Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:11

Pffff die ziet er inderdaad niet erg florissant uit arm ding. Maar een paard kan in korte tijd heeel erg afvallen als ze goed ziek zijn. Daar hebben we meerdere voorbeelden van hier op bokt. Iemand die niet voor zijn paarden zou zorgen zou ook geen dekens opdoen lijkt me.
Ik kan me vreselijk goed voorstellen dat je niet durft te zeggen dat ze zo slecht is ,ik denk dat ze heeft gehoopt dat het paardje opgeknapt was voordat ts zou bellen of komen. Niet dat dat helemaal netjes zou zijn, maar kan me er iets bij indenken. Ik ken de opvanger niet persoonlijk, ik woon er dicht bij in de buurt. Haar paardjes komen niks te kort als ik dat zo kan beoordelen vanaf de weg. Daarnaast stel je niet je terrein en paarden beschikbaar voor lesjes en buitenritten als je iets te verbergen heb. Maar mensen oordelen snel en mijn vraag is aan de ts of zij de dierenarts heeft gesproken die haar paardje onder behandeling heeft gehad ten tijde dat ze bij de opvanger was? Want dat zou mijn 1e stap zijn. Maar goed, het kwaad is geschied, de 1 verwijt de ander en zo komen jullie er nooit uit. Heel jammer allemaal.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:12

Woooow... hier schrik ik toch wel heel erg van...
Ik heb pres altijd nog gevolgd bij je op hyves,
Weet niet of je me nog kent van het boek kom dicht bij mij.
Wat is dat beessie verschrikkelijk veranderd zeg... vreselijk !!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:28

Citaat:
Pres had zware luis, was te mager, had veel te lange hoeven en had veel gebroken voortanden en kiezen.

Niet om olie op het vuur te gooien, maar dit lijkt mij niet onder ziekte vallen....
En verklaard wel deels waarom ze zo erg mager was.....

BobbieLover

Re: Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:31

Ja dat verklaard waarom ze dan zo flink mager is.. als tanden slecht zijn, en het paard kan niet eten..

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:33

Ja maar hoe breekt een paard meerdere tanden/kiezen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:34

Dat kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld het eten van stenen.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:34

Vumana89 schreef:

Door dat ze te lang worden.. niet kunnen slijten.. dan breken ze af , kwestie van een keertje paardentandarts bellen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:36

tanden slijten niet voldoende bij onvoldoende ruwvoer...een paard van 20 mag op zijn minst wel 1x per jaar de tandarts op bezoek hebben hoor.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:49

magerheid kan van ziekte zijn!

Maar te lange hoeven?? Das ook te zien dat die niet meer netjes bij gehouden werden, dat is imo toch echt een teken van verwaarlozing!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:54

Op de foto''s zie je een zwaar ondervoed paard, dat de bruikleenster wat anders aan haar hoofd had en waarschijnlijk de zorg op haar beurt weer aan anderen heeft overgelaten(zo vat ik het op)ontslaat haar niet van de plicht tov een dier dat bij je hoort. Enige controle is op z'n plek en als de verschijnselen zoals ts ze omschrijft ( zou er graag foto's van zien) waar zijn dan is de pony zwaar verwaarloosd. En dat is diegene aan te rekenen die de zeggenschap over de pony had, of die er nu werkelijk voor zorgde of dit door anderen liet gebeuren.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:03

Sodeknijter!

Hier schrik ik echt van, natuurlijk kan een paard wat je in bruikleen geeft ziek worden of wat oplopen (luis oid) maar dit is gewoon verwaarlozing!!!
Gelukkig gaat het nu een stuk beter met Pres.
Dit zou ik nooit meer een 2e keer doen... never ever!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:12

Oenka schreef:

Maar te lange hoeven?? Das ook te zien dat die niet meer netjes bij gehouden werden, dat is imo toch echt een teken van verwaarlozing!

dan was die ziekte in dit geval weer snel over toen Pres weer eten kreeg.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:15

Klopt geerke, ik zeg ook zeker niet dat het door ziekte komt, maar het zou kunnen...maar omdat de hoeven ook te lang waren enzo denk ik ook niet dat het ziekte geweest is! Dat is wat ik ermee wilde zeggen eigenlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:17

Oenka schreef:
Klopt geerke, ik zeg ook zeker niet dat het door ziekte komt, maar het zou kunnen...maar omdat de hoeven ook te lang waren enzo denk ik ook niet dat het ziekte geweest is! Dat is wat ik ermee wilde zeggen eigenlijk.

Die hoeven op de foto zijn wat lang, maar ze zien er verder wel redelijk onderhouden uit vind ik. Iedereen kan weleens te laat zijn voor de smid omdat er wat tussen komt. Is mij ook weleens overkomen eerlijk gezegd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:28

Tja, Noooooit gratis weggeven en of in bruikleen zeker niet met oude dieren, dat moet je nooit willen en doen.

Veel mensen maken er gewoon misbruik van. Echt overal hetzelfde en niemand is te vertrouwen meer met de paarden, helaas.

Erg triest dit.

