Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:29

KarinvdM schreef:
paard89 schreef:
Beetje jammer deze reactie KarinvdM :( Ik ben hier ook alleen maar in dit topic om te leren kijken.

Dat een jury anders kijkt dan een wedstrijdruiter is wel logisch Daffodil. :j Anders was er ook geen jurycursus nodig.
Ik probeer hier alleen maar kennis op te doen :) Ik denk inderdaad dat de cursus je anders leert kijken.

Er is al een paar keer aangegeven door verschillende personen waarom die voltes geen 6 moeten zijn, maar jij blijft bij je mening. Je wilt blijkbaar niet echt iets aannemen van iemand anders... :)

Nou nee, dat is het niet :) Wat wil je nu dat ik zeg dan? Je hebt helemaal gelijk, ik verander gelijk mijn oordeel. Want dat is blijkbaar wat je wilt horen. Het is toch juist interessant waarom ik vind als wedstrijdruiter en waarom jullie als juryleden kunnen verklaren waarom dat hoger of juist lager moet zijn? Daarom is volgens mij ook dit topic geopend :j

KarinvdM

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:35

Dat proberen we toch ook steeds uit te leggen?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:37

paard89 schreef:
Liselot schreef:
Maar wat had ze volgens jou nog moeten doen om die voltes voor een 9 of 10 te rijden? Verder zijn ze namelijk helemaal goed, paard loopt in balans, juiste buiging en stelling, voldoende impuls, mooi ontspannen in de aanleuning. Als je dan een punt aftrekt omdat ze te groot zijn komt je toch alsnog op zeker een 8 uit?

Geen idee Liselot :) Heb de proef op dat moment beoordeeld en toen een 6 gegeven (met als reden volte te groot en in de galop vond ik het paard nog wat voorzichtig). Volte was verder gewoon goed gereden, paard fijn in de aanleuning. Dat was zeker ok! :) Misschien dat een 7 meer op zn plaats was, maar op dat moment heb ik het beoordeeld met een 6. Dat was ook een van de weinige 6en die ik gegeven heb.

Ik zeg hier toch ook dat een 7 misschien meer op de plaats was, maar dat ik op dat moment een 6 heb gegeven met als reden het bovenstaande. Ik snap jullie punt echt wel :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:42

Hier de amazone:

de stap van Zoohee is echt erg groot. Maar dat maakt het stappen onder zadel ook erg moeilijk.

In de arbeidsstap kan ze erg traag worden en ik moet haar hier dus snel in houden. Tineke noemde dit 'erg spannend' omdat een paard wat zo groot stapt snel zal neigen naar telgangen.

In de arbeidsstap moet ik haar dus klein houden en kan ik haar voor mijn been uithouden, dan gaat het goed, gaat ze terugdenken, dan kan het mis gaan.

Als ik naar de middenstap ga kruipt Zoo gelijk achter mijn been. Tineke gaf aan dat ik haar hier echt achter de broek moest blijven zitten. Doordat ze achter mijn been zit kan ze zich wat vasthouden in de bovenlijn en dat maakt dat je dit ook terug ziet. De hals blijft wat hangen en het lijf mag wat meer lange worden. Ook kukelt ze iets op de voorhand doordat de activiteit niet meer van achteren komt.

In het terugrijden uit de middenstap loop ik ook tegen het probleem op dat ze achter mijn been blijft. Tineke adviseerde om vlak voor het terugrijden extra been te geven zodat de merrie weer voor het been uit komt en daardoor zelf weer voorwaarts denkt.

