In 1 middagje 2 pony's "zadelmak" maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:18

:D

Liesbeth, leuk topic zeg, haha. Heb met smart alle reacties gelezen. Joh, gaat lekker zo met die bonte. Vind het een prachtig paard!

kyrkelover

Re: In 1 middagje 2 pony's "zadelmak" maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:32

Ik moet heel eerlijk zeggen dat je in dit topic super terug ziet wat een groot probleem is bij sommige mensen in de paardenwereld.
De paarden moeten tot hun minstens 4e nog net niet in bubbeltjesplastic op de wei en mogen vooral niets engs of aparts of anders meemaken want dadelijk is hij getraumatiseerd.
Nou ik ben blij dat TS dit soort dingen doet.
Dit veulen zal voor de toekomst overal waar hij komt veel makkelijker te behandelen zijn.
Want er wordt wel over opbouwen en weet ik veel wat allemaal besproken, maar stel nu zo'n paard komt als jaarling in het draad of loopt een wond op door het spelen met vriendjes.
Dit veulen is dan al gewend dat er onverwacht dingen gedaan kunnen worden dus in bijvoorbeeld een kliniek veeeeel makkelijker. Daar kunnen ze ook niet aan dingen laten wennen etc. dan moet er simpelweg gehandeld worden.
Wat mij vooral opvalt is dat mensen vallen over het feit dat het een zadel is, maar als eenieder nou eens echt voor zichzelf nagaat waarom , zal denk ik snel de conclusie gemaakt worden dat dit komt doordat het zadel gelinked wordt aan inrijden.
Had er nu iets anders op de rug gelegen vast gemaakt zonder dat het een link had met zadelmak maken wordt er spontaan anders gereageerd.
Dan doel ik niet alleen op dit topic, maar oop bokt in het algemeen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:40

Die bonte is echt heel leuk! Mooi elegant hoofdje, en die gaat volgens mij erg leuk opdrogen. Het is niet mijn smaak ze met 3 al vol aan het werk te zetten, maar zo te zien doe je met deze heel bedacht en rustig aan, het tegenovergestelde dus. Er is ook helemaal niets mis met zadelmak maken en inrijden met 3 jaar, doorrijden kan dan altijd nog, ten minste kent het paard het tuig al, weet hoe het voelt om gewicht op te rug te hebben etc. Helemaal niets mis mee!

En over het veulen, man wat kan bokt muggeziften! Alleen die eerste pagina al. Het veulen ziet er ook verschrikkelijk gestrest en angstig uit... niet dus. Zo kweek je al van jongs af aan zadelmakke paarden, die paarden waar je op kunt gaan zitten en het hun dan geen klap boeit.

Volgens mij moeten mensen eens snel gaan realiseren dat zadelmak maken (= opvoeding) alles behalve hetzelfde is als doorrijden. (= daadwerkelijk aan het werk) Ik zie die termen constant verwisseld worden en dat is gewoon jammer. Een paard kan je prima zadelmak maken en inrijden met 3 jaar, en vervolgens doorrijden is wat anders, persoonlijk zou ik daarmee wachten tot 4 jaar als ze wat minder puppy af zijn.. Maar dat is ook weer persoonlijk.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:31

Vergat ik erbij te zeggen dat ik mijn mini Shetlander ook als zadel steun gebruik voor een 50 meter af en toe :o zij is dan wel 2 maar ze is bijna net zo groot als het zadel en deed het op haar 1 ook al.
Dit veulen is tenminste groot :=
Willen jullie de dieren politie bellen :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:38

Die bonte kan best nog wel later gaan reageren hoor. Het kan best dat hij nu even overvallen werd, maar later als hij het gewend is de bokkensprongen komen.

