Hoofdstelloze buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:42

Laurie26 schreef:
:') Ik zag de titel van dit topic en ik dacht.. Als ik dit open staan er sowieso 5 pagina's volgeschreven van bokkers die er tegen zijn! En dan nog zonder cap..
Meisje, je kent bokt toch, waarop heb je dit er ook op gezet?! Je wéét toch dat er zulke reacties gaan volgen dan!

Precies en daarom heeft ze het er ook op gezet. :D

Een hondentrainer met een kast vol internationale bekers reageerde als volgt op een leerling die vol trots vertelde dat haar hond zo goed volgde dat ze zelfs langs de weg geen riem meer nodig had: "langs de weg ga ik persoonlijk nooit lopen bewijzen hoe goed ik wel niet kan africhten".

Wijze woorden van iemand die echt iets kan en zichzelf niet hoeft te bewijzen. Als TS ook ooit zo ver komt dan zou ze zo'n topic niet meer hoeven openen. }>

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:50

Mensen mensen :') Jullie zijn er niet zelf bij geweest en zien alleen een filmpje! Jullie hebben geen idee wáár het is, hoe het in die omgeving is (en geloof me, het is daar doodrustig), geen idee wat TS voelt, jullie kennen het paard niet en tóch wordt er meteen een oordeel getrokken.

Inderdaad een eindeloze discussie, maar TS kent nu de risico's , is gewaarschuwd en de keuze is nu aan haar of ze doorgaat ja/nee. Zullen we deze discussie dan nu maar beëindigen? Er is immers een speciaal topic voor gemaakt nu ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:22

Ik vind het er gaaf uitzien! Heb er zelf nooit de gelegenheid voor gehad, maar lijkt mij super! Ben zelf een tijd uit de running geweest qua paarden en pas sinds een jaartje ofzo weer serieus begonnen, maar zou het nu ook niet meer doen.. (Heb dus wel met alleen halster pony's uit de wei gehaald, en dus een stukje over de weg die wel vrij druk was.. Maar praat dan over 20 jaar geleden hoor, ik als echt pennymeisje, haha)

Maar super om te zien hoe jullie op elkaar afgestemd zijn!

mamamier

Re: Hoofdstelloze buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:26

Mijn zusje kon en deed dit ook vaak met haar pony. Maar wél in de bak of op de akker achter onze stal. Ze kon zelfs springen zonder zadel en hoofdstel, heel gaaf. Die twee hadden een band met elkaar waar wij alleen maar van kunnen dromen. Toch is zij ook een keer flink onderuit gegaan tijdens een buitenritje langs de weg. Uiteraard had hij toen wel zijn hoofdstel om dus daardoor kon een automobilist hem pakken en overdragen aan een boer die daar woonde en hem in zijn wei heeft geparkeerd omdat mijn zusje toen de ambulance al aan de binnenkant lag te bekijken... Gevolg: pony en ruiter beiden levenslang geblesseerd aan hun schouder. En een zware heresenschuddig want ze droeg geen cap. De auto's heeft ze gelukkig kunnen ontwijken.
Kortom: hardstikke leuk en knap, maar inderdaad, niet in het verkeer.
Ts vindt het misschien doemdenken, ik noem het nadenken.
Maar ik vind ook dat een stuiterend paard volgehangen met allerlei hulpteugels niet op de openbare weg hoort. Je gaat pas met je paard deelnemen aan het verkeer als het vrij aannemelijk is dat dit veilig is voor jezelf en je medeweggebruikers. Tuurlijk blijven het paarden dus er kan altijd iets gebeuren, maar je zoekt het niet op.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:58

Zodra ze moet uitbetalen; HEEL SNEL

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:59

Ik vind het jammer dat dit zo door gaat, waarom niet van.Leuk hoor, erg knap, echt gaaf.Ts weet het nou wel hoe de meeste er over denken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:03

marleen_usar schreef:
Ik vind het jammer dat dit zo door gaat, waarom niet van.Leuk hoor, erg knap, echt gaaf.Ts weet het nou wel hoe de meeste er over denken.

