Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
JunkDeLuxe schreef:franka75 schreef:volgens mij zei ts geen commentaar graag , ze krijgt toch les , wat ik zie is een enorm varken een draak een secreet. Die zijn er ook hoor en die hoeven echt meteen wat te mankeren kom op zeg. ga er eerst zelf opzitten voordat je zeker weet dat ze pijn of wat dan ook heeft. Ik zie een bange ruiter op het filmpje het geen ik niet raar vind maar ook iemand met een stel ballen en heel veel lef. wou ik ff zeggen .btw het was niet hard slaan volgens mij maar proberen te voorkomen dat ze heel gevaarlijk gedrag vertoond.
Hoera, je bent de enige, na meer dan 100 reacties, die heeft gelezen dat is géén rijtechnische commentaar vroeg!
En wat je maar zegt: er zijn gewoon moeilijke paarden, paarden waarbij je alles uit de kast moest sleuren om ook maar een beetje medewerking te krijgen.
Ik heb een aantal ruiters op haar laten rijden, ruiters met meer ervaring dan ik. Ruiters die wedstrijden rijden, hoog scoren, 'probleempaarden' weten aan te pakken, lesgevers (niet enkel de lesgeefster uit het filmpje) en volmondig klinkt het (altijd!): wat een moeilijk paard. Ik geef daarbij minieme info, zeg enkel 'ze durft al eens bokken' o.i.d., maar zeg niet hoe ik dat oplos/ervaar/wil oplossen. Allemaal hebben ze hun eigen aanpak, en allemaal zijn ze er vrij zeker van overtuigd: ik heb echt niet het makkelijkste paard.
En dat vind ik niet erg. Want ik weet voor mezelf dat we al 10x verder staan dan toen ik haar net had.
En inderdaad: een angstige ruiter. Ondertussen is dat gevoel helemaal weg, want ik weet: mijn paard wilt mij er niet afkrijgen. Mijn paard doet gewoon even moeilijk. Ik vertrouw haar, no matter what, en weet dat ik alleen maar hoef door te zetten. Dat van die ballen, geweldig. Dat zei een vriendin van me laatst ook. En toen ik Bai kon overtuigen een nette cirkel in galop te lopen, zonder gekke sprongen, riep ik daarna heel hard: mijn ballen doen pijn
JunkDeLuxe schreef:Pistasche schreef:Ik zou met dat aan de teugel gedeelte echt even wachten, en niet omdat ze vervelend is en dan doorzetten omdat ze er even doorheen moet en het moet leren. Het is zonde als ze haar rug zo erg wegdrukt want daar krijg je ook complicaties van. Zonde als je paard zijn rug beschadigd.
Dat doet me er aan denken. Ik las hierboven ergens een reactie die ook op haar rug sloeg. Op bepaalde foto's lijkt haar rug heel raar, wat waarschijnlijk soms ook zo is, maar wat ik ben vergeten te vermelden: mijn meissie is een quarter, en ontzettend overbouwd.
Hier heeft ze géén last van, maar het geeft soms wel een gek zicht. Even standfoto zoeken..
[img]foto[/img]
JunkDeLuxe schreef:Ik ga niet op iedereen reageren, dan ben ik morgen te laat op m'n werk![]()
Ik las hier wat over ontspannen, en zonder bit rijden. Dat heb ik sinds vorige week weer opgepakt, het bitloos rijden.
De bodem is hier momenteel nog prut, maar vanaf het weer betert kunnen we terug het veld op. Is een heel groot veld (van de manege), verder niet echt mogelijkheden (bos o.i.d.)
Over het achterwaarts gaan, dat uit angst zou zijn: nee hoor, uit protest. Als ze geen zin meer heeft, loopt ze achterwaarts. Dan mag ik de teugels volledig los laten, en haar gewoon voorwaarts drijven met m'n benen, geen zin = achterwaarts.
Ik kén mijn paard. In de omgang is ze geweldig, onder het zadel is ze moeilijk.
Toen ik haar net had (lees: de eerste 4 maanden) 'hobbelden' we gewoon rond. Ik reed niet dagelijks (in de OP staat dit vermeld, we wisselen af met vrijspringen, VD, een dagje niksen en gewoon loslaten, longeren), en ook niet streng. Niet in de zin van in-de-mond-zagen, ik hield me toen vooral bezig met haar voorwaarts te krijgen en recht te laten lopen.
Van daaruit zijn we aan de binnenstelling beginnen werken.
Waar we het in het begin heel moeilijk mee hadden, was dat ze een hekkenloper was. Van eerder waar in de piste, in welke gang dan ook, kon ze plots omdraaien en naar het hek (ik noem het wel hek maar het is eigenlijk een touwtje) lopen. Zo ook bv door van E naar B van hand te veranderen; wilde ik op de linkerhand vervolgen gooide zij plots alles op naar rechts. Kwam ik bv van de lange zijde in de wending (van M naar C bv), gooide ze vlak voor C alles om, om terug naar M te gaan zeg maar. En echt uit het niets, kwestie van de trucjesdoos even te testen.
-------------------------
Verder ben ik persoonlijk best tevreden over m'n lesgeefster. Waarom ze op Bai haar hoofd slaat? Omdat die omhoog gaat. En dat is niet ok. Ik heb zelf ook altijd de redenering gehoord: tik op het hoofd, gooi er desnoods een ei tegen, als ze maar denkt dat ze haar hoofd stoot.
----------------------------
Hoe kan men van mij verwachten meegaand te reageren op een reactie waarin ik wordt uitgescholden?
Air schreef:En dan het laatste wat ik even dikgedrukt heb gemaakt. Stel die vraag nou eens aan jezelf vanuit je paard.
MamboBeach schreef:Hey Sjemira, je moet het ook kunnen accepteren he... Beetje makkelijk om zo iets te zeggen, vind je niet?
linerfa schreef:"Een goede ruiter hoort dat zijn paard tegen hem praat, een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren, maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen."