Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ladygiroc schreef:Een paard dat niet fijn in de aanleuning is en kantelt in het hoofd heeft imo nog niks in het M te zoeken, maar misschien verschillen we daarin van mening.
gummie schreef:Ik vind het trouwens wel interessant om nu te zien waar dat "tja, tis en blijft een jurysport" vandaan komtZo kun je goed zien waar de frustratie van een ruiter vandaan kan komen.... De punten varieren tot nu toe van 163 tot 200 punten!
Is wel goed dat we hier even met de neus op de feiten worden gedrukt. Ik zat te hoog met mijn punten, iemand met 163 zit te laag met de punten. Dat heeft niets met mening te maken, en toch wordt er gezegd "iemand kan een andere mening hebben". Daar moeten ze toch iets op verzinnen. Want dat voor te weinig middengalop alleen al een meningsverschil van 5 punten ontstaat, is gek en onnodig en kan voorkomen worden als de KNHS daar mee aan de slag gaat.
En dat iedereen hier terecht opmerkt dat het paard het hoofd kantelt, maar dat de een daardoor op een 3 of 4 komt, en een ander nog op een 6 of 7, is ook iets waar de KNHS helderheid over kan verschaffen.
Kom maar op met dat handboek dat Sjef Janssen voorstelde! :-D
ShauniBef schreef:Gummie, jij vind dat ik te laag zit. Prima, dat vind ik niet. Het is en blijft een jurysport ja. Ik geef punten op wat IK zie, wat IK vind dat juist is, en wat niet juist is!
ponyparadijs schreef:Helaas zie ik nogal vaak dat er op wedstrijden op smaak wordt gejureerd. Als de combinatie je aanspreekt bij binnen komst zie je bijvoorbeeld dingen als het kantelen van het hoofd wat soepeler dan als dat de combi niet jou smaak is.
ReneeMonty schreef:Zoals de middengalop is tweemaal niet getoond ik zag totaal geen verschil tussen de arbeids en de middengalop en heb daar dan ook twee keer een 1 voor gegeven.
jury schreef:Ik vind het echt super hoe jullie het ook beargumenteren. En bij het totaal aantal punten ff checken of dit nu eigenlijk wel klopt met je gevoel. Mijn complimenten!
RM, wat zag je nog wel van die middengalop?
Hij zat in de (goede) galop? Hoe was aanleuning? Werd de lijn gereden die er gereden moest worden? etc.
Kortom er ging ook nog wel wat goed. Bij een 1 mag je bijna niets meer van de oefening herkennen.
Hieronder de omschrijving van de punten zoals deze omschreven worden.
10 uitmuntend, absolute perfectie
9 zeer goed, exact op de juiste wijze en juiste lijn, scala bijna perfect
8 goed, precies en op juiste lijn, scala goed
7 tamelijk goed, tamelijk precies en op juiste lijn, scala tamelijk goed
6 bevredigend, of exact en precies uitgevoerd maar basis zwakheden, of scala goed maar uitvoering weinig precies en exact.
5 voldoende, tamelijk exact en precies maar duidelijke zwakheden in scala, of ernstige fouten maar scala tamelijk bevredigend
4 onvoldoende, tamelijk exact maar zwak scala, of tamelijk goed scala maar duidelijk fouten
3 tamelijk slecht, weinig precies uitgevoerd, serieuze problemen in scala
2 slecht, weinig precies , zeer ernstige problemen scala
1 heel slecht, nauwelijks meer te herkennen, verzet, stormt weg etc
0 niet getoond, geen enkel fragment uitgevoerd
Suzanne F. schreef:Iemand die voor deze proef 163 punten heeft gegeven moet wel een niet-jury zijn. Als je namelijk zo'n proef al zulke lage punten geeft dan zal je normaal gesproken op wedstrijden helemaal geen winst meer uit kunnen delen en naar de 2 of 3 verliespunten gaan. Zo slecht wordt er vaak gereden op de (kleinere) concoursen.
Ik vind zelf dat het een net wel-net niet proef is. Geen dikke winst maar ook niet zwaar onder de 180, het moet er omheen hangen en kan net wel en net niet op winst uitkomen.
Dikke winst is dit ook echt niet want dat mis je toch echt wel ergens wat rijtechnisch inzicht. Dan heb je de niet constante aanleuning/nageeflijkheid gemist en het gebrek aan impuls.
jury schreef:Ik vind het echt super hoe jullie het ook beargumenteren. En bij het totaal aantal punten ff checken of dit nu eigenlijk wel klopt met je gevoel. Mijn complimenten!
RM, wat zag je nog wel van die middengalop?
Hij zat in de (goede) galop? Hoe was aanleuning? Werd de lijn gereden die er gereden moest worden? etc.
Kortom er ging ook nog wel wat goed. Bij een 1 mag je bijna niets meer van de oefening herkennen.
Hieronder de omschrijving van de punten zoals deze omschreven worden.
10 uitmuntend, absolute perfectie
9 zeer goed, exact op de juiste wijze en juiste lijn, scala bijna perfect
8 goed, precies en op juiste lijn, scala goed
7 tamelijk goed, tamelijk precies en op juiste lijn, scala tamelijk goed
6 bevredigend, of exact en precies uitgevoerd maar basis zwakheden, of scala goed maar uitvoering weinig precies en exact.
5 voldoende, tamelijk exact en precies maar duidelijke zwakheden in scala, of ernstige fouten maar scala tamelijk bevredigend
4 onvoldoende, tamelijk exact maar zwak scala, of tamelijk goed scala maar duidelijk fouten
3 tamelijk slecht, weinig precies uitgevoerd, serieuze problemen in scala
2 slecht, weinig precies , zeer ernstige problemen scala
1 heel slecht, nauwelijks meer te herkennen, verzet, stormt weg etc
0 niet getoond, geen enkel fragment uitgevoerd
Joolien schreef:Natuurlijk geef je geen 4 een 4 betekend dat je het hebt getoond maar niet goed. Als je dat geeft voor een arbeidsgalop terwijl er middengalop getoond moet worden omdat er netjes de hoefslag gevolgd word ben ik het daar zeker niet mee eens. Want dat betekend heel simpel gezegd dat als er bijvoorbeeld halsstrekken gevraagd word en de ruiter doet niets maar rijd door op de lijn die er gereden moet worden je dat beloond met 4 punten? Beetje krom om iemand punten te geven voor vrolijk doorrijden naar het volgende gedeelte in de juiste gang. Niet getoond vind ik juister er was alleen geen 0 aanwezig op het formulier dus dan een 1. Ik vind het scala der africhting zeker het meewegen waard maar dan moet je wel de oefening uitvoeren die er gevraagd word.Maar een 4 geeft aan onvoldoende. Het paard gaat verder netjes over de hoefslag, geen verzet of andere rare dingen. Dus daar kun je geen 1 voor geven vind ik dan maar een 4 vanwege onvoldoende getoond.
gummie schreef:Ladygiroc schreef:Een paard dat niet fijn in de aanleuning is en kantelt in het hoofd heeft imo nog niks in het M te zoeken, maar misschien verschillen we daarin van mening.
een L combinatie moet je beoordelen naar maatstaven van de klasse L, niet naar maatstaven van de klasse M, toch? kan idd zo zijn dat een combinatie in de M geen winst zou halen, maar daar heeft de jury weinig mee te maken geloof ik.