duindigt op 3, 10 of 24 aug, 22 aug heino (ook wat dichterbij haha) of alkmaar 7 september. Leuk!
Volgens mij ga ik inmiddels behoorlijk offtopic ( :+ )maar thanx voor de info wendyBZ en nathalietjeB!

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:46

Prachtig! Jammer van die kromme reacties van mensen die GEEN verstand hebben van de drafsport :n

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:58

NathalietjeB schreef:
ik kijk hier persoonlijk liever naar dan naar dressuur of springpaarden tijdens het werk...(moet je eens doen enkel inzoomen op dat paarden hoofd tijdens dressuur of spring wedstrijden dan kijken die paarden nog veel erger )
[/quote]

Mooi gevalletje van beroepsdeformatie (waar wel meerdere mensen in dit topic last van hebben).

Je hoeft geen verstand te hebben van een bepaalde tak van sport, om als dierenliefhebber vraagtekens te plaatsen bij de uitoefening van één (of meerdere of álle) discipline(s).

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:24

Och die geconcentreerdekleuterkoppies....ik heb zo'n zwak voor dravers, altijd alles geven...... <3

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:35

Wauw gave foto's! Ik ben echt een absolute leek op het gebied van ongeveer alles wat buiten de 'normale engelse basissport (en recreatie)' gaat en heb dit topic echt met plezier zitten lezen. De 1e indruk van de optoming bij de paarden gaf mij ook vraagtekens, maar de uitleg van verschillende kenners hier in het topic vind ik erg interessant en dat maakt ook dat mijn 2e indruk dus al een stuk positiever was ;)

Complimenten aan de je fotokunsten TS :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:49

Dank jullie wel allemaal

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:30

vickers schreef:
Gave foto's mijn vriendin reed mee en niet zonder succes. Zelf heb ik jaren in de drafsport gewerkt. Ik weet nog heel goed dat er een of andere dieren organisatie zich had bemoeid met de regels van de optoming in Duitsland. Het meest vriendelijke check (wat er voor een leek heftig uitzag) niet meer toegestaan was in de koers en het meest nare check (wat je dus niet zag, zat in de mond) wel toegestaan was. Onbekend maakt inderdaad onbemind. Ik ben trots op bv ruitje die elke keer weer een mooie uitleg geeft hier op bokt. Ze is een ambassadeur voor de sport. Positief dat mensen vragen durven te stellen. Ik heb al vaker hele discussies gehad over de drafsport. Ik vind het vreselijk jammer dat er zulke vooroordelen zijn.

Wow, word er verlegen van :o !

Bernoe, 24 augustus organiseer ik op stal een drafsportdag voor stalgenoten en een bokker die een excursie voor haar stal zocht. Eerst uitleg over fokken en trainen, daarna over de tuigage, hoofdstellen en hoefijzers en daarna door naar Duindigt voor een uitleg over koersen en het kijken naar de derby( de belangrijkste koers in NL) , laat maar weten of je mee wil :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:53

Olympia96 schreef:
Je hoeft geen verstand te hebben van een bepaalde tak van sport, om als dierenliefhebber vraagtekens te plaatsen bij de uitoefening van één (of meerdere of álle) discipline(s).

Vraagtekens kan je inderdaad altijd plaatsen, oordelen kan je echter alleen als je je ergens enigzins in verdiept :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 19:58

ruitje schreef:
vickers schreef:

Wow, word er verlegen van :o !

Bernoe, 24 augustus organiseer ik op stal een drafsportdag voor stalgenoten en een bokker die een excursie voor haar stal zocht. Eerst uitleg over fokken en trainen, daarna over de tuigage, hoofdstellen en hoefijzers en daarna door naar Duindigt voor een uitleg over koersen en het kijken naar de derby( de belangrijkste koers in NL) , laat maar weten of je mee wil :)

ik zou gaan :j dat is een uitnodiging waar je geen nee op moet zeggen....als je veel informatie kan opdoen zou ik zeker lekker heen gaan super intressant lijkt mij zo

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:08

ruitje schreef:
Snap het commentaar op de 'ijzerwinkel niet zo' , het zijn allemaal normale bitten, zie er zelf een leren tussen....

Verder een check, waar een paard echt geen last van heeft, en dan ook nog eens een kincheck ertussen.

Speelketting ziet eruit als een ketting in de mond maar als je inzoomt zie je dat hij los hangt.

Ach ik begrijp het wel... ik was tussen de rijpaarden ook zo weinig mogelijk hulpmiddelen en teugeltjes gewend, en bij mijn eerste bezoekje aan de drafbaan keek ik ook mijn ogen uit vanwege alle hulpteugeltjes en-bitten zus en zo die er te zien waren. :D
Maar het heeft allemaal een doel... beter een opzetteugel dan dat het paard over de kop slaat als het even het hoofd laat hangen zullen we maar zeggen.

