En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosslover

Re: En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:50

ik ben benieuwd hoe dit afloopt..
even een stipje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:54

Ik moet even reageren....
Wat doen er een stel moeilijk zeg....wat een eigen straatje schoonvegen weer.

Nou bij mij mogen ze dumpen hoor....de rest kan dan in alle rust geregeld worden.....

Je bent dierenvriend of niet.

Maar als er een topic is over paarden die gedumpt worden, of andere zielige in de steek gelaten gedoe, huilt bokt weer mee en roept schande.

Deze paarden zijn ergens los gebroken, of een leuke grappenmaker heeft het hek open gezet, want ook dat komt voor....er schijnen zelfs ware oorlogen om gemeente weitjes te zijn...

Dus als deze paarden "gered" worden. Is dat goed, maar niet bij mij! :n

Ik kan mij zo voorstellen dat niet elke politieman weet heeft wie eigenaar of huurder van elk stuk wei is.

De tijd moet nog gaan komen hier dat je een mager paard aan je hek gebonden vind of in je wei gezet.

Landen zoals Spanje gaan ons voor. Wat zal de houding van de sociale Nederlander dan zijn??

Benieuwd naar de topics op bokt als het zo ver is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:59

Ik heb 2 hengsten en 2 ruinen. Stel dat die alle 4 samen op een weiland rondlopen, en de politie vindt een loslopende merrie op straat. Ze dumpen die merrie in mijn weiland bij mijn hengsten. Er hoeft geen tekening bij wat dat gaat geven met die 2 mannen. Ze vechten, 1 breekt een been. Of de merrie raakt ernstig verwond door 1 van die hengsten. Dan moet IK daarvoor opdraaien?

Dan hoop ik voor hen dat ze dat maar netjes uit hun hoofd laten. In elk geval hangt bij mij wel mijn telefoonnummer op mijn poort.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 07:01

Nee inderdaad, wie weet hebben ze de paarden niet kunnen vangen aan de sauna en zijn de paarden in paniek helemaal tot aan mijn wei gelopen, je weet natuurlijk niet hoe het gegaan is aangezien ze dat zelf niet goed wisten.

De bandensporen waren voor mij op dat moment gewoon het bewijs dat er iemand was geweest die ze had gedumpt, maar het bleek achteraf de politie te zijn geweest. Ik ga er ook van uit dat er een wagen van hen is geweest (over het hooiveld van de boer?), of iemand anders die helemaal niets te maken heeft met de situatie. De servitudeweg tot aan mijn wei is met mijn 4x4 wel berijdbaar, maar niet met een lage wagen of je doet je auto niet ten goede.
Het hooiveld naast die weg wel, want daar was gehooid en alles is hier kurkdroog dus daar kan je wel op.

We hebben wel wat vraagtekens bij wat er gisteren is gebeurd, dus hopelijk kunnen ze dat zo op kantoor wat verhelderen voor ons. Speculeren heeft geen zin, al heb ik natuurlijk zelf ook al enorm veel scenario's bedacht aangezien je dat toch automatisch doet als mens. We zullen zien, ik hoop gewoon dat geen enkele partij hier schade aan over houdt achteraf (ik heb mijn paarden een weiland verderop gezet zodat ze niet meer neus aan neus stonden met de paarden in de bak, maar ze hebben wel een paar uur echt neus aan neus gestaan en daar duidelijk ook gebruik van gemaakt om de hele tijd te snuffelen etc. Heb dus weer een wei open gezet die eigenlijk moest rusten aangezien we nog niet zo lang geleden bijgezaaid hebben en ik de weilanden niet te hard wil belasten...).

Russel, jouw reactie slaat kant noch wal in deze situatie zoals jij al moet hebben gelezen in al mijn posts. Het feit dat ze er staan is totáál niet de reden dat ik boos ben, wel de manier waarop ik de hele dag behandeld ben en op die manier ontzettend veel stress en energie heb geïnvesteerd in iets dat veel gemakkelijker had opgelost kunnen worden.

