Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:46

urosa schreef:
LHS_80 schreef:
. Ik vond het trouwens ook jammer dat Dietajirma v. Upperville lage scores had want vond haar toch een mooi type en heel best rondgaan.

Klopt, en die kreeg trouwens maar 65 voor haar exterieur en geen 70, terwijl ik die zo op het zicht (dus niet buiten gezien, en niet op het harde, dus met dat voorbehoud!!) beter in het type vond staan dan bijv. Minetty maar ook Eclairinetty. Ik vond Elegance en Esperance II ook meer bot en massa hebben dan de twee net genoemden. Ik vind dat gewoon lastig te begrijpen op basis waarvan zij dan toch 70 punten krijgen en de anderen niet.. maar nogmaals ik heb ze niet op het harde gezien (wel Minetty op stand en daar heb ik ook alleen een heel onvoordelige foto van kunnen maken) en ben geen jury die de hardheid en kwaliteit beter kan beoordelen dan ik. Het gaat echt even puur om zo op het zicht, het exterieur. Ik vind met name de halzen van deze merries wat te kort en herterig (deuk voor de schoft), hun kruizen wat te hellend en vind ze fijn qua beenwerk vergeleken bij de anderen.. Maar ja zo zie ik het. :o En nogmaals da's geen persoonlijke kritiek op Ria ofzo!!

We bespreken hier gewoon de paarden en niet de fokkers wat mij betreft :D

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:50

Olympia96 schreef:
Ik doe het bijna nooit, maar nu heb ik met veel plezier alle pagina's doorgelezen.

Heel erg leuk al die foto's LHS! Baalde dat ik er niet bij kon zijn (open huizen dag --> 0 bezoekers |( ), maar nu heb ik alsnog een mooie impressie gezien. +:)+

Leerzame discussie ook!

Goed om te horen!!! Dat was ook mijn doel met dit topic :D

Trouwens ik heb laatst Casaron volgens mij ook ter sprake gebracht op het topic Gelderse Paarden.. we wisten toen ook niet precies wat er met hem gebeurd is en wat nu zijn status is. Lijkt me een prima hengst, mooie uitstraling, al heb ik hem alleen es van een foto gezien hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:55

LHS_80 schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met ' aangewezen' hengsten? Wat betekent dat eigenlijk? Er was een merrie (even terugzoeken hoe ze heet), die had een aangewezen hengst in haar moederlijn.

Edit:

nr. 245 ELUNALDA P (v. Alexandro P x Unalda v. Pelgrim (aangewezen) x Lenalda v. Zep), 1.66m, STER (70 exterieur, 75 beweging)
https://lh6.googleusercontent.com/-5a54 ... rMaker.jpg

De moeder was reg B de vader is een stamboekhengst dan wordt het reg A het veulen. Daarmee mag je naar de keuring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:58

LHS_80 schreef:
Trouwens ik heb laatst Casaron volgens mij ook ter sprake gebracht op het topic Gelderse Paarden.. we wisten toen ook niet precies wat er met hem gebeurd is en wat nu zijn status is. Lijkt me een prima hengst, mooie uitstraling, al heb ik hem alleen es van een foto gezien hoor.

De hengst kreeg iedere keer dikke benen en is toen uit het verrichtingsonderzoek gehaald.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:05

Thanks Natasja voor beide toelichtingen!!!

Ik denk echt dat iedereen die dit topic ooit gaat lezen van zo'n beetje alles op de hoogte zal zijn zoveel info als hier gedeeld wordt door iedereen ;)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:08

Leonora schreef:
En inderdaad het is nog geen week geleden dat ik [***] irl heb gezien *D

Mazzelpik!!! ;)

Kosha06 schreef:
@ Cheytjuh Mijn merrie was nr. 248, Bacomijn. Wij waren als eerst van de groep voor het commentaar aan de beurt. Ik heb jouw topic met foto's gezien, ik dacht hé, die zaten ook bij ons in de groep! mooie paardjes heb je!! +:)+ Gefeliciteerd met je STER-paardjes!

Kosha ik heb niet veel foto's van haar maar wat ik heb, ga ik nu naar je sturen!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:12

LHS_80 schreef:
We bespreken hier gewoon de paarden en niet de fokkers wat mij betreft :D

Das leuk maar er werd wel gesugereerd dat Ria(en andere grote fokkers) het bij deze paarden cadeau gekregen heeft.
Want ze is een grote fokker, bekende stammetjes, etc. De discussie is dus heel lang gegaan of dat wel of niet zo is.

