Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:17

liedje89 schreef:
Ik heb ook wel eens een martingaal zo gebruikt zien worden dat ik de trainer in kwestie om zijn bek wilde slaan dus die vergelijking kan best :Y) . Het is toch eigenlijk maar een beetje arbitrair dat het best normaal is om aan het hoofd van het paard te trekken maar niet aan de rest :=

Precies mijn gedachte. :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:25

Het ziet er weerzinwekkend uit... als dit nodig is om een paard leniger te maken dan kun je beter overstappen op een fiets...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:55

Neonlight schreef:
Fjorj, aangespannen rijden in een bak is niet zo makkelijk, de meeste bakken zijn te klein.
En hoe een touwtje een been omhoog kan trekken? Dat doet het paard zelf met het andere been, door middel van de katrol wordt het andere been de lucht in getrokken door het been was op de grond staat.

Dit. Valt imo onder pure dwang. En dan is het raar dat dit paard 'lastig' is *kuch*

Dat mensen dit goed willen praten. Dacht dat men zo tegen dwang was op bokt. (Natuurlijk ook blij met het lwzen van de reacties tegen zoiets ouderwets als dit)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:28

He jakkes.. De tuigerswereld niet zwart willen maken? Nee dat zou ik ook niet willen doen maar wàt een belachelijke manier van trainen is dit zeg. Het nut erachter ontgaat mij helemaal, en ja..heb alle pagina's gelezen. Ik lees daar alles goedmaakpraatjes en redenen waarom de gebruikers het wel best vinden maar kom op...is er dan echt geen enkele andere manier om knie-actie te trainen? Compleet achterhaald deze manier lijkt me en zeer dieronvriendelijk. Dat ze vroeger niet beter wisten kan ik nog bij inkomen, maar nu? Lijkt mij toch dat er nu toch wel betere trainingsmethodes hiervoor zijn.

Kleine toevoeging: ik denk zelfs dat als ìk zoiets zelf gezien zou hebben ik hier ook 144 voor had gebeld. Zeker als het paard de staak in gaat.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:37

Ze doen echt werkelijk alles om die beweging zo 'sierlijk' mogelijk te maken. Heb ook zooo onwijs veel bizarre dingen gezien op YouTube, gewoon lood onder de hoefijzers, operatie's noem maar op... Pfff.... Om misselijk van te worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:46

Neonlight schreef:
Deze staat inderdaad in de schoenen, een trainingsmiddel dat voor de aangespannen sport en ook bij de ijslanders gebruikt wordt.

Door wie dan? Noem eens een naam van een Nederlandse trainer als je wil?

Neonlight schreef:
Niet oordelen als je niet weet hoe het zit.

Precies.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-07-14 02:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:52

Ik snap niet dat mensen beesten vastbinden om ze beter te laten lopen...

nou ik snap het eigenlijk wel, je wilt natuurlijk je wedstrijdje winnen. maar waarom zou je dat willen tov paardenwelzijn? zo is het toch helemaal niet leuk meer?

een beetje hulpteugel vind ik nog ok, maar dit gaat echt te ver :(

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:53

Eerder in dit topic lees ik dat dit een ontzettend goed dier is.

Wanneer het zelfs bij gruwelijk goede dieren nodig bevonden wordt dat z'n poten onder zijn lijf vandaan getrokken moeten worden om nog meer knie-actie te krijgen, hebben de Hackney eigenaren (en juryleden) een nogal vertekend beeld van hoe een Hackney beweegt. Immers lopen zelfs de geweldige dieren niet goed genoeg, dus waar houdt het op?

Zodra er bij een talentvol dier (wat dit schijnt te zijn) touwen om de benen gebonden dienen te worden, schiet je in mijn ogen dus rijtechnisch te kort lijkt me? Natuurlijk gebeuren er in de dressuur- en springsport ook dingen die het daglicht niet verdragen, maar daarmee valt dit niet goed te praten. Als je een piaffe er in moet rammen omdat je het rijtechnisch niet kan oplossen, of een springpaard z'n benen moet laten optillen door er met een balk tegenaan te beuken, val je in mijn ogen in dezelfde categorie als degenen die een tuigpaard de benen moeten laten optillen door er touwen aan te binden: onkundig en zeer dieronvriendelijk.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:14

Akhal_Teke schreef:
De voorbenen zijn juist met elkaar verbonden.
Als het ene voorbeen op de grond staat kan het andere been niet ook op de grond staan.