En nee...je gaat geen zadel op een veulentje leggen. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:39

LukieBradley schreef:
Vergat ik erbij te zeggen dat ik mijn mini Shetlander ook als zadel steun gebruik voor een 50 meter af en toe :o zij is dan wel 2 maar ze is bijna net zo groot als het zadel en deed het op haar 1 ook al.
Dit veulen is tenminste groot :=
Willen jullie de dieren politie bellen :')

als zadelsteun gebruiken klinkt wel heel zielig, arm ding -O- :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:50

Zo ts jij heb ook al zo een lekker druk bezocht topic.. _O-
En wat doe je het toch vreselijk slecht met je paardjes..

Je bonte is zo bang dat hij je vast er strak. Af gaat bokken zou em zeker nog een jaar op t land zetten want hij oogt wat schraal..

Tjah dat veulen kan natuurlijk niet he een zadeltje voor de lol er op..stel je voor straks breekt hij in tweeen..

:') _O- _O-
Nee alle gekheid op een stokkie wat is bokt aan t omtoveren tot een vreselijk jank forum.
Waar in men elkaar tegen woordig af loopt te kraken en zeiken.

Je heb 2 prachtige paarden ts

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:52

Wat is die bonte onwijs knap! :D

En goed hoor dat ze zo relaxt zijn, dat zadel kan echt geen kwaad het zijn geen suikerklontjes :') Wat een druktemakerij hier :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:53

Ik vind het allemaal hilarisch op één voorwaarde.

Als het mis was gegaan met het veulen, dan moet je wel de ballen hebben om 'm daarna zelf ook nog in te rijden. :D En dat op bokt zetten. :+

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:53

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:54

kyrkelover schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat je in dit topic super terug ziet wat een groot probleem is bij sommige mensen in de paardenwereld.
De paarden moeten tot hun minstens 4e nog net niet in bubbeltjesplastic op de wei en mogen vooral niets engs of aparts of anders meemaken want dadelijk is hij getraumatiseerd.
Dit veulen zal voor de toekomst overal waar hij komt veel makkelijker te behandelen zijn.
Want er wordt wel over opbouwen en weet ik veel wat allemaal besproken, maar stel nu zo'n paard komt als jaarling in het draad of loopt een wond op door het spelen met vriendjes.
Dit veulen is dan al gewend dat er onverwacht dingen gedaan kunnen worden dus in bijvoorbeeld een kliniek veeeeel makkelijker. Daar kunnen ze ook niet aan dingen laten wennen etc. dan moet er simpelweg gehandeld worden.
Wat mij vooral opvalt is dat mensen vallen over het feit dat het een zadel is, maar als eenieder nou eens echt voor zichzelf nagaat waarom , zal denk ik snel de conclusie gemaakt worden dat dit komt doordat het zadel gelinked wordt aan inrijden.
Had er nu iets anders op de rug gelegen vast gemaakt zonder dat het een link had met zadelmak maken wordt er spontaan anders gereageerd.

Natuurlijk.. Een zadel niet op een veulen leggen staat gelijk aan het behandelen als porselein..
Er zijn genoeg dingen waar je een veulen aan kan leren wennen zonder dat er meteen iets op de rug moet liggen wat je dan ook nog aansingelt..
Ga in de weer met zeil, vlaggetjes enz daar kan je prima spelenderwijs mee beginnen, maar een zadel nu al op gooien en aansingelen maar dan weer niet strak zodat het zadel niet blijft liggen bij een jolig sprongetje vind ik gewoon dom.

Ik vind het dan weer typisch dat er zo belachelijk op een andere mening gereageerd moet worden, respect voor die mening is er niet in ieder geval.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:57

Joolien schreef:
Aaaaveeee mariiiiiiiiiihijaaaaaaaaa.....

De here zijn met ons, bokt is zijn humor verloren... :(:) -O- Y;( #) ;(

Helaas wel ja..

Leuke foto's ts! Goed bezig, zo te lezen doe je het gewoon rustig aan, prima :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:58

Oei, vind dat je wel een behoorlijk risico heb genomen om er zo op te stappen zonder dat iemand je vast hielt.

