Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:13

secricible schreef:
Ik kende deze man eigenlijk alleen van het zadelmak maken en daar was ik absoluut tegenstander van. Wat een afschuwelijke manier om een paard zadelmak te maken. Dus eerlijk is eerlijk, ik ging het filmpje in met een negatief gevoel.

Het viel me echter 100% mee. Bij een paard kun je niet redetwisten, dus als een paard in zijn kopheeft dat iets pijn oplevert en jij weet zeker dat de oorzaak weg is, dan moet je dus door die pijn heen.
En als je met een paard kon praten, hadden we dat stapje voor stapje kunnen doen, maar ik zie een paard dat zodra hij denkt pijn te gaan voelen explodeert. En dan heb je iemand nodig die goed kan zitten, door die explosie heen kan werken en het paard laat merken dat er geen pijn meer is, alleen strakke stramme spieren waaraan gewerkt moet worden. Hoe hij dat doet laat ik aan hem over, ik hebgeen verstand van spieren bij springen oid.
Mijn visie m.b.t. De slof is dat hij ook niet de kracht heeft om dit paard door het explosieve gedeelte heen te werken en tja, daar heb je dan imo een hulpteugel voor. Zolang hij er na een aantal keer maar weer vanaf gaat. Iedere keer als het paard uit kan breken in die explosie, wordt de angst van het paard bevestigd en groter.
Vergelijk het met een paard dat bang is voor een tractor: iedere keer als hij weg kan rennen voor die tractor zal de volgende keer moeilijker zijn. En uiteindelijk heb je dan een keer een sterk persoon nodig die hem een keer langs die tractor sleurt zodat er een lampje gaat branden en je een zaadje in zijn koppie plant dat die tractor hem niet opeet. En daarna kun je met dat zaadje aan de slag en uit laten groeien.

Veel van de oefeningen herken ik. Mijn paard had ook moeite met buigen op 1 hand, door slechte instructies en aanmodderen. Uiteindelijk een instructrice die van wanten wist en die liet me ook steeds voltes openen en sluiten. Dit is een paard op z-niveau, geen jong paard dat zadelmak gemaakt moet worden. Ik mag toch aannemen dat hij dan prima een volte kan openen en sluiten... Niet dat ik mijn paard wil meten met dit paard, zowel qua kuren als qua talent niet 8-) maar ik heb wel gezien hoe mijn paard hiermee transformeerde. Een paard dat moeilik buigt, dan kun je de hele tijd rechtuit en geote voltes draaien en laten zien "kijk eens hoe goed hij het doet!", maar dat is matuurlijk gewoon de boel bedonderen...

Geen woord aan toe te voegen! _/-\o_

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:30

Ik vind het heel knap!
En wat kan dat beestje lopen _/-\o_ Zelfs als Gert er op zit _O-

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:28

Knap hoor :j

Je weet nu in ieder geval zeker dat je paard gewoon doorloopt ook al heeft hij pijn :j

Niet zo zeuren zeg, een kleine ontsteking in de hals, gewoon hoppatee een slof eraan en buigen zal hij.
Wat is het argument: "paard is z-niveau en moet deze volte gewoon kunnen maken". Van revalidatie hebben we nog nooit gehoord, geloof ik.

Als dierenarts en chiropractor kan ik alleen maar denken |o

Chaos

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:31

DA en chiropractor ben jij Sanne?

Vertel, hoe zou je het oplossen in deze kwestie?

Ik ken namelijk DA's die helemaal niks tegen Gert hebben.

Cassidy

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:43

@Sanne, ik ga voor een gedeelte met je mee, maar geheugen van pijn kan lang blijven zitten. En als het dier door artsen is nagekeken en zij zeggen dat de onsteking weg is, dan moet je die arts toch kunnen geloven? Ik ben helemaal een voorstander van second opinions, maar als het dier nog steeds pijn zou hebben en niet alleen een herinnering aan de pijn/stijfheid als gevolg ervan, dan zou hij niet zo sjouwen als op het eind.

Hulde voor Gert, dat hij is blijven zitten is echt ongelofelijk! Paard maakt draaien, daar kan hij zo de reiningsport mee in!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:45

sanne83 schreef:
Knap hoor :j

Je weet nu in ieder geval zeker dat je paard gewoon doorloopt ook al heeft hij pijn :j

Niet zo zeuren zeg, een kleine ontsteking in de hals, gewoon hoppatee een slof eraan en buigen zal hij.
Wat is het argument: "paard is z-niveau en moet deze volte gewoon kunnen maken". Van revalidatie hebben we nog nooit gehoord, geloof ik.