Dat is dus niet per definitie waar.
De lijn loopt door oogjes of ringen en is dus een verende verbinding.
Paarden kunnen er ook mee kwikkelen, stappen of gewoon stilstaan.
De trainee heeft de lijn vast en bepaald daarmee hoe los hij deze houd.
Een methode zoals deze valt of staat met kundigheid, vakmanschap en mate van gebruik

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:48

Koper schreef:
Neonlight schreef:
Deze staat inderdaad in de schoenen, een trainingsmiddel dat voor de aangespannen sport en ook bij de ijslanders gebruikt wordt.

Door wie dan? Noem eens een naam van een Nederlandse trainer als je wil?

Geen idee, ik ken geen namen in de ijslander-wereld. Ik weet alleen toen wij een show gaven tijdens het WK Ijslanders, dat er gesproken is met diverse deelnemers (onder andere ikzelf heb met diverse mensen gesproken), die deze trainingsmethode ook gebruiken.

Iedereen valt nu de aangespannen sport aan en heeft het alleen daarover, maar laat ik duidelijk maken dat dit hulpmiddel ook veelvuldig in de dressuursport gebruikt wordt.

chocobroodje

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:58

In de ijslander wereld gebruiken ze soms WEL schoenen maar zonder touwtjes.. De (spring) schoenen worden verzwaard zodat een Ijsco de benen hoger optilt waardoor ze makkelijker/beter zouden gaan tolten. Heeft helemaal niks met dit verder te maken ;) Heel ander idee en uitvoering dan de schoenen uit de OP.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:33

Ik moet de eerste dressuurruiter nog tegenkomen die met dit systeem werkt...maar goed, wil niet zeggen dat ik iedere dressuurruiter op de wereld al heb gesproken. Ik kende dit zelfs uberhaupt niet, nog nooit gezien en nog nooit van gehoord zelfs, maar vind het echt belachelijk. Stamt mi uit een tijd van boerenonwijsheden en kan zo op het hoopje barreren, scherpe voorwerpen onder de staart, doping, couperen, schadelijke middelen op wonden smeren en brandmerken...allemaal dingen die heel normaal waren totdat ze verboden werden..Naast heel wat andere lelijke zaken in de paardensport, mag deze van mij per direct worden verboden...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:36

Ik vind alle hulp teugels vreselijk,behalve een martingaal. Nee van mij hoeft dat allemaal niet. Maar zo denken sommige mensen anders en dat zal ook altijd zo blijven.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:42

Sorry hoor voor de zogenaamde trainers die het nodig vinden om deze marteltuigen te gebruiken.
Maar laat dit zien aan een beetje vereniging voor dieren en die zouden je maar wat graag naar de politie brengen wegens dierenmishandeling.
Dit zijn ver dezelfde beelden als in de VS bij de gangenpaarden.
Waar gaat het hier op houden?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:03

Neonlight schreef:
Iedereen valt nu de aangespannen sport aan en heeft het alleen daarover, maar laat ik duidelijk maken dat dit hulpmiddel ook veelvuldig in de dressuursport gebruikt wordt.

Oh nee, dan is het goed....

Iedereen valt erover dat dit een manier van trainen is die zelfs bij correct gebruik van de trainingsmethode een zeer onsympathieke manier van trainen is. Ik probeer me even voor te stellen hoeveel stress ik ervan zou krijgen als ik moest hardlopen, zo hard als ik kan, er en ondertussen iemand touwtjes aan mij enkels geknoopt heeft om ervoor te zorgen dat ik daarbij ook mijn benen zo hoog mogelijk op til.

Wetende dat paarden vluchtdieren zijn en van zichzelf dus eerder willen vluchten en daarbij sterk afhankelijk zijn van hun benen vind ik dit wanstaltige trainingsmethoden. En ik snap niet hoe iemand dit voor zichzelf recht kan praten. Dan ben je wat mij betreft de liefde voor het paard en de sport kwijt en wordt enkel nog gekeken naar het (getrickte) resultaat dat bereikt kán worden met een dier. Het is verdorie toch geen brommer die je kan opvoeren... -:(-

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:13

M_i_R schreef:
Neonlight schreef:

Oh nee, dan is het goed....

Iedereen valt erover dat dit een manier van trainen is die zelfs bij correct gebruik van de trainingsmethode een zeer onsympathieke manier van trainen is. Ik probeer me even voor te stellen hoeveel stress ik ervan zou krijgen als ik moest hardlopen, zo hard als ik kan, er en ondertussen iemand touwtjes aan mij enkels geknoopt heeft om ervoor te zorgen dat ik daarbij ook mijn benen zo hoog mogelijk op til.

