Ons Paddock Paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:17

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:17

WolinLotte schreef:
robert45 schreef:
Heel simpel als manege ben je verantwoordelijk voor je dieren. Als een van de manege paarden een pensionpaard verkeerd raakt kan je een flinke claim krijgen.

Hou je die dieren uit elkaar dan wordt dat risico een stuk kleiner, zeker als die groepen vaak wisselen.

Als paardeneigenaar kies je voor een stalling wat bij jouw wensen aansluit, dus als jij er voor kiest om je paard op een gezonde en voor mij de enige normale stalling is, kiest; dus veel buiten en dan ook in groepshuisvesting, weet je dat het risico bestaat dat hij eens een tik op z'n hoofd kan krijgen of op een been of eens met een flinke schafer op z'n bil. Risico van het vak! :D
Als nou de omheining te wensen over laat en hierdoor ontstaat schade aan je paard, vind ik een heel ander verhaal.. Niet voor het type stalling waar je voor kiest.

Laten we ze vooral opsluiten, in een glazen kistje.. Dat is natuurlijk jezelf voor de gek houden. Een keer z'n hoofd flink stoten, een trap tegen het schot of met een gekke stalmoedsprong beland hij in het hek brengen behoorlijke schade aan je paard, was geen ander paard voor nodig.. En inderdaad, nog maar niet te spreken over koliek bijvoorbeeld.

Als je paard in een rustige pensiongroep staat hebben een hoop mensen dat liever dan dat je dier in een grote manege groep staat van telkens wisselende samenstelling.

Wanneer er telkens andere paarden in een groep komen zullen ze in een hoop gevallen telkens opnieuw gaan kloten. Daarom liever een kleinere groep aparte paarden van je klanten en een aparte manege groep.

Een paard kan ook verkeerd geraakt worden he...

Tamamba123

Re: Ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:43

ik vind het super vooral voor de paardjes!!!

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:46

hoeveeelvierkante meter is dit eigenlijk als ik vragen mag

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:39

Een halve hectare. Dat schrijft TS ergens.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:48

Ziet er prachtig uit zeg!
Heb eens soortgelijk meegemaakt op een stageplaats van me, ideaal in gebruik!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:51

wat een paradijsje, ziet er heerlijk uit!

fojoeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:47

oh, wat een prachtige pp :wow:

ik ben ook groot fan van het paddock paradise principe en heb dat zelf ook toegepast op mijn plekje.
ook ik wacht vol spanning op een plattegrondje :D
het lijkt in ieder geval op de foto's veel groter dan een halve hectare.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:54

Wat mooi zeg! kunnen ze vanuit het paddock de wei in? en naar de poel echt mooi! :)

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:27

The bottomline is eigenlijk: wat zou het fijn zijn voor de paarden in NL als de pensionstalhouders/manege-eigenaren net zoveel aandacht aan de voorzieningen voor hun paarden besteden als aan de voorzieningen voor hun ruiters. Dus niet alleen een kantine voor de ruiters maar ook een weide voor de paarden, niet alleen een binnenbak maar ook een Paddock Paradise met onbeperkt ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door parmezaan op 20-12-24 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:46

Super leuk ingericht! Ik vind dit echt een heel leuk concept!

Ik wou dat ze bij ons zoiets zouden doen, voor het welzijn van de paarden... Nu staan de paarden 24/24 buiten op de wei in een kleine kudde met schuilstal, dit zomer én winter. Hierdoor krijgen ze in de zomer te veel vers gras binnen en worden ze te vet en gaan ze schuren. In de winter is er dan minder gras, maar krijgen ze bijna a volonté hooi dat op de grond ligt en dus risico op zandopname...