Als dierenarts en chiropractor kan ik alleen maar denken |o

Volgens mij ga jij voorbij aan het feit dat het paard inmiddels al een maand gezond is verklaard?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:48

Ik ken het paard niet en kan je niet vertellen wat er aan de hand is of wat ik zou doen, daar zal ik toch eerst het paard voor moeten onderzoeken.
Er heeft wel een andere dierenarts naar gekeken en die heeft een ontsteking in de hals geconstateerd.
Ik vind het nogal wat om binnen twee maanden een paard te diagnostiseren met een ontsteking in de hals, te behandelen en dan te constateren dat het probleem 100% zeker weten opgelost is. Ik denk dat het paard duidelijk aangeeft dat het probleem niet over is, maar goed, laten we vooral niet naar het paard z'n mening kijken ;)

In mijn ervaring heeft een paard met dit soort klachten zolang moeten compenseren (eigenaar geeft aan dat dit probleem zich al bij de vorige eigenaar voordeed), dat waarschijnlijk andere delen van z'n lijf ook pijn doen. Waarschijnlijk is de ontsteking in de hals weg, maar zullen de spieren eromheen nog steeds pijnlijk zijn. Genoeg redenen om niet aan te nemen dat dit onwil is. Genoeg redenen om dit paard heel langzaam te stretchen, op te rekken en los te maken en niet dit paard gelijk in een houding te trekken die waarschijnlijk zeer oncomfortabel tot zeer pijnlijk is.

@ cassidy; er kan een herinnering aan pijn zijn, maar met langzaam opbouwen ben je daar zo doorheen. Met de nadruk op langzaam weer opbouwen in het werk!
Paarden kunnen heel mooi "sjouwen" met allerlei soort pijn. Met een beetje adrenaline lopen de meeste paarden overal zo doorheen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:49

Geen fan van deze methode. Het is snel en 'goedkoop' en als het spektakel niet snel genoeg komt (dwz het paard niet snel genoeg braaf is) dan de slof er maar om, in de krul, en dan is ie opeens heel braaf. Wat een tunnelvisie hier, menig ruiter had dit paard goed gekregen, maar dat kost natuurlijk veel meer tijd, dat is dan weer minder spectaculair en dus niet bewonderenswaardig volgens velen.

Dit paard had weer opnieuw doorgereden moeten worden, dzw weer beginnen met de basis, nageven op de hand, het hele riedeltje. Niet een cowboy erop die er even psychisch op in beukt waardoor het dier zich gedwongen ziet wel te gehoorzamen. Het paard had pijn, raakte het vertrouwen kwijt, durfde het lichaam niet meer te gebruiken, ook nadat de pijn er al lang niet meer is. Dat is geen ongehoorzaamheid en het is ongelooflijk sneu dat het daarvoor word aangezien. Nog sneuer is dat zodra het gaat om het een bekend iemand iedereen zich spontaan in een kudde schapen veranderd en maar 'oeee en aaah' roept. Iedereen die anders is van mening word met betreurenswaardig slecht onderbouwde posts verzocht hun mening voor zich te houden. Hoe typisch.

Nogmaals niet mijn stijl dus geen fan, maar uiteindelijk ieder zijn paard dus ieder bepaald wat ermee gebeurd en hoeveel tijd men het gunt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:55

Lara_Silver schreef:
Geen fan van deze methode. Het is snel en 'goedkoop' en als het spektakel niet snel genoeg komt (dwz het paard niet snel genoeg braaf is) dan de slof er maar om, in de krul, en dan is ie opeens heel braaf. Wat een tunnelvisie hier, menig ruiter had dit paard goed gekregen, maar dat kost natuurlijk veel meer tijd, dat is dan weer minder spectaculair en dus niet bewonderenswaardig volgens velen.

Dit paard had weer opnieuw doorgereden moeten worden, dzw weer beginnen met de basis, nageven op de hand, het hele riedeltje. Niet een cowboy erop die er even psychisch op in beukt waardoor het dier zich gedwongen ziet wel te gehoorzamen. Het paard had pijn, raakte het vertrouwen kwijt, durfde het lichaam niet meer te gebruiken, ook nadat de pijn er al lang niet meer is. Dat is geen ongehoorzaamheid en het is ongelooflijk sneu dat het daarvoor word aangezien. Nog sneuer is dat zodra het gaat om het een bekend iemand iedereen zich spontaan in een kudde schapen veranderd en maar 'oeee en aaah' roept. Iedereen die anders is van mening word met betreurenswaardig slecht onderbouwde posts verzocht hun mening voor zich te houden. Hoe typisch.

