100 uitzinnig blije paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re: 100 uitzinnig blije paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:12

Ook nog een aanvulling , ze worden niet per 100 losgelaten!
Ze staan in koppels van ongeveer 8, per koppel worden ze naar het land gebracht, en ja dan breekt er wel eens een los. MAAR alles is afgezet, ze kunnen alleen het land in waar ze in horen, verder kunnen ze nergens heen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:15

Niet mogelijk is gewoon een enorm slechte smoes. Ja ik noem dat smoesjes! Als je zo onwijs veel land hebt, kun je er ook voor kiezen om even wat geld te investeren en er paddocks te bouwen zodat élk paard overdag lekker op de paddock kan. En als je kiest voor een goede ondergrond kan dat makkelijk. Het zijn paarden hoor, geen porseleinen beeldjes :=

Sammie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:20

als je je paard 24/7 buiten zet krijgen ze een mega vacht! ook echt handig als je wil gaan rijden en ze moeten 3 uur opdrogen..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:21

Sammie2 schreef:
als je je paard 24/7 buiten zet krijgen ze een mega vacht! ook echt handig als je wil gaan rijden en ze moeten 3 uur opdrogen..

Dus?
Een deken kan wonderen doen om een dikke vacht tegen te houden hoor.

Enne daarbij, 24/7 hoeft natuurlijk niet maar overdag naar buiten is gewoon een must voor paarden en pony's. Mijn verzorg fjord staat overdag gewoon buiten, het hele jaar door. Krijgt geen deken om en heeft nergens last van als we hebben gereden. Zweten is niet erg, als ze maar op adem zijn :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:23

Sjoos schreef:
De landen zijn 100en meters lang en de paarden kunnen heerlijk de benen strekken. Hier in de wijde omgeving is er geen stal met mooier en groter land.

Als het land zo verschrikkelijk groot en geweldig is, kunnen jullie daar beter een deel paddock van maken..

Sjoos schreef:
Mijn paard staat vaak een stuk langer buiten omdat ik overdag kom. Daarbij zijn er 2 buitenbakken, een binnenbak en 2 longeerbakken, ruimte zat!

Ruimte zat voor jou als ruiter ja, je paard moet het doen met een box waar hij zijn kont net in kan keren :n Een paard maak je niet blij met luxe binnenbakken of longeerbakken..

Andere stallen vergelijken is wel heel zwak, dat het ergens anders nóg slechter is geregeld, maakt deze situatie er echt niet beter om.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:23

Wat een gemiep zeg. Ik wil mijn paard in de winter niet de hele dag buiten, geef me maar op bij de dierenbescherming!
Aviro staat in een onwijze stal, met zonlicht, schuifdeuren die de hele dag open staan, een raam naar buiten. Ik rij fanatiek, hij komt dagelijks in de paddock in de winter. Ik zie mijn paard liever zomers heerlijk vertoeven op onwijze stukken land dan hem te zien rondwandelen in de paddock, hij oogt gelukkig, en is inderdaad uitzinnig als hij het land op kan, ik ben blij dat ik dat voor hem kan doen. Ik zorg goed voor mijn paard, deze stal past bij mij. Ben je het er niet mee eens? Jammer voor je, ik kan me er niet druk om maken.

Wat KellyLytsa hiervoor zegt, deze paarden komen buiten, er zijn zat stallen waar paarden blij mogen zijn als ze s winters meer mogen zien dan de stal en een binnenbak. Ga je aub daar druk om maken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:26

mang schreef:
Sjoos schreef:
De landen zijn 100en meters lang en de paarden kunnen heerlijk de benen strekken. Hier in de wijde omgeving is er geen stal met mooier en groter land.

Als het land zo verschrikkelijk groot en geweldig is, kunnen jullie daar beter een deel paddock van maken..

Sjoos schreef:
Mijn paard staat vaak een stuk langer buiten omdat ik overdag kom. Daarbij zijn er 2 buitenbakken, een binnenbak en 2 longeerbakken, ruimte zat!

Ruimte zat voor jou als ruiter ja, je paard moet het doen met een box waar hij zijn kont net in kan keren :n Een paard maak je niet blij met luxe binnenbakken of longeerbakken..

Andere stallen vergelijken is wel heel zwak, dat het ergens anders nóg slechter is geregeld, maakt deze situatie er echt niet beter om.