Eclarinetty is echt een kwaliteitsvolle merrie. Ik ken haar als veulen, heb haar gezien als twenter en kort geleden.
Alleen maar een knikje voor de schoft is niet voldoende om geen ster te worden, niet bij een 3 jarige.

Anders wordt het zo in Hengelo. Daar moet het meest aansprekende en meest kwaliteitsvolle paard voorop komen te staan.
Eclarinetty zou daar geen voorlopig Keur worden.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:24

Ik geloof je ook wel dat ze kwaliteit heeft en de jury weet het ook vast allemaal veel beter dan ik, ik zeg alleen dat IK het niet kon zien, wat nou zo [***] aan bijvoorbeeld dit paard is. En met mij nog anderen. Bij Minetty overigens sterker hoor dan bij Eclairinetty.

Verder heb ik niet gesuggereerd dat Ria voorgetrokken wordt dus daar ga ik verder niet op in. Wel kan ik me voorstellen dat je dat zou kunnen gaan denken als een paard met weinig herkenbare kenmerken (nogmaals, voor ons als toeschouwer he?), STER wordt. Zoals GJ in het begin van het topic ook zei, de kennis van de merrielijnen is nooit helemaal uit te schakelen voor een jury.

GJ9 schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt, met huh, waarom deze maar 65 en de vorige 70? Was niet altijd duidelijk voor het publiek. Maar er is meer om naar te kijken dan naar het aansprekende type. Er was er bijv 1 die ze graag ster hadden gemaakt om het type, maar die moesten ze helaas laten staan omdat die echt te toontredend was voor een stermerrie. Dat was voor het publiek niet altijd even duidelijk.
Andersom gebeurde het ook. Wat minder aansprekend type, maar wel een kwaliteitspaard. Super hard, sterke taktmatige bewegingen. Dan kunnen ze hem niet laten staan op het type, uiteindelijkoet je het doen met de kwaliteit en de beweging. Als daar niets op aan te merken is, wordt zo'n paard wel genomen.
Ze kijken trouwens juist niet naar mams en predikaten moederlijn. Dat dacht ik ook altijd. Maar ze kijken puur naar het paard wat voor hen staat. Al kan eea natuurlijk wel onbewust meespelen, dat is nou eenmaal niet uit te schakelen.

Later heb o.a. jij toegelicht dat een jury kan zien dat een paard kwaliteit heeft, en dit was voor mij een verklaring voor het STER verklaren van een merrie die in mijn ogen zo 1-2-3 weinig gelderse kenmerken heeft. Dus ik begrijp het nu beter.

Het antwoord op mijn vragen is nu volgens mij: als er weinig gelderse kenmerken zijn (= een merrie staat wat minder in het [***] type) kan een merrie nog steeds veel kwaliteit hebben en dat kan de jury zien maar een toeschouwer niet, en dus is dat de verklaring dat zo'n merrie toch goedgekeurd worden als STER merrie voor het gelderse type. Zo klopt het toch?

Dit staat dus los van welke merrie, welke fokker etc. Het gaat mij om de grote lijn, een bepaald abstractieniveau. Ik heb helemaal geen behoefte aan discussies op concreet niveau namelijk. Dat is nooit mijn doel geweest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:35

LHS_80 schreef:
Het antwoord op mijn vragen is nu volgens mij: als er weinig gelderse kenmerken zijn (= een merrie staat wat minder in het gelders type) kan een merrie nog steeds veel kwaliteit hebben en dat kan de jury zien maar een toeschouwer niet, en dus is dat de verklaring dat zo'n merrie toch goedgekeurd worden als STER merrie voor het gelderse type. Zo klopt het toch?

Dit staat dus los van welke merrie, welke fokker etc. Het gaat mij om de grote lijn, een bepaald abstractieniveau. Ik heb helemaal geen behoefte aan discussies op concreet niveau namelijk. Dat is nooit mijn doel geweest.

Ohhhh okee. Zo begrijp ik het weer beter :)

Ja kan het inderdaad mee eens zijn.

LHS_80

Re: Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:49

Nice!!!

