Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:55

Ik kwam uit op 177. Met name door het aanleuningsprobleem, het kantelen in het hoofd, niet willen zakken bij het halsstrekken, de tong er uit gooien en af en toe de mond wat open.
Verder werd het beeld verstoort door het zeer onrustige onderbeen van de amazone.

Mijn protocol bevat cijfers tussen de 4 en de 8.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:55

Ladygiroc schreef:
Een paard dat niet fijn in de aanleuning is en kantelt in het hoofd heeft imo nog niks in het M te zoeken, maar misschien verschillen we daarin van mening.

een L combinatie moet je beoordelen naar maatstaven van de klasse L, niet naar maatstaven van de klasse M, toch? kan idd zo zijn dat een combinatie in de M geen winst zou halen, maar daar heeft de jury weinig mee te maken geloof ik.

gummie

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:07

Ik vind het trouwens wel interessant om nu te zien waar dat "tja, tis en blijft een jurysport" vandaan komt :-) Zo kun je goed zien waar de frustratie van een ruiter vandaan kan komen.... De punten varieren tot nu toe van 163 tot 200 punten!

Is wel goed dat we hier even met de neus op de feiten worden gedrukt. Ik zat te hoog met mijn punten, iemand met 163 zit te laag met de punten. Dat heeft niets met mening te maken, en toch wordt er gezegd "iemand kan een andere mening hebben". Daar moeten ze toch iets op verzinnen. Want dat voor te weinig middengalop alleen al een meningsverschil van 5 punten ontstaat, is gek en onnodig en kan voorkomen worden als de KNHS daar mee aan de slag gaat.
En dat iedereen hier terecht opmerkt dat het paard het hoofd kantelt, maar dat de een daardoor op een 3 of 4 komt, en een ander nog op een 6 of 7, is ook iets waar de KNHS helderheid over kan verschaffen.

Kom maar op met dat handboek dat Sjef Janssen voorstelde! :-D

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:08

Gummie, jij vind dat ik te laag zit. Prima, dat vind ik niet. Het is en blijft een jurysport ja. Ik geef punten op wat IK zie, wat IK vind dat juist is, en wat niet juist is!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:11

gummie schreef:
Ik vind het trouwens wel interessant om nu te zien waar dat "tja, tis en blijft een jurysport" vandaan komt :-) Zo kun je goed zien waar de frustratie van een ruiter vandaan kan komen.... De punten varieren tot nu toe van 163 tot 200 punten!

Is wel goed dat we hier even met de neus op de feiten worden gedrukt. Ik zat te hoog met mijn punten, iemand met 163 zit te laag met de punten. Dat heeft niets met mening te maken, en toch wordt er gezegd "iemand kan een andere mening hebben". Daar moeten ze toch iets op verzinnen. Want dat voor te weinig middengalop alleen al een meningsverschil van 5 punten ontstaat, is gek en onnodig en kan voorkomen worden als de KNHS daar mee aan de slag gaat.
En dat iedereen hier terecht opmerkt dat het paard het hoofd kantelt, maar dat de een daardoor op een 3 of 4 komt, en een ander nog op een 6 of 7, is ook iets waar de KNHS helderheid over kan verschaffen.

Kom maar op met dat handboek dat Sjef Janssen voorstelde! :-D

In principe worden KNHS wedstrijden redelijk volgens een handboek gejureerd.
Probleem dat je hier ziet is dat iedereen, ongeacht of ze de cursus hebben gedaan, mag punten. En ja, dan weten de meeste mensen niet goed hoe ze moeten punten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:16

ShauniBef schreef:
Gummie, jij vind dat ik te laag zit. Prima, dat vind ik niet. Het is en blijft een jurysport ja. Ik geef punten op wat IK zie, wat IK vind dat juist is, en wat niet juist is!

Dit is nu precies het hele probleem in de dressuursport.... Is het de bedoeling dat men maar naar believen cijfers gaat invullen en dat het okee is om per onderdeel 3 punten van mening te verschillen? Nee, dat is het niet. Het moet objectiever bepaalbaar worden om dat te voorkomen, anders kun je de sport opdoeken.