Ik ben absoluut voor 'natuurlijk paard houden', en had dit hier ook echt gevonden. Maar wanneer de paarden er zelf last van beginnen krijgen (jeuk en hoefbevangenheid) dan wordt het hoog tijd dat er iets verandert! Alleen lijk ik niet goed door te dringen tot de weidebeheerders. Ik denk dat ze vrezen dat het te veel zal kosten om zoiets in te richten en dat het te veel werk gaat vragen achteraf (hooifeeders vullen enzo, nu moeten ze het hooi gewoon op de grond gooien hè). Daarbij gebruiken ze 3 weilanden als 'hooiweides' ook en als ze dan een PP zouden aanleggen, zouden ze minder hooi hebben (allé, ik denk toch dat ze zoiets denken). Tja, het land is niet van hen zelf, ze huren het enkel maar, daarbij werken ze ook full time en is het paardenhouden maar een hobby en delen wij met zen allen gewoon de kosten. Daarbij vinden ze ook dat de paarden in de winter genoeg hooi moeten binnenkrijgen om zich te kunnen verwarmen. Dat is zeker waar, maar ik denk nu niet dat een 'slowfeeder' er plots voor gaat zorgen dat de paarden niet voldoende hooi binnenkrijgen en ze verhongeren. Ze zullen langer doen over hun eten, dat wel, maar uiteindelijk zullen ze wel evenveel binnen krijgen, niet waar? Er moet toch iets van oplossing mogelijk zijn?? Ik heb al voorgesteld dat ik heel graag wil helpen en zelfs mee wil investeren in zoiets, maar geen avance tot hier toe... Tips om te helpen overtuigen zijn altijd welkom ;)

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:55

Dat is inderdaad lastig wat je schrijft, ik zou toch in gesprek blijven met de weidebeheerders.
Laatst bijgewerkt door parmezaan op 20-12-24 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:34

@itvc, bedankt voor het antwoord. Ik ben zeker van plan om in gesprek te blijven met de weidebeheerders. Maar het zijn net hun paarden (3) die te dik zijn en waarvan er dus 1 hoefbevangen is geweest en ondertussen nog vetter staat zelfs :x Soms heb ik hier toch echt mijn vraagtekens bij hoor :? .

Op zich heb ik geluk dat ik een paardje heb dat niet snel te vet wordt. Voor ze hier kwam te staan, was ze zelfs veel te mager. Maar nu, na 4 jaar, begint ze toch wel wat dik te worden naar mijn idee :o Je ziet ook duidelijk met welke paarden er op de wei gewerkt wordt, en met welke niet. Diegene die je kunt rollen, daar wordt dus niet veel mee gedaan ;) haha.

Ik heb een uitgebreidere versie gepost in het HK-topic 'Weiland veranderen in Paddock Paradise * Deel 2* zodat ik daar de discussie kan verder zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:16

Heel erg leuk om te zien, interessante discussie ook.
Idd heeft een en ander wel te maken met de stabiliteit van de groep :j
Ik zou een paard niet in een steeds wisselende groep willen hebben, dat is mij te riskant. Stabiele groepen zijn dan idd geweldig.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:51

Even grofweg een plattegrond:
Afbeelding

fojoeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:55

heel leuk gedaan, ik krijg meteen zin om mijn eigen pp nog wat aan te passen.
het is een hobby waar je mee bezig blijft :')

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:56

Ik krijg überhaupt zin om er eentje aan te leggen :)) Helaas hier nog niet mogelijk, maar ooit.. :j

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:59

Ik vind het een leuk idee maar een poel zou ik niet aanleggen. Stilstaan water is een groot risico, kwestie van tijd voordat ziektekiemen en parasieten hun werk gaan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:24

je kunt het ook een drinkplaats noemen... En dat het een onderdeel is van stromend water zoals je vroeger veel had dat de slootkanten op bepaalde plekken verlaagd en wat uitgegraven werden zodat het vee bij het water kon komen.
Zo is dat bij dit PP ook gedaan als ik het goed begrepen heb.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:33

Het water in een poel is stilstaand water, ik ga er dus vanuit dat er geen stromend water is. Daarnaast is het sloot water van vroeger van ander kwaliteit dan nu. Ik zou uit beiden mijn paard niet laten drinken. Een gezonde waterbron voor paarden wordt veel te vaak onderschat. Misschien heb je hier iets aan http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... n-de-weide

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:49

Koper schreef:
Geen gras is juist één van de basisprincipes van een echte paddock paradise. Net zoals bij voorbeeld onbeperkt hooi en afwisselende ondergronden (bijv. puin) En dat mis ik in wat TS laat zien. Het is heel mooi wat ze heeft gemaakt maar naar mijn idee is het geen paddock paradise. Er missen factoren die té belangrijk zijn voor het concept. Jammer dat ze zich daar niet in verdiept heeft danwel het niet heeft willen toepassen.