Hoe weet jij hoe onze stallen eruit zien? Ik heb gedacht mijn paard te verhuizen, puur iets dichterbij. Maar deze stallen zijn zo ruim, licht dat mijn paard ( van 1.83) wel 10x z'n kont kan keren!

princequillo
Fotograaf

Sammie2 schreef:

Nou nou, overdrijven is ook een vak :')
Daar heeft men dekens voor uitgevonden.
Of wou je zeggen dat iedereen die hun paarden 24/7 buiten heeft staan niet rijdt?

Marjo

Sjoos schreef:
Wat een gemiep zeg. Ik wil mijn paard in de winter niet de hele dag buiten, geef me maar op bij de dierenbescherming!
Aviro staat in een onwijze stal, met zonlicht, schuifdeuren die de hele dag open staan, een raam naar buiten. Ik rij fanatiek, hij komt dagelijks in de paddock in de winter. Ik zie mijn paard liever zomers heerlijk vertoeven op onwijze stukken land dan hem te zien rondwandelen in de paddock, hij oogt gelukkig, en is inderdaad uitzinnig als hij het land op kan, ik ben blij dat ik dat voor hem kan doen. Ik zorg goed voor mijn paard, deze stal past bij mij. Ben je het er niet mee eens? Jammer voor je, ik kan me er niet druk om maken.

Wat KellyLytsa hiervoor zegt, deze paarden komen buiten, er zijn zat stallen waar paarden blij mogen zijn als ze s winters meer mogen zien dan de stal en een binnenbak. Ga je aub daar druk om maken.

Maar paddocks zijn wel buiten, en dat is al heel fijn.
Begrijp mij niet verkeerd, je paard hoeft echt niet 24/7 het land op. Maar overdag naar buiten is in mijn ogen gewoon echt een must voor paarden :)

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:27

Marjoow schreef:
Niet mogelijk is gewoon een enorm slechte smoes. Ja ik noem dat smoesjes! Als je zo onwijs veel land hebt, kun je er ook voor kiezen om even wat geld te investeren en er paddocks te bouwen zodat élk paard overdag lekker op de paddock kan. En als je kiest voor een goede ondergrond kan dat makkelijk. Het zijn paarden hoor, geen porseleinen beeldjes :=

Ik ben het eens met Sjoos.

"even wat geld te investeren". Ik denk dat jij geen idee hebt wat de omvang van zo'n investering is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:28

KellyLytsa schreef:
Marjoow schreef:

"even wat geld te investeren". Ik denk dat jij geen idee hebt wat de omvang van zo'n investering is.

Als ik zie hoeveel geld er in de paardenwereld omgaat, en zeker op de wat "duurdere" stallen... Is daar heus wel geld voor ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:30

Leuke foto's!

En om die halsters op de wei maak ik me nou net de minste zorgen :')
Zou me meer zorgen maken om de psyche van je paard dat niet elke dag het land op mag.
Dierenwelzijn.....
Onzin dat het dan maar "jammer" is, zo werkt het natuurlijk niet.
Als je niet correct voor je paard kan zorgen moet je ook geen paard nemen.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 10-05-13 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:30

Vergelijkingen zijn niet je sterkste punt of wel?

Sjoos schreef:
Ik zie mijn paard liever zomers heerlijk vertoeven op onwijze stukken land dan hem te zien rondwandelen in de paddock

Paddocks zijn bedoeld voor de maanden dat jou paard op stal staat, in de zomer kan hij gewoon op de wei blijven als je zo ongelofelijk veel wei hebt als wordt beweerd. Wat jij dus eigenlijk wil zeggen is; 'Ik zie mijn paard liever een hele dag tussen zijn tralies, dan lekker buiten wandelen in een paddock'

Sjoos schreef:
deze stal past bij mij.

Dat zeg je goed, bij jou ja. Bij geen enkel paard 'past' een stal waar hij zo goed als de hele dag tussen tralies staat.

Sjoos schreef:
er zijn zat stallen waar paarden blij mogen zijn als ze s winters meer mogen zien dan de stal en een binnenbak.

Ik citeer 'Andere stallen vergelijken is wel heel zwak, dat het ergens anders nóg slechter is geregeld, maakt deze situatie er echt niet beter om.'