Patty14

Re: prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 02:25

Wat een mooie foto's!

Ik heb er zelf helemaal geen verstand van en zat al te kijken naar alles op het hoofd :D. Heel interessant om dit allemaal te lezen waarvoor alles bedoelt is.

Het is natuurlijk heel makkelijk een oordeel te hebben als je er geen verstand van hebt.
Maar dit is wel duidelijk met de beste bedoelingen voor de paarden. Lijkt me niet tof als je paard halverwege geen lucht meer krijgt......

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:53

Amaris schreef:
oh, vertel eens? waar heb jij zulke trainingen gezien?

Waregem, hippodroom! ;)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:10

Wow ruitje, dat lijkt me gaaf! Daar zeg ik idd geen nee tegen :o :D
Sluit goed aan bij mn plannen om wat meer 'paardendingen' te gaan doen.
Ik lees het ook nu pas he.... toevallig dat ik hem bovenaan zag staan...!
Wil je mij een pb tje sturen?

Enne, nathalietjeB, maakt je topic nog mooier dan ie al was :Y)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:16

Op de laatste foto rechts klopt het dat dat Ton jeu is? Zijn er meer foto's van hem? Hij staat bij ons op stal :D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:06

Ik tem voor uitgelicht!

.. Oh nee.

Leuke foto's! :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:12

HindaFree schreef:
Op de laatste foto rechts klopt het dat dat Ton jeu is? Zijn er meer foto's van hem? Hij staat bij ons op stal :D

volgens mij wel van zijn paarden ik heb een hele hoop voor aanzichten geschoten waarbij geen nummers of pikeurs een beetje goed zichtbaar zijn..
anders zou je even een kijkje moeten nemen op mijn facebook pagina waar ik alle foto's in een map heb staan of de paarden jou daar bekend voorkomen :D
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 913&type=1

Arc_En_Ciel schreef:
Ik tem voor uitgelicht!

.. Oh nee.

Leuke foto's! :D

ja het is jammer dat er zo verdomde moeilijk word gedaan over uitgelicht door een paar helaas moet me er maar bij neerleggen maar had t niet erg gevonden om bij uitgelicht te staan :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:43

Wauw mooie foto's! hier in voorschoten is er maandag ook kortbaan draverij.

Ik ga me verder niet mengen in de discussie, ik vind dat er voor beide partijen wel wat te zeggen valt, maar ik zie altijd enorm enthousiaste paarden staan die heel graag willen.

Wat ik mij wel afvraag.. Waarom gebruiken ze toch altijd die ijzere hekjes met die uitstaande pootjes? Ik heb al een aantal keer gezien dat een paard even zijn balans verliest en uitwijkt naar de buitenkant en daardoor haast zo'n pootje van het hek raakt.. Ik vind dat altijd zo'n naar idee, want het is voor het paard niet zichtbaar en er staan mensen direct achter het hekje.. Ik denk altijd, als er iets fout gaat, gaat het goed fout ( denk aan kleine kinderen die er staan oid)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:50

Geen idee, ik heb zelf liever de Mojo barrier inderdaad.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 16:52

Wat betreft hekken zou ik echt niet durven zeggen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:30

Ik zie dit topic nu pas :oo
Schitterende foto's!

Wel een vraag: ik zie bij diverse paarden aan weerszijde van de neusriem twee ringen zitten. Deze lijken verder nergens aan vast te zitten?
Waar zijn deze voor?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 08:32

LadyMadonna schreef:
Ik zie dit topic nu pas :oo
Schitterende foto's!

Wel een vraag: ik zie bij diverse paarden aan weerszijde van de neusriem twee ringen zitten. Deze lijken verder nergens aan vast te zitten?
Waar zijn deze voor?

Is van t halster wat onder t hoofdstel zit.
Dan kan hij na de koers vast gezet worden bij de trailer en kan alles rustig afgedaan worden

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:26

Klopt deels :) . Het is een mondhalster. Deze word op 1 manier gemaakt en heeft verschillende gebruiksdoelen. Bovenstaande is er 1.

Je doet hem ook aan bij paarden met een orenkap, zodat die niet verschuift.

Verder zitten al die ringen er aan ( ook aan de onderkant) zodat je er een springteugel of head pool aan kan vast maken. Head pool zie je zelden, maar het is handig als die ringen er alvast zitten als het gemaakt word.

(Head Pool gebruik je op de lange baan bij enorm scheve paarden, dit is een dunne stok langs de nek)