Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:48

Kwam uit op 188 punten. Iets meer dan ik in eerste instantie dacht. Maar ze sprokkelt toch wel aardig wat 7-tjes bijelkaar. Halthouden achterwaarts was erg netjes. Had een 4 voor de S van hand veranderen. En voor beide keren wijken een 5. Heb er onderaanbij geschreven: Probeer je paard in een gelijkmatiger tempo en met meer tact te laten gaan. Werk aan je zit en beenhouding. Zaten nette stukken tussen!

Ik vond overigens de galop netjes bij dit paard heb daar een 7 voor gegeven. Voor de draf een 6 evenals voor de stap. Houding en zit een 6, gereden zijn een 6. Impuls en rechtgerichtheid een 6.

O ik zie nu trouwens dat hij bij het eerste optellen op 188 kwam en nu had ik mn punten gedownload en komt hij uit op 191 :?

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:53

Ik kwam uit op 194 punten. Had ik niet verwacht, ik vond het een goede proef maar niet 194 punten waardig. Er zaten nog de nodige slordige foutjes in.

Het wijken en achterwaarts vond ik erg mooi. Ook van draf naar halt ging in mijn ogen erg netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:56

Ik kom op 189 punten

Storendste vind ik de houding en zit van de amazone. Ze zit niet mee in de beweging, haar armen zijn vaak gestrekt ipv een knik in de elleboog, ze lijkt in galop te duwen met haar zit en in draf zit ze op de lepel van het zadel, in plaats van op het diepste punt.
Ik heb er helemaal geen problemen mee dat de amazone geen maatje 36 heeft, maar door in een zadel te rijden dat wat klein is voor haar maakt ze het zichzelf moeilijk om goed te zitten.

Het paard oogt wat stijf in de lengtebuiging, en is niet altijd regelmatig.

Wat ik erg goed vind aan deze proef is dat de amazone strak rijd. Afwenden bij A is ook bij A, en een volte 15 meter is ook 15 meter.
Het algemene beeld vind ik ook vriendelijk, de amazone wiebelt met haar benen, maar schopt zeker niet. Haar hand is ook rustig.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:26

bambi76 schreef:
Ik was een van de juryleden die gister op HE deze proef heeft beoordeeld.
Wij hadden de eer om als toeschouwer een GP jurylid te hebben. Hij heeft na afloop met de ander jurylid onze uitslag besproken.
Ik sluit me aan bij de woorden van Remember een 4 voor houding en zit is niet op zijn plaats.
Er zijn wel wat op- en aanmerkingen op de houding en zit, maar daarom is het ook geen 7 of een 8.
Ik ben uitgekomen op 181.

Ben wel erg benieuwd wat dat GP jurylid gegeven heeft!

Ik vond het een nette proef, 189 punten. Maar wat ik heel erg mis is ruggebruik en van achter naar voren rijden. Paard is niet kreupel :n , maar wordt te weinig over de rug naar voren gereden en wanneer dat wel zou gebeuren, komt dat de beweging zeer ten goede. Haar houding is zeker geen 4 hoor! Ze moet haar onderbenen wat meer aan het paard houden, maar ik kan me er iets bij voorstellen (zoals KarinvdM zegt) dat dat moeilijk is voor haar. Wanneer ze wat mooier constant contact zou houden met haar been, krijgt ze denk ik ook een mooiere verbinding en een vloeiendere beweging. Dan ziet het er minder gehaast uit, omdat paard de passen beter gaat afmaken.

Echt +:)+ dat je je zo kwetsbaar opstelt!!
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 09-09-12 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:30

Inderdaad respect naar de amazones toe _/-\o_ Erg leuk ook, nu snap je eens waarom het zo moeilijk is om goed te jureren en waarom je soms lage/hoge punten krijgt terwijl jij dacht dat het goed/slecht ging.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:09

Lauura schreef:
Toch grappig dat iedereen over die wiebelbenen valt. Hebben jullie wel eens een filmpje gezien van jullie zelf? Wiebelbenen betekend niet direcht dat ze ELKE pas drijft. En ja ik heb ook wiebelbenen maar elke pas drijven doe ik niet. Dat toont alleen zo.
Sinds ik zelf ook erg door heb dat ze wiebelen ben ik eens op gaan laten. Van kleine B wedstrijdjes tot de grand prix, overal zie je ze voorbij komen! Iedereen beweegt en zit niet muisstil!