Nogmaals niet mijn stijl dus geen fan, maar uiteindelijk ieder zijn paard dus ieder bepaald wat ermee gebeurd en hoeveel tijd men het gunt.

Al eens gehoord van "zachte heelmeesters maken stinkende wonden? Soms moet je heel hard inkomen. Hoeft maar een keer....

En als je mensen weet die dit gegarandeerd voor elkaar krijgen zonder na een half jaar voorzichtig te proberen toe moeten geven dat ze geen stap verder zijn gekomen (maar je wel de rekening presenteren) dan denk ik dat je dat in dit topic gerust mag melden. Voordat er anderen op het idee komen hun paard naar Gert te brengen....:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-04-13 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:55

sanne83 schreef:
Ik ken het paard niet en kan je niet vertellen wat er aan de hand is of wat ik zou doen, daar zal ik toch eerst het paard voor moeten onderzoeken.
Er heeft wel een andere dierenarts naar gekeken en die heeft een ontsteking in de hals geconstateerd.
Ik vind het nogal wat om binnen twee maanden een paard te diagnostiseren met een ontsteking in de hals, te behandelen en dan te constateren dat het probleem 100% zeker weten opgelost is. Ik denk dat het paard duidelijk aangeeft dat het probleem niet over is, maar goed, laten we vooral niet naar het paard z'n mening kijken ;)

In mijn ervaring heeft een paard met dit soort klachten zolang moeten compenseren (eigenaar geeft aan dat dit probleem zich al bij de vorige eigenaar voordeed), dat waarschijnlijk andere delen van z'n lijf ook pijn doen. Waarschijnlijk is de ontsteking in de hals weg, maar zullen de spieren eromheen nog steeds pijnlijk zijn. Genoeg redenen om niet aan te nemen dat dit onwil is. Genoeg redenen om dit paard heel langzaam te stretchen, op te rekken en los te maken en niet dit paard gelijk in een houding te trekken die waarschijnlijk zeer oncomfortabel tot zeer pijnlijk is.

@ cassidy; er kan een herinnering aan pijn zijn, maar met langzaam opbouwen ben je daar zo doorheen. Met de nadruk op langzaam weer opbouwen in het werk!
Paarden kunnen heel mooi "sjouwen" met allerlei soort pijn. Met een beetje adrenaline lopen de meeste paarden overal zo doorheen.

Hier dacht ik eigenlijk ook aan toen ik het filmpje zag en het bijhorende verhaal las.
Ik vraag me vooral af hoe mensen 100% zeker weten dat het paard pijnvrij is. Totnogtoe nog nooit een paard zo zien lopen omdat het dier last heeft van 'fantoompijn'. Een prachtig dier, en uiteraard hoop ik dat alles weer in orde komt. Persoonlijk zou ik beginnen met een goede lange periode rust, maarja, lijkt me niet dat het dier dit zal krijgen. Alle knopjes moeten er zo snel mogelijk weer op.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:56

Cassidy schreef:
Al eens gehoord van "zachte heelmeesters maken stinkende wonden? Soms moet je heel hard inkomen. Hoeft maar een keer....

Wie zegt dat iemand die de tijd neemt een paard weer correct dressuurmatig door te rijden niet eens hard in komt als het paard het te bont maakt? De tijd nemen wil niet zeggen consequent zijn vergeten. Ik blijf bij mijn punt.

Om te reageren op je edit: Vind het knap dat je kan inschatten dat het correct doorrijden een half jaar gaat nemen. Dat toont aan dat een andere methode als deze om een paard te corrigeren je dus minder bekend is? Of heb je een prutser een half jaar zien aanmodderen? Ik heb het op mijn vorige stal in een maand zien gebeuren, maargoed mevrouw had dan ook flinke dressuurmatige kennis en kunde en dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 02-04-13 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:59

Maar de eigenaren zullen het dier toch niet direct naar Gert hebben gebracht?
Ik neem aan dat ze na het gezond verklaren er eerst zelf weer mee bezig zijn geweest (revalidatie oid) maar dit te gevaarlijk werd.
Dan kan ik me best voorstellen dat je deze manier eens wil proberen, als laatste middel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:02

Lara_Silver schreef:
Cassidy schreef:

Wie zegt dat iemand die de tijd neemt een paard weer correct dressuurmatig door te rijden niet eens hard in komt als het paard het te bont maakt? De tijd nemen wil niet zeggen consequent zijn vergeten. Ik blijf bij mijn punt.