Ik ben eigenaar van deze grond en dat staat ook zo bij de notaris genoteerd uiteraard, dit had de politie in no time kunnen weten. Konden ze dit niet, hadden ze een briefje kunnen achterlaten of later op de dag nog eens terugkomen, ze hadden bij het huis van de buren kunnen bellen of de politie uit onze zone op de hoogte stellen, maar niets van al die dingen zijn gebeurd.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:06

Jeetje krijg je zomaar twee paarden kado! :oo

De manier waarop vind ik niet normaal, het kan goed zijn dat de politie geen andere keuze had op dat moment om ze in jouw bak te plaatsen.
Maar het was niet meer dan logisch dat zij daarna een pastende oplossing hadden gevonden en zeker
in overleg met jouw.

De politie komt er zo wel heel makkelijk van af, zij maken gewoon van hun probleem jouw probleem.

Misschien een idee om de media in te schakelen? Zo kunnen de eigenaren misschien versneld terug gevonden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:09

Het is eigenlijk erg kort samen te vatten:

Loslopende paarden - politie erbij - worden op jouw weide gezet - politie weg - de collega's worden niet gebriefd - geen kat vindt het de moeite om het uit te zoeken en "wacht maar tot morgen".
Idem dito met wat ik heb gehad, dat mijn 2 jonge hengsten dus ooit bij een fokker in de weide van zijn dekhengst zijn gedropt (godzijdank stond die op stal) met merries vlakbij. Die man woonde wél op 10m van zijn stuk land, had alleen geen zicht op zijn weiland vanuit huis en die hadden ze ook niet verwittigd. Kan je zijn verbazing dan voorstellen?
Eerst meldt politie "nee geen paarden gezien" en dan erna hoor je "ohja, toch wel, bleek de nachtploeg te zijn, maakt toch niet uit".

Hier hebben ze wel een speciaal team in de regio dat automatisch als eerste opgeroepen wordt indien het gaat om loslopende of vermiste dieren. Die hebben chiplezer, DA die kan verdoven of schieten en ook een laptop met toegang tot de databanken van de chipregistraties. En die hebben een specifieke opleiding gehad om bijvoorbeeld met paarden om te kunnen, en die weten (als het goed is) ook dat je geen hengsten en merries bij elkaar moet zetten.
Vorige keer hebben ze alleen 2 opgevangen paarden in een weiland gezet, eigenaar gecontacteerd maar niet gezien dat de omheining niet helemaal rond het land liep. Mochten ze terug opdraven :)) Maar dat hebben ze dan wel kostenloos gedaan (want per tussenkomst krijg je een registratie en afhankelijk daarvan ook een aardige factuur).

jokari

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Dat de politie die paarden bij jou 'dumpt', daar kan ik inkomen, ik heb zelf ook familie bij de politie en heb daar veel respect voor, maar je zou ervan versteld staan hoe onwetend veel van die mensen zijn als het op paarden aankomt. En idd, die paarden zo rap mogelijk van de baan hebben, is prioriteit.

Hoe ze je daarna van het kastje naar de muur hebben gestuurd en eigenlijk toch wel met je voeten hebben gerammeld, vind ik wel schandalig. En dat jij nu ineens de verantwoording draagt voor dieren die niet van jou zijn, vind ik er helemaal over. Succes vandaag !

ais

Kaartje23 schreef:
Die bandensporen tonen alleen maar aan dat er een auto is geweest, niet dat die auto een trailer had. Zo makkelijk is het voor de politie niet om aan een trailer te komen midden in de nacht....
Bandensporen zijn mogelijk van de politie auto die achter zijn collega is aangereden die met de paarden in de hand liep. Lijkt mij de meeste logische actie. Maar goed we waren er niet bij dus speculeren heeft geen zin.

Dit ben ik helemaal met je eens, enkel geloof ik dat het niet 's nachts maar in de morgen (overdag) gebeurd is?
Uit de OP haal ik dat de ochtendploeg al naar huis was, waaruit ik op maak dat ochtendploeg met de paarden in aanraking is gekomen.