En gezien jou aanvallende houding, je loze argumenten en slechte vergelijkingen, heb ik het idee dat jij je er drukker over maakt dan ik.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:33

Marjoow schreef:
Sjoos schreef:

Begrijp mij niet verkeerd, je paard hoeft echt niet 24/7 het land op. Maar overdag naar buiten is in mijn ogen gewoon echt een must voor paarden :)

Ze komen toch ook buiten? Voor ons is het ook een must, en ik weet zeker dat ik ook voor Sjoos spreek.
Ik ben ook een fanatieke ruiter, net als Sjoos. Ik denk dat ik met enige zekerheid kan zeggen dat van alles wat hier in dit topic heeft gereageerd niet alles fanatiek de sport beoefent. Dat is natuurlijk niet erg, maar dat betekent ook dat wij wel van andere faciliteiten gebruik maken. Een paard dat al met pensioen is zal dus geen beweging krijgen dmv longeren of rijden. Naast het rijden of longeren komen ze ook nog in de paddock of op de weide. Geloof me, we hebben echt wel het beste met ze voor.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:34

"even wat geld te investeren". Ik denk dat jij geen idee hebt wat de omvang van zo'n investering is.[/quote]

Als ik zie hoeveel geld er in de paardenwereld omgaat, en zeker op de wat "duurdere" stallen... Is daar heus wel geld voor ;)[/quote]

Wie zegt dat onze stal valt onder de "duurdere stallen"? En wat zie jij als duur? Het kan een stuk gekker dan de prijs waar ze bij ons voor gestald zijn hoor!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:35

KellyLytsa schreef:
Marjoow schreef:

Ze komen toch ook buiten? Voor ons is het ook een must, en ik weet zeker dat ik ook voor Sjoos spreek.
Ik ben ook een fanatieke ruiter, net als Sjoos. Ik denk dat ik met enige zekerheid kan zeggen dat van alles wat hier in dit topic heeft gereageerd niet alles fanatiek de sport beoefent. Dat is natuurlijk niet erg, maar dat betekent ook dat wij wel van andere faciliteiten gebruik maken. Een paard dat al met pensioen is zal dus geen beweging krijgen dmv longeren of rijden. Naast het rijden of longeren komen ze ook nog in de paddock of op de weide. Geloof me, we hebben echt wel het beste met ze voor.

Nouja zoals hoe ik het lees gaat het hier om het geval dat de TS haar paard op een stal heeft staan waar ze enkel in de zomermaanden buiten staan, en verder enkel de stal uitkomen voor het werk. Dáár reageer ik op :)

Ik zie geen verschil in een recreatieve ruiter of een wedstrijdruiter. Als ik bv kijk naar de stal waar mijn verzorgpaard staat, die kan alles bieden en heeft relatief weinig grond. Het is een keuze die je maakt. Laat je 100 paarden op je stal, waardoor je meer ruimte nodig hebt voor faciliteiten en stallen, of neem je maar 50 paarden maar kunnen daardoor wel alle paarden 's winters op de paddock of 's zomers op de weide?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:37

KellyLytsa schreef:
Wie zegt dat onze stal valt onder de "duurdere stallen"? En wat zie jij als duur? Het kan een stuk gekker dan de prijs waar ze bij ons voor gestald zijn hoor!

Ik ben van mening dat als jouw stal ruimte bied voor 100 paarden en daarmee ook de faciliteiten bied voor 100 paarden, deze ook ruimte/ geld moet hebben om paddocks aan te kunnen leggen.

Het is waar je je prioriteiten stelt, en ik ben van mening dat het paard op de wei/paddock hoog in het lijstje van prioriteiten staat.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:41

Ze kunnen overdag naar buiten, 5 maanden in het jaar is dit beperkt. Maar ik vind dit niet erg, omdat je wel alle faciliteiten hebt om met je paard bezig te zijn en hem los te zetten.

In jou ogen is in de winter de hele dag buiten een must. Voor mij niet. Een deel, zeker, maar in dit topic wordt het als doodzonde gezien. Overdrijven is ook een vak. Helemaal als je niet weet hoe de stal er verder uit ziet/te werk gaat.

@Mang
Aanvallende houding? Nee hoor, zit heerlijk in de zon op m'n iPhone te typen :)
Maar ik snap wat je bedoelt, het is meer een toon van irritatie wat je leest, irritatie dat mensen gelijk een beeld hebben terwijl ze nog nooit een pas op onze stal hebben gezet of het hele verhaal weten.