Als ik hoor dat het paard het bij de vorige eigenaar al heeft gedaan, dan heeft dit gedrag te lang geduurd. Paard heeft te vaak gewonnen. En maakt niet uit hoe zacht je tewerk wilt gaan, die haakse bochten en die schijnbewegingen moet je uit kunnen zitten, en je al helemaal niet laten intimideren door die steigers.

Zoals Gert zegt, als je onzeker bent, vooral niet aan beginnen. En ik ken legio mensen die een bokkend paard niet erg vinden, maar voor een steigeraar bedanken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:03

Cassidy schreef:
Als ik hoor dat het paard het bij de vorige eigenaar al heeft gedaan, dan heeft dit gedrag te lang geduurd. Paard heeft te vaak gewonnen. En maakt niet uit hoe zacht je tewerk wilt gaan, die haakse bochten en die schijnbewegingen moet je uit kunnen zitten, en je al helemaal niet laten intimideren door die steigers.

Zoals Gert zegt, als je onzeker bent, vooral niet aan beginnen. En ik ken legio mensen die een bokkend paard niet erg vinden, maar voor een steigeraar bedanken.

Nogmaals het is een mooi voorbeeld van tunnelvisie dat enkel iemand met een methode als Gert een paard zou kunnen corrigeren, dat zou werkelijk te triest voor woorden zijn, en het is gelukkig ook mateloos overdreven. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:04

Lara_Silver schreef:
Ik heb het op mijn vorige stal in een maand zien gebeuren, maargoed mevrouw had dan ook flinke dressuurmatige kennis en kunde en dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

Als er nog meer van dit soort mensen rond zouden lopen, zouden probleempaarden niet meer voorkomen.
Er is niets mis mee in toegeven dat sommige paarden een maatje te groot voor je zijn. Voor een amateur, maar ook voor een prof. En als je een probleem tegenkomt en je iemand hebt die je daar doorheen kan helpen, dan is dat alleen maar mooi.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-04-13 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:06

Ik snap werkelijk niet meer waar je het over hebt. Je beweert dus letterlijk dat enkel mensen als deze man ernstige probleempaarden kunnen corrigeren? :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:07

Lara_Silver schreef:
Ik snap werkelijk niet meer waar je het over hebt. Je beweert dus letterlijk dat enkel mensen als deze man ernstige probleempaarden kunnen corrigeren? :')

Je leest dingen die er niet staan. Als er meer paardenmensen zoals jouw goed dressuuronderlegde paardenmens (of was het mens-met-paarden?) zouden zijn, zouden probleempaarden niet voorkomen. Hadden correcteurs (al dan niet a la Gert) geen werk meer...:D

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:11

Even los van het feit dat we niet zeker weten of dit paard pijnvrij is: ik zie in de eerste minuten al een paard dat een soort aangeleerd gedrag laat zien. Zodra je de teugels oppakt en dreigt de linkerhand te pakken, krijg je gelijk antwoord.
Ik ben het er dus wel mee eens dat dit aangepakt mag worden en dan heb ik liever dat een Gert dat doet, dan ieder andere paardenfluisteraar die ZEGT dit te kunnen. Een mooi gezicht is het niet. Een wedstrijd win je er niet mee, maar hij blijft in mijn mening eerlijker dan de gemiddelde ruiter die ik vaak zie rukken en plukken. En die slof: ik begrijp het wel. Ik hou er niet van, maar met flemen en vleien kom je hier misschien niet doorheen.
Hij zoekt de dingen op en provoceert en lokt uit. Doet het paard wat moet, dan ontspant hij en juist dan zie je dit paard vaak weer even gaan testen.
Ik hoop dat dit eenmalig was en dat de eigenaar dit na een tijdje op de vriendelijke manier ook weer kan. Ik neem dan nu maar even aan dat de training bij Gert snel in rustiger vaarwater komt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:12

@Cassidy: Nee jammergenoeg zijn die niet in grote aantallen te vinden. Maar ze zijn er wel, zodat mensen die hun paard wat meer tijd gunnen ook iemand hebben die hun kan helpen en het wellicht in een maand voor elkaar krijgt ipv een namiddag of een paar weken. Het onderscheid maken tussen mens met paarden en paardenmens vind ik hoogst arrogant en vooral erg onnodig, dus daar begin ik niet aan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:16

zie hele bekende acties in dit filpje #)
maar waarom zou stijgeren enger zijn?
stijgeren vind ik altijd vrij "relaxt" zitten, vanmiddag weer zonder zadel tot aan op de kont zitten ( ja, weet waar het vandaan komt hoor, rug is iets gevoelig door prut zadel . zonder zadel gaat het nog afentoe mis )
bokken en schijnbewegingen zijn ook uit te zitten, maar vind ik toch minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:19

Cassidy schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik heb het op mijn vorige stal in een maand zien gebeuren, maargoed mevrouw had dan ook flinke dressuurmatige kennis en kunde en dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

Er is niets mis mee in toegeven dat sommige paarden een maatje te groot voor je zijn. .