Dat ga ik dus echt even goed oefenen want dit is iets waar ik in alle klasses wel tegenaan loop. Zeker ook naar de keertwendingen toe.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:44

ponyparadijs schreef:
Best raar dat als een proef beduidend minder gaat (zoals de eerste in deze serie) er eigenlijk veel minder heftig wordt gediscussierd. Terwijl daar het punten verschil veel groter was tussen veel mensen.
Nu betreft het duidelijk een combinatie die de L2 allang gepasseerd is. Maar moeten we het toch 'gewoon' als L2 beoordelen. En niet gaan denken o omdat hij verzameld zal hij wel hoger rijden en dus gaan we meer punten geven.
Ik vindt dat de amazone een dikke pluim verdient dat ze haar paard nog zo in basis kan rijden.
Er zijn vele die Z of hoger starten waarbij het paard niet meer lang en laag nagevelijk kan lopen. Waardoor een paard ook niet meer kan halsstrekken.
Heb nu wel het idee dat ze met haar middengangen (draf en galop want de stap was wel heel correct) wat voorzichtig heeft gereden omdat er 'slechts' middendraf of middengalop wordt gevraagd.

Inderdaad. Je moet hier een L2 proef beoordelen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:49

Goed verduidelijkt Zooist, dat was me inderdaad al opgevallen. Vond dat je de stap knap reed, omdat je kunt zien dat ze onzuiver kan gaan stappen als je niet blijft rijden. Maar ze bleef wel zuiver, dus daarvoor ook geen lage punten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:53

@ponyparadijs, ik heb de middendraf en middengalop zeker behoudend gereden. Ten eerste omdat ik ECHT een middengang wilde laten zien. Ten tweede: Wanneer ik een fractie meer gedaan had was ik in een paar passen aan de overkant geweest en was eigenlijk bang dat het dan door het gemis van 20 meter mis zou gaan. 'Groot gaan' kan ze wel! :)

Zowel de jury als Tineke gaven aan dat het echt meer had mogen zijn. Zeker als je kijkt naar de totale proef, valt het gewoon op dat de verruimingen dan wat simpel zijn.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:12

Ponyparadijs en FriesWytske, jullie 'straffen' het dus af dat dit paard dus zo mooi in balans en gedragen door de proef heen komt, omdat dit 'verzameling' zou zijn en dat niet gevraagd wordt?
Want ik durf wel te beweren dat als je aan deze combinatie vraagt om écht verzameling te laten zien, je een duidelijk verschil ziet met wat er in de proef getoond is ;) ! Je mag niet beoordelen op een verwachting of aanname!

Hetzelfde is inderdaad dat je een middendraf nooit een laag/minder cijfer mag geven omdat je het een uitgestrekte draf vind. Als de combinatie daarna een uitgestrekte draf rijdt kan het altijd zijn dat er heus nog meer verschil komt! De middengalop in deze proef had expressiever gemogen, maar paard blijft recht en je ziet heel duidelijk overgang terug (paard wordt zelfs meer gesloten dan van waaruit weg gereden werd) dus reden genoeg om toch de 7 te noteren.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:17

gummie schreef:
Puissance schreef:
Ik kwam uit op 195, ben blijkbaar nogal streng in vergelijking tot de rest. :+ Ik heb het gevoel dat de combinatie niet over de AC-lijn binnenkwam, of zit ik er zo scheel voor? Denk het wel, want ik heb het hier in dit topic nergens nog zien staan. Ik had ook het idee dat de slangenvolte niet over X was, wellicht zelfde (afwijkende) kijkhoek.
In ieder geval chapeau voor de combinatie, nette proef!

Er zit niet eens een slangenvolte in ;-)

Een S, nou goed. :+ Het gaat om het wel/niet over X rijden in mijn post, niet over het aantal bogen. Maar jij bent vast jury, dus kun jij het mij vast even duidelijk maken of het wel of niet over X is (of dat ik er raar naar kijk) in plaats van oninhoudelijke reacties te plaatsen. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:38

Ik vind een 6 voor de volte alleen te verantwoorden als het de volte in galop rechtsom betreft. Daar zag ik duidelijk dat het paard de achterhand iets naar binnen had, de buitenschouder dus iets naar buiten zodat het paard niet geheel spoorde.

Volte linksom was gewoon een dikke 7 of een 8. Mensen vroegen wat je dan zou willen zien voor een 9 of 10. Ik zou dan nog meer sprong en afdruk willen zien en meer kwaliteit van galopsprong. Dan zou je linksom naar de 9 of 10 gaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:43

Remember schreef:
Ponyparadijs en FriesWytske, jullie 'straffen' het dus af dat dit paard dus zo mooi in balans en gedragen door de proef heen komt, omdat dit 'verzameling' zou zijn en dat niet gevraagd wordt?
Want ik durf wel te beweren dat als je aan deze combinatie vraagt om écht verzameling te laten zien, je een duidelijk verschil ziet met wat er in de proef getoond is ;) ! Je mag niet beoordelen op een verwachting of aanname!