Had het dier gewoon gehouden en had dan gewoon verzorgster gezocht maar dan wel alles onder jouw toezicht en op jouw eigen pensionstalling.

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:42

fijn dat het nu beter met haar gaat en dat ze het nu zo goed heeft!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:51

geerke schreef:
Oenka schreef:

dan was die ziekte in dit geval weer snel over toen Pres weer eten kreeg.

idd, dat bedoel ik.
Zei ik eerder ook al in andere woorden en in vraagvorm maar word geen reactie op gegeven

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:53

Wauw... hoe kan iemand van het lenen van een paard naar verwaarlozen overstappen... gelukkig ben je nog op tijd geweest...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:16

Bruikleen zou ik zelf ook nooit doen, of het nu om een jong of oud paard gaat.

Jammer dat degene waar Pres gestaan heeft geen verdere uitleg geeft op bepaalde vragen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:17

Gelukkig gaat het nu goed met pres... dat is het belangrijkste...

Modder gooien heeft geen zin... wellicht kunnen ts en de ex-bruiklener beter met elkaar in gesprek gaan.

Over het nooit in bruikleen geven van een oudere pony... dat is onzin! 6 jaar geleden was ik op zoek naar een vriendje voor mijn paard. Het plan was om een shet of iets dergelijks te kopen.Ik heb toen een welsh a in bruikleen gekregen. Het paardje was in het verleden flink mishandeld, bij de nieuwe eigenaren werd hij lichamelijk weer helemaal gezond. Hij bleef echter wantrouwend omdat hij niet lekker in de kudde paste. Een jaar nadat hij bij mij in bruikleen kwam hebben de eigenaren mij gevraagd of ik deze pony wilde hebben. Ze waren zo blij dat het dier het zo fijn had en het vertrouwen in mensen terug gekregen had. Uiteraard wilde ik deze pony heel graag hebben, ze hebben hem toen aan mij gegeven. nnu staat er een vrolijke 28en een half jarige pony bij mij in de wei. De pony heeft zoveel vertrouwen gekregen in mensen, dat hij nu kinderen van hun angst af helpt en ze op zijn rug mogen leren rijden. Bruikleen kan dus ook prima uitpakken! Je zult echter als eigenaar wel betrokken moeten blijven bij het dier! Jij als eigenaar bent hiervoor verantwoordelijk!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:27

Ineke2 schreef:
Ninx schreef:
Beide partijen geven aan dat ze 'andere dingen' aan hun hoofd hadden...

Beide partijen geven redenen waarom 'het paard' geen prioriteit had op dat moment.

Voor mij is dit verhaal geen doorslaggevende reden om niet te werken met bruikleen. Voor mij is het een verhaal dat duidelijk hoe het fout kan gaan, en dat beide partijen blaam kan treffen...

Precies...
Ik heb mijn pony ( die nu verkocht is) ook in bruikleen gegeven. Dit op een uurtje rijden van mij vandaan. Hij kon het niet beter treffen, ik had regelmatig contact en ging ook regelmatig langs. Uit eindelijk hebben zij de pony ook gekocht van mij en nog steeds heb ik regelmatig contact en vragen ze ZELF of ik eens een keertje langskom.
Zo kan het dus ook...

Heel erg vervelend van Pres, gelukkig is ze nu weer opgeknapt. Persoonlijk had ik niet de pony in bruikleen gegeven naar de andere kant van Nederland. Dan weet jevan te voren al dat "zomaar" even langsgaan erg lastig word. En als er problemen zijn staat ze wel erg ver weg.

Ik weet dat bruikleen ook goed kan gaan. Pres heeft een nieuwe plek en vanwege mijn onzekerheden durf ik haar nog niet te verkopen. Ik heb nu wel goed contact, ga regelmatig langs en als het goed blijft gaan, dan mag Pres daar blijven en doe ik afstand.
We hebben goede afspraken en het gaat beter dan ooit. Dat geeft mij vertrouwen. Pres wordt gebruikt in de les en er rijden kids op met een beperking. Het is ook mijn werk. Dus mooier kan niet. Ze heeft alles wat ze nodig heeft en heb er alle vertrouwen in.
Ik word heel goed begrepen, betrokken en dat geeft veel rust. Ik word uitgenodigd etc. Afstand nemen is erg moeilijk, zeker na dit. ik heb tijd nodig en dat wordt me gegeven. Daar ben ik dankbaar voor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:38

Ineke2 schreef:
Precies...
Ik heb mijn pony ( die nu verkocht is) ook in bruikleen gegeven. Dit op een uurtje rijden van mij vandaan. Hij kon het niet beter treffen, ik had regelmatig contact en ging ook regelmatig langs. Uit eindelijk hebben zij de pony ook gekocht van mij en nog steeds heb ik regelmatig contact en vragen ze ZELF of ik eens een keertje langskom.
Zo kan het dus ook...

Heel erg vervelend van Pres, gelukkig is ze nu weer opgeknapt. Persoonlijk had ik niet de pony in bruikleen gegeven naar de andere kant van Nederland. Dan weet jevan te voren al dat "zomaar" even langsgaan erg lastig word. En als er problemen zijn staat ze wel erg ver weg.