Volgens mij gaat het TS er vooral om dat zij niet verwittigd is dat ze twee paarden in haar bak gezet hebben. Of dat dit niet even bij de aangrenzende buren gemeld is.
Stel de agenten daar hadden het vermoeden dat dit inderdaad haar paarden waren, was het dan niet ook netjes geweest om even te laten weten dat haar paarden op de weg stonden, en dus voor een gevaarlijke situatie hadden kunnen zorgen?
Een briefje achterlaten met een naam/verkort intern nummer zodat de persoon in kwestie contact op kan nemen, lijkt mij niet de moeite? Ook als evt. noodhulp zijnde niet. Dit kan de ene collega alvast schrijven, terwijl de andere de draad van de bak dicht doet of het hek terug dichtdoet.
Ik begrijp heel goed dat de agenten op dat moment misschien nog een (belangrijkere) melding krijgen en niet de tijd hebben om rustig uit te zoeken van wie dat land is, maar even een briefje achterlaten, of later even langsgaan om contactgegevens achter te laten, had imo gekund.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 07:11

De eigenaren zijn denk ik bekend, met die info gaan we zo naar kantoor en hopelijk vinden ze ze meteen terug. Ik hoop dat ze/hij de paarden mist en dat dit een mooie afloop heeft :) .

Het is niet zo'n moeilijk verhaal inderdaad, wie weet kan deze politiezone een algemeen plan opstellen voor dit soort gevallen en zo ervoor zorgen dat iedereen in het team weet hoe te handelen als dit gebeurt.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:36

Oke TS dat is goed nieuws, ik hoop dat de eigenaar ook blij is om de paardjes weer terrug te zien/krijgen! Ik ben benieuwd wat er uit komt!

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:49

Wat een apart verhaal.... Wel fijn dat waarschijnlijk de eigenaren bekend zijn !

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:52

Wat een verhaal zeg!
Hoop dat het snel word opgelost, ben benieuwd naar de afloop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:00

Ts, misschien eerst even 2e zin goed lezen! Daarom post ik ook bijna nooit meer.
Bokkers lezen niet, lopen achter elkaar aan en zeuren overal over......

Toevallig was jouw wei in de buurt, hadden jouw paarden kunnen zijn, of wellicht dat je se had gekend. Politie Is er voor de veiligheid en orde en hiermee Is de taak volbracht. Helaas hebben burgers dan een verdere verantwoording....heel vervelend...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:01

Dierenvriend wel, maar ga dan naar een grote stal waar iemand aanwezig is die iets kan regelen. (Ze tijdelijk in een stal zetten, apart weitje/paddockje...

Het moet geen gevolgen kunnen hebben voor de paarden die er staan en geen gevolgen voor de paarden die worden "gedumpt". Voor mijn part zetten ze een shetlander bij mij op het balkon (ik mis mijn weilandjes achter het huis :+)) maar dan wel graag even in overleg ;)

En ik wil niet heel vervelend doen... maar wat als opvangpaard onder de wormen zit, is je wei ook meteen besmet etc. Dit is maar een heel klein voorbeeldje en "minder" erg dan een hengst bij de merries/vechtende paarden etc. Daarom zou ik ook zeggen: ga naar een grote pensionstal, waar iemand is (kans is groter bij een stal dan bij een weitje ;)) en bel iig even aan, laat iets weten, doe het in overleg!

Sowieso het idee dat er iemand die er niet hoort zo maar in je weiland komt... Nu brengen ze paarden.... maar wat als.....
.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:02

Zo ben ik een paard een ruime week kwijt geweest. Paard was op de een of ander manier uit de wei ontsnapt en liep in de berm te grazen. Toen er een brandweerwagen met toeters en bellen aan kwam is paard daar voor uit gerend. Op een gegeven moment hebben ze hem bij een boer het erf opgejaagd en die hebben hem uit het zicht achter de boerderij in een weitje gezet.. Politie en brandweer waren dus op de hoogte maar toen ik belde wist niemand ergens van. Paard was veilig zaak afgehandeld?