Hetzelfde is inderdaad dat je een middendraf nooit een laag/minder cijfer mag geven omdat je het een uitgestrekte draf vind. Als de combinatie daarna een uitgestrekte draf rijdt kan het altijd zijn dat er heus nog meer verschil komt! De middengalop in deze proef had expressiever gemogen, maar paard blijft recht en je ziet heel duidelijk overgang terug (paard wordt zelfs meer gesloten dan van waaruit weg gereden werd) dus reden genoeg om toch de 7 te noteren.

Ik heb niet gezegd dat ik het afstraf. absoluut niet zelfs. Vindt het paard wel verzameling tonen maar ze loopt niet in de verzamelde houding hahahaha.
Heb het dus ook absoluut niet afgestraft. Voor de stap heeft ze van mij een 8 en de stap onderdelen 7's en 8en.
Overigens heb ik het behoudend rijden van de midden gangen wel 'afgestraft' met 6 en.

Zooist schreef:
@ponyparadijs, ik heb de middendraf en middengalop zeker behoudend gereden. Ten eerste omdat ik ECHT een middengang wilde laten zien. Ten tweede: Wanneer ik een fractie meer gedaan had was ik in een paar passen aan de overkant geweest en was eigenlijk bang dat het dan door het gemis van 20 meter mis zou gaan. 'Groot gaan' kan ze wel! :)

Zowel de jury als Tineke gaven aan dat het echt meer had mogen zijn. Zeker als je kijkt naar de totale proef, valt het gewoon op dat de verruimingen dan wat simpel zijn.

Ben benieuwd naar je 'normale' galop. Ik vindt je paard wat weinig sprong maken. Heb je dat altijd?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:18

Haha, nee hoor. Ik probeer op dit filmpje een paard, wat erg ijverig is en zit te wachten op 'echt werk' een aantal simpele lijnen door te laten lopen.

Een paard wat op dit niveau is afgericht en graag werkt heeft ook een bepaalde go om te gaan. De figuren in deze proef worden alleen in het losrijden meegenomen.

Ik had er last van om dit paard bij me te houden in dit werk omdat het paard meer wil doen. Het gevoel dat het paard denkt een opdracht te krijgen als series, pirouettes of appuyement terwijl ik een volte 15 meter moet rijden..... Dan moet je je paard wat meer bij je houden en krijg je dit.

De proef is overigens ook gefilmd met mijn LT paard. Wellicht dat deze ooit nog eens geplaatst kan worden. Dit was nog veel moeilijker. Dat paard wil helemaal gaan en raakt gewoon de kluts kwijt omdat hij, voor hem, simpel werk moet doen en hij toch in een wedstrijdsetting loopt. Ik heb alle zeilen bij moeten zetten om hem 'simpel' door de proef te loodsen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:22

Ik kan me dat goed voorstellen hoor Zooist.
Mijn paard loopt Z1 maar voor de SGW wedstrijden rijden ze een B proef. En dat is een enorme opgave hahaha. Maar wel altijd dikke punten. Heel leuk dat je dan met zo.n paard toch een L2 proef hebt gereden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:36

Remember schreef:

Wie zegt dat ik dat afstraf. Staat in geen van mijn berichten. Maar je moet wel jureren wat je ziet. En verzameling wordt nog helemaal niet gevraagd in een L2 proef. Had haar volgens mij ook 227 punten gegeven.

