De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:13

Tja, wat moet je hier nu van zeggen..... Bijzonder, mooi, knap wat je met dit paard doet.

Ik zie er eerlijk gezegd niet zoveel van, het atactische (op het filmpje).
Jullie zijn een mooie combi.

En die laatste foto is idd prachtig <3

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:26

Waarom niet doorgaan?. Gewoon melding maken zo te zien vind hij het best leuk en als je beide lol hebt waarom niet?.
Lekker paar keer HC starten en dan een keer L1 of vragen of je terug mag naar het B met dit paard?.

Was gisteren op wedstrijd als ik zag wat daar een rommel liep en hoe slecht gereden zou je echt niet opvallen.

_Lorette_

Re: De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 10:37

Frum kan helaas niet in een trailer. Hij loopt er meteen in, omdat hij weet dat ik dat wil. Vervolgens krijgt hij de meest vreemde spiertrekkingen, waardoor hij onzeker wordt en hij zo snel mogelijk weer uit de trailer weg wil. Hij stuift eruit en rent er dan ook net zo hard weer in, omdat hij weet dat het niet de bedoeling was dat hij zonder toestemming achteruit liep. Mijn hart breekt een beetje als ik het met hem oefen. ;( En dan heeft zijn lijf zo’n opdonder gekregen dat ik hem dan altijd even vrij geef, zodat ik hem geen pijn doe moet rijden.

Laatst stond hij maar liefst 20 seconden stil in de trailer, maar je wil niet zien hoe. Ik ben bang dat hij nog eens omvalt of zichzelf op een andere manier beschadigt. Hij wordt zo raar van de frustratie dat hij dan bijna mijn handen eraf bijt als ik hem brokjes voer als beloning. Dat is niets voor hem, maar hij moet wat om zijn frustratie te uiten.

Ik wil hem graag kunnen vervoeren naar een kliniek, maar ik ben ergens bang dat die kliniek dan niets meer voor mij kan betekenen, omdat hij dan al is verongelukt in de trailer.

Wellicht wordt ook dit met training beter, maar het is niet leuk oefenen… -O- En ik vind het moeilijk om te bedenken hoeveel zin het heeft. Misschien doe ik meer kwaad dan goed.

Het is wel heel raar, want als veulen en jaarling kon hij gewoon in een trailer. Als veulen ook al netjes alleen, zonder zijn moeder. En sinds zijn ataxie zit ik ineens met een paard dat niet meer in de trailer kan. Ophalen uit de opfok was een ramp. Hij kwam zo beroerd uit de trailer, ik gaf hem nog geen 3 weken meer.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:49

maakt het nog verschil of hij in een 1,5 of 2-paards staat? Of heb je dat niet kunnen proberen?
Hopelijk heeft iemand hier nog tips voor je.

Als je dit zo beschrijft en je ziet de foto's is het bijna niet voor te stellen dat het over hetzelfde paard gaat. Respect voor de manier hoe je alles aanpakt en overdenkt. Hopelijk kunnen jullie samen nog veel hoogtepuntjes beleven.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:50

Zou het kunnen helpen als je eerst met hem oefent dat hij alleen maar een stukje op de klep moet en dan stilstaan, belonen en er weer af? Pas als dat goed gaat geleidelijk aan verder gaan? Misschien voelt zijn evenwicht anders door de helling en de trailerbodem die toch wat beweegt en moet hij daar aan wennen en vertrouwen in krijgen.

Verder compliment voor je manier van rijden en begeleiden van dit paard, super!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:52

Een diagonale trailer misschien een idee?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:54

Is het geen idee om eens een paar keer te oefenen met iets kalmerends? Het klinkt toch alsof de problemen op de trailer deels komen door stress. Zeker aangezien je aangeeft dat het toch al een behoorlijke stresskip is. Die op de trailer natuurlijk niet op jou kan steunen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:00

Ik volg Frummel ook al van veulen af aan en wat een respect voor jou verhaal!
Frummel boft met jouw!