Het hele cursussysteem en beoordelingssysteem voor juryleden is er op gebaseerd dat je binnen een marge dient te blijven anders ZAK je gewoon voor de cursus. Dat heeft een reden. Je kunt geen 1 geven als de opleiding iedereen leert voor een bepaald beeld, een bepaalde fout en een bepaalde uitvoering een 4 te geven. Dat KAn niet. Je mag vinden dat dat wel zo moet kunnen, maar dat is onzin.

Ook de starre houding van juryleden bij bijscholingen, die weigeren hun beoordeling aan te passen aan wat door de KNHS en de opleiding/ cursusleiders wordt gedoceerd, is storend.

Maar dan omgekeerd aan jou de vraag: als jou aan de hand van een handboek werd uitgelegd welk cijfer je had moeten geven, en dat het cijfer dat je tot dan toe had gegeven incorrect is, zou je jouw jurering dan aanpassen? Of blijf je dan bij je eigen overtuiging?

Per onderdeel 4 punten verschillen KAN en MAG niet. De verklaring moet achterhaald worden. Nogmaals: anders kun je de sport opdoeken. Tis geen kwestie van meningen.

Het hele IK VIND-verhaal moet niet uitgevochten worden tijdens de wedstrijden waar ruiters de dupe van zijn. Het hele verhaal/ de hele discussie moet al uitgevochten zijnn VOORDAT we gaan jureren.
Laatst bijgewerkt door gummie op 08-09-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:17

Misschien is het een idee om duidelijk ''bij te houden'' welke punten door ''wat'' gegeven worden.

Dus zet er even bij of je wedstrijdruiter bent of een jury-lid ofzo.

Dan krijgen we iets meer inzicht wie wat punt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:18

Dat weet ik niet. Ik snap dat het heel vervelend is als je 20 punten verschil heb tussen proef 1 en proef 2. Misschien moeten de juryleden dan toch nog even bijgespijkerd worden. Maar of dat gaat helpen??? Ik denk het niet.....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:19

Helaas zie ik nogal vaak dat er op wedstrijden op smaak wordt gejureerd. Als de combinatie je aanspreekt bij binnen komst zie je bijvoorbeeld dingen als het kantelen van het hoofd wat soepeler dan als dat de combi niet jou smaak is.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:22

ponyparadijs schreef:
Helaas zie ik nogal vaak dat er op wedstrijden op smaak wordt gejureerd. Als de combinatie je aanspreekt bij binnen komst zie je bijvoorbeeld dingen als het kantelen van het hoofd wat soepeler dan als dat de combi niet jou smaak is.

Klopt :j ! En dat mag niet. Maar, even realistisch blijven.. Kan daar wat aan gedaan worden? Ik denk van niet.

Paar jaar geleden toen ik aan het schrijven was, vond de jury tinkers verschrikkelijk. Ze keek niet eens naar de proef, en gaf veel onvoldoendes. Terwijl het de beste proef van de dag was! :=

edit: Totaal offtopic dit. Sorry, bij deze zal ik weer ontopic gaan O:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:24

ReneeMonty schreef:
Zoals de middengalop is tweemaal niet getoond ik zag totaal geen verschil tussen de arbeids en de middengalop en heb daar dan ook twee keer een 1 voor gegeven.

jury schreef:
Ik vind het echt super hoe jullie het ook beargumenteren. En bij het totaal aantal punten ff checken of dit nu eigenlijk wel klopt met je gevoel. Mijn complimenten!

RM, wat zag je nog wel van die middengalop?
Hij zat in de (goede) galop? Hoe was aanleuning? Werd de lijn gereden die er gereden moest worden? etc.
Kortom er ging ook nog wel wat goed. Bij een 1 mag je bijna niets meer van de oefening herkennen.