@ Zooist Dat kon ik duidelijk zien. Je paard wilde erg graag wat doen. Ik kon echt zien dat hij als het ware tegen je zei van baas wanneer doen we nu eens wat.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:54

Bedankt voor de heldere uitleg mbt de stap Zooist. Ik kon niet precies plaatsen wat ik daaraan zag, maar dit was verhelderend!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:56

Puissance schreef:
gummie schreef:
Er zit niet eens een slangenvolte in ;-)

Een S, nou goed. :+ Het gaat om het wel/niet over X rijden in mijn post, niet over het aantal bogen. Maar jij bent vast jury, dus kun jij het mij vast even duidelijk maken of het wel of niet over X is (of dat ik er raar naar kijk) in plaats van oninhoudelijke reacties te plaatsen. :)

Je hoeft je niet meteen beledigd te voelen hoor, ik zei alleen maar dat er geen slangenvolte in zat.
Het was geen aanval hoor :-)

Ik vind zelf, en dat werd bevestigd tijdens de laatste jurybijeenkomst die ik heb bijgewoond, dat sommigen te veel gefixeerd zijn op wel of niet bij X, op X, naast X, etc. Of iemand net wat naast de middenlijn zit, of net iets voor een letter de oefening uitvoert, is niet doorslaggevend. Waar het om gaat, dat is of de combinatie een rechte lijn laat zien/ de oefening correct uitvoert. Dat geldt zowel voor het binnenkomen als voor het door een S van hand veranderen.
Daar is echt op gehamerd tijdens de jurybijscholing. Met name omdat er combinaties zijn, zoals deze in dit topic, die te laag gepunt worden met argumenten als "naast de middenlijn, niet op X, niet bij A" terwijl het hele scala van africhting, het gehele beeld, gewoon goed is voor een 8.

Of het wel of niet over X is, is imo, en kennelijk ook de ogen van de mensen die de jurycursus geven, niet zo relevant als de oefening correct wordt uitgevoerd. Zou het paard door de schouder naar binnen vallen, of juist uitzwaaien, en daardoor voor of over X komen, dan is dat wel relevant.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:00

Fijn dat je er toch nog even verhelderend op in gaat. :) Zelf heb ik het anders ervaren toen ik nog startte, maar ik ben het zeker met je post eens.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:01

Dat is duidelijk Ponyparadijs en FriesWytske, heb ik het commentaar over 'je jureert een L2' proef verkeerd opgevat, sorry!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:10

Excuses aanvaard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:19

Geen probleem Remember

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:23

Maar als ze naast de ac lijn zitten,en dan heb ik het niet over een half metertje,dan trek ik van het geheel wel een punt af hoor.
Wat is anders het nut van figuren?Dat is toch de maatstaf of het dier het gevraagde op de juiste plaats cq moment kan uitvoeren?
Maar dan is er in dit geval nog niets aan de hand,het blijven dikke punten.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:38

Ik geef eerlijk toe dat ik de proef 2x heb gejureerd, deze kans heb je niet als jury natuurlijk maar het was d.m.v. wat hier gezegt is door meerdere jury's ; uitgaan van 10 ipv van fouten zoeken en dit heeft geleidt tot dat ik er toch anders naar ben gaan kijken!
Vond het zeker een goede proef, voor mij(!) mag de galop in deze proef iets vlotter van achter.
Ook de middenstap viel mij op, idd dit paard stapt ruim dus lijkt al snel een middenstap maar hij verruimt niet t.o.v. zijn 'gewone' stap. Ik heb dit ook met mijn eigen paard, enorme stap; dus weet hoe moeilijk het is!!

Ik kwam uit op 209 punten voor deze proef, hier en daar een 6 maar voornamelijk 7/8.

Wederom een dikke pluim voor de amazone dat ze dit gedurft heeft! +:)+

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:39

Leuk om dit zo op bokt te doen! ik kwam op 218 uit, erg fijn beeld om naar te kijken!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:30

Ik kwam uit op 210, inderdaad voornamelijk vanwege de middengangen.

Ik vind dat je het knap gedaan hebt, leuke combinatie en een hele fijne ruiter. Probeer je benen nog iets rustiger te houden is het enige wat ik wil meegeven, dan is het beeld helemaal af.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:44

Ik vraag me af of dat kan, benen stiller. Ik vond ze aardig stil en anders ga je misschien juist zitten knijpen. Of zie ik het verkeerd?