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:04

Super dat je de stap toch hebt gezet om mee te doen! En dan ook nog eens een mooi resultaat, leuk jurycommentaar en een brave Frum! :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:09

Wat soms op een trailer nog wel eens kan helpen is om 'm te versmallen met een paar buizen, doordat ze daardoor wat minder ruim staan reageren sommige paarden daar beter op. Vriendin van me had dat ook voor haar paard, scheelt in de stabiliteit.

Zou persoonlijk dan inderdaad niet op die manier met hem bezig gaan, hooguit de wedstrijdjes die op rijafstand zijn.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:16

Applaus! Prachtig verslag en wat een mooie gebeurtenis. Geniet van elkaar. Jullie zagen er super mooi uit.

Unicorn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:18

Alle respect... Het filmpje in de beginpost noem jij niet zo best... Ik zie daar iemand rijden die het paard zo mooi op eigen benen laat lopen en die snapt wat paardrijden is. Ik zie vele, vele combinaties op wedstrijden veel slechter rijden...

Ik lees ook dat je paard atactisch is geworden na de castratie. Ik heb ook zo'n paard gehad. In 2000 geboren, veelbelovend hengstveulen. Na castratie een krampentrekker en atactisch... Echter, ik ben hem ook gewoon gaan trainen en heb hem in het najaar van 2004 verkocht naar Engeland, waar hij nu op nationaal niveau in de SGW loopt en al vele prijzen heeft gewonnen.
Het rare gedrag wat jouw paard ook heeft is er altijd een beetje in gebleven (paard is nu 14 en ik heb nog regelmatig contact met zijn Engelse eigenaresse).

Als ik jou een tip mag geven (ook n.a.v. wat ik lees over het gedrag op de trailer): laat jouw idee over dit paard los... Behandel hem als ieder ander paard (natuurlijk wel met beleid blijven trainen), dus jouw angsten over wat er op de trailer kan gebeuren.. laat die los. Het kan namelijk heel goed zijn dat jouw spierspanning hem extra nerveus maakt. Als jij jezelf een beetje "ontnuchtert" en gewoon denkt...het is wat het is en het is niet anders....dan kan het zijn dat je snel vooruitgang boekt.

Dat paard van mij was ook drama op de trailer en ook met een aantal andere dingen. Net als jij beschrijft, liep hij er wel braaf op...als veulen al geleerd...maar erop staan...whoei...
Pas toen ik mijn zorgen losliet en er afstand van nam, ging het ineens met sprongen vooruit en kon ik hem na twee weken normaal vervoeren en was er zelfs niks meer aan de hand.
Door mijn eigen mindset te veranderen, kon ik dat paard helpen. Wie weet, is dat bij jou ook de sleutel! Succes!

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:23

Respect hoor!
En wat een ontzettend mooi paard!
Ik duim voor jullie dat het allemaal steeds beter zal gaan.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:33

Wauw Lorette! Wat onwijs gaaf dat je dit met Frum hebt mogen doen!
Frummel had zich geen betere plek kunnen wensen bij jou! :D
Jullie zijn een super mooie combinatie, en ik heb echt bewondering voor je hoe je met je paarden altijd om gaat! :j
Lekker zo doorgaan met Frum, toch zie ik hem steeds beter worden!

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:34

RESPECT... jeetje zit ik hier ook met tranen in de ogen...

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:37

Wauw wat is Frum toch een super knappie! <3 :~
En jij noemt dit een fiasco? Ik vind dat je hem knap en netjes aan het lopen hebt!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:46

Wauw, wat wordt het toch een lekkerding die Frum! <3
Ik vindt dat je hem erg netjes rijdt! Ga zo door :j

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:49

Wat bijzonder dat je dit met hem hebt mogen meemaken! Respect!

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:10

Wat een knap dier en bijzonder verhaal! <3

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:32

Wat een bijzonder verhaal...

Ik heb jou en Frum altijd gevolgd. Ik had zelf een veulen van hetzelfde jaar als Frummel. Helaas is hij afgelopen zomer overleden in de opfok aan koliek. Maar ik blijf de boktveulens van 2010 altijd een beetje volgen omdat ik het ontzettend leuk vind.