Ik weet dat bruikleen ook goed kan gaan. Pres heeft een nieuwe plek en vanwege mijn onzekerheden durf ik haar nog niet te verkopen. Ik heb nu wel goed contact, ga regelmatig langs en als het goed blijft gaan, dan mag Pres daar blijven en doe ik afstand.
We hebben goede afspraken en het gaat beter dan ooit. Dat geeft mij vertrouwen. Pres wordt gebruikt in de les en er rijden kids op met een beperking. Het is ook mijn werk. Dus mooier kan niet. Ze heeft alles wat ze nodig heeft en heb er alle vertrouwen in.
Ik word heel goed begrepen, betrokken en dat geeft veel rust. Ik word uitgenodigd etc. Afstand nemen is erg moeilijk, zeker na dit. ik heb tijd nodig en dat wordt me gegeven. Daar ben ik dankbaar voor.[/quote]

Gelukkig maar, dan krijg / heb je misschien toch nog wat vertrouwen in de mens. Het ligt ook aan hoe je communiceert met elkaar. Goede afspraken en regelmatig contact scheelt gewoon heel veel.
Sterkte met alles op een rij te krijgen.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:41

pipo schreef:
Maar mensen oordelen snel en mijn vraag is aan de ts of zij de dierenarts heeft gesproken die haar paardje onder behandeling heeft gehad ten tijde dat ze bij de opvanger was? Want dat zou mijn 1e stap zijn. Maar goed, het kwaad is geschied, de 1 verwijt de ander en zo komen jullie er nooit uit. Heel jammer allemaal.

Mijn vriend heeft na dagen bellen de bruiklener te pakken gekregen en de mededeling dat de dierenarts is geweest. Ze zou mijn mailen met naam en tel van de dierenarts. Dat heb ik nooit gehad na meerdere keren vragen. Tuurlijk heb ik die stap genomen. Daarna zelf dierenartsen gesproken en afspraken gemaakt. De bruiklener heb ik geinformeerd, maar wilde dat niet. De dierenartsen die ik heb gesproken wilde niet voor niets komen. Ik kon daar wel heen, maar ga niet iemands terrein sneaky op achter iemands rug om. (mede omdat het ook strafbaar is). Om een dierenarts te laten komen, moest ik afspraken met de bruiklener maken en dat laatste lukt me niet. Toen heb ik andere stappen ondernomen.
Angeliquee18 schreef:
Woooow... hier schrik ik toch wel heel erg van...
Ik heb pres altijd nog gevolgd bij je op hyves,
Weet niet of je me nog kent van het boek kom dicht bij mij.
Wat is dat beessie verschrikkelijk veranderd zeg... vreselijk !!

Ja, ik weet nog wie je ben..jij staat idd in een boek van mij :)
Vumana89 schreef:

Denk door dominatie in de groep. Waarschijnlijk een paar trappen gehad van andere paarden in de kudde. Pres kan vrij dominant zijn.
bigone schreef:
Op de foto''s zie je een zwaar ondervoed paard, dat de bruikleenster wat anders aan haar hoofd had en waarschijnlijk de zorg op haar beurt weer aan anderen heeft overgelaten(zo vat ik het op)ontslaat haar niet van de plicht tov een dier dat bij je hoort. Enige controle is op z'n plek en als de verschijnselen zoals ts ze omschrijft ( zou er graag foto's van zien) waar zijn dan is de pony zwaar verwaarloosd. En dat is diegene aan te rekenen die de zeggenschap over de pony had, of die er nu werkelijk voor zorgde of dit door anderen liet gebeuren.

Wat voor foto's wil je zien? Die staan er toch? Je kan alleen haar tanden niet zien en de hoeven niet zo duidelijk. Maar dat ze ondervoed is en de Pres niet was die ze was is wel duidelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:41

maar hoezo kon jij niet op hun terein komen?Jij was toch nog steeds eigenaar van het paard?
Dan heb je volgens mij gewoon het recht te gaan kijken.
Snap niet dat je niet eerder nattigheid hebt gevoelt....als iemand tegen mij zegt dat ik niet mag komen gaat er bij mij een lichtje branden.Dan hebben ze iets te verbergen.
In dit geval een broodmager paard dus.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 11:07

geerke schreef:
maar hoezo kon jij niet op hun terein komen?Jij was toch nog steeds eigenaar van het paard?
Dan heb je volgens mij gewoon het recht te gaan kijken.
Snap niet dat je niet eerder nattigheid hebt gevoelt....als iemand tegen mij zegt dat ik niet mag komen gaat er bij mij een lichtje branden.Dan hebben ze iets te verbergen.
In dit geval een broodmager paard dus.

Heb geen nattigheid gevoeld omdat ik leuke en goede foto's kreeg en tegenkwam.
Er is niet tegen mij gezegd dat ik niet mocht komen, maar kreeg geen contact.
Toen zijn we er wel gewoon heen gegaan.