Hieronder de omschrijving van de punten zoals deze omschreven worden.
10 uitmuntend, absolute perfectie
9 zeer goed, exact op de juiste wijze en juiste lijn, scala bijna perfect
8 goed, precies en op juiste lijn, scala goed
7 tamelijk goed, tamelijk precies en op juiste lijn, scala tamelijk goed
6 bevredigend, of exact en precies uitgevoerd maar basis zwakheden, of scala goed maar uitvoering weinig precies en exact.
5 voldoende, tamelijk exact en precies maar duidelijke zwakheden in scala, of ernstige fouten maar scala tamelijk bevredigend
4 onvoldoende, tamelijk exact maar zwak scala, of tamelijk goed scala maar duidelijk fouten
3 tamelijk slecht, weinig precies uitgevoerd, serieuze problemen in scala
2 slecht, weinig precies , zeer ernstige problemen scala
1 heel slecht, nauwelijks meer te herkennen, verzet, stormt weg etc
0 niet getoond, geen enkel fragment uitgevoerd

Veel mensen zullen niet weten hoe een jury nu precies naar de proef kijkt en hoe de cijfers tot stand komen.
Jureren gaat volgens het "scala".

1. takt (zuiverheid van de gangen)
2. Souplesse/onstpanning/losheid
3. Aanleuning
4. Impuls
5. Rechtgerichtheid
6. verzameling

In de B/L kijk je voornamelijk naar de eerste 3 punten, later komt de rest erbij.
De takt is heel belangrijk en het eerste waar je naar kijkt, als een oefening niet taktzuiver is kan je al geen voldoende meer krijgen. Bij de beoordeling ga je vervolgens verder het rijtje af en de kwaliteit van de oefening komt pas daarna.

Als je de middengalop neemt waar ReneeMonty een 1 voor zou geven en je gaat het bovenstaande rijtje af, dan kan je dus nooit op een 1 uitkomen, want voor al die onderdelen van het rijtje scoort de oefening niet een 1, maar hoger.
Het paard zou wel meer mogen verruimen en de overgangen naar het verruimen en de overgang terug naar de arbeidsgalop zouden duidelijker gereden moeten worden. Vooral de overgang terug wordt vaak vergeten en dan laat je punten liggen.

Je moet ook oppassen dat je geen foutenkijker wordt.
Wat ik altijd in mijn achterhoofd houd is iets wat de cursusleider waar ik zowel de B/L, de M als de Z-cursus bij gevolgd heb: Het kan nog zoveel slechter!

Als je bij deze proef op 163 punten uitkomt dan heb je de plank echt misgeslagen.

Suzanne F. schreef:
Iemand die voor deze proef 163 punten heeft gegeven moet wel een niet-jury zijn. Als je namelijk zo'n proef al zulke lage punten geeft dan zal je normaal gesproken op wedstrijden helemaal geen winst meer uit kunnen delen en naar de 2 of 3 verliespunten gaan. Zo slecht wordt er vaak gereden op de (kleinere) concoursen.

Ik vind zelf dat het een net wel-net niet proef is. Geen dikke winst maar ook niet zwaar onder de 180, het moet er omheen hangen en kan net wel en net niet op winst uitkomen.

Dikke winst is dit ook echt niet want dat mis je toch echt wel ergens wat rijtechnisch inzicht. Dan heb je de niet constante aanleuning/nageeflijkheid gemist en het gebrek aan impuls.

Hier ben ik het dus ook helemaal mee eens.

En over de opmerkingen over het aansporen, de amazone heeft inderdaad een onrustig onderbeen. Dit is iets wat je heel veel ziet, tot op het hoogste nivo, ze spoort het paard niet bewust elke pas aan, maar het been wiebelt mee met het ritme van een paard.
Een opmerking als "onderbenen stiller houden" op het protocol zetten is zinloos, want als ze dat kon dan deed ze dat heus wel. :)
Er zijn verschillende oorzaken voor een onrustig onderbeen, het kan komen door ruime bewegingen, een rondgeribt paard, een kort been van de ruiter waarvan de knie boven het breedste punt van de romp van het paard zit en waardoor je onderbeen automatisch wat van het paard af komt te liggen, maar vaak komt het van een blokkade in de rug/heup/bekken van de ruiter. Ik ben altijd voorzichtig met het plaatsen van opmerking op het protocol over dit soort dingen omdat ik niet altijd kan zien wat de directe oorzaak is.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:26

jury schreef:
Ik vind het echt super hoe jullie het ook beargumenteren. En bij het totaal aantal punten ff checken of dit nu eigenlijk wel klopt met je gevoel. Mijn complimenten!