Leuk, knap, gaaf heeft ze ook al vaak genoeg gehoord ;)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:11

ik vind het niet dragen van een cap niet slim en een paard zonder hoofdstel in ook niet zo heel handig maar meid wat een onwijs gaaf gezicht is dit, ik vind het echt heel mooi om te zien top

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:25

Een topic wordt toch geopend juist voor het vragen naar meningen of reacties?
Ik vind het onverantwoord.
Hoe iemand zijn paard rijdt op zijn eigen terrein is zijn eigen keuze. In dat geval vind ik het niets anders dan knap dat het beestje zo goed reageert op een rope.
Op de openbare weg vind ik een ander verhaal, in dat geval vind ik dat je je eigen veiligheid en zeker die van anderen zo goed mogelijk moet waarborgen. Er kan ALTIJD iets onverwachts gebeuren. Ook al is de weg nog zo rustig en is het beestje nog zo braaf. het zijn en blijven vluchtdieren.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:27

mamamier schreef:
Maar ik vind ook dat een stuiterend paard volgehangen met allerlei hulpteugels niet op de openbare weg hoort. Je gaat pas met je paard deelnemen aan het verkeer als het vrij aannemelijk is dat dit veilig is voor jezelf en je medeweggebruikers.

_/-\o_

Mensen vallen meteen over het "hoofdstelloos", maar er zou eens wat meer naar "opgeleid" moeten worden gekeken :)
Als ik als automobilist of fietser ruiters tegenkom, zou ik liever iemand als TS tegenkomen, dan iemand die zijn zinnen heeft gezet op buitenrijden terwijl het paard er totaal niet aan toe is en van elk vallend blaadje wegschiet.
Helaas is het onderdeel buiten rijden vaak een excuus voor de minder rijtechnisch begaafde mensen om tóch aan hun portie paard te komen, en díe zijn het gevaarlijkst langs de weg...

anyway, TS: leuk filmpje, leuk paard! Je zag 'em denken toen het hoofdstel afging: "als ze ff niet op let ga ik grazen! *\o/* "

En nog even offtopic:
Hermelientje schreef:
Een hondentrainer met een kast vol internationale bekers reageerde als volgt op een leerling die vol trots vertelde dat haar hond zo goed volgde dat ze zelfs langs de weg geen riem meer nodig had: "langs de weg ga ik persoonlijk nooit lopen bewijzen hoe goed ik wel niet kan africhten".

Ligt een beetje aan de soort internationale bekerwinnende trainer ;)
:+
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 08-04-12 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:29

lukalisaaax schreef:
Netjes hoor ! +:)+
Luister maar niet naar dat gezeik, je weet zelf wel wat goed is voor je paard, het is jouw paard en daar hebben andere mensen niks over te zeggen O:)

Dat is helaas niet altijd waar (dikgedrukte).

Ik vind het onverantwoord. Je geeft zelf toe dat je paard geen rem heeft als ie op hol slaat, dan vind ik dat je zulke dingen niet zou moeten doen, klaar.
Pas als je met hoofdstel controle hebt over je paard, ook als hij schrikt of op hol wil slaan zou je dit kunnen proberen, al zou ik het zelf nog steeds niet doen.

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:57

Krips schreef:
Ik ga mijn mening even uiten in dat andere topic. Het enige wat ik wil zeggen is dat ik een beetje tussen de twee meningen in zit. Wat ik jammer vind is dat de voorstanders het meteen hebben over gezeik en er overheen vallen en typisch bokt.. Terwijl in dit geval vind ik het helemaal geen gezeik. Iets dat met veiligheid te maken heeft is toch geen gezeik?? Het kan toch gewoon zijn dat mensen dit gevaarlijk vinden? Of is dat onredelijk gezeik? Ik zie hier niemand die de TS persee aanvalt, meer beargumenteerde meningen. Dat wilde ik even kwijt. En ook dat het natuurlijk super tof is dat je het kan :) (Alleen denk ik dat ik het ook liever in de bak zie, maar dat maakt het niet minder knap :) )

Dit is ook percies hoe ik er over denk! En voor de rest.. vind het ook echt super dat je dit kan doen, hier kan ik tot nu toe alleen nog over dromen! Hopelijk nog veel plezier samen! :)

Oja, ik ben trouwens niet verzekerd als ik zonder cap naar buiten ga..

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:02

xTammyy schreef:
Het is zeker een risico, daar ben ik me heel bewust van. Doe het daarom ook echt niet elke dag, alleen als ik weet dat er niks komt qua verkeer (vliegtuigen vind ie niet eng) en als flame op hol slaat, met of zonder bit, dan kan ik m sws niet stoppen omdat ie dan gewoon echt geen rem heeft ;)

maar stel dan dat er een ongeluk gebeurd kan je altijd tegen je advocaat zeggen dat je pony goed was opgetuigd enz.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:08