Heb er wel super goede vrienden aan overgehouden.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:06

Ik hoop voor je dat dit een goede afloop heeft en dat je niet straks met 2 paarden opgeschept zit.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:15

Wat een verhaal zeg! Hopen dat de eigenaar ze mist en niet dat hij ze dus gedumpt heeft...
Ik vind het ook erg onverantwoordelijk van de politie. Kennis of niet, je gaat niet zomaar paarden ergens dumpen zonder het aan de eigenaar te melden. Ik weet zeker dat het niet in de wet is geregeld dat je zomaar ergens op privéterrein paarden mag dumpen zonder de eigenaar hier kennis van te geven. Ik zou de politie er ook echt op wijzen dat dit onverantwoordelijk is en dat er hier grote fouten hadden kunnen gebeuren. Je moet er inderdaad niet aan denken dat ze op een dag als gisteren heel de dag geen water hadden gehad. Gelukkig heb je een oplettend buurmeisje. Hopelijk loopt alles af, maar ik kan me je boosheid volkomen begrijpen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:16

Ik sta met open mond en met klapperende oren dit hele topic te lezen,
maar al om al, heeft de politie nu iets gedaan met het feit dat je de eigenaar vermoedelijk heb gevonden?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:30

russel schreef:
Ik moet even reageren....
Wat doen er een stel moeilijk zeg....wat een eigen straatje schoonvegen weer.

Nou bij mij mogen ze dumpen hoor....de rest kan dan in alle rust geregeld worden.....

Je bent dierenvriend of niet.

Maar als er een topic is over paarden die gedumpt worden, of andere zielige in de steek gelaten gedoe, huilt bokt weer mee en roept schande.

Deze paarden zijn ergens los gebroken, of een leuke grappenmaker heeft het hek open gezet, want ook dat komt voor....er schijnen zelfs ware oorlogen om gemeente weitjes te zijn...

Dus als deze paarden "gered" worden. Is dat goed, maar niet bij mij! :n

Ik kan mij zo voorstellen dat niet elke politieman weet heeft wie eigenaar of huurder van elk stuk wei is.

De tijd moet nog gaan komen hier dat je een mager paard aan je hek gebonden vind of in je wei gezet.

Landen zoals Spanje gaan ons voor. Wat zal de houding van de sociale Nederlander dan zijn??

Benieuwd naar de topics op bokt als het zo ver is....

Dat is weer een typisch Penny-reactie !
Ik kan je verzekeren dat ze niet zomaar wildvreemde paarden in mijn wei moeten laten. Ten eerste heb ik me daar een paar superdominante merries tussen zitten, en een ruin die zeker weet dat hij een hengst is, en alles wat hem niet aanstaat linea recta van zijn eigendom kuist.
Verder weet je ook niet of die dieren wel helemaal gezond zijn, of niet met wormen of ander ongedierte zitten en zo je weiland besmetten.
Tenslotten ben je als "oppasser" ook verantwoordelijk voor de dieren ! Wat als er na een tijdje de eigenaar opduikt, en er ondertussen iets gebeurd is met het paard ? Kun je nog voor de kosten gaan opdraaien. En wie gaat je vergoeden voor voer en andere kosten ?

Is wel makkelijk, zo. Ik dump mijn paarden voor de winter even op andermans wei, en haal ze dan wel weer op in de lente. Krijg je zo' n toestanden.

Als je als paardenopvang moet dienst doen, zou er wel voorafgaandelijk één en ander op papier mogen staan, vind ik zo.

@ TS : succes ermee. Ik ken de Belgische politie behoorlijk goed, ik ga er verder niet over uitweiden, maar ik wens je alvast veel geduld en wijsheid. Je zult het nodig hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:36

Ik vind sommige reactie's hier wel een beetje vreemd, iemand die zegt dat politie alles bij jou mag dumpen zonder jou in kennis te stellen en jij bent wel verantwoordelijk voor wat er gebeurd?
Nou sorry hoor, maar dat zal wel whisfull thinking zijn, politie denkt nu eenmaal boven de wet te staan dus die zullen hier ook vast niet toegeven dat ze vereerd zitten. (of hun collega's).