RM, wat zag je nog wel van die middengalop?
Hij zat in de (goede) galop? Hoe was aanleuning? Werd de lijn gereden die er gereden moest worden? etc.
Kortom er ging ook nog wel wat goed. Bij een 1 mag je bijna niets meer van de oefening herkennen.

Hieronder de omschrijving van de punten zoals deze omschreven worden.
10 uitmuntend, absolute perfectie
9 zeer goed, exact op de juiste wijze en juiste lijn, scala bijna perfect
8 goed, precies en op juiste lijn, scala goed
7 tamelijk goed, tamelijk precies en op juiste lijn, scala tamelijk goed
6 bevredigend, of exact en precies uitgevoerd maar basis zwakheden, of scala goed maar uitvoering weinig precies en exact.
5 voldoende, tamelijk exact en precies maar duidelijke zwakheden in scala, of ernstige fouten maar scala tamelijk bevredigend
4 onvoldoende, tamelijk exact maar zwak scala, of tamelijk goed scala maar duidelijk fouten
3 tamelijk slecht, weinig precies uitgevoerd, serieuze problemen in scala
2 slecht, weinig precies , zeer ernstige problemen scala
1 heel slecht, nauwelijks meer te herkennen, verzet, stormt weg etc
0 niet getoond, geen enkel fragment uitgevoerd

Blijf toch bij een 1 de oefening is niet getoond een 0 was niet mogelijk helaas anders had ik dat ingevuld. Ze volgt de hoefslag en ze galoppeerd met aanleuning dat is allemaal heel goed helaas is de oefening die gevraagd word middengalop en het was toch echt een arbeidsgalop zelfs 2 keer. Het word gewoon niet uitgevoerd zoals bijvoorbeeld de middendraf die was niet goed maar je zag wel verschil tussen arbeidsdraf en middendraf, aangezien er daar duidelijk gereden word naar wat er gevraagd word geef ik punten voor de mooie lijn die gereden word, de aanleuning en al het andere wat dan meespeelt. Ook halsstrekken was niet goed maar heb daar wel punten gegeven werd er totaal niet gestrekt ook niet een beetje werd dat ook een 1 wat dus niet het geval was hierbij. Bij de middengalop lijkt het of er niets geprobeerd word oftewel de oefening word overgeslagen en we galopperen door naar de volgende oefening daar krijg je van mij geen punten voor. :P Of er word wel geprobeerd naar de middengalop te schakelen maar het paard reageerd niet wat te begrijpen valt als je naar het vele drijven kijkt. Dat is de rede voor mij om een 1 te geven of liever nog een 0, wat ik niet zie geef ik ook geen punten voor. Er zijn zeker goed punten alleen deze oefening moet je toch duidelijk verschil kunnen zien en dat was er helaas niet.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:27

Ze krijgt bij mij 188. Misschien wat te royaal maar ik vond dat er goede stukken bijzaten maar ook minder goede.
Meest storende vind ik de houding van de amazone, deze mag veel ontspannender zijn, ik denk dat het dan ook het paard er meer uit komt.

Wat mij wel opvalt, is dat de punten over het algemeen goed bij elkaar liggen, met hier een daar een uitschieter naar boven of beneden, maar dat de onderdelen waar ik bv een 8 voor heb gegeven iemand anders een veel lager punt geeft (ik meen een 4)

@ShauniBef: Zo maak je de sport kapot. Je moet je als jury zijnde aan bepaalde regels houden. Wat jij misschien niet goed vindt kan wel goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:30

Ik kwam uit op 173 punten. Ik weet er niks van dus het klopt waarschijnlijk voor geen meter :+

De benen van deze amazone waren in deze proef erg onrustig en stoorde in mijn ogen erg. Ook de enkele passen middengalop tussen K en H vond ik niet zo goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:31

Maar een 4 geeft aan onvoldoende. Het paard gaat verder netjes over de hoefslag, geen verzet of andere rare dingen. Dus daar kun je geen 1 voor geven vind ik dan maar een 4 vanwege onvoldoende getoond.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:32

Ik kwam uit op 177 punten. Het wijken kan in mijn ogen beter, en ook in andere onderdelen kan er nog zeker wat verbeterd worden. Af en toe kantelt het hoofd, of wil het paard net niet fijn nageven.
Het halsstrekken en de middengalop vond ik het minst, of nagenoeg zelfs niet laten zien!