Dat het overal gebeurt betekent nog niet dat het goed is :)
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je dan niet elke pas een hulp geeft die als drijfhulp geïnterpreteerd zou kunnen/moeten worden door het paard. Want je benen komen toch elke pas tegen de buik aan (anders steek je ze ook nog eens te ver af). En druk op de buik is een beenhulp. Als het paard het niet als een beenhulp interpreteert, betekent dat dat het paard op hardere hulpen voorwaarts gaat dan nodig.

Femke_K

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:21

Ik kwam uit op 177 punten. Ik vond het paard teveel op de voorhand lopen, zowel in draf (kort lopen en tactfouten) als in galop (voorover duikelen). Ik vond de houding van de amazone ook niet zo goed. Ik vond haar te onrustig in het zadel zitten, maar de wiebelbenen vond ik dan minder storend.

Als ik dit vergelijk met de eerste amazone die we mochten jureren (184 punten), dan heb ik de vorige toch meer punten gegeven voor de houding (7 t.o.v. 5). De andere amazone had wel wiebelbenen, maar vond ik verder wel rustiger zitten. Vandaar het verschil.
Ook heb ik het idee dat dit paard minder kwaliteiten heeft. Het andere paard was veel ruimer in de gangen, waardoor je vaak makkelijker iets hoger kunt punten. Vooral onderaan met de punten voor stap, draf en galop.

Complimentje voor de amazones die zich zo op bokt durven te laten zien!!!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:40

Sheran schreef:
Lauura schreef:
Toch grappig dat iedereen over die wiebelbenen valt. Hebben jullie wel eens een filmpje gezien van jullie zelf? Wiebelbenen betekend niet direcht dat ze ELKE pas drijft. En ja ik heb ook wiebelbenen maar elke pas drijven doe ik niet. Dat toont alleen zo.
Sinds ik zelf ook erg door heb dat ze wiebelen ben ik eens op gaan laten. Van kleine B wedstrijdjes tot de grand prix, overal zie je ze voorbij komen! Iedereen beweegt en zit niet muisstil!

Dat het overal gebeurt betekent nog niet dat het goed is :)
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je dan niet elke pas een hulp geeft die als drijfhulp geïnterpreteerd zou kunnen/moeten worden door het paard. Want je benen komen toch elke pas tegen de buik aan (anders steek je ze ook nog eens te ver af). En druk op de buik is een beenhulp. Als het paard het niet als een beenhulp interpreteert, betekent dat dat het paard op hardere hulpen voorwaarts gaat dan nodig.

Ik zeg ook niet dat het wel goed is. En het klinkt allemaal mooi in het boekje dat je drijft met je kuit en dat je verder muisstil zit tot het moment dat er wat moet gebeuren. Zo werkt t 9 van de 10 keer niet in de praktijk

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:42

Wanneer komt eigenlijk 3/3 O:) ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:46

Ben ik ook wel benieuwd naar :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:48

Ja, daar zit ik ook al op te wachten! :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:48

@Laura: nee, inderdaad, zo werkt het niet in de praktijk, maar persoonlijk vind ik wel dat je het de mensen mag aanrekenen, anders wordt het nooit beter :)

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:00

Leuk om eens aan de 'andere kant' te staan. Ik kwam op 183.

Idd erg dapper van de amazone! M'n complimenten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:02

Sheran schreef:
@Laura: nee, inderdaad, zo werkt het niet in de praktijk, maar persoonlijk vind ik wel dat je het de mensen mag aanrekenen, anders wordt het nooit beter :)

Ben ik het mee eens.
Het doel van de dressuur (zo staat het dan toch in het ORUN-boek) is om een harmonieus plaatje neer te zetten, daarbij zijn wiebelbenen een storende factor. Je moet imo proberen als ruiter toch zo min mogelijk te storen. En niet alleen voor je plaatje, ook voor het paard. Ben er van overtuigd dat deze amazone met een groter zadel waar zij beter in past, veel stiller kan zitten, en dus ook stillere benen heeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:05

Moderatoropmerking:
Inmiddels is er genoeg gezegd over wiebelende benen en over het zadel. Hierbij het verzoek om niet telkens in herhaling te vallen en om respect op te brengen voor het feit dat deze gebruikers het aandurven om zich in het openbaar te laten jureren.
Alvast bedankt.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:21

BaileyMix schreef:
Wanneer komt eigenlijk 3/3 O:) ?

Daar zit ik ook op te wachten!

