Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:37

LiVetime schreef:
Zo! Dat dier is wel weer mooi opgeknapt zeg!
Wat ik me gelijk afvroeg: "Daar gaan vast laaaaadingen zonnebrandcreme tegenaan zodra de zon schijnt"
Is dat ook zo? Want die roze huid lijkt mij enorm kwetsbaar??

Ik denk dat het verstandig is zo'n paard niet in de volle zon te zetten lijkt mij, geen idee hoe ze dat oplossen. :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:39

chanel1985 schreef:
Maar omgekeerd toch ook niet, Raisin? Bokkers die het allemaal zo wauw vinden waren er toch ook niet bij? Moeten toch ook alleen maar afgaan op foto's?

Dat het paard pijn heeft geleden maar nu niet meer is geen goed argument integendeel zelfs.
Kan jij aan een paard uitleggen dat het voor zijn eigen goed is en dat de verschrikkelijke pijn misschien in de toekomst overgaat?

Voor dat ik weer de volle laag krijg, dit is echt gewoon maar een vraag, een bedenking die ik maak.

Iedereen die naar de foto's kijkt uit het topic wat staat vermeld op de 1e pagina ziet dat het dier (ondraagelijke) pijnen geleden heeft.
Dat heeft idd niets te maken met het feit dat die pijn nu wellicht minder is geworden ;-)
Het spijt me zeer maar ten koste van wat wil men zijn paard behouden?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:42

Ik vind dit super, dat mensen dit paard nog een kans willen geven. @ frieswytske, wat een domme reactie... Dierenmishandeling....

Als dit paard pijn had gehad bij het rijden en bij elke sprong zou die het echt wel laten merken hoor, Een paard is 600 kg en geen enkel mens kan hem dwingen. Als het echt pijn zou hebben zou hij vechten om dit Niet te doen.
Ik vind het echt super dat de mensen zoveel tijd, geld en energy in hebben gestopt.
Hij kan wel goed springen :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:43

Wildgirl schreef:
Tja, wat moet men hier van vinden>?
Knap dat dit niveau weer is bereikt na alle ellende?
Persoonlijk zou ik me als eigenaar van dit paard rot schamen dat ik op het kritieke moment meer aan mezelf heb gedacht dan aan mijn dier.

`En hier kan ik weinig aan toevoegen!
Misschien dat jij het helemaal geweldig vind arabiertje* dat dit dier na alle ellende toch weer de sport in moet, ik krijg er ook een nare smaak van in mijn mond!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:44

Toppie! Wat fijn dat dit verhaal zo'n mooi einde heeft! :)

En alle beeldscherm-dierenartsen op bokt die vanaf een foto kunnen zien of een paard pijn heeft of niet, mag ik van jullie een prijsopgave via pb? Dat scheelt lekker in de voorrijdkosten! :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:44

aerdenhout1 schreef:
Wildgirl schreef:
Tja, wat moet men hier van vinden>?
Knap dat dit niveau weer is bereikt na alle ellende?
Persoonlijk zou ik me als eigenaar van dit paard rot schamen dat ik op het kritieke moment meer aan mezelf heb gedacht dan aan mijn dier.

`En hier kan ik weinig aan toevoegen!
Misschien dat jij het helemaal geweldig vind arabiertje* dat dit dier na alle ellende toch weer de sport in moet, ik krijg er ook een nare smaak van in mijn mond!