Geinig, in veel landen zie je ze vaak zo rijden en als een paard daar een misstap maakt dan ligt hij met een beetje pech 700 m lager, maar vanwege het goede vertrouwen gebeuren dat soort incidenten incidenteel. Maar plaats zoiets op een forum en je hebt zo 6 pagina's vol.
Mijn aandeel, jij kent het paard het beste en zelfs met een zwaar bit heb je geen noodrem, dat blíjft een opvoeding kwestie. De weg ziet er daar naast ook niet druk uit dus ik ga er vanuit dat de ts dit prima in kan schatten. ;)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:13

elodi schreef:
xTammyy schreef:
Het is zeker een risico, daar ben ik me heel bewust van. Doe het daarom ook echt niet elke dag, alleen als ik weet dat er niks komt qua verkeer (vliegtuigen vind ie niet eng) en als [***] op hol slaat, met of zonder bit, dan kan ik m sws niet stoppen omdat ie dan gewoon echt geen rem heeft ;)

maar stel dan dat er een ongeluk gebeurd kan je altijd tegen je advocaat zeggen dat je pony goed was opgetuigd enz.

Als we gaan bedenken van stel dit stel dat, dan kan je beter in je bed blijven liggen ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:15

En zelfs je bed kan in elkaar zakken met alle gevolgen van dien.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:20

hahahahhahahahahhahahaha ja eigenlijk wel:) XDXDXD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:21

magda_90 schreef:
Geinig, in veel landen zie je ze vaak zo rijden en als een paard daar een misstap maakt dan ligt hij met een beetje pech 700 m lager, maar vanwege het goede vertrouwen gebeuren dat soort incidenten incidenteel. Maar plaats zoiets op een forum en je hebt zo 6 pagina's vol.
Mijn aandeel, jij kent het paard het beste en zelfs met een zwaar bit heb je geen noodrem, dat blíjft een opvoeding kwestie. De weg ziet er daar naast ook niet druk uit dus ik ga er vanuit dat de ts dit prima in kan schatten. ;)

Hmhm, verkeer is daar ook een stukkie anders als hier als ik me niet vergis.
Punt is dat als hier iets gebeurt (en die kans is heel reëel, heeft niks te maken met die kleine kans dat je je nek breekt met een misstapje) TS nalatig is geweest.

Ook maar geen lichten meer opzetten 's nachts met de auto? Want pff ja hey, als we gaan denken met "stel dat" kunnen we net zo goed binnen blijven toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:31

iTP---> RIJ-ITP

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:08

Ook in de bedoelde andere landen is het verkeer geen rozengeur en maneschijn. Natuurlijk zit er een risico aan vast, maar zolang jij je paard onder controle hebt en goed kunt anticiperen zie ik met deze situatie niet in waarom er 6 pagina's aandacht aan besteedt moet worden.

De vergelijking zonder lichten en zonder hoofdstel is appels met peren vergelijken.

En wat je zegt, als je altijd gaat 'stel-datten' dan is er niets meer veilig. Zelfs je huis kan in elkaar storten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:17

Ik vind het een heerlijk beeld geven, super relax
Máar ook ik vind het jammer geen cap te zien.
Een kennis is vorige week ontwaakt uit coma (had een schedelbasisfractuur), doordat ze gevallen was op het asfalt. Zadel gleed opzij. Ik zie dus ook liever een cap ja, en t'is zó'n kleine moeite om het ding op te zetten, net zoals je je gordel aandoet voor het rijden :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:23

_l_amanda_l_ schreef:
Hermelientje schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=qFP28ANXLLA

Van die trainer uit jouw filmpje heb ik nog nooit gehoord en mijn hond ook niet. ;) We kennen wel een filmpje van Cesar Millan die op rollerblades 20 aangelijnde honden uitlaat. Je ziet mijn bewering wordt gewoon bewezen door de allerbekendste hondentrainer ter wereld. Wannebees scheppen op dat ze het zonder kunnen, beroemdheden doen het gewoon stilzwijgend met. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:23

Hermelientje schreef:
_l_amanda_l_ schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=qFP28ANXLLA

Van die trainer uit jouw filmpje heb ik nog nooit gehoord en mijn hond ook niet. ;) We kennen wel een filmpje van Cesar Millan die op rollerblades 20 aangelijnde honden uitlaat. Je ziet mijn bewering wordt gewoon bewezen door de allerbekendste hondentrainer ter wereld. Wannebees scheppen op dat ze het zonder kunnen, beroemdheden doen het gewoon stilzwijgend met. :D

Die trainer uit dat filmpje is Cesar Millan he :+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:31

Dat zou hij wel willen denk ik. Maar dan moet hij eerst nog even leren hoe je een hond netjes aan een riem uitlaat, zo is Cesar ook begonnen toch. :P

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:32

Ow haha, ik dacht serieus dat dat Cesar was _O-