Wetende dat paarden vluchtdieren zijn en van zichzelf dus eerder willen vluchten en daarbij sterk afhankelijk zijn van hun benen vind ik dit wanstaltige trainingsmethoden. En ik snap niet hoe iemand dit voor zichzelf recht kan praten. Dan ben je wat mij betreft de liefde voor het paard en de sport kwijt en wordt enkel nog gekeken naar het (getrickte) resultaat dat bereikt kán worden met een dier. Het is verdorie toch geen brommer die je kan opvoeren... -:(-

Wie zegt dat ze 'hard' moeten lopen?
Een paard dat met deze methode getraind word, zou op dermate niveau van africhting moeten zijn dat er niet gevlucht, gestressed of gerend hoeft te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:27

Ik ben echt niet flauw met paarden maar kan niet begrijpen hoe je als paardenliefhebber dit recht probeert te praten. En ja, dit wordt waarschijnlijk ook gebruikt door dressuurruiters. Nee, dat praat het niet goed. Het is gewoon een dwangmiddel ten top en heeft niets met paardensport te maken. Niet bij het mennen, niet bij dressuur. Struisvogelgedrag heet dit geloof ik ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:29

Bizzybijtje schreef:
Ik ben echt niet flauw met paarden maar kan niet begrijpen hoe je als paardenliefhebber dit recht probeert te praten. En ja, dit wordt waarschijnlijk ook gebruikt door dressuurruiters. Nee, dat praat het niet goed. Het is gewoon een dwangmiddel ten top en heeft niets met paardensport te maken. Niet bij het mennen, niet bij dressuur. Struisvogelgedrag heet dit geloof ik ;)

heel bokt zit vol met paardenliefhebbers :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:32

geerke schreef:
Bizzybijtje schreef:

heel bokt zit vol met paardenliefhebbers :+

Goed opgemerkt, wat voegt het precies toe?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:34

Maaike D: Tuigpaarden hebben er over het algemeen een behoorlijk mars tempo in (en als ik je onderschrift goed begrijp zal dit je zelf ook wel bekend zijn :).), en mijn ervaring met deze trainingsmethode is dat het ook uptempo getraind wordt en zeker niet in een sukkeldrafje. In de bewoording 'zou moeten zijn' en 'hoeft' zit hem precies de crux. Paarden zijn vaak niet op het gevraagde niveau maar worden op deze manier getraind om daar te komen. Verder is angst niet rationeel dus dat 'wij' als mensen vinden dat een paard hiervan niet angstig zou hoeven worden vind ik totaal niet relevant. Het beperkt dusdanig, niet alleen in de mogelijkheid om de druk van de training te ontwijken maar ook in de mogelijkheid om andere stressoren te ontwijken, dat ik hier echt geen goed woord voor over kan hebben.

Wat hiervoor ook al werd aangehaald: als dit (kennelijk) zo'n briljant goed dier is: laat het in zijn waarde en laat hem tonen wat hij zelf kan. Ik snap dat dat lastig is aangezien er massa's mensen zijn met kwalitatief mindere paarden die met hetzelfde trucje hun paarden net wat verder weten te pushen en daarmee vooraan worden geplaatst. Maar wat mij betreft wordt dit over de gehele linie verboden en kunnen we weer terug naar een manier van paardensport bedrijven waarbij we ons meer baseren op de natuurlijke kwaliteit van een dier.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:36

Dit heeft naar mijn inzien niets met struisvogelpolitiek te maken. Iedereen deelt toch de mening dat deze foto's geen ideaal beeld geven?

Het feit is dat er in de paardenwereld snel geoordeeld word, door mensen die geen verstand van zaken hebben.
Zeker foto's en filmpjes van 1 moment zijn vaak aanleiding om een paard, ruiter, discipline of hulpmiddel compleet af te branden.

@mir: dan hebben wij, wat tempobeheersing betreft, hele verschillende ervaringen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:44

Of een paard helemaal in de pessoa vastgeknoopt: vind ik ook zo'n onding om naar te kijken.
Maar dat is hier op bokt wel algemeen aanvaard. Wat is het verschil tussen vastzetten in de touwen in de pessoa en vastzetten in hoefschoenen. Ik vind het allebei niks.

Dit vind ik ook echt niet vriendelijk eruit zien.

Let op: foto van bokt gepikt.......ik weet niet wie het is. Het gaat om het principe en niet specifiek deze foto.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:46

ik vind dat eigelijk ook niets al die lijnen...maar ik ben erg antiek,kom nog uit de tijd van de gewone bijzet...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:49

ik geef het toe.......ik ben teveel Penny :o niet mijn manier van trainen.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:49

Leffroi schreef:
Dit vind ik nou een typisch voorbeeld van 'wanneer ga je te ver?' Niet om aan te zien!