Wat een vreselijke reacties, bah bah!!!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:46

Bellarose schreef:

En alle beeldscherm-dierenartsen op bokt die vanaf een foto kunnen zien of een paard pijn heeft of niet, mag ik van jullie een prijsopgave via pb? Dat scheelt lekker in de voorrijdkosten! :j

En mag ik er van jouw ook één aangezien jij ook een beeldscherm-dierenarts bent maar dan in de positieve zin!
Als jij zegt dat je het niet van foto's kunt zien dat hij pijn heeft, kan jij het omgekeerde toch ook niet zien, is toch logisch?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:47

@ Jesito, ja nee...een paard koste wat kost in leven houden terwijl het crepeert van de pijn dat is leuk?
Als jullie positievelingen het hele verhaal hebben gevolgd dan wist je dat dit paard tijden op pijnstillers heeft moeten leven, dit is namelijk zelf aangegeven door de ts, lijkt me niet dat je die er voor niks instopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:48

anoukkk. schreef:
heel mooi om te lezen dat het zo goed gaat.
Ik heb toen der tijd alles gevolgd en ik denk ook dat het paard super veel pijn moet hebben gehad, toch vind ik het weer jammer dat er mensen vanachter hun computer weer alles beter moeten weten door te zeggen dat je voor jezelf hebt gekozen.. Hier kan je alleen over oordelen als je er zelf bij bent geweest. Je kan hierdoor zien of het paard ervoor wil vechten en nog genoeg levenslust heeft ofdat hij het zelf ook niet meer ziet zitten, ik weet ook helemaal niet wat ik zelf zou hebben gedaan maar sommige reacties in dat topic vind ik echt overdreven.

Echt top dat het zo goed gaat met het paardje!

Ben het met je eens anoukk. Als het paard het in zijn hoofd opgegeven had, dan was hij echt niet genezen, het kan niet anders of dit moet een vechtertje zijn. En geloof me, je ziet echt wel of een paard nog wil of niet. Zo lang er nog vechtlust en levenslust in zijn ogen is en er zijn financiele middelen... Velen zouden er de centen niet aan besteed hebben denk ik, en er gaat nog steeds geld heen omdat zijn vel soepel moet blijven. En ik wil niet zeggen dat de eigenaren een lintje verdienen, maar ik heb respect voor hun, dat ze niet voor de gemakkelijkste weg gekozen hebben en dit paard een kans hebben gegund.

Edit: de reacties van Wildgirl en Aerdenhout1 vind ik beneden pijl heel eerlijk gezegd, hoe kun je over dit paard oordelen als je de situatie en hemzelf niet kent ? Deze mensen hebben gevochten voor hun paard, het paard heeft voor zichzelf gevochten, wie zijn jullie dan om zoiets te zeggen ???

Bijbels spreekwoord: oordeelt niet of er zal over u geoordeeld worden......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-11 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:50

Wildgirl schreef:
@ Jesito, ja nee...een paard koste wat kost in leven houden terwijl het crepeert van de pijn dat is leuk?
Als jullie positievelingen het hele verhaal hebben gevolgd dan wist je dat dit paard tijden op pijnstillers heeft moeten leven, dit is namelijk zelf aangegeven door de ts, lijkt me niet dat je die er voor niks instopt?

Was je erbij dat dit paard lag te creperen volgens jouw.
Een paard heeft een wilskracht om te overleven.
En wat is er mis mee als het paard een tijd op pijnstilling heeft moeten leven, dit was wel zijn kans.
Pijnstilling is er om een paard door een pijnlijke periode te helpen.
Ik zie niet in wat daar slecht aan is en als die pijnstilling had, had dit paard dus ook niet doorlopend pijn.
Ik denk dat als die eigenaren er geen heil in hadden gezien ze echt wel gestopt waren.
waarom niet gewoon blij zijn nu het zo goed gaat.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:53

chanel1985 schreef:
Bellarose schreef:

En mag ik er van jouw ook één aangezien jij ook een beeldscherm-dierenarts bent maar dan in de positieve zin!
Als jij zegt dat je het niet van foto's kunt zien dat hij pijn heeft, kan jij het omgekeerde toch ook niet zien, is toch logisch?