Precies!!! En dat gebeurt niet, omdat paardenmensen elkaar altijd op lopen te fokken door te zeggen hoe het WEL moet en hoe het beter moet... Gevalletje beste stuurlui staan aan wal.
Dat zie je hier in dit topic ook weer bewezen worden.
Waardoor mensen van alles zelf gaan proberen tot het echt een drama word. Dan beter een eerlijke aanpak van Gert dan al dat gepiel en gefluister :)
Kort en duidelijk!! Beste voor een paard :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:20

Crealief schreef:
Amaris schreef:
Op 4.42 is hij al 12 seconden bezig met het dier uberhaubt in zijn vooruit te krijgen. Hoe had jij het aangepakt nachtlampje? Een hengel met een wortel voor zijn neus gehangen?

_/-\o_

En daarnaast denk ik dat 98% van de bokkers (inclusief mijzelf) het niet tot 4min42s had gered om te blijven zitten..

in elk geval niet waar hij vanuit galop ineens stopt en zo omdraait.. bij 3 minuten.. gert verloor er zelfs zijn beugel..

Haha sommige mensen met hun commetaar... dan denk ik echt ga eens een paar van die paarden rijden.. dan lig je er naast/sta je stil. hij lost veel problemen op. het is zijn werk, en veel mensen vinden de weg na hem toe.(soms met vele omwegen)
Laatst bijgewerkt door Christiene op 02-04-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:24

VivaLaVida schreef:
Precies!!! En dat gebeurt niet, omdat paardenmensen elkaar altijd op lopen te fokken door te zeggen hoe het WEL moet en hoe het beter moet...Gevalletje beste stuurlui staan aan wal.
Dat zie je hier in dit topic ook weer bewezen worden.
Waardoor mensen van alles zelf gaan proberen tot het echt een drama word. Dan beter een eerlijke aanpak van Gert dan al dat gepiel en gefluister :)
Kort en duidelijk!! Beste voor een paard :)

Daar is ie eindelijk! Het non-argument! Ik vroeg me af wie hem als eerste ging gebruiken. Gevalletje van iedereen mag kiezen wat hij of zij voor hun paard het beste vind. Neemt niet weg dat de methodes op bokt (= een discussieforum) gewoon bediscussieerd mogen worden.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:26

Wat ik me even afvraag, hoe wil je revalideren als je je paard nog niet meer rondgestuurd krijgt. Hoe wil je het paard lang en laag loswerken als dat paard zodra je aan de rechterteugel komt direct explodeert en gewoonweg gevaarlijk wordt??

Ik ga ervanuit dat dit dier toch goed behandeld is, waarom denken mensen dan dat dat misschien niet zo is??
Omdat dit dier bepaald gedrag aangeleerd heeft en dat op het filmpje laat zien?? En geloof me, het gedrag wat die hier laat zien is zeer zeker aangeleerd. Dingen uitproberen toen die pijn had wat van kwaad naar erger ging. En als die een beetje intelligent is, wat ik wel denk, probeert die het keer op keer tot je tegen het punt aan loopt dat je hem zelf niet meer kan handelen.

Wat ik op het filmpje zie is toch niks mis mee?? Hij blijft rustig, corrigeert hem rustig, zorgt ervoor dat hij niet weg kan rijden, blijft hem naar voren houden, allemaal heel rustig en beheerst. Knap hoe hij dit probleem aanpakt, ik heb mensen dit soort problemen heel vaak heel anders aan zien pakken.

En waarom zou je dit paard op rust zetten?? Vanwege aangeleerd gedrag? Nee, ik vind deze methode heel netjes. Vriendelijk maar wel strikt.
Respect voor wat deze man kan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:28

Feit is: paard heeft aanleg voor de levade's :D

Nee, serieus. Gert vind ik een dubbel gevalletje, het zadelmak maken is ook absoluut mijn ding niet.
In dit geval, mits paard effectief genezen is, en niet bang is (de oortjes staan er constant op, dus bang ziet hij er niet uit) , dan vind ik hem top. Hij rukt niet, schopt niet, slaat niet. Is misschien wel wat strak in de hand, maar als je zon rotzakje van een paard onder je kont hebt ben je beter voorbereid.
Kwestie van het springen: hindernisje staat 50 cm hoog, mijn trekpaard springt dit met de hoeven in haar neus ...