Wat ik bedoelde met mijn vergelijking paddock/wei.
Wil je paddocks creëren moet je land opofferen, hoeft voor mij niet. Ik heb de tijd om hen sochtends een uur en dan vaak smiddags nog een tijd in de paddock te zetten, daarna rijden, longeren of ander werk. Verder staat hij in een stal met ruimte, frisse lucht en een open Luik niet te verpieteren achter de tralies.
Dus , ik ben er van overtuigd dat deze stal ook bij mijn paard past.
Of je dit nou anders ziet, of niet, dat is dan zo.

Er wordt hierboven gesproken over 'de duurdere stallen' in deze omgeving valt deze stal daar zeker niet onder hoor.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:47

Alle faciliteiten zijn aanwezig om jou bezig te houden, niet om je paard bezig te houden. Jou wedstrijdambities en jou warme binnenbakje gaan voor op het welzijn van je paard. Dat vind ik egoistisch.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:49

Wat een leuke foto's!
en mooi groen gras <3 heb er nu al zin in haha
bij ons is het helaas nog niet zo lang, maar wel mooi groen.

(mijn paardje komt 's winters altijd buiten maar niet altijd op het land, als ik dat wel zou doen zou het weer een hele tijd duren voordat er weer een mooie grasmat lag en dan zouden ze dus zomers ook niet echt op het land kunnen omdat het tijd nodig heeft om te groeien, en dat gaat moeilijk met 100 grasmaaiers lijkt me:P.)(zomers staat ze dag en nacht op t land.)

owjaa, en met rijden 's winters kun je ook mooi bezig zijn
en als er een bak zou komen waar ze in zouden staan 's winters, zou er ook minder gras zijn.

(ik ben blij dat mijn paardje wel naar buiten kan, maar snap ook dat dit voor sommige geen optie is. het zou wel fijn zijn als ieder paard even zijn energie kwijt zou kunnen. ((ik heb maar een klein deel gelezen dus weet niet wat er al allemaal in dit topic staat)))
Laatst bijgewerkt door 0nynke op 10-05-13 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:52

Ben toch blij dat je dan alles kan lezen wat ik getypt heb met de voorbedachte rade dat het toch fout is. En het egoïstisch vindt.
Dat mag je vinden. Als iedereen aan zichzelf denkt wordt aan iedereen gedacht.

Ik ben van mening dat ik goed voor mijn paard zorg, dat is mijn mening, en denk toch echt dat ik als eigenaar, dat op dit moment het beste kan beoordelen, beter dan iemand achter een pc in elk geval.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:53

die bonte op foto 5 <3

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:55

Sjoos schreef:
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt aan iedereen gedacht.

Behalve aan de dieren, die zijn afhankelijk van de baasjes namelijk ;)

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:58

mang schreef:
Alle faciliteiten zijn aanwezig om jou bezig te houden, niet om je paard bezig te houden. Jou wedstrijdambities en jou warme binnenbakje gaan voor op het welzijn van je paard. Dat vind ik egoistisch.

Op het moment dat ik mezelf bezig houdt met m'n paard, houdt je je paard ook bezig. Je veronderstelt nu dat wedstrijdambities en een binnenbak dus een aanslag zijn op het welzijn van je knol? Dit gaat ver. Daarnaast rij ik net zo graag buiten. Die binnenbak biedt een mooie uitkomst wanneer de buitenbakken in de winter bevroren zijn. Dan kunnen we ze namelijk nog steeds de beweging geven die we ze het hele jaar geven. Zo kan je het ook zien. Daar is niks egoistisch aan.
En nogmaals, het lijkt wel of jullie het niet willen lezen, naast het rijden of longeren, komen ze gewoon dagelijks in de paddock. En dat hoeft echt niet beperkt te zijn tot een half uur. Ikzelf stap ze meestal eerst ook nog goed voordat ze de paddock ingaan omdat dat stilstaan ook niet veel ten goede komt aan de beweging.

Je kan het helemaal zelf invullen. Niemand legt ons een maximale tijd op dat we ons met ons paard op het terrein mogen vertonen. Ze hebben het echt niet slecht.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:59

mang schreef:
Sjoos schreef:
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt aan iedereen gedacht.

Behalve aan de dieren, die zijn afhankelijk van de baasjes namelijk ;)

Ik wist gewoon dat je die in zou koppen :=

Klopt, en geloof me, ik denk aan mijn dieren hoor. Dat het niet jou gedachtes of manieren zijn, dat klopt als een bus.