Waaruit maak jij mijn oordeel dat Pacha wel of geen pijn heeft gehad dan op? :) Ik post enkel dat ik blij ben met de goede afloop, niks over te weg daarnaartoe.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:54

Vechter of niet, soms kan het beter zijn om te laten rusten ipv te laten vechten, je moet dat niet vermenselijken, dieren hebben ook hun overlevingsinstinct, de één misschien wat meer dan de ander. Als de da destijds het advies had om in te slapen, het paard moeite had met ademen en de ogen verbrand waren... Dan kan heel Bokt zeggen van "wow, geweldig", maar de andere keuze moet niet afgedaan worden als "geen kans geven" en dit wel. Je kan je gedragen alsof je weet wat de beste keuze was, feit is dat er een da bij was mèt kennis van zaken en dat die het advies voor inslapen gegeven heeft. Zomaar?

Afgezien daarvan zie ik een paard dat goed springt, maar als het zo'n vechter is, wie zegt dan dat ie niet door de pijn heen vecht? Veel kans dat je dan zelfs niet zou zien dat er mogelijk pijn is.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:56

wow ziet er goed uit ! :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:58

verbazend hoe mooi dit geneest eigenlijk....als je dit vergelijkt met menselijke brandwonden.
Ik zie geen littekens alleen een verkleuring van de huid en de vacht die niet terugkomt.
Het lijkt mij dat dit paard nu geen pijn meer heeft,het zijn immers de littekens die zorgen voor de pijn en het trekken van de huid.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:01

Bellarose: Dat jij uw ogen dicht doet om het feit dat het paard helse en verschrikkelijke pijnen heeft doorgemaakt, en jij blij bent met de goede afloop is dat uw goed recht.
Ik kan en wil mijn ogen daar niet voor dicht doen en kan dus ook niet blij zijn met die zogenaamde" goede afloop".

En het is bewezen dat paarden, ondanks ze pijn hebben, gewoon doorgaan. In een manege reed er vroeger eens een paard mee dat echt vel over been was (echt gewoon een geraamte met vel errover) en die ging er nog in een vitesse vandoor in de les, maar je denkt toch niet dat dat paard dit graag deed, geen pijn had, dat noemt overlevevingsinstinct.

Tieneke

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:04

Geerke, dan vraag ik me af, als het paard bv. moeite had met ademhalen, of er niets aan de binnenkant verbrand is. Of dat genezen is/pijnloos is, weten we niet.

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:06

Super dat het zo goed gaat !!

Voor de mensen die hadden laten inslapen !!

Een paard doodde doe je als er niks meer aan te doen is.

Maar moet je kijken naar de voorgang !! Ja pijn heeft ze gehad (logische)
Maar nu is ze toch opgeknapt ze hebben er toch goed voor gezorgdt.

Moeten alle paarden die even pijn hebben maar dood (dan had ik zondag mijn 25 jarige met ernstige koliek ook beter kunnen doodde dan naar de kliniek brengen) Is even een lichter voorbeeld natuurlijk maar toch.

Kijk dat ze weer op niveau moet rijden is een andere kwestie had ik zelf niet gedaan.

Maar een paard helpen die geholpen KAN worden had ik wel gedaan.

En beestje ziet er naar mijn mening vrolijk uit (lelijk haha ) maar vrolijk !!

Ken zat mensen en of honden en katten met 1 been minder of met brandwonden of snijwonden.
Die laten we ook leven.

Als je een dier kan redde die daarna een goede leven kan lijden zonder pijn (ook qua geld) dan moet je dat doen vind ik.
Blijft zon beest altijd ernstige pijn houden dan moet je het laten afmaken.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:08

Knap dat het springen weer zo goed gaat, hij lijkt er inderdaad plezier in te hebben en dat is mooi :)

Maar persoonlijk was ik niet zo ver gegaan. Ik ga niet zeggen dat het fout is gedaan en ik hoef ook niet te horen dat ik het allemaal beter weet. Maar het kan haast niet anders dan dat dit paard flink veel pijn heeft gehad en dat idee vindt ik heel naar.