Ik vind je ontzettend fijn rijden en zoals je zegt is het je eerste proef, misschien wel de laatste maar dit heb je wel mooi gedaan. Super hoor.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:32

wat een knap paard! Weinig te zien van de ataxie! :)
Ik heb ook een atactische merrie die ik moest opgeven nadat mijn trailer afgereden werd door een zware jeep.
Nu rijden we terug dressuur, jumping en zelfs cross! Ze kreeg ruim 6 maand weiderust.
Hoe meer je traint, hoe beter de spieren de ataxie compenseren.
Het blijft altijd moeilijker dan bij een volledig gezond paard, maar als je zo een commentaar op je proef ziet... :(:) *\o/*
Mij helpt het om haar dingen te laten doen die ze leuk vind als training om ze actief genoeg te houden achteraan (een sprongetje, galopwerk ipv drafwerk, een fikse strand- of boswandeling, ...) activeren thuis in de piste voor dressuur blijft moeilijk.
veel succes verder!

(Ik vroeg me wel af hoe hij na een castratie atactisch kan zijn? Bij het rechtkomen gevallen?)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 13:39

Even wat vragen beantwoord

@ _SantOs_, Nee, dit vond ik alles behalve een fiasco! Maar eerlijk waar, ik was er vrijwel zeker van dat het dat wel zou worden en dat ik eeuwig spijt zou hebben.

@ Sizzle: diagonaal in de trailer… (heb ik overigens nog nooit ergens gezien) Ik vraag me af of dat zou schelen. Hij is namelijk echt per direct dronken, niet dat hij wat minder comfortabel staat. Hij gaat helemaal bol staan, hevig schokkend, met zijn hoofdtic en andere vage bewegingen. Het is wel een uitkomst voor paarden die het rijden met de trailer lastig vinden en dan is diagonaal wel lekker, maar dat is heel anders dan de problemen met Frum.

Wij hadden tweepaards en hebben nu anderhalf. Misschien is tweepaards wel wat fijner voor hem, vooral omdat ik dan een ander paard mee zou kunnen nemen, maar dat vind ik stiekem ook wel eng. Als hij valt, loopt het andere paard ook risico. De huidige auto mag niet twee grote paarden in een zware trailer trekken, dus toen had het voor ons geen zin meer om de trailer aan te houden.

@ blue_sky: met sedatie is hij helaas niet vertrouwd. Dan heeft hij nog minder controle over zijn lichaam. De mensen van de opfok hadden hem twee streepjes tranquigel gegeven voor de rit naar huis, dat scheelde niets in de stress, maar helaas wel in zijn coördinatie. De eerste keer hoefsmid was een complete mislukking, is niet gelukt. Toen heb ik hem de tweede keer verdoofd, dat was zo mogelijk een nog grotere mislukking. Vervolgens ben ik keihard met hem aan de oefen gegaan (let wel: hij was als veulen perfect te bekappen, dus het zit hem niet in de opvoeding). De volgende poging ging het ontzettend goed. Inmiddels is hij zelfs te beslaan, als ik dat zou willen. Dat durf ik niet, omdat hij zichzelf dan ernstiger zou kunnen beschadigen, maar het is positief dat de smeden het een optie vinden. Hij valt niet meteen door zijn krampbeen heen, dus voor een paard met dergelijke problemen is hij bijzonder goed te bekappen. Moet ik wel regelmatig zijn voeten op blijven pakken (op de hoefsmidmanier), anders wordt het weer wat minder. Daarom zal oefenen met de trailer vast wel helpen, maar wanneer is het ‘noodzakelijk om door te oefenen’ en wanneer ‘een te groot risico om ermee aan de slag te gaan’…?

Zo is Frums gebit nog nooit gedaan. Ik wil wel, maar ik kom niet bij de kliniek. Ik weet dat hij thuis niet te behandelen is zonder verdoving, want hij heeft een spastische tic in zijn hoofd + alle andere vage bewegingen). Maar met verdoving breekt hij zijn benen. De ene arts zegt: probeer hier maar te komen en dan zetten we hem voor de zekerheid in de recoverybox. De ander zegt: doe maar niet, want nu heb je nog wat aan je paard en anders is het risico te groot dat je met een lege trailer naar huis gaat (of hij thuis tijdens de behandeling verongelukt). En dat vind ik zo lastig!