Daarbij vind ook in die bonte nog erg puppy. Ga je hem nu al helemaal beleren? Of wacht je daar nog mee tot hij een jaar of 4 is?
Dat jaartje langer wachten word je niet minder van, toch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:59

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd ja, hoe ga je verder 'trainen' met de bonte? :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:00

Als we nou allemaal eens zouden lezen zou de wereld een stuk makkelijker worden.
TS geeft aan dat ze de hem beleert. Beleren is iets anders dan inrijden en doorrijden vrinden.

Ook geeft ze aan dat het zadel niet aangesingeld is en staat er nog iemand op een meter afstand om in te grijpen mocht dat nodig zijn als diegene de foto maakt..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:01

Er zijn zat mensen die een paard beleren met grondwerk en er alleen zonder hulp op gaan.
Er zijn echt wel meer wegen die naar rome leiden hoor!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:04

upendo schreef:
Als we nou allemaal eens zouden lezen zou de wereld een stuk makkelijker worden.
TS geeft aan dat ze de hem beleert. Beleren is iets anders dan inrijden en doorrijden vrinden.

Ja daarom toch ook mijn vraag.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:04

dees_daan schreef:
kyrkelover schreef:

Natuurlijk.. Een zadel niet op een veulen leggen staat gelijk aan het behandelen als porselein..
Er zijn genoeg dingen waar je een veulen aan kan leren wennen zonder dat er meteen iets op de rug moet liggen wat je dan ook nog aansingelt..
Ga in de weer met zeil, vlaggetjes enz daar kan je prima spelenderwijs mee beginnen, maar een zadel nu al op gooien en aansingelen maar dan weer niet strak zodat het zadel niet blijft liggen bij een jolig sprongetje vind ik gewoon dom.

Ik vind het dan weer typisch dat er zo belachelijk op een andere mening gereageerd moet worden, respect voor die mening is er niet in ieder geval.

Ja en als die vlaggetjes of ballonnen of zeiltjes of weet ik veel wat gaat schuiven heb je hetzelfde probleem.
En DAT is wat ik bedoel. Wat maakt het in godsvredesnaam uit wat er aan op onder hangt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:06

Jellebie schreef:
upendo schreef:

Ja daarom toch ook mijn vraag.

Lijkt me redelijk duidelijk als je de beginpost leest. "Zo af en toe doen we iets serieus met hem".
Met andere woorden: ze zitten er niet over twee weken vier dagen per week op. ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:07

ponyparadijs schreef:
Er zijn zat mensen die een paard beleren met grondwerk en er alleen zonder hulp op gaan.
Er zijn echt wel meer wegen die naar rome leiden hoor!

Zullen best meer mensen zijn die dat doen maar ik vind daar toch een behoorlijk risico aan kleven. Wat als het paard compleet in paniek raakt? Tuurlijk heb je de garantie nooit dat de ander het paard kan houden, maar ik vind dit echt onverantwoord.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:07

Hallo, er staat iemand naast die de foto maakt. :')

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:08

upendo schreef:
Lijkt me redelijk duidelijk als je de beginpost leest. "Zo af en toe doen we iets serieus met hem".
Met andere woorden: ze zitten er niet over twee weken vier dagen per week op. ;)

Wat ik mij afvraag is of ze het nu al langzamerhand steeds meer gaat oppakken of dat ze het hier bij houd en wat grondwerk er naast blijft doen en pas écht gaat beginnen als hij 4 is........................

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:09

Wat maakt dat verder uit voor jouw gedachte Jellebie?
Ze moet toch zelf weten wat ze met haar pony doet?

upendo

Dat gaat jou niks aan lijkt me. :)

Jellebie

upendo schreef:
Hallo, er staat iemand naast die de foto maakt. :')

Zucht. Er bij staan en vast houden vind ik toch echt twee verschillende dingen ;)