secricible schreef:Ik kende deze man eigenlijk alleen van het zadelmak maken en daar was ik absoluut tegenstander van. Wat een afschuwelijke manier om een paard zadelmak te maken. Dus eerlijk is eerlijk, ik ging het filmpje in met een negatief gevoel.
Het viel me echter 100% mee. Bij een paard kun je niet redetwisten, dus als een paard in zijn kopheeft dat iets pijn oplevert en jij weet zeker dat de oorzaak weg is, dan moet je dus door die pijn heen.
En als je met een paard kon praten, hadden we dat stapje voor stapje kunnen doen, maar ik zie een paard dat zodra hij denkt pijn te gaan voelen explodeert. En dan heb je iemand nodig die goed kan zitten, door die explosie heen kan werken en het paard laat merken dat er geen pijn meer is, alleen strakke stramme spieren waaraan gewerkt moet worden. Hoe hij dat doet laat ik aan hem over, ik hebgeen verstand van spieren bij springen oid.
Mijn visie m.b.t. De slof is dat hij ook niet de kracht heeft om dit paard door het explosieve gedeelte heen te werken en tja, daar heb je dan imo een hulpteugel voor. Zolang hij er na een aantal keer maar weer vanaf gaat. Iedere keer als het paard uit kan breken in die explosie, wordt de angst van het paard bevestigd en groter.
Vergelijk het met een paard dat bang is voor een tractor: iedere keer als hij weg kan rennen voor die tractor zal de volgende keer moeilijker zijn. En uiteindelijk heb je dan een keer een sterk persoon nodig die hem een keer langs die tractor sleurt zodat er een lampje gaat branden en je een zaadje in zijn koppie plant dat die tractor hem niet opeet. En daarna kun je met dat zaadje aan de slag en uit laten groeien.
Veel van de oefeningen herken ik. Mijn paard had ook moeite met buigen op 1 hand, door slechte instructies en aanmodderen. Uiteindelijk een instructrice die van wanten wist en die liet me ook steeds voltes openen en sluiten. Dit is een paard op z-niveau, geen jong paard dat zadelmak gemaakt moet worden. Ik mag toch aannemen dat hij dan prima een volte kan openen en sluiten... Niet dat ik mijn paard wil meten met dit paard, zowel qua kuren als qua talent nietmaar ik heb wel gezien hoe mijn paard hiermee transformeerde. Een paard dat moeilik buigt, dan kun je de hele tijd rechtuit en geote voltes draaien en laten zien "kijk eens hoe goed hij het doet!", maar dat is matuurlijk gewoon de boel bedonderen...
Geen woord aan toe te voegen!
maar ik heb wel gezien hoe mijn paard hiermee transformeerde. Een paard dat moeilik buigt, dan kun je de hele tijd rechtuit en geote voltes draaien en laten zien "kijk eens hoe goed hij het doet!", maar dat is matuurlijk gewoon de boel bedonderen...