Vind het echt heel leuk zo! Ook respect voor de amazones die zich op de film laten zien en zo toch wel "ter discussie stellen"
Als dit vaker gedaan zou worden zou ik ook best graag een keer een filmpje ter beschikking stellen :j Altijd leerzaam ;)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:21

ik kwam op 181,

ik vond het een redelijk nette proef met als plus punt het halthouden achter waarts en de voltes in de galop
ook het aanspringen ging netjes.
Middengalop mocht iets meer even als het halsstrekken
het wijken mag wat meer bevestigd worden.

compimenten voor de ruiter!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:55

Hoipiepeloii schreef:
bambi76 schreef:
Ik was een van de juryleden die gister op HE deze proef heeft beoordeeld.
Wij hadden de eer om als toeschouwer een GP jurylid te hebben. Hij heeft na afloop met de ander jurylid onze uitslag besproken.
Ik sluit me aan bij de woorden van Remember een 4 voor houding en zit is niet op zijn plaats.
Er zijn wel wat op- en aanmerkingen op de houding en zit, maar daarom is het ook geen 7 of een 8.
Ik ben uitgekomen op 181.

Ben wel erg benieuwd wat dat GP jurylid gegeven heeft!

Ik vond het een nette proef, 189 punten. Maar wat ik heel erg mis is ruggebruik en van achter naar voren rijden. Paard is niet kreupel :n , maar wordt te weinig over de rug naar voren gereden en wanneer dat wel zou gebeuren, komt dat de beweging zeer ten goede. Haar houding is zeker geen 4 hoor! Ze moet haar onderbenen wat meer aan het paard houden, maar ik kan me er iets bij voorstellen (zoals KarinvdM zegt) dat dat moeilijk is voor haar. Wanneer ze wat mooier constant contact zou houden met haar been, krijgt ze denk ik ook een mooiere verbinding en een vloeiendere beweging. Dan ziet het er minder gehaast uit, omdat paard de passen beter gaat afmaken.

Echt +:)+ dat je je zo kwetsbaar opstelt!!

Die punten weten wij niet, hij heeft niet mee gejureerd maar grotendeels onze bespreking meegemaakt. En hij vond ons te streng in de beoordeling en het geven van de punten. Heeft hem wel gemotiveerd om wellicht zelf volgend jaar hieraan mee te doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:58

Ik heb laatst geschreven bij het ZZZ en LT en het viel me daar ook op dat er in de basis soms strenger gejureerd wordt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:03

En toch vind ik dat er nog altijd niet streng genoeg wordt gejureerd. Hoe vaak dat ik niet zie dat een ruiter met een zwaar missende basis toch door kan naar een ander niveau, terwijl er helemaal geen ontspanning is. Maar bon, dit is uiteraard een andere discussie en ga hier verder niet op in.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:08

KarinvdM schreef:
Ik heb laatst geschreven bij het ZZZ en LT en het viel me daar ook op dat er in de basis soms strenger gejureerd wordt. :j

Dat had ik ook bij het schrijven bij de subtop. Bij een megafout werd daar alsnog een 5 gegeven.
Ik heb dit toen gevraagd aan de betrefffende jury en die gaf de uitleg dat ze het bij een 5 ook wel weten.
Als wij die fout in een lagere klasse zouden maken (of zien) dan zouden we zeker een 3 krijgen (terecht) en hij gaf dan nog een 5.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:23

Precies jury, waar ik in het Z naar een dikke onvoldoende zou gaan werden hier soms nog 5en gegeven. En ook 6en waar ik toch echt naar een 5 zou zijn gegaan, zoals bijv een app met te weinig lb.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 21:30

Ik heb een tijdje met het GP jurylid staan praten. Hij vond de beoordeling van de knhs juryleden idd wat te streng. Hij was van mening dat er in de basis te zuinig gepunt wordt. Je hebt een reeks van 0 tot 10 tot je beschikking en als je dan een 6 geeft, moet je een heel goede reden hebben om zo ver van de 10 af te gaan zitten vertelde hij. Was een leuk gesprek! In de praktijk denk ik dat het niet zo werkt. Als ik op die manier mijn examen had gepunt dan was ik echt never nooit geslaagd.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:36

Ik heb deze proef vandaag gejureerd als 1 van de juryleden en kwam op 183 punten uit.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:08

Ik kwam op 183 punten uit. Vond het halthouden en achterwaarts erg netjes. Verder mocht de middengalop wat meer, halsstrekken wat constanter en in middenstap wat meer verruiming. Ik kreeg een beetje het gevoel dat ze het paard vooruit moest duwen, hij mag een stuk actiever.