@ Nathalieke: hij is atactisch geworden ten tijde van zijn castratie, het exacte moment weet ik niet. Ik zag hem ervoor en erna, erna was het mis. Het kan een klap zijn geweest van een ander paard, dat Frum over de kop is gevlogen, een hersenbloeding heeft gehad, noem maar op. Er zijn heel erg veel mogelijke oorzaken. De onderzoeken die dat uit kunnen sluiten, zijn vrij ingewikkeld en vereisen veelal algehele anesthesie, wat mij door werkelijk iedereen wordt afgeraden. Makkelijke beslissing om het niet te doen, want de kans dat hier wat aan de doen valt is nihil. Wat heb ik dan aan het kennen van de exacte oorzaak, als deze al te vinden is? Frum heeft er in elk geval niets aan. Dat doe ik hem niet aan. Liever een kort en leuk leven dan allemaal akelige dingen. Hij is wel wat apart, maar nog niet zielig.

Zolang hij blij is, ben ik blij!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:46

Ik denk dat je er zo ook het beste in kunt staan, zolang ie goed gaat, gaat ie goed, niet teveel aan prutsen dan, gewoon lekker bezig blijven zoals je nu doet :j

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:50

Unicorn2 schreef:
Alle respect... Het filmpje in de beginpost noem jij niet zo best... Ik zie daar iemand rijden die het paard zo mooi op eigen benen laat lopen en die snapt wat paardrijden is. Ik zie vele, vele combinaties op wedstrijden veel slechter rijden...

Ik lees ook dat je paard atactisch is geworden na de castratie. Ik heb ook zo'n paard gehad. In 2000 geboren, veelbelovend hengstveulen. Na castratie een krampentrekker en atactisch... Echter, ik ben hem ook gewoon gaan trainen en heb hem in het najaar van 2004 verkocht naar Engeland, waar hij nu op nationaal niveau in de SGW loopt en al vele prijzen heeft gewonnen.
Het rare gedrag wat jouw paard ook heeft is er altijd een beetje in gebleven (paard is nu 14 en ik heb nog regelmatig contact met zijn Engelse eigenaresse).

Als ik jou een tip mag geven (ook n.a.v. wat ik lees over het gedrag op de trailer): laat jouw idee over dit paard los... Behandel hem als ieder ander paard (natuurlijk wel met beleid blijven trainen), dus jouw angsten over wat er op de trailer kan gebeuren.. laat die los. Het kan namelijk heel goed zijn dat jouw spierspanning hem extra nerveus maakt. Als jij jezelf een beetje "ontnuchtert" en gewoon denkt...het is wat het is en het is niet anders....dan kan het zijn dat je snel vooruitgang boekt.

Dat paard van mij was ook drama op de trailer en ook met een aantal andere dingen. Net als jij beschrijft, liep hij er wel braaf op...als veulen al geleerd...maar erop staan...whoei...
Pas toen ik mijn zorgen losliet en er afstand van nam, ging het ineens met sprongen vooruit en kon ik hem na twee weken normaal vervoeren en was er zelfs niks meer aan de hand.
Door mijn eigen mindset te veranderen, kon ik dat paard helpen. Wie weet, is dat bij jou ook de sleutel! Succes!

Mooi beschreven en sluit me 100% bij aan.

Ben geen natural persoon maar ik weet wel wat jou angst kan doen een paard... proberen kan je altijd kost geen geld.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:55

ik heb alleen de beginpost gelezen.

Maar mèn je hebt het toch maar gedaan ! Ik hou mijn ogen bijna niet droog, die mooie Frum, die niets meer zou kunnen doen, die loopt zomaar 'even' een B-proefje ! Ja nou ja, 't is niets in vergelijking met wat je gewend bent te rijden, maar het is wél een proef met Frum ! Ik ben plaatsvervangend trots voor je. :)

En die laatste foto is zo mooi. :)