Maar wie ben ik, ik ben geen jury en houd me bezig met springen. Vind dit wel een interessant topic!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:33

Ik heb vorig weekend een 0 gehad voor de overgang van galop naar draf. Mijn paard spriong in de verkeerde galop aan op de volte, (was een 2 of 3 uiteraard.) nog een paar keer proberen te herstellen maar niet gelukt. Toen was mijn overgang naar draf vanuit de verkeerde galop en kreeg ik een 0.
Daarvoor dus voor het angalloperen een 2 gehad, en voor de rest van de volte een 3 (2 keer weer opnieuw geprobeerd aan te gallopperen, niet gelukt dus verkeerde galop nog steeds, punten geheel terrecht).
Maar voor de overgang naar draf dus ook een 0.

Dit was overigens in een B proef. Ik had ondanks een 2, 3 en 0 toch nog 176 punten :+

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:36

Ik heb haar 189.0 punten gegeven :)
Grappig dat het zoveel scheelt bij sommige.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:36

@ReneeMonty, blijf je daar nog steeds bij als je mijn uitleg die net boven jouw post staat gelezen hebt?

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:37

Joolien schreef:
Maar een 4 geeft aan onvoldoende. Het paard gaat verder netjes over de hoefslag, geen verzet of andere rare dingen. Dus daar kun je geen 1 voor geven vind ik dan maar een 4 vanwege onvoldoende getoond.
Natuurlijk geef je geen 4 een 4 betekend dat je het hebt getoond maar niet goed. Als je dat geeft voor een arbeidsgalop terwijl er middengalop getoond moet worden omdat er netjes de hoefslag gevolgd word ben ik het daar zeker niet mee eens. Want dat betekend heel simpel gezegd dat als er bijvoorbeeld halsstrekken gevraagd word en de ruiter doet niets maar rijd door op de lijn die er gereden moet worden je dat beloond met 4 punten? Beetje krom om iemand punten te geven voor vrolijk doorrijden naar het volgende gedeelte in de juiste gang. Niet getoond vind ik juister er was alleen geen 0 aanwezig op het formulier dus dan een 1. Ik vind het scala der africhting zeker het meewegen waard maar dan moet je wel de oefening uitvoeren die er gevraagd word.

@KarinvdM: Ik blijf daar zeker bij. Als ik zelf op wedstrijd ben en ik krijg mijn paard geen pas harder dan arbeidsgalop terwijl er midden gevraagd word wens ik daar graag ook 0 punten voor te krijgen daar leer je van dat het totaal niet getoond is en daar kan ik wat mee. 4 punten betekend op de goed weg want je ben toch al bijna voldoende bezig. Ik wil geen punten voor een oefening die ik niet heb laten zien ookal reed ik netjes op de goede lijn met aanleuning en een nette houding. Ik wil graag beloond worden voor de houding/ aanleuning enz maar graag op de onderdelen die ik ook echt getoond heb plus onderaan staat het nog een keer apart gepunt.
Laatst bijgewerkt door ReneeMonty op 08-09-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:37

Wat raar dat een 0 invoeren niet mogelijk was. Zoals ik hierboven zeg heb ik dus vorige week wel degelijk een 0 op mijn protocol gehad. :=

Voor de jury's hier, Kan er een 0 gegeven worden?

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:39

De meeste van jullie zijn behoorlijk streng als ik het zo zie. De L staat voor Licht en in dat opzicht moet je denk ik ook naar de proef kijken.
Dit paard heeft 3 goede gangen die weliswaar nog verder ontwikkeld kunnen worden, maar wel een goede basis vormen. De impuls is voldoende maar kan nog meer activiteit vanuit de achterhand vertonen. Het paard blijft ontspannen en is ontvankelijk voor de hulpen van de ruiter. Het effect van de hulpen is nog niet altijd optimaal, maar er gebeurt wel steeds iets wat in de goede richting gaat. Het is dan ook in het algemeen vrij makkelijk om deze combinatie een 7 te geven voor de diverse onderdelen.
Het wijken is wel een onderdeel waar nog aan gewerkt moet worden. Het paard kantelt maar dat is nog niet eens zo kwalijk. De blokkade in de rug, waardoor de souplesse wat verloren gaat en daarmee ook de impuls en de takt, is een ernstigere tekortkoming. Voor dit onderdeel voor mij aan beide kanten een 4.
De middendraf zou nog meer bergop mogen maar wel voor een L proef goed voor een 7. Overige drafonderdelen ook meer activiteit vanuit de achterhand en ook een 7.
Bij het door een S van hand veranderen zien we een hele mooie buiging door het lijf en daarbij blijft het paard heel mooi in takt met voldoende impuls. Ondanks dat het er op lijkt dat de tong ietwat naar buiten komt voor mij een 8 waard.
De middengalop is wat weinig. Het beeld zou meer bergop kunnen met ruimere passen. Maar ook hier gebeurt er wel wat en omdat er maar enkele sprongen gevraagd wordt voor mij een 6. Overige galoponderdelen een 7. (Voor een 8 meer sprong.)
Bij het halsstrekken zou het paard meer de hand naar voren en naar beneden mogen volgen. De buiging, takt en impuls op de volte zijn wel voldoende. Voor mij een 5 waard omdat het paard wel zijn hals verlengt maar niet genoeg.
De overgang naar het halt (voor het achterwaarts gaan) is weinig gesloten en komt daarbij teveel op de voorhand. Tijdens het halt is het gewicht niet mooi over 4 benen verdeeld. Ik dacht aan een 5 omdat er geen verzet optreedt, wat bij veel combinaties ook nogal eens het geval is.
Bij het achterwaarts zelf zou het paard meer voorwaartse drang mogen blijven houden. De aanleuning mag stiller en meer bovenin. De achterwaartse passen zijn echter wel van goede kwaliteit en daarom voor mij een 7 waard.
In de eindcijfers voor alle drie de gangen een 7. In stap nog meer souplesse en activiteit. De draf meer impuls en de galop ook nog meer sprong. Impuls een 6 om bovengenoemde redenen. Onderdeel 26 ook een 7. Ook de houding van de amazone is heel goed. Ze zit mooi recht en in het midden. De handvoering is goed. Enige opmerking is dat de beenligging wat stiller zou mogen waardoor ik uitkom op een 7. Effect van de hulpen ook een 7 omdat het algemene beeld ruim voldoende is.
Uiteindelijk kom ik uit op 198 punten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:40

ReneeMonty schreef:
Ik vind het scala der africhting zeker het meewegen waard maar dan moet je wel de oefening uitvoeren die er gevraagd word.

Nee, dat is niet het meewegen waard, op de cursus leer je dat het je leidraad is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:41

gummie schreef:
Ladygiroc schreef:
Een paard dat niet fijn in de aanleuning is en kantelt in het hoofd heeft imo nog niks in het M te zoeken, maar misschien verschillen we daarin van mening.

een L combinatie moet je beoordelen naar maatstaven van de klasse L, niet naar maatstaven van de klasse M, toch? kan idd zo zijn dat een combinatie in de M geen winst zou halen, maar daar heeft de jury weinig mee te maken geloof ik.

Klopt, ik heb het ook niet gejureerd als een M combinatie. Ik vind er ook nog een verschil inzitten of het L1 is of L2. In het L2 verwacht ik toch wel dat je de aanleuning op orde hebt, omdat je als het goed is richting het M aan het trainen bent, dus wat meer verzameling gaat vragen. Hoe kun je een paard verder trainen als je 1 van de basis dingen niet helemaal op orde hebt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:41

cp112 schreef:
Voor de jury's hier, Kan er een 0 gegeven worden?

Ja dat kan, maar ik geef nooit een 0, altijd nog een 1 voor de moeite.
De 0 die jij kreeg vind ik ook belachelijk streng en laag.