:D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:51

OsMo schreef:
die Victory x Elegant was mij in eerste instantie opgevallen door de apparte kleur maar die viel me met beweging ook in alles mee.

Helaas lukte het me niet om er bij te zijn. LHS heel fijn al die foto's! Zo heb ik in ieder geval toch een indruk.

Osmo: Zo van de foto lijkt ze wel zilverappel. Moederlijn is op horsetelex.nl verder onbekend dus kan het niet verder uitpluizen waar de kleur vandaan zou komen in geval van zilverappel.
Leek ze in het echt ook die kleur?

En ik had gezien dat er een Sirius X Cool Cracker S op de deelnemerslijst stond. Weet iemand of deze merrie ook voorgebracht is en of ze bont was? LHS heb je van deze merrie misschien ook nog een foto?

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 21:21

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:47

LHS: dank je voor de link!
Zie ook op de uitslagenlijst dat er 2 paarden helemaal niet opgenomen zijn. Heb zelf weinig ervaring met keuringen. Wat kunnen redenen zijn dat je paard niet wordt opgenomen en kun je dat van tevoren niet al zelf zien zodat je maar beter niet kunt gaan?

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:10

Ik ben geen expert maar weet wel dat zaken als bijvoorbeeld spat, of andere afwijkingen aan de benen, redenen zijn voor de jury om een combi naar huis te sturen. Maar de andere meiden hebben vast een nog concreter antwoord voor je :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:38

Dank je LHS, kunnen anderen hier me een paar redenen noemen waarom een paard niet opgenomen wordt in het stamboek?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:41

Misschien kreupel van de wagen gekomen?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:43

Lijkt me als je zelf je paard kreupel van de wagen haalt, dat je hem niet meer voorbrengt, maar terugtrekt. Dan heb je je afgemeld en is het denk ik niet dat je paard niet opgenomen is. Of je moet het zelf niet kunnen zien dat je paard kreupel is natuurlijk en hem kreupel voorbrengen. -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:55

Ja dat klopt natuurlijkook weer

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 09:10

Misschien weet GJ het, of kun je het ergens terugvinden in de reglementen *gaat even kijken*

Edit: kijk hier eens http://www.kwpn.nl/site/main/article?guid=c928d1bc-8a79-11de-ba33-000c299e1a48
De reglementen: http://www.kwpn.nl/site/main/article?guid=4a25851e-8b2c-11de-9a4e-000c299e1a48#artikel%20m18

Zie vooral Artikel M18. Daarin staat trouwens ook dat Register A merries wel opgenomen kunnen worden, maar onder bepaalde voorwaarden?

Er wordt qua voorbeelden van gebreken verwezen naar het Merriekeuringsbesluit Dressuur. Dat is te vinden op: http://www.kwpn.nl/site/main/article?guid%5B%5D=3d8e73f6-87f3-11de-93f0-000c299e1a48#artikel%206

Als het goed is heb je nu alle antwoorden! B-)

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:37

Wat grappig, was aan het hoogland zie je je paard op bokt! Zal zo de andere foto's is bekijken!

Die van mij is trouwens elvera van het rodeland

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:50

Ooooww ook al zo'n mooie!! Die vond ik prachtig ook. Leuk joh, en ze heeft het goed gedaan. Ga je naar Hengelo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:02

Melis ik heb gelijk even in je profiel gespiekt :o
Prachtige merrie die Vera :j .
Jou merrie Elvera sprak mij van de Specials het meest aan :) .

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 16:10

Ja ik vind Vera ook super zeg. +:)+ En echt een toonbeeld van hoe veelzijdig geldersen kunnen zijn! :j

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:43

Dank je, was mijn eerste keuring en mijn eerste eigen paard, was zo zenuwachtig! Maar zeer tevreden en we zijn er bij in hengelo!

vera is ook en mooie merrie, helaas nooit ster geworden te ouderwets. Vandaar dat toen de keuze op special d viel.
Ben goed gek van haar veulen, hoop dat zij het onder het zadel net zo goed gaat doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:41

Voor je eerste keer had je haar er keurig bij staan, alleen een klein tipje voor Hengelo......je mag iets minder royaal met de baby olie zijn :D
Axentueer de oog bollen en een klein beetje rond de neus.

Ik begrijp dat Vera dus niet je eigen merrie was?