Enja, zoveel is er niet mis mee als politie een paard bij jou op het land zet, zolang dat met verstand gebeurd. Ik ga er vanuit dat politie zelf ook wel weet dat ze vreemde paarden niet bij elkaar moeten zetten en ik gok dat ze ook het verschil tussen hengst en merrie wel herkennen.
Maar dan horen ze je wel even op de hoogte te brengen, is ook gewoon een kwestie van fatsoen, zeker als er een woning naast het weiland is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:39

Ik vind de reactie van Russel ook een beetje kort door de bocht. Dus wanneer een ander niet meer voor de kosten van zijn paard op kan draaien, moet ik dat maar doen wanneer ze een paard hier zouden dumpen? Een paard kost veel geld, als je het doet, doe je het goed, er gaat hier dagelijks bijvoorbeeld al een beste hoeveelheid voer er door. Meer dan 3 kan ik me ook niet veroorloven. Wanneer je er voor kiest een paard op te kunnen vangen, is dat erg mooi, maar er vanuit gaan dat we allemaal dierenvrienden zijn, dat we dan maar akkoord moeten gaan met de sores die een ander bij je dumpt, vind ik te gek. Wanneer het gebeurd, zoek je wel een oplossing, maar dierenbescherming etc zou dan in mijn ogen voor de zorg verder moeten opdraaien ipv particulieren met een dierenhobby.

Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid voor je TS! Vreemde situatie!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:52

anneliesdj schreef:
Ik vind sommige reactie's hier wel een beetje vreemd, iemand die zegt dat politie alles bij jou mag dumpen zonder jou in kennis te stellen en jij bent wel verantwoordelijk voor wat er gebeurd?
Nou sorry hoor, maar dat zal wel whisfull thinking zijn, politie denkt nu eenmaal boven de wet te staan dus die zullen hier ook vast niet toegeven dat ze vereerd zitten. (of hun collega's).

Enja, zoveel is er niet mis mee als politie een paard bij jou op het land zet, zolang dat met verstand gebeurd. Ik ga er vanuit dat politie zelf ook wel weet dat ze vreemde paarden niet bij elkaar moeten zetten en ik gok dat ze ook het verschil tussen hengst en merrie wel herkennen.
Maar dan horen ze je wel even op de hoogte te brengen, is ook gewoon een kwestie van fatsoen, zeker als er een woning naast het weiland is.

Geloof mij vrij : je overschat de politie. Dat weten ze NIET :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:59

Dat kun je wel zo leuk zeggen maar het voorval bij ts heeft het tegendeel al bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:04

Hebben ze een paard dat opgevangen moet worden? Wil ik gerust bij helpen als ze me eerst even vragen of het kan. Er valt dan altijd wel iets te regelen.

Ik ga echter niet ongewenst opdraaien voor de opvang en kosten van het paard van een ander. Voor hetzelfde geldt jaagt die jouw eigen paarden door de draad, of gaat er zelf weer doorheen met alle gevolgen van dien. Dat is OOK veiligheid! Of krijg je eentje die vol zit met wormen, schimmel/schurft/luis, droes, rhinopneumonie... of die hartstikke kreupel staat. Dan kan de eigenaar nog die DA kosten op jou gaan verhalen, want bewijs maar eens dat die zo op je land is gedumpt?
Zou makkelijk zijn dan, kunnen ze ook een loslopende hond van straat plukken, in jouw tuin droppen en dan moet jij er maar voor opdraaien tot de eigenaar terecht is? Mooi niet, da's dan een enkeltje asiel en dan kunnen ze hem daar gaan ophalen.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:12

ik ben benieuwd hoe het nu met de pony's gaat & of er al meer bekend is .