Iedereen kent zijn eigen paard het beste en weet wanneer het ophoudt dat is absoluut waar, dus ik denk dat de eigenaren wel weten wat ze hebben gedaan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:12

Ja jongens, we weten toch niet hoe we reageren in die situatie? Er is 1 bijzonder paard dat zichzelf redde van de vlammen. Misschien dat hij op dat concrete moment geen tekenen gaf van pijn want zenuwen verbrand en hij at! Dan kijk je toch eerst per minuut, dan per uur en dan per dag hoe het gaat en laat daar je beslissing van afhangen. En als dan al die minuten, uren, dagen, voor jou en je medebeslissers steeds het gevoel overheerst dat dit paard wil leven.... tja, dan kan het zo gaan. En dan zeg ik, knap gedaan, bijzonder paard en wees voorzichtig met hem.

(Ik neem aan dat dit niet door 1 persoon is gezien en besloten maar dat daar stalgenoten, dierenarts, echtgenoten, famillie etc bij waren)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:13

chanel1985 schreef:
Bellarose: Dat jij uw ogen dicht doet om het feit dat het paard helse en verschrikkelijke pijnen heeft doorgemaakt, en jij blij bent met de goede afloop is dat uw goed recht.
Ik kan en wil mijn ogen daar niet voor dicht doen en kan dus ook niet blij zijn met die zogenaamde" goede afloop".

En het is bewezen dat paarden, ondanks ze pijn hebben, gewoon doorgaan. In een manege reed er vroeger eens een paard mee dat echt vel over been was (echt gewoon een geraamte met vel errover) en die ging er nog in een vitesse vandoor in de les, maar je denkt toch niet dat dat paard dit graag deed, geen pijn had, dat noemt overlevevingsinstinct.

Nogmaals; ík kan van een foto niet oordelen wat er evt gedaan had moeten worden. Ik stond er immers niet bij toen er brand uit brak, ik was er niet bij toen de DA zijn meningen gaf en ik was er wederom niet bij om te zien of het paard aangaf te willen vechten ja of nee.
Dat kan niemand op bokt, alleen de eigenaren van Pacha en de DA van Pacha. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:13

Fortimestwo, een lichter voorbeeld en daarom ook totaal niet te vergelijken.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:16

Respect voor de eigenaren dat ze zoveel tijd en de nodige kosten voor Pacha hebben genomen.
Je ziet op de foto's een vrolijk paard die het naar zijn zin heeft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:20

Bellarose schreef:
chanel1985 schreef:

Nogmaals; ík kan van een foto niet oordelen wat er evt gedaan had moeten worden. Ik stond er immers niet bij toen er brand uit brak, ik was er niet bij toen de DA zijn meningen gaf en ik was er wederom niet bij om te zien of het paard aangaf te willen vechten ja of nee.
Dat kan niemand op bokt, alleen de eigenaren van Pacha en de DA van Pacha. :)

Dat bedoel ik toch ook, dat zowel jij, andere bokkers, ts, en ik er niet bij waren dus niet kunnen oordelen, positief of negatief (eigenlijk heeft dit topic dan ook niet veel zin ;) :D )

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:21

Jeetje, wat een verhaal...
Wat een paard!

Heel veel geluk ♥

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:22

Tieneke schreef:
Fortimestwo, een lichter voorbeeld en daarom ook totaal niet te vergelijken.

Vind ik wel het gaat om pijn toen mijn nichtje verbrande hebben we haar ook niet dood laten gaan
Maar toen haar hond een poot brak hebben ze hem afgemaakt.

Ja
Maar goed je moet het per situatie bekijken.

En dit beestje voorzover ik kan zien is ie op foto's vrolijk dus nou prima toch!
Als hij lol heeft geen of lichte pijn meer en aangeeft alles leuk te vinden.

Prima een knappert zal het niet meer worden maar goed hij is nog knapper dan menig man.