Vanochtend stonden er wel paarden, 4 stuks (vaak zie ik alleen een merrie met veulen, het veulen heeft een been in het verband) Maar de paarden die ik vandaag zag stonden te grazen -O- En ik heb weer geen hooi gezien...

Het is inderdaad het beste om het hooi in hoopjes te verspreiden, en ik ben het met je eens dat dat niet altijd even handig is. De bedenker van het concept gebruikt ook hooinetten. Wel van die kleine netjes, als je een groot net ophangt gaan de paarden daar staan lummelen terwijl ze juist moeten bewegen. En je hoort wel op een wat ruimer stuk van de track te voeren omdat anders etende paarden je pad blokkeren. Het is de bedoeling dat je meerdere voerplaatsen inricht om beweging te stimuleren. Dus dat de paarden steeds op weg zijn naar voedsel.
[/quote]

Een paddockparadise geeft je de mogelijkheid je paard beperkt te laten grazen, EN daarnaast buiten graastijden om uitgenodigd te worden zoveel mogelijk te bewegen.
De regel is dat je voor dergelijke zaken geen regels moet maken.
Pas het gebruik van het concept aan op jouw paarden en hun behoeften.
Veel mensen laten hun paarden een dagdeel grazen, en zetten ze de overige tijd op de track met hooi. Anderen laten ze helemaal niet grazen.

Onbeperkt hooi aanbieden kan uiteraard bij een aantal typen paarden betrekkelijk goed werken.
De meeste sobere rassen biedt je in de regel niet onbeperkt hooi aan. Er zijn paarden waarbij dat werkt, maar een overgroot deel is ronduit zwaar en dat is toch een stuk gevaarlijker (IR/ bevangenheid/ etc... plus dat een paard zich minder prettig voelt wanneer het topzwaar is, wat is dan welzijn?).

Als ik denk aan 'onbeperkt'.... dan denk ik eerder aan: geen stilstaande darmen. Hoeveel tijd zit er tussen kop en kont?
Mijn paarden geef ik OF strookbegrazing, OF een graasmasker... en wanneer hun 'portie' op is zijn er nog voldoendes losse sprieten en stengeltjes te vinden en er liggen altijd takken e.d.
Ik baseer hun voedingsbehoefte op hun gewicht, de inspanningen die ze moeten leveren en wat ik zie en voel.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:53

ik vind het super gaaf

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:39

De poel is inderdaad een sloot die een stuk is uitgegraven zodat de paarden eruit kunnen drinken. Het is dus wel stromend water.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:00

Bedankt voor de plattegrond.
Nu wil ik ook een aanleggen. Heb een 60 tal prikpaaltjes liggen :j

Ben juist wat bang dat de tracks snel een modderpoel worden, maar dat zal ik dan nog wel ondervinden. Ik wil een PP
:P

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:17

betadine schreef:
Bedankt voor de plattegrond.
Nu wil ik ook een aanleggen. Heb een 60 tal prikpaaltjes liggen :j

Ben juist wat bang dat de tracks snel een modderpoel worden, maar dat zal ik dan nog wel ondervinden. Ik wil een PP
:P

Die garantie kan ik je ook wel geven..

ik heb zelf ook een PP op ong 0,8 hec.. heb enkel pad er rondom heen & een roundpen eraan en verder geen bijzonderen dingen.
1 pad is behoorlijk vernielt hierdoor helaas, deze heeft nu de hele winter rust.
Ik heb 2 pony's eerst stonden er 2 pony en 3 paarden toen was het geen doen.
Ze bewegen wel VEEL meer